Utama arrow Politik & Dakwah arrow Fiqh Kewangan & Kerjaya arrow Krisis Ekonomi US : Gambaran, Ulasan & Pandangan Islam
PDF Print
User Rating: / 108
PoorBest 
 
Written by Administrator, on 04-10-2008 04:27
Views 23114    
Favoured 60

Krisis Ekonomi US : Gambaran, Ulasan & Pandangan Islam

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

Amerika Syarikat sedang menghadapi kejatuhan ekonominya akibat sistem kapitalis. Apa sebenarnya yang berlaku dan apa kaitannya dengan riba?. Dan adakah jika sistem kewangan dan ekonomi Islam dilaksanakan, kita akan terselamat dari malapetaka seperti ini. Tulisan ini akan cuba mendedahkan isu ini dalam bentuk yang separa ilmiah dengan kumpulan sasaran pembaca orang awam.

Justeru, jika anda seorang cendiakawan ekonomi, kewangan dan perbankan, saya kira tulisan ini mungkin tidak menambahkan sebarang nilai dan pengetahuan baru buat anda. Saya juga menggunakan bahasa-bahasa bukan kewangan bagi memudahkan kefahaman orang awam dalam memahami isu ini secara mudah.

Walaupun isu ini agak kompleks untuk diterangkan dengan mudah kepada pembaca yang tiada basic ilmu kewangan dan perbankan (kerana ia perbincangan berkenaannya banyak menggunakan istilah-istilah khusus kewangan dan perbankan), namun saya akan cuba sekadar kesempatan waktu dan kemampuan yang ada untuk memberi faham. Isunya begini..

Kegawatan bermula dari kes pinjaman dan pensekuritian bon Subprima.

 

FAHAMI SUBPRIME MORTGAGE TERLEBIH DAHULU

Subprime mortgage atau dalam bahasa Malaysia kita sebut "peluang kedua pinjaman".

Ia adalah pinjaman wang yang diberikan kepada sekumpulan pengguna miskin, manakala sebahagian lainnya tidak menepati kriteria peminjam yang BOLEH diluluskan jika dilihat dari piawaian sesebuah bank. Ia disebut sebagai mempunyai ‘credit rating' yang rendah. Mereka ini biasanya terdiri dari :-

  • mereka yang mempunyai pendapatan rendah,
  • mempunyai sejarah dan rekod kegagalan bayaran hutang yang tinggi, atau ‘rekod merah'.
  • mereka yang beban hutangnya telah melebih kemampuan pendapatannya,
  • para spekulator yang tiada mempunyai wang tetapi ingin membeli untuk tujuan pelaburan dan lain-lain lagi.

Walaupun demikian, mereka telah diberikan peluang kedua untuk membuat pinjaman.

Perlu diingat, ia bukannya dibuat atas dasar ingin membantu tetapi berpunca dari sifat tamak pihak kapitalis dalam perolehan untung, mereka juga tidak menghiraukan samada kumpulan miskin dan bermasalah serta terdesak tadi akan semakin tertindas ataui tidak. Apa yang penting buat mereka adalah untuk mengambil peluang meraih untung sebanyak mungkin.

Telah saya tegaskan beberapa kali di web ini, apabila pinjaman diberikan kepada mereka yang berpotensi untuk gagal membayar balik, risiko kegagalan membayar hutang yang dinamakan ‘event of default' akan menjadi semakin tinggi. Menurut kebiasaan sesebuah bank,  jika risikonya tinggi maka lagi tinggilah kadar riba ‘interest' yang akan dikenakan terhadap peminjam.

Menurut faktanya, apabila lebih 100 buah syarikat yang memberi pinjaman jenis subprime seperti New Century Financial Corporation memfailkan bankruptcy akibat gagal memperolehi pulangan beserta riba yang dikehendakinya, kegawatan mula kelihatan.  Kegagalan ini membawa kerugian sebanyak USD 6.5 trillion dan memberikan kesan negatif kepada seluruh industri jual beli rumah, perbankan dan ekonomi USA. [1]

Isu ini mula menggugat ekonomi Amerika mulai tahun 2007 dan berterusan kesannya sehinggalah apa yang berlaku kepada kebrankupan dan kerugian besar syarikat gergasi di Bursa Saham Wall Street seperti Lehman Brothers, Merrill Lynch, AIG dll. Ia bakal membawa kesan domino atau kesan bertali kepada mana-mana syarikat yang mempunyai ikatan dengan mereka yang rugi ini, akan saya huraikan kemudian.

Ia bermula apabila sektor perumahan di USA menjadi bubble. Erti bubble dalam konteks ini adalah apabila nilai valuasi rumah meningkat sehingga mencapai tahap unsustainable iaitu tidak mampu lagi ditanggung jika dilihat kepada purata pendapatan penduduk.

Hasilnya, bilangan peminjam yang gagal ia disebut ‘defaulters' menjadi semakin tinggi. Keadaan ini merebak sehingga berlakunya krisis kegawatan pada bulan Ogos 2007 yang lalu.

APA KISAH CADANGAN KERAJAAN US UNTUK BAILOUT USD 700 BILION?

Apabila ini terjadi, nilai rumah tiba-tiba menjadi jatuh merudum pula sehingga banyak pihak yang telah membeli dan memegang rumah dan hartanah tidak lagi mendapat untung dari aset yang mereka pegang. Kerugian pun menjelma dan memberikan kesan kepada seluruh sektor kredit, perbankan dan ekonomi dunia. Pihak bank akan ditimpa Non Performing Loans (NPL) atau hutang tertunggak yang tinggi, selain itu ia juga memberi kesan rugi kepada seluruh sektor pembinaan, pembekal dan banyak lagi. Ia juga bakal membawa keruntuhan, hasilnya Presiden USA, George Bush telah memperuntukan ‘bail-out plan' dengan harga antara USD 700 billion ke USD 1 trillion untuk membeli aset pinjaman tertunggak yang merosakkan tersebut.

Pihak US merancang, setelah membeli semua aset tadi, mereka akan menjualnya semula dan memperolehi keuntungan pula darinya. Namun terdapat pakar pelaburan seperti Warren Buffet dan ramai lagi yang menganggap lebih bijak jika kerajaan membiarkan sebahagian sekuriti tenat dan tertunggak ini dijual di pasaran terbuka kepada sektor private dan bukannya dibeli oleh kerajaan. [2]

Secara ringkasnya isunya adalah :-

a)       Apa yang menjadi isu dengan kes bail out terbaru ini adalah, jumlah besar itu adalah wang hasil kutipan dari pembayaran cukai dari seluruh warga USA. Namun malangnya wang cukai yang bayar mereka akan digunakan untuk menyelamatkan beberapa buah syarikat gergasi di Wall Street, sedangkan ramai yang tidak terlibat dengan aktiviti saham dan tidak mendapat faedah secara langsung dari bail-out ini. Inilah yang menyebabkan kemarahan orang ramai. Duit mereka digunakan untuk menyelamatkan si kaya manakala syarikat kecil dan sederhana tiada sebarang bantuan.

b)       Selain itu, untuk mejayakan tujuan ini, kerajaan US terpaksa mencetak lebih banyak wang dan ini akan meningkat kadar inflasi iaitu nilai USD akan jatuh merudum.

c)       Sebahagian pakar ekonomi menamkannya sebagai hyperinflation atau inflasi di luar kawalan. Selain itu purchasing power mereka turut jatuh.

Contoh hyperinflation adalah apa yang berlaku kepada Germany pada tahun 1923 apabila kadar tukarannya adalah Marks (Matawang German) 4,200,000,000,000 (4.2 billion) adalah sama dengan USD 1 sahaja!. Yang terbaru adalah Zimbabwe di mana nilai duit Zimbabwe sebanyak 688 billion adalah sama dengan USD 1. [3]

d)       Ini juga bermakna, semua peminjam-peminjam di bank US terpaksa mencari sumber wang lain untuk mebayar hutang mereka disebabkan nilai matawang mereka menjadi kecil. Kalau dulu USD 1000 mereka boleh membayar pinjaman perumahan bulanan, namun akibat bail-out ini, nilai USD 1000 itu sudah jatuh kepada USD 900.

e)       Ia juga boleh mengakibatkan pelbagai bencana ekonomi seperti berlakunya penyorokan barang pengguna kerana menunggu harga meningkat.

f)        Hutang US juga pasti akan meningkat tinggi , dijangkakan hutang US akan meningkat kepada USD 11.3 trillion daripada jumlah sekarang iaitu USD 10.6 trillion. [4]

231 ahli akademik yang merupakan pakar ekonomi di univeristi seluruh USA membantah tindakan ini dalam satu surat yang ditandatangani bersama oleh mereka. Mereka menegaskan :-

"Investors who took risks to earn profits must also bear the losses. [...] The government can ensure a well-functioning financial industry [...] without bailing out particular investors and institutions whose choices proved unwise." [5]

 

PENSEKURITIAN PINJAMAN SUBPRIMA & PANDANGAN ISLAM

Bagi anda memahami isu ini dengan lebih tersusun, mari memhami isu subprime dan pensekuritiannya. Keadaan menjadi parah sebenarnya, apabila pinjaman-pinjaman SUBPRIME tadi telah disekuritikan menjadi . ‘Mortgage-backed Securities' ; (iaitu sijil-sijil boleh niaga yang disandarkan kepada sesuatu aset (asset-backed security ) yang mana cash flow atau aliran tunainya datang dari pembayaran pinjaman pokok dan interest bagi satu kelompok pinjaman perumahan. Kemudiannya ia diniagakan dengan risiko berbeza mengikut tahap-tahapnya. Dalam kes yang sedang kita bincangkan ini, kelompok pinjaman itu adalah dari pinjaman subprime yang telah diberitahu tadi. Sila lihat rajah untuk lebih faham.

MBS

Rajah : Proses MBS. [6]

Sila lihat kepada pulangan riba ‘expected return' yang dijanjikan kepada pelabur (pembeli sijil ini) yang disebut itu, pulangan itu gagal ditepati apabila pihak peminjam gagal membayar hutang rumah mereka.

Sekali lagi, apa erti sekuriti di sini?

Ia adalah satu proses mengumpulkan pinjaman-pinjaman ini dalam satu kumpulan (pool of portfolio), kemudiannya ditukar menjadi sebuah sijil pelaburan boleh niaga yang dinamakan bon atau sekuriti atau Mortgage Backed Securities.

Ia adalah sebuah instrument pelaburan riba yang menjanjikan PULANGAN TETAP bagi mereka yang berminat membelinya.

Disebabkan sifat tamak pelabur kapitalis, mereka telah menjual bon yang disandarkan kepada pinjaman Subprime yang berisiko ini dan ia telah dibeli oleh pelbagai pihak termasuklah bank-bank pelaburan ‘investment banks' yang besar seperti Lehman Brothers yang merupakan syarikat keempat tersebar di Bursa Wall Street.

Apa yang dilakukan ini jika dilihat dari perspektif Islam dinamakan ‘debt trading' atau menjual hutang. Ia difatwakan haram oleh Majlis Fiqh Sedunia dan juga Majlis Shariah Badan Perakauan dan Kewangan Islam Sedunia (AAOFI) iaitu apabila ia dijual lebih rendah dari harga asal hutang (secara diskaun).

Untuk analogi mudah lagi ringkas, ia adalah seperti berikut:-

Encik David berhutang sebanyak RM 1 juta dari Encik Lingam. Encik David dikehendaki membayar semula hutangnya sebanyak RM 1.5 juta dalam 5 tahun. Ini bermakna Encik Lingam mengenakan RM 500,000 riba ke atas Encik David.

Tiba-tiba selepas dua bulan, atas sebab  tertentu, Encik Lingam perlukan wang tunai dengan segera, untuk menyegerakan perolehan tunai, Encik Lingam telah menjual hutang Encik David tadi kepada En Chua dengan harga yang lebih rendah iaitu RM 1.3 juta. Walaupun harganya lebih rendahnamun Encik Lingam puas hati kerana ia memperolehinya secara cash atau tunai.

(Inilah yang dimaksudkan jualan hutang secara diskaun, dan ia dianggap riba oleh Ulama antarabangsa kerana wang ditukar dengan wang syaratnya mestilah sama nilai)

Di hujung transaski, Encik Lingam berjaya perolehi wang tunai segera namun sedikit berkurangan dari jumlah yang patut diperolehinya jika dia sanggup menunggu selama 5 tahun.

Dan risiko menunggu bayaran hutang penuh oleh Encik David kini sudah dipindah kepada En Chua, namun En Chua bakal menerima untung riba sebanyak RM 200,000 pula dengan mudah.

Encik David tetap perlu membayar seperti biasa.

Berkemungkinan En Chua akan menjualkannya kepada Encik Mutu pula dengan harga RM 1.2 juta.

Untuk memahami isu yang sedang dibincang, anda hanya menukarnya seperti berikut:-

Encik David - Peminjam miskin dan tidak cukup syarat

Encik Lingam - Syarikat pemberi hutang seperti New Century Financial Corporation

Encik Chua - Lehman Brothers dan lain-lain.

Encik Mutu - Semua bank yang membeli MBS ini dari Lehman, Merrill Lynch dan lain-lain.

Maka apabila encik David gagal membayar hutang, semua pihak akan terancam. Inilah yang berlaku.

 

Inilah namanya discounted debt trading,  ini dikenalpasti berlaku dalam kes subprime. Iaitu apabila pihak bank pelaburan membeli MBS yang mewakili hutang perumahan tadi, mereka telah membayar sejumlah wang yang besar, dan kini mereka bergantung kepada bayaran hutang oleh peminjam-peminjam berisiko tadi. Tiba-tiba peminjam gagal membayar dan sebahagiannya diisytiharkan bankrupt meningkat, menyebabkan keuntungan yang pihak bank jangkakan tidak kunjung tiba, sebaliknya kerugian pula menjelma.

 

NYSE

 

KESAN TERBARU DI WALL STREET

Inilah yang berlaku kepada Lehman Brothers, sebuah syarikat gergasi di Wall Street yang diasaskan oleh Lehman berbangsa Yahudi, ia mempunyai nilai aset sekitar USD 600 billion (RM 2.4 trillion), syarikat ini juga mempunyai 25,000 pekerja di seluruh dunia. Tunjang bisnesnya adalah trading fixed-income assets, penyelidikan, pengurusan pelaburan and private equity. Syarikat ini runtuh kerana Riba, tamak dan sistem jualan hutang riba ‘debt trading'.

Lehman brothers adalah dealer yang terbesar dalam fixed interest security (iaitu pelaburan pulangan tetap - riba) yang terbesar di pasaran Wall Street dan mereka telah melabur dengan begitu besar dalam sijil-sijil boleh niaga yang disandarkan kepada US Subprime mortagage market. Namun ia gagal menjual lower rate MBS dari subprime yang dipegangnya. Dalam suku kedua tahun 2008 sahaja menyaksikan Lehman kerugian USD 2.8 billion dan terpaksa menjual asetnya bernilai USD 6 billion. [7]

 

Lehman

 

Seterusnya kerugiannya sebelum brankrup mencecah USD 7.8 billion, dan masih terdedah kepada kerugian USD 54 billion dari pegangan mortgage backed securities yang masih dimilikinya. Hasilnya, nilai sahamnya telah jatuh lebih dari 95%.

Akhirnya pada 15 September 2008, bank ini telah memfailkan bankruptcy chapter 11 [8], ketika itu statistik mencatakan Lehman mempunyai hutang sebanyak USD 613 billion, USD 155 billion lagi hutang dalam bentuk bond atau MBS tadi, dan asset keseluruhan mereka adalah bernilai USD 639 billion. [9]

Pada 22 September 2008 mereka telah ‘ditelan' atau dibeli oleh sebuah lagi gergasi lain iaitu Barclays Bank PLC yang mempunyai asset sebanyak USD 2.7 trillion (lebih kurang RM 9.18 trillion) [10]. Namun, Barclays hanya membeli tunjang bisnes dan pentadbiran Lehman dengan harga USD 1.35 billion yang merangkumi ibu pejabat Lehman yang bernilai USD 960 juta dan beberapa yang lain. Untuk memahami betapa besarnya mereka, bandingkan dengan Aset Maybank Group yang hanya sekitar RM 260 billion. Bayangkan..

Selain itu, hasil dari masalah pinjaman riba tadi juga turut menyaksikan kejatuhan gergasi bank iaitu Merrill Lynch, sebuah bank pelaburan terkenal yang terpaksa dijual kepada Bank of America dengan harga USD 50 Billion untuk menyelamatkan dirinya.

Seperti Lehman Brother, Bank Merrill Lynch juga mengalami kerugian teruk akibat sijil-sijil pinjaman yang dipegangnya mengalami kejatuhan nilai setiap hari, menyebabkan pelaburnya kebimbangan. [11] Semuanya hasil ketamakan dan kini bala dari industri RIBA sudah tiba.

Bertali arus dari isu ini juga, sebuah gergasi insuran iaitu AIG turut menderita sekarang dan memerlukan suntikan wang segera bernilai berbillion dolar. Mereka telah memohon pinjaman kecemasan dari kerajaan Amerika yang dilaporkan bernilai USD 40 Billion.

Sebenarnya, setiap MBS yang dipegang oleh bank-bank pelaburan ini telah mendapat jaminan tidak akan berlaku default atau kegagalan pembayaran dari pihak peminjam, jaminan ini diberikan oleh dua syarikat tajaan kerajaan (Government Support Enterprises) yang besar iaitu Federal National Mortgage Association (Fannie Mae) dan Federal Home Loan Mortgage Corporation  (Freddie Mac), yang mana mereka menjamin US mortgage market dengan nilai USD 6 trillion dari keseluruhan USD 12 trillion industri pinjaman perumahan US. Namun akhirnya, mereka turut ‘gulung tikar' dan diambil alih sepenuhnya oleh Kerajaan US.[12]

Selain dari nama-nama yang disebut tadi, banyak lagi bank-bank pelaburan gergasi di Wall Street seperti Bear StearnsGoldman Sachs, dan Morgan Stanley  terlibat dalam perniagaan sekuriti hutang. Justeru gergasi-gergasi ini juga sedang berpeluh kerisauan tentunya.

 

KESAN KEPADA ANDA?

Benar, anda tiada buku bank dan cek di bank-bank yang disebut tadi kerana mereka adalah bank pelaburan dan hanya berurusan dengan transaksi kewangan atas angin yang berniali billion dan ratus jutaan dollar. Kebanyakan financial instruments yang di gunakan oleh mereka untuk menghasilkan keuntungan juga jatuh merudum seperti derivatives.

Selaku individu biasa, anda memang tidak merasa kesannya secara langsung, namun ia akan datang secara tidak langsung.

Paling tidak, kejatuhan Lehman yang begitu besar memberikan kesan automatik kepada kejatuhan pasaran saham, harga saham-saham lain juga turut terkesan disebabkan pelbagai faktor sampingan lain seperti kepanikan pelabur yang dengan segera menjual saham-saham mereka.

Selain itu, oleh kerana Lehman adalah sebuah bank yang cukup besar, banyak bank-bank yang lebih kecil berurusan dengannya samada sebagai pelabur dan penyimpan. Semua bank-bank ini akan turut merasa kepanasannya.

Telah saya nyatakan tadi, gergasi insuran konvensional Riba iaitu AIG juga sedang bermasalah, jika ini gagal diselesaikan, semua syarikat di seluruh dunia yang punyai bisnes dengan AIG bakal merasai bencananya dan memburukkan lagi seluruh sistem ekonomi kapitalis ini.

Selain itu, setiap bank yang ada berurusan dengan Lehman Brothers juga mendapat tamparan secara langsung, lebih teruk lagi, bank-bank ini bakal gagal menunaikan janji mereka kepada para depositor di bank mereka, terutamanya bagi produk-produk fixed deposit. Pihak bank akan gagl memberikan kadar bunga yang dijanjikan. Lebih teruk dari itu, wang orang arami juga boleh hilang terus, tatkala itu syarikat insuran akan ‘bungkus' juga.

Di United Kingdom, jika anda menyimpan di bank-bank tempatan, sekiranya terdapat mana-mana bank di UK lingkup akibat kesan di USA, simpanan yang terjamin selamat hanyalah £ 50,000 sahaja. Demikian tegas The Financial Services Authority (FSA). [13] Sebagai contoh, Jika anda punyai simpanan sebanyak £ 120,000, kemudian jika bank di UK jatuh bankrupt, semua wang simpanan akan hilang kecuali £ 50,000 sahaja yang akan dibayar semula kepada penyimpan.

Selain itu, semua kesan yang akan berlaku kepada Amerika bakal member kesan kepada ekonomi mana-mana negara yang banyak bergantung kepadanya, termasuk Malaysia.

Jika benar berlaku hyperinflation di Amerika, kita akan dapat melihat betapa banyak kesannya kepada Malaysia termasuk anda dan saya juga.

PANDANGAN ISLAM

Saya ringkaskan begini :-

1)       Sistem Islam terlibat dalam real market yang meniagakan aset dan bukannya mengenakan interest atas pinjaman wang dan penjualan hutang seperti yang banyak dilakukan di financial market, malah yang kebanyakannya tiada pun transaksi sebenar, fizikal dalam bentuk aset. Keadaan ini membuka ruang spekulasi yang berlebihan dan perkembangan industri riba yang akhirnya jatuh merudum.

 

2)       Sistem Islam tidak membenarkan kita memberikan pembiayaan peruamhan kepada mereka yang tidak punyai potensi untuk membayar semula, Ia memang kelihatan tidak toleran namun ia adalah sangat toleran dan lebih baik kerana tidak menghimpit mereka yang tidak mampu dengan hutang baru yang pastinya tidak akan mampu dibayar.

 

 

3)       Sistem Islam tidak menggalakkan hutang dan perkembangan industri hutang di luar kemampuan. Namun sistem jualan hutang (debt trading) meningkatkan potensi beban hutang lebih dari kemampuan sebenar. Jualan hutang yang dibenarkan oleh Islam hanyalah jika pada harga yang sama sahaja.

 

Berbeza dengan konvensional yang menjadikan jualan hutang dengan diskaun sebagai trend popular untuk mendapatkan kecairan.

 

Namun demikian, sebahagian besar ulama kewangan Islam di Malaysia membenarkan jualan hak hutang dengan harga lebih rendah dari niali hutang atas ijtihad mereka bahawa yang dijual bukanlah wang, tetapi hak maliah atau hak kewangan. Pandangan ini ditolak oleh majoriti ulama antarabangsa.

 

Prof. Dr Monzer Kahf berkata dalam konteks ini:-

Two main points are essential in this regards: elimination of debt trading in the Islamic econo-finance system is important. This is an essential result of the prohibition of Riba.

Once debts are no more discounted and traded, the financial market cannot be stretched beyond what the real sector can bear.
In fact financing shall always be less that real market transaction because financial institutions require that certain portion of the transaction be financed by the parties themselves from equity.

This avoid the chain repercussion of any debt failure and this is a major cause of the trouble of major finance institutions in this crisis. The second lesson is never finance non- real transactions. that is eliminating most of the derivatives and their transactions that are essentially speculative and do not add value to the economy.

Besides these two points we have the moral issues of Islamic economics, but that is a little remote from the finance mentality and it is long term by definition and nature.

 

4)       Sistem Islam, tidak membenarkan  pelaburan dengan janji pulangan tetap sebagaimana yang dilakukan oleh MBS subprime. Ini akhirnya membebankan semua pihak terutamanya pihak yang berjanji, walaupun padaawalnya kelihatan menguntungkan. Bayangkanlah, pihak yang berjanji itu bukanlah kecil malah ia sebesar Lehman Brother.

 

Namun Allah SWT maha berkuasa atas segala sesuatu. Sistem Islam hanya membenarkan sistem pelaburan Mudarabah dan Musharakah. Kedua-duanya punyai cara dan undang-undang tersendiri dalam pengendalian kerugian, dan ianya adalah adil dan saksama, tidak seperti sistem kapitalis dan riba yang menimpa USA. Jika sistem pelaburan Islam diaplikasi, bencana seperti yang berlaku kepada subprime tidak akan menjadi seteruknya. (Maaf saya tiada kesempatan untuk menghuraikan kedua-dua sistem itu dengan terperinci dalam tulisan ini).

 

Sistem kewangan Islam juga mempunyai sijil niaga seperti MBS, namun ia di dasari oleh aqad Musharakah, Mudarabah, Ijarah dan lain-lain.

 

5)       Apa yang berlaku juga adalah hasil sistem ekonomi free market, iaitu membiarkan industri menentukan halatuju tanpa kawalan.Sistem ekonomi Islam menganjurkan kawalan pasaran oleh kerajaan dalam bentuk yang sewajarnya, sistem hisbah turut wujud bagi memantau aktiviti pasaran. Sebagai contoh, cara pembelian saham short selling adah haramdi sisi Islam, ia tidak dibenarkan di Malaysia, namun ia dibenarkan di Wall Street. Setalah kejatuhan teruk ini pada 19 September 2008, barulah mereka terkial-kial mengharamkan pembelian dan penjualan secara short selling terhadap 799 saham di Wall Street. Ini mewujudkan lebih ramai spekulator dan merosakkan penentuan demand and supply yang sebenar. Hasilnya, nilai sebenar terhalang oleh aktiviti spekulator.

ADAKAH SEMUA NEGARA TERMASUK NEGARA UMAT ISLAM AKAN TERKESAN

Satu persoalan yang timbul adalah adakah kejatuhan Wall Street akan pengaruhi nilai Dollar dan akhirnya menggangu guat semua nilai matawang dunia.? Bagaimana dengan negara umat Islam.?

Jawapannya, sudah tentu negara yang mengikat dan bersandar kepada ekonomi US akan merasai kesannya. Demikian juga mereka yang banyak berurusan dengan bank-bank US. Namun negara-negara Arab mungkin sedikit berbeza. Dr Monzer berkata :-

Although many Arab countries tie their currencies to the US$ but their economies are not in fact largely dependent on the American economy. They depend largely on their own resources and the momentum of domestic infrastructure and construction sector.

Further, I don't think that finance markets in the gulf, Egypt, Turkey and other Arab countries are dependent on the American financial market, I think whatever these emerging markets are facing now is caused by local policy and construction rather than on the effect of the American finance sector, especially a good proportion of the banking system in the Gulf countries has already moved to Islamic finance that in fact shielded it from the current credit crisis that is basically a debt and mortgage crisis and Islamic finance in the ME does not trade debts. [14]

Justeru, Malaysia perlu melepaskan diri sedikit demi sedikit dari bergantung kepada USD dalam urusniaga antarabangsanya. Jika tidak, kita pasti akan terkesan dengan masalah ekonomi USA.

Sekadar itu dahulu yang sempat dan mampu dihuraikan. Diharap memberikan sedikit manfaat kepada kefahaman pembaca web ini berkenaan krisis ekonomi USA tahun 2008 ini.

Sekian

 

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

3 October 2008

4 Syawal 1429 H

Wales, United Kingdom

 

 

 



[1] http://biz.yahoo.com/ap/070312/mortgage_meltdown_q_a.html?.v=1

[2] Financial crisis and bailout: 9 letters". Blogs.denverpost.com (September 27, 2008).

[3] http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_Zimbabwe

[4] Benjamin, Matthew (September 24, 2008). "Paulson Plan May Push U.S. Debt to Post-WWII Levels (Update1)", Bloomberg.

[5] http://faculty.chicagogsb.edu/john.cochrane/research/Papers/mortgage_protest.htm

[6] http://en.wikipedia.org/wiki/Mortgage-backed_security

[7] Jenny Anderson; Eric Dash (2008-08-29). "Struggling Lehman Plans to Lay Off 1,500", The New York Times.

[8] http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11

[9] Lehman Lists Debts Of $613 Billion In Chapter 11 Filing Monday". Money.cnn.com.

[10] http://www.lehman.com/press/pdf_2008/0922_lb_open_under_barclays_ownership.pdf

[11] http://money.uk.msn.com

[12] http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_takeover_of_Fannie_Mae_and_Freddie_Mac

[13] http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/7650551.stm

[14] http://www.islamonline.net/livedialogue/english/Browse.asp?hGuestID=VeCtpd


Last update: 04-10-2008 07:05

Published in : Soal Jawab, Fiqh Kewangan
Quote this article in website Favoured Print Send to friend Related articles Save this to del.icio.us

Users' Comments (91) RSS feed comment
Posted by Al-Rashidee, on 20-11-2008 17:08, IP 194.80.178.1, Guest
1. ...
salam ustaz saya baru habis STAM dan skrg tgh tgu result dan insyallah akan ke mesir, soalan saya adakah jika saya mengambil bidang syariah dapat membantu ekonomi sekarang dan mengembangkan ekonomi islam?... atau adakah ustaz ada ape-ape cdgn untuk saya di mesir nanti?.... jzkllh. 
 
UZAR : ye boleh, inshaAllah mengajilah betul2 dan rajin...serta bersungguh.
 
» Reply to this comment...

Posted by zul, on 14-11-2008 18:42, IP 89.194.64.24, Guest
2. ...
terima kasih kpd UZAR kerana bersusah payah berkongsi ilmu. 
 
Natijah drp masalah kewangan sekarang ialah terbukti keburukan riba yg di larang keras oleh Allah SWT. 
 
Al-Quran mengambarkan pemakan riba sbg: 
i) Seperti di rasuk syaitan 
ii) Org yg mengisytiharkan perang terhadap Allah SWT dan Rasulullah SAW. 
 
Begitulah dasyatnya ancaman Allah terhadap pemakan riba.  
 
Sekarang kita dapat menyaksikan kedurjaan yg dibawa oleh sistem riba yg di asaskan oleh Yahudi.
 
» Reply to this comment...

Posted by Mia, on 13-11-2008 19:22, IP 194.80.178.1, Guest
3. ...
Tolong senaraikan perbezaan antara ekonomi islam dan barat. 
segera. 
dalam bentuk point. 
senang faham. 
saya dah buntu sangat ni. 
hantar di mia_fluxgurl90@yahoo.com :cry
 
» Reply to this comment...

Posted by nemo_judex, on 10-11-2008 21:32, IP 194.80.178.1, Guest
4. ...
salam ustaz 
 
merujuk kapada masalah yang t'jadi.. 
 
diandaikan kerajaan us m'geluarkn policies pegharaman short selling lebih awal dari krisis kewangan ini t'jadi, adakah krisis ini tetap akan b'laku?? 
 
mohon penjelasan usataz
 
» Reply to this comment...

Posted by fauziah, on 10-11-2008 21:27, IP 194.80.178.1, Guest
5. ...
terima kasih di atas penerangan ustaz di atas. baru faham the crisis sebenarnya, itupun kene baca berulang2 di perenggan tertentu. Ada tak artikel ini in english?
 
» Reply to this comment...

Posted by wah, on 26-10-2008 14:31, IP 92.21.176.156, Guest
6. ...
Ustaz, saya mohon izin copy artikel2 ustaz. nak kongsi ngan family.  
 
» Reply to this comment...

Posted by Wan Saiful Wan Jan, on 25-10-2008 07:12, IP 92.21.176.156, Guest
7. ...
Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman made some interesting comments about the economic crisis. I was so intrigued that I called him twice to discuss them. And, since I have known him for years, I invited him to discuss some issues that he raised in writing. So, below is the link to my first letter to him which I emailed earlier today. 
 
www.WauBebas.org/node/307 
 
UZAR : Thanks akhi Wan, inshaAllah i will make a response to it may be early Nov because this whole week i am away.
 
» Reply to this comment...

Posted by bmee, on 23-10-2008 23:47, IP 194.80.178.1, Guest
8. ...
a'kum, 
info yang berguna.terima kasih banyak.mintak copy untuk dijadikan rujukan assignment.
 
» Reply to this comment...

Posted by naruto-sama, on 22-10-2008 18:23, IP 194.80.178.1, Guest
9. ...
Ustaz, saya mohon izin copy/forward artikel2 ustaz ye...saya nak kasi tau kat family/kawan2 yg lain. 
 
Terima kasih byk2 Ustaz, dgn ilmu2 ug dikongsi...byk yg saya tak tahu. 
 
 
 
 
 
 
» Reply to this comment...

Posted by Khalid, on 21-10-2008 18:34, IP 194.80.178.1, Guest
10. ...
FAHAMI SUBPRIME MORTGAGE TERLEBIH DAHULU... 
Bagaimana pula MBS [Mortgage Backed Securities]? Ini adalah proses lanjutan dari Subprime ...
 
» Reply to this comment...

Posted by Abu Ahmad, on 21-10-2008 18:32, IP 194.80.178.1, Guest
11. ...
Boleh Ustaz terangkan tentang Credit Default Swap?
 
» Reply to this comment...

Posted by Anuar, on 20-10-2008 20:51, IP 194.80.178.1, Guest
12. ...
Asssalamualaikum, 
 
Saya bercadang nak menyimpan wang saya dalam bentuk syiling emas atau pun dinar emas. Soalan saya apakah sekarang adalah waktu yang sesuai untuk berbuat dmikian? Terima kasih atas respon ustaz....
 
» Reply to this comment...

Posted by Faizal, on 20-10-2008 03:27, IP 194.80.178.1, Guest
13. ...
Pembelian hutang untuk mendapat liquidity yang cepat telah dan sedang diamalkan oleh Bank Rakyat ketika ini yang kononnya mengamalkan sistem perbankan Islam... 
 
Banyak lagi produk2 yang diperkenalkan menyanggahi prinsip2 Islam di Bank Rakyat ... 
 
UZAR : Saya sukar sikit nak komen byk2 dalam hal itu, kerana semua Bank Rakyat telah disahkan oleh Majlis Shariahnya.  
 
Telah saya sebutkan sikit ikhtilaf dalam hal ini dalam artikel di atas.
 
» Reply to this comment...

Posted by leenassah, on 20-10-2008 03:24, IP 194.80.178.1, Guest
14. ...
semoga berkuburlah sistem kewangan kapitalis yg didewa2kan barat selama ini dn terbuka mata hati mereka untuk melihat keindahan dan kebenaran sistem kewangan berasaskan Islam..amin  
 
UZAR ; Mungkin belum masa untuknya runtuh, tapi ia cukup menunjukkan mencederakannya. Jika ia runtuh di ketika ini, sistem ekonomi Islam belum cukup ampuh untuk menahan kesan mudaratnya.  
 
Negara umat Islam masih belumammpu bekerjasama untuk mewujudkan suasana ampuh itu.
 
» Reply to this comment...

Posted by tieykah, on 19-10-2008 19:32, IP 194.80.178.1, Guest
15. ...
asalamualaikum... 
pendapat syer la kan... 
kiter perlu tgk n lihat dari pandangan islam
 
» Reply to this comment...

Posted by aurikelsan, on 17-10-2008 01:31, IP 194.80.178.1, Guest
16. ...
saya & rakan2 suka membicarakan isu-isu semasa tapi banking & financial memg bukan bidang kami. Mohon izin untuk copy n paste di blog saya..terima kasih..penjelasan yg sgt memberi manfaat..
 
» Reply to this comment...

Posted by madara uchiha, on 15-10-2008 19:40, IP 194.80.178.1, Guest
17. ...
saya hanya hendak berkongsi, sekiranya kita ada cash yang byk dibank sekarang ini, adalah lebih elok sekiranya kita membeli property seperti rumah atau tanah, sekiranya inflation berlaku secara berterusan, jumlah simpanan kita didalam bank tidak sama lagi nilainya pada 5 tahun yang akan datang
 
» Reply to this comment...

Posted by Munirah, on 14-10-2008 21:17, IP 194.80.178.1, Guest
18. ...
Nak mintak kebenaran nak copy nak paste kat facebook saya 
 
uzar : sila
 
» Reply to this comment...

Posted by Hafize Adnan, on 14-10-2008 20:52, IP 194.80.178.1, Guest
19. ...
Salam UZAR.. Saya doakan semoga UZAR sentiasa sabar dalam amar ma'aruf nahi mungkar.. Syukur krn Allah s.w.t memberikan kita semua keinginan untuk mengambil tahu dan kita berpeluang untuk melihat kesan2 dari engkar menurut suruhan Allah s.w.t..  
 
Saya ambil kesempatan ini untuk membuka peluang kepada mana-mana individu untuk menjana pendapatan/keuntungan melalui kaedah jual beli secara ansuran (Bai Bithaman Ajil) terhadap aset tanah.  
 
Saya tawarkan konsep ini adalah krn nilai2 saham serta instrumen2 pelaburan sekarang dalam keadaan tidak stabil.Masyarakat sekarang amat perlukan skim perniagaan yang halal,selamat serta menguntungkan..  
 
Bersyukurlah sungguh2 krn kita dipilih oleh Allah untuk faham dalam agama serta nikmat islam dan iman masih dipelihara olehNya.Marilah kita sama2 menjadi hambaNya yang berpengetahuan agama serta yang beragama.. Insya'Allah.
 
» Reply to this comment...

Posted by mustama, on 13-10-2008 16:08, IP 194.80.178.1, Guest
20. ...
Terima kasih dan tahniah atas penerangan yang ilmiah. Segala pandangan yang diberi boleh membantu kita membuat persediaan. tk
 
» Reply to this comment...

Posted by pendita, on 13-10-2008 16:01, IP 194.80.178.1, Guest
21. ...
salam...terima kasih atas penerangan ustaz dan kini saya semakin faham.......mohon kebenaran untuk menyebarkan kepada kawan2 lain untuk kefahaman mereka semua :)
 
» Reply to this comment...

Posted by amad, on 11-10-2008 17:15, IP 194.80.178.1, Guest
22. ...
"Ustaz, saya baru nak membuat pinjaman perumahan secara Islam untuk rumah yang kedua. Pada pandangan ustaz, dengan krisis kewangan yang dialami US ini, adakah sesuai untuk saya memulakan komitmen yang besar ini?  
 
Sudilah kiranya ustaz secara terbuka memberikan pendapat untuk kepentingan golongan marhaen." 
 
Assalamulaikum, 
 
Saya ingin komen pertanyaan di atas. Buat ketika ini ekonomi Mesia masih tidak kelihatan terkesan dgn kemelesetan ekonomi US/Europe. Kesan segera adalah kejatuhan BSKL yang merupakan kesan global. Bursa seluruh dunia semuanya jatuh. Kesan yang kedua adalah kenaikan harga barang2 yang nampaknya tak ada tanda2 nak turun. Bila dikaitkan dengan matawang RM, ia adalah inflasi bila kita ada banyak wang tapi, barang2 yang boleh dibeli adalah sedikit dibandingkan dengan sebelum ini. Baru2 ini Menteri Kewangan kedua telah mengumumkan pertumbuhan ekonomi Mesia sekitar 5.x untuk tahun ini. Bagi saya, ini amat pelik kerana IMF telah mengeluarkan anggaran pertumbuhan ekonomi negara2 yang telibat dgn kejatuhan ekonomi ini hanya sekitar 0.x (iaitu kurang dari satu) unutk tahun ini dan tahun hadapan. 
Untuk kes puan, jika puan bekerja dgn kerajaan maka saya rasa tidak memberi kesan sangat jika hendak membeli rumah kedua. Tetapi jika puan bekerja sendiri atau swasta, elok lah berfikir dahulu. Pertama adalah jaminan kerja Puan. Dalam keadaan kegawatan ekonomi, syarikat2 akan cuba mengurangkan kos dari segi VSS, penguncupan pengembangan aktiviti syarikat dan sebagainya. Walau bagaimanapun dalam keadaan ekonomi meleset, kerajaan biasanya akan menurunkan kadar faedah pinjaman seperti mana yang telah dilakukan oleh banyak negara2 luar baru2 ini dengan tujuan untuk merancakkan serba sedikit aktivi ekonomi. 
Perkara lain, jika berlaku kemelesetan ekonomi, harga rumah biasanya akan turun kerana kurang permintaan. Tetapi seperti saya sebutkan tadi, kita tepaksa pula melihat 'nilai' matawang RM pula (inflasi). 
 
Sekian 
amad 
 
» Reply to this comment...

Posted by Ismawie, on 11-10-2008 17:04, IP 194.80.178.1, Guest
23. ...
Ustaz minta kebenaran nak letak kat blog saya eaip.blogspot.com 
 
UZAR : Sila
 
» Reply to this comment...

Posted by Guest, on 10-10-2008 16:59, IP 194.80.178.1, Guest
24. ...
terima kasih banyak-banyak lerana memberi kefahaman kepada kami
 
» Reply to this comment...

Posted by Hanim, on 10-10-2008 16:47, IP 194.80.178.1, Guest
25. ...
Assalamualaikum,  
Syukran Uztaz. I have been looking for an explanation of the current credit crunch issue and how it relates to the dangers of Riba'. Jelas sekali penjelasan Uztaz.  
 
Diharap Malaysia dapat selamat dari bala riba' yg mengancam dunia ketika ini.  
 
I really hope that someone can take this current opportunity (Tan Sri Zeti perhaps) to tell the world why the world financial market should be free from Riba and follow what is already laid out by Allah. Islam telah lengkap meng'outline' the whole financial system for us to use. And that should be the best for us.
 
» Reply to this comment...

Posted by rozaini, on 10-10-2008 16:46, IP 194.80.178.1, Guest
26. ...
terima kasih ustaz atas penjelasan yang lebar ini ustaz.....
 
» Reply to this comment...

Posted by Sufie, on 10-10-2008 16:44, IP 194.80.178.1, Guest
27. ...
Pada saya US sudah berbelanja besar dlm perang di Iraq dan Afghan,sudah tentu akan melemahkan keupayaannya membangunkan ekonomi negara dan rakyat menjadi lebih miskin.Keadaan menjadi gawat bila mereka tidak dapat membayar pinjaman,dan sistem riba spekulasi yg berkait antara satu sama lain menyebabkan kerugian bergandan dan berantai.
 
» Reply to this comment...

Posted by katebang, on 10-10-2008 16:43, IP 194.80.178.1, Guest
28. ...
salam Ust Zaharuddin, 
Saya cuma nak ucapkan ribuan terima kasih atas penerangan diatas.. dah lama saya dok baca subprime crisis ni kat internet tp semakin kusut kefahaman saya disebabkan oleh jargon-jargon ekonomi yang depa gunakan. Penerangan diatas amat diperlukan oleh orang2 buta ekonomi macam saya :grin Terima kasih, wassalam.
 
» Reply to this comment...

Posted by husna, on 09-10-2008 21:16, IP 194.80.178.1, Guest
29. ...
terima kasih di atas penjelasan yang mudah difahami oleh khalayak bukan kewangan. mohon untuk dimasukkan dlm blog 
http:// fromadifferenthorizon.blogspot .com/
 
» Reply to this comment...

Posted by ibnuesa, on 09-10-2008 16:42, IP 194.80.178.1, Guest
30. ...
Aslkm ustaz..semoga terus dipelihara allah n dapat menyebarkan segala ilmu pengetahuan yang baik utk ummah islamiah insya-allah…first time rasanya saya menulis dlm ruangan komen ini..mmg benar ungkapan ustaz hasrizal dalam blognya bahawa jika handak mendapatkan ‘pencerahan’ dalam bidang muamalat khususnya Islamic banking dsbnya, maka disinilah tempat rujukannya..wlupn agak terlambat memberikan komen dan ustaz telah menulis artikel yang baru…harapan saya agar ustaz dapat membaca komen saya ini..sepertimana kata sustaz di awal artikel…tulisan ini hanyalah langkah awal utk memberikan gambaran ringkas setelah ustaz cuba utk ‘simplify’kan istilah2 yang agak berat difahami oleh kebanyakan golongan awam…dalam banyak point dan konsep ekonomi yang ustaz jelaskan..saya hanya ingin menberi komentar kepada satu perkara sahaja.. 
 
iaitulah antara punca masalah yang brlaku di us..adalah apabila golongan miskin yang tdk berkemampuan masih diberikan pinjaman utk memiliki rumah dsbnya tetapi dikenakan dgn beban riba yang tinggi..apa yg ingin saya tarik perhatian di sini ialah..jika kita lihat jumlah penduduk di us adalah jauh lbh tinggi dgn di Malaysia. 
 
 
.jadi persoalannya…jika golongan ini tdk diberikan pinjaman atau apa jua bantuan utk memiliki rumah mereka sndiri..apakah cadangan islam dalam menyelesaikan masalah ini? Apakah kerajaan yang harus bertanggungjawab menyediakan perumahan percuma kepada rakyat?  
 
Di Malaysia misalnya kita sudah mempunyai skim perumahan mampu milik utk rakyat yang tdk berkemampuan…tapi masih dalam peringkat awal..dan pembeli masih lagi perlu gaji minimum,Cuma mgkn tempoh tahun pembayaran dan faedah yang dkenakan lbh rendah dari pembiayaan pembelian rumah yang biasa dienakan oleh pihak bank..yang banyak diamalkan di Malaysia…iyalah..perumahan rakyat termiskin atau pun flat2 murah yang banyak dibangunkan di bandar2 besar utk rakyat yang tdk mampu..tetapi masalah lain yang tiada kaitan dgn pinjaman dan bank pula timbul..tetapi kesannya dilihat beberapa tahun setelah projek2 ini dilaksanakan oleh ahli2 kaji masyarakat…iaitulah masalah sosial..akibat daripada flat yang disediakan terlalu smpit…bilik yang terhad…hasilnya..anak2 muda terutama islam melayu..banyak menghabiskan masa di luar melepak dan budaya rempit juga misalnya punya saham terhasil akibat kesan ini.. 
Harapan saya ialah…alhamdulillah…ustaz telah membuka jalan dengan memulakan pembahasan ini..Cuma..saya harap ustz dapat memanjangkan lagi perbincangan ini dgn menulis lbh lanjut bukan hanya masalah dan punca masalah yang berlaku di us dan ekonomi dunia dgn segala punca dak kesan2nya..tetapi diharap ustaz nti dapat memanjangkan lagi tulisan2 corak ini kepada jalan kepada penyelasaian masalah yang berlaku..kerana kita yakin islam adah penyelesai kepada apa jua masalah…dgn itu ,saya berharap..ianya juga nti akan mencambahkan minat ustz2 dan pakar2 ekonomi islam yamg lain utk menulis dan memberikan cadangan dan solusi menurut islam atas apa jua masalah dan krisis yang berlaku dalam ekonomi dunia hari ini…sekian dulu ustaz..jika tulisan saya ini lari dari tajuk atau tdk sesuai dijadikan cadangan..saya mhn maaf…moga allah merahmati ustaz sepanjang masa..aslkm 
 
UZAR : Golongan miskin jgn diberi pinjaman tetapi diberi bantuan oleh kerajaan..itulah negara kebajikan
 
» Reply to this comment...

Posted by Abang Dan, on 09-10-2008 16:39, IP 194.80.178.1, Guest
31. ...
Syabas diucapkan kepada Ustaz kerana memberi penerangan yang bagus. Ustaz mampu merendahkan laras penyampaian kepada golongan rakyat terbanyak. Dalam Islam hendaklah Memudahkan dan bukan Memayahkan. 
 
Moga-moga semua negara boleh menambat matawang mereka dengan Emas dan bukannya dengan matawang negara lain. Cadangan Malaysia nak menambat matawang kepada USD, tak wajar dilakukan.
 
» Reply to this comment...

Posted by hishamAR, on 08-10-2008 23:58, IP 194.80.178.1, Guest
32. ...
Alhamdulillah, sebuah artikel yg hebat. Mohon kebenaran untuk publish dlm buletin surau syarikat untuk benefit 1500 staff muslim kami. 
 
Ustaz, is it true the mother of Riba is the generation of money? I heard for every say RM1m deposited, legally the bank can loan out RM25m, just like that out of thin air (or computer screen).  
 
Another example, Mr Dollah income say around RM5k but Citibank issue a gold card with credit limit of RM40k to him. So if he used the credit facility given to the limit, it comes a time where he can no longer pay the bank.  
 
The real economy can no longer catchup with the currency floating around. Hence, its collapse. It seems 66% of the currency floating around in the USA is this kind of money. 
 
The bail out from the government worsen the matter as it reduce the value of the currency accordingly. The inflation then go up like crazy. No wonder Islam prohibited Riba.  
 
Follow the teaching of Islam, thats the key. Only our Creator know what best for us. TQ. 
 
UZAR : yes, it is true and good point also.
 
» Reply to this comment...

Posted by Seerah, on 08-10-2008 21:13, IP 194.80.178.1, Guest
33. ...
Salam Ustaz, 
 
Terpaksa tanya soalan ni secara specific kpd ustaz walaupun ada soaljawab yg berkaitan. Saya baru dipindahkan ke Treasury Unit di syarikat saya yang mana sebagai dealer di unit trsbt, saya perlu membuat daily money market placement to get the highest interest rate offered by the banks (regardless conventional or Islamic).  
 
Saya tidak ada kuasa untuk membuat placement di Islamic banks shj kerana perlu mematuhi polisi syarikat. Apakah hukumnya ustaz? Perlukah saya bertukar unit/ mencari kerja lain? 
 
Shukran jazeelan ustaz. 
 
UZAR : Jika buat placement di Islamic..maka halal dan gaji pun halal. Jika placement di konvensional..ia adalah haram..dosa dapat, gaji juga menjadi haram.. 
 
Jika mampu dgn kadar segara dapatkan kerja lain, itulah jawapnnya. Dalam waktu yang sama, tidaklah perlu berhenti dahulu semasa mencari kerja lain. Namun cuba sedaya upaya limit ke islamic dan azam gunakan ilmu yang ada untuk pembangunan perbankan islam kelak.
 
» Reply to this comment...

Posted by iKaNbLuEs, on 08-10-2008 20:55, IP 194.80.178.1, Guest
34. ...
Terima Kasih, Ustadz.
 
» Reply to this comment...

Posted by uddin, on 08-10-2008 20:55, IP 194.80.178.1, Guest
35. ...
Terima Kasih dan Jazakallahukhiaran kepada Ustaz yang menulis dan kpd ummameerah yang memberi penjelasan yang cukup mudah.
 
» Reply to this comment...

Posted by adisg, on 08-10-2008 20:54, IP 194.80.178.1, Guest
36. ...
sayangnya, sistem islam kelihatan masih belum bersedia dan berkembang pesat untuk ambil-alih sistem kapitalis yang sedia ada. 
 
maka, sistem kapitalis ini hanya akan dibina kembali dan diberi nafas baru...
 
» Reply to this comment...

Posted by muwahhid, on 08-10-2008 20:39, IP 194.80.178.1, Guest
37. ...
syeikh, mintak izin copy dan paste artikel ni di al-fikrah.net 
 
UZAR : sila
 
» Reply to this comment...

Posted by amad, on 08-10-2008 20:21, IP 194.80.178.1, Guest
38. ...
"Saya betul-betul nak bertanya sama ada krisis ekonomi USA dan global ini akan memberi kesan kepada pelaburan unit amanah di malaysia? Adakah ia memberikan kesan baik/buruk kepada pelaburan waktu ini? Dan bagaimana kaedah dan pendekatan terbaik pada waktu ini membeli dana dana yang ada di malaysia. Dengan harap kerjasama Ustaz/Rakan-rakan di sini untuk memberikan maklumat kepada saya diberkati Allah." 
 
Ini adalah komen saya: 
 
Pembelian saham amanah sebelum ekonomi US/dunia meleset sudah tentu mengundang kerugian atas kertas jika tidak dijual. Kebanyakan pelaburan saham amanah ini melabur dalam saham syarikat2 senarai BSKL.  
 
Jika kita lihat sekarang pun BSKL telah menjunam bawah paras psikologi 1000 mata. Maka semua nilai unit2 trust pun akan ikut jatuh (selalunya ada lagging, lambat sedikit).  
 
Jika sempat jual pada harga asal atau harga lebih tinggi seunit maka elok jual dahulu, pegang tunai. Apabila ekonomi menunjukkan tanda2 nak pulih, maka beli semula, (dah tentu pada harga yang lebih rendah dari semasa jual), maka sudah dapat lebih untung di situ.  
 
Jika sanggup tunggu, then kerugian adalah di atas kertas sahaja, bila ekonomi pulih maka nilai2 unit trust pun akan ikut pulih, cuma kita tidak tahu bila (jika berlaku lar).  
 
Jika jual masa rugi sedikit pun, jika selepas jual harga unit jatuh lagi, maka boleh dibeli semula jika tanda2 ekonomi nak pulih, maka boleh untung semula, jika pembelian semula adalah pada harga yang lebih rendah. 
 
Dalam keadaan ekonomi meleset pada pendapat peribadi saya adalah lebih baik menyimpan tunai. Ini kerana: 
 
1. Kuasa membeli kita adalah tinggi, sedangkan orang lain bertungkus-lumus to earn for living. 
 
2. Kita tidak perlu risau tentang kejatuhan (kenaikan?) pelaburan kita masa ekonomi meleset. So, bule tido lena. 
 
3. Kita boleh membeli semula/melabur semula pada harga yang rendah (or sgt rendah, bottom) apabila diketahui ekonomi akan pulih. Dan ini boleh mendapat untung berlipat-ganda apabila ekonomi pulih semula. 
 
Sekian, 
amad
 
» Reply to this comment...

Posted by Saiyyidah, on 08-10-2008 20:14, IP 194.80.178.1, Guest
39. ...
Ustaz, saya baru nak membuat pinjaman perumahan secara Islam untuk rumah yang kedua. Pada pandangan ustaz, dengan krisis kewangan yang dialami US ini, adakah sesuai untuk saya memulakan komitmen yang besar ini?  
 
Sudilah kiranya ustaz secara terbuka memberikan pendapat untuk kepentingan golongan marhaen. 
 
UZAR : Susah saya nak beri nasihat kerana saya tidak cukup data dan fakta berkenaan keadaan ekonomi Malaysia buat masa ini. Tak sempat nak kaji. 
 
Rakan2 pembaca yang faham, bolehlah memberikan nasihat juga
 
» Reply to this comment...

Posted by Hj Ismail Basar, on 08-10-2008 20:12, IP 194.80.178.1, Guest
40. ...
Salam UZAR,penulisan enta ini telah kami sebarkan di kalangan Managers kami di Takaful Ikhlas.  
 
Ramai lagi pengamal perbankan/industri kewangan di Malaysia ini khususnya, termasuk yang berada di peringkat tertinggi penguasa kewangan di bank pusat kena ditarbiyyah sama tentang mengapa riba' yg diperangi Allah ini mesti dicampak jauh-jauh sungguh-sungguh secara pendekatan sistematik dan bijaksana. (samada tak nampak, atau simply resist to understand sebab dah terlalu lama di'jajah' oleh sistem ekonomi bersasaskan riba')  
 
Selamat belajar kembali UZAR. Teringat zaman ana di Cardiff dulu tahun 1989-92. Selamat pergi 'fruit-picking' di Barry (dekat Bristol)bersama keluarga dan menghadapi winter yg semakin hampir. Jalan-jalan juga ke North Wales. lawa tempat tu.  
 
Ana pernah ikuti program Tamrin dgn KMUK/JIM ketika tu. Lagi satu, betul tu UZAR, mat salleh lebih beretika dlm berurusan rumah sewa/beli2 dari Paki. So hati2. Ma'assalam. :grin  
 
UZAR : Ahlan Hj Ismail, tak sangka rupanay enta ex cardiff. 
 
Enta tulis le sikit pasal isu ini dan kaitannya dengan industri takaful
 
» Reply to this comment...

Posted by amad, on 08-10-2008 20:10, IP 194.80.178.1, Guest
41. ...
Saya ingin menyambung ulasan saya terhadap kesan kejatuhan ekonomi US (peneraju2nya di dominasi oleh orang2 yahudi) terhadap ekonomi Malaysia. 
'Jika' banyak berlaku peberhentian pekerja2 di sektor industri Malaysia contohnya, ia akan memberi kesan terhadap kemampuan pekerja tersebut dalam menjalani kehidupan harian.  
 
Dalam kes pembayaran hutang rumah dan kereta terutamanya, ini akan memberi kesan kepada bank2 peminjam. Pembelian rumah/aset baru juga akan terhenti sementara kerana keperluan perbelanjaan sudah berubah. Kurang atau tiada lagi pembelian barang2 mewah.  
 
So, akan terdapat byk rumah kena lelong dan kereta kena tarik. Apabila banyak rumah kena lelong, maka ia boleh menyebabkan kejatuhan harga rumah secara keseluruhan. Ini memberi kesan pula kepada housing developer dan property company pula.  
 
So, isu ini adalah berkait2, berantai2. 
Dari segi sosial pula, biasanya banyak berlaku penceraian kerana beban ekonomi keluarga. Ada yang terpaksa mengubah gaya hidup. Sekarang nie pun, di US dah mula bertambah pula kes bunuh diri dan kes2 kena halau dari rumah kerana tidak mampu lagi membayar hutang/sewa bulanan, contohnya di Massachuset.  
 
Semasa kemelesetan ekonomi dahulu, saya lihat penjual2 di pasar malam dan gerai2 kecil semakin bertambah, alhamdulillah. Ini kerana mereka yang diberhentikan kerja terpaksa mencari ikhtiar lain untuk terus hidup. Ini juga mengajar orang Melayu Islam berdikari secara tak langsung. 
Kesimpulannya, sama2lah kita berjimat cermat, beli barang2 keperluan ajer, banyakkan simpanan di dalam bank yang ada jaminan deposit spt BSN atau yang ada jaminan dari PIDM.  
 
Kurangkan pembaziran dan pembelian barang2 mewah. Jika nak beli keta atau rumah baru, elok lar pikir 2/3 kali, kalu yg keje kerajaan tuh OK lar jugak sbb gaji tetap masuk bulan2. 
 
Sekian 
amad
 
» Reply to this comment...

Posted by Investor, on 08-10-2008 20:08, IP 194.80.178.1, Guest
42. ...
Saya memang terlibat dgn hal2 yg berkaitan dgn investment. 
 
Sangat bersetuju dgn apa yh UZAR nyatakan di dalam artikel tersebut. Sub Prime dimulakan pada tahun 77 oleh Presiden Jimmy Carter untuk membantu Rakyatnya memiliki rumah.  
 
Tetapi dasar kapitalis yg tidak akan melepaskan peluang untuk mengaut keuntungan atas angin dgn menerbitkan Bon/kertas hutang bersandarkan mortgage facilities tersebut telah menyebabkan mereka menghadapi masalah. Masalah pertama timbul sekitar tahun 1985, kedua 1998 ketika 911 dan kini 2008. 
 
Kesan kepada kita semua, pasaran saham merudum gila2. Ekonomi akan menguncup dan simpanan wang anda akan dimakan oleh kadar inflasi yg berkemungkinan akan jadi yg terburuk pada tahun 2009 nanti. 
 
Thanks 
 
 
» Reply to this comment...

Posted by shahril, on 08-10-2008 20:07, IP 194.80.178.1, Guest
43. ...
penerangan daripada umerah membolehkan saya faham sedikit sebanyak maslah ini..terima kasih ustaz...penerangan ustaz bagus untuk semua..
 
» Reply to this comment...

Posted by zainal, on 08-10-2008 20:06, IP 194.80.178.1, Guest
44. ...
Baru nonton BBC4 Super Rich:The Greedy Rich. Baru nampak apa yang saudara tulis. Sub prime borrower, sub prime loan dll. 
 
Kalau saudara ada masa boleh tengok di BBC iPlayer. 
 
TQ
 
» Reply to this comment...

Posted by Reut, on 08-10-2008 20:05, IP 194.80.178.1, Guest
45. ...
IMHO, bail-out Malaysia dulu untuk menyelamatkan GLCs yang kebanyakannya merupakan utilities provider to the nation, hence utk kepentingan org kebanyakan & tax-payer jugak. Manakala, bail-out US sekarang, adalah untuk menyelamatkan investment bank. Investment bank kurang kesannya kepada orang kebanyakan. Pentingnya banyak kepada investor2 US yang tamak.  
 
Mengapa harus ditolong mereka2 yg tamak ini sekiranya melibatkan hak2 tax-payer yang lain. Ewah2 dulu korang untuk banyak2, org awam x dapat pape, sekarang time korang rugi, tax-payer lak bayar. Hehe. Saje bercakpa on behalf of American. God Bless American. :-)
 
» Reply to this comment...

Posted by ARIF, on 08-10-2008 01:23, IP 194.80.178.1, Guest
46. ...
uUZAR..kurang faham ni..en..chua beli dgn harga 1.3juta...pastu untung 200,000...kalau dia jual dekat en.mutu 1.2j...mcmana dia nak untung..
 
» Reply to this comment...

Posted by suriah, on 08-10-2008 01:21, IP 194.80.178.1, Guest
47. ...
Terima kasih atas artikel yg ditulis,Alhamdulillah,jelaslah sudah permasalahan ekonomi yg berlaku sekarang,cuma contoh yg ustaz beri tu psl En David,En Lingam, En Chua dan En. Mutu, saya kurang faham, saya amat berminat untuk memahaminya sebab situasi yg sama berlakunya itu di US. 
 
En. Lingam dapat cash dari En Chua dan anggapan saya juga En Chua juga dapat cash dari En Mutu jika dia menjualnya. 
 
Soalnya,2orng dpt cash secara logiknya - En. Lingam dan En Chua, cuma En Mutu jer kena tunggu 5thn baru dpt untung dari En David, tak fahamnya, ape yg membeban/risiko nye??hanya senya,jadi risiko jika En David lap bayar saja. 
 
Jangan salah faham,saya tidak menyokong sama sekali sistem konventional, cuma saya nk fahaman yg betul2 konkrit saje. 
 
Harap dapat diterangkan,Terima kasih byk2.Penerangan dari ustaz atau pengunjung lain amat diharapkan. 
 
TQ
 
» Reply to this comment...

Posted by zue hamid, on 08-10-2008 01:10, IP 194.80.178.1, Guest
48. ...
assalamualaikum uzar ... tahniah dan terima kasih kerana berkongsi ilmu dan memberi maklumat serta penerangan yang cukup jelas untuk difahami. Bagi saya dan golongan yang bukan ahli dalam bidang ekonomi ni, memanglah terasa cerah mata dan hati membaca tulisan uzar ini. Semuga uzar dapat teruskan usaha memberi penerangan kepada kami. wassalam
 
» Reply to this comment...

Posted by mahfuz, on 07-10-2008 23:29, IP 194.80.178.1, Guest
49. ...
thank u so much ustaz! hanya Allah membalas jasa ustaz
 
» Reply to this comment...

Posted by MuslimaH, on 07-10-2008 23:28, IP 194.80.178.1, Guest
50. ...
Salam UZAR, 
Berkenaan soalan saya yang lepas, begini penjelasannya: 
 
Pada asalnya, Si A ni tadi yang berniat nak beli rumah tu. Jadi Si A membuat booking pd tahun lepas (semasa dilancarkan) pada harga RM 125K. Tahun ini, dia berubah fikiran (x jadi beli). Normally, pembeli yg tak jadi beli akan cancel booking & harga rumah berubah pada currency value. 
 
Tetapi Si A tidak berbuat demikian. Melalui seorang kawan, saya mengetahui pasal rumah tu & berminat nak beli rumah di kawasan tu. Si A ni tadi setuju lepaskan pada saya dan minta saya bagi dia RM5K. Dia minta RM5K pada saya so saya dapat harga booking dia tu. Saya setuju dan bagi dia duit tu sebab saya kira nilai saya beli rumah tu adalah RM130K (total) compare kalau saya beli dari developer RM150K (if dia cancel booking).  
 
Proses di guaman hanya menukar nama kami. Jadi, bila baca artikel di atas (debt trading), saya teringat & jadi confuse apa status wang yang saya bayar kepada Si A tadi?? Dikira rasuah ker apa ker? 
 
Itulah minta UZAR tolong komen. Terima Kasih. 
 
UZAR : Kali ini jelas. 
 
Dalam Islam, booking tu belum dianggap kontrak termeterai, buktinya, A belum tandatangani kontrak S & P dengan developer. Booking tu hanya dinggap sebagai 'hamisyh jiddiyah' dalam istilah fiqh muamalat. dan ia bukannya 'urbun'. 
 
Hasilnya, hutang belum terbentuk antara pembeli A dengan developer.  
 
Apabila A berubah niat dan nak tukar tempahannya kepada sdri, tiada proses jual hutang berlaku.  
 
Apa yang berlaku adalahsi A mengambil upah atas pemberian komitmen (iltizam) ke atas satu tanggungjawab harta. 
 
Menurut sebahagian ulama (antaranya Syeikh Dr Nazih Hamad) iltizam maliah, punyai harga dalam islam. 
 
Kesimpulan, bayaran RM 5 ribu yang diberikan tadi adalah halal kepada A dan daripada sdri. 
 
Demikian, penjelasan saya buat masa ini.  
 
 
» Reply to this comment...

More comments...

Add your comment



mXcomment 1.0.9 © 2007-2010 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved

foot

Powered by: Al-Jaroom