<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Tarikh Raya Idil Fitri di Dunia Berbeza (Kemaskini)</title>
		<description>Discuss Tarikh Raya Idil Fitri di Dunia Berbeza (Kemaskini)</description>
		<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html</link>
		<lastBuildDate>Mon, 06 Apr 2026 07:24:31 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/614/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Tarikh Raya Idil Fitri di Dunia Berbeza (Kemaskini)</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-33943</link>
			<description><![CDATA[Iphone contest. Iphone giveaway. Cool things enables you to discover and share as much as possible cool. Whether its an excellent new gadget or a hot new car, one thing cool to complete or a cool spot to visit. We cover each of the cool stuff. https://www.facebook.com/wwwgopolinocom Here is my web blog - Iphone promotions: https://www.facebook.com/wwwgopolinocom]]></description>
			<dc:creator>Iphone promotions</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 23 Oct 2014 18:13:55 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-33943</guid>
		</item>
		<item>
			<title>oka</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-31685</link>
			<description><![CDATA[kok lain lain hari raya nya]]></description>
			<dc:creator>oka puji pangestu</dc:creator>
			<pubDate>Fri, 17 Aug 2012 23:26:12 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-31685</guid>
		</item>
		<item>
			<title>sama</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-26184</link>
			<description><![CDATA[saya pun memang bersetuju dengan pendapat saudara..sebab bumi kiter bulat,.berkenaan azan akan berkumandang disetiap pelusuk bumi memang betul. Allh itu Maha berkuasa]]></description>
			<dc:creator>zaki</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 26 Sep 2010 00:00:33 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-26184</guid>
		</item>
		<item>
			<title>thanks for title</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-20492</link>
			<description><![CDATA[:D ;good for i from sem4na sabah..16 thn..hehehe..thanks for artikel...]]></description>
			<dc:creator>aira</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 19 Dec 2009 22:39:28 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-20492</guid>
		</item>
		<item>
			<title>mama says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-3821</link>
			<description><![CDATA[Assalaamu alaikum.. perlu kita faham, w/pun di mana kita berada, bulan hanya itulah 1. Jd cukuplah hanya 1 tempat yg nampak anak bulan utk menentukan tarikh mula puasa dan hari raya. hadith/sunnah Rasulullah s.a.w sudah ada..apa perlu lagi kita berbeza pendapat? wallahu a'lam. Selamat Eid ul Adha.]]></description>
			<dc:creator>mama</dc:creator>
			<pubDate>Thu, 13 Dec 2007 17:34:00 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-3821</guid>
		</item>
		<item>
			<title>kimi says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-3736</link>
			<description><![CDATA[takkan islam hilang di dunia :-)]]></description>
			<dc:creator>kimi</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 09 Dec 2007 06:25:49 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-3736</guid>
		</item>
		<item>
			<title>shahril says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2582</link>
			<description><![CDATA[ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH, PADA PENDAPAT SAYA, PERSOALAN TARIKH RAYA DAN PUASA INI ADALAH AMAT BESAR KESANNYA. CUBA KITA BAYANGKAN KITA BERPUASA PADA HARI RAYA PERTAMA. APAKAH HUKUMNYA? HARAM. APA PULA HUKUMNYA JIKA KITA BERBUKA PADA 30 RAMADHAN? HARAM JUGA. JADI PERSOALAN INI AMAT BESAR. ADA HADITH MENYATAKAN BAHAWA NABI DAN PENDUDUK MADINAH BERPUASA PADA TANGGAL 30 RAMADHAN. DATANG SATU KAFILAH DARI JAUH DAN SAMPAI KE MADINAH PADA WAKTU PAGI (BIASANYA KAFILAH PEDAGANG ARAB MEMULAKAN PERJALANAN PADA WAKTU MAGHRIB KERANA WAKTU ITU TAK PANAS) DAN MEREKA MENGATAKAN BAHAWA MEREKA NAMPAK ANAK BULAN (MAKSUDNYA DI TEMPAT LAIN DAN BUKAN DI MADINAH). SETELAH NABI MEREKA BERSUMPAH MAKA NABI MENGISYTIHARKAN HARI ITU HARI RAYA DAN PENDUDUK MADINAH PUN BERBUKA. APA YANG INGIN DITONJOLKAN DI SINI IALAH ANAK BULAN TIDAK KIRA DI MANA IA DILIHAT, MENANDAKAN AWAL PUASA ATAU HARI RAYA. MAZHAB HANAFI, HAMBALI DAN MALIKI BERSEPENDAPAT BAHAWA JIKA ANAK BULAN DILIHAT DI MANA-MANA BAHAGIAN DUNIA INI, MAKA SELURUH DUNIA KENA BERPUASA ATAU BERHARI RAYA. PENDAPAT IMAM SHAFIEE PULA SEDIKIT BERBEZA IAITU JIKA NAMPAK SESEORANG ITU ANAK BULAN MAKA ORANG YANG BERADA DALAM LINGKUNGAN 2 MARHALAH (+-100KM) SAHAJA YANG WAJIB PUASA. INI ADALAH KERANA ORANG ZAMAN DAHULU, PALING LAJU PUN PAKAI KUDA. SO SUSAH NAK BAGI TAHU. SEKARANG TELEFON, INTERNET, TV PUN ADA. SO KITA FIKIRLAH PENDAPAT MANA YANG LEBIH TEPAT. JIKA HENDAK DIAMBIL KIRA PENDAPAT IMAM SHAFIEE PUN, KITA TAK BUAT PUN SEBAB KITA PUASA DAN RAYA IKUT SEMPADAN NEGARA DAN IKUT KERAJAAN. KALAU THAILAND NAMPAK ANAK BULAN PUN, ORANG DI KEDAH DAN KELANTAN IKUT PENGUMUMAN DI MALAYSIA WALAU PUN ORANG DI SEMPADAN KELANTAN DAN KEDAH TAK SAMPAI PUN 100KM DARI SELATAN THAI. JADI NAK KATA IKUT MAZHAB SHAFIEE PUN TAK. MASALAH NYA DI SINI IALAH KITA TAK ADA SESIAPA YANG NAK MENYATUKAN KITA. JADILAH KITA JIKA UMAT ISLAM DIREMBAT CUKUP-CUKUP DI NEGARA LAIN, KITA TAK BOLEH MASUK CAMPUR KERANA ITU URUSAN NEGARA MEREKA. ADA KA PATUT. SEMPADAN DAN NEGARA BANGSA INI SAPA YANG BUAT. SAMPAI NEGARA ARAB YANG SAMA KETURUNANAN, BAHASA DAN AGAMA PUN TERPECAH SAMPAI JADI BERPULUH NEGARA. ITU LAH PERANCANGAN PENJAJAH KAFIR. KALAU KITA BERSATU DI BAWAH SATU PEMERINTAHAN SEPERTI MANA PEMERINTAHAN DI ZAMAN RASULULLAH DAN KHALIFAH2 SEHINGGA KHALIFAH UTHMANIAH DI TURKI, KITA TAK JADI MACAM NI. MAKA DI SINI SAYA MENYOKONG PENDAPAT HIZBUT TAHRIR SUPAYA KITA BERUSAHA MENDAULATKAN SEORANG KHALIFAH UNTUK MENYATUKAN SELURUH UMAT ISLAM DI DUNIA DALAM SEBUAH NEGARA YANG TIADA SEMPADAN. MENGAPA??? MUSTAHIL. IMPOSSIBLE IS NOTHING. KITA UMAT ISLAM, KEKUATAN BUKAN TERLETAK PADA DIRI KITA......TAPI PADA SEJAUH MANA KETAATAN DAN KETAQWAAN KITA. BUKAN KEJAYAAN MELETAKKAN KHALIFAH YANG KITA DITUNTUT TETAPI USAHA KE ARAH MELETAKKAN SISTEM PEMERINTAHAN WARISAN RASULULLAH ITU YANG DITUNTUT. JIKA KITA TAK BERJAYA, SO BE IT. TAPI KITA TELAH BERUSAHA. TIDAKLAH NANTI KITA DIPERSOALKAN DI AKHIRAT KELAK. BETUL TAK??? BETUL.......... SEKIAN]]></description>
			<dc:creator>shahril</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 31 Oct 2007 05:54:53 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2582</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Penyambut raya says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2238</link>
			<description><![CDATA[Sememangnye raya xbleh di sambut serentak seluruh dunia. kenapa? sebab bumi ni bulat. nnt ada yang yang puasa x cukup sebulan dan ada yang puasa lebih plak. Keadaan bumi berpusing menyebabkan ini berlaku. ada yang kata kita mesti berpandukan masa di mekah sebagai masa untuk orang islam. supaya kita sambut raya sama. bende ni tak masuk akal. ia bukan melibatkan raya sahaja tetapi kehidupan seharian. jikalau orang kat mekah tgh semayang zohor, kita kat malaysia semayang zohor juga ke pada waktu malam? Kalo nak sepakat raya sesama biar la logik. Kalo mmg Allah nak kite raya sepakat satu dunia, baik Allah buat siang dan malam serentak seluruh dunia. kan senang. Pasti ada hikmatnya Allah cipta dunia ni xsama waktunye. ada yang siang dan ada yang malam. salah satu hikmatnya adalah azan akan berkumandang seluruh dunia 24 jam tanpa henti. xpercaya? http://www.youtube.com/watch?v=2vAYLQj4dAQ]]></description>
			<dc:creator>Penyambut raya</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 22 Oct 2007 21:36:31 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2238</guid>
		</item>
		<item>
			<title>dijahis, falak um says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2256</link>
			<description><![CDATA[ingin berkongsi pengetahuan yg sedikit secara keseluruhannya, kite perlu mengakui bahawa Al-Qur'an dan Sunnah telah memberitahu bahawa kite berhari raya dan awal berpuasa adalah dengan melihat anak bulan (hilal) bukan dengan melihat sesebuah negara/ mengikut sesebuah negara yg lain.. 1. berkenaan dgn perbezaan tempat - sebagaimana yang kita ketahui, bulan sebagaimana matahari mempunyai masa terbit dan terbenam juga.. sekiranya matahari terbit pada waktu pagi dan terbenam di waktu malam di Malaysia, namun di Mekah contohnya, pada ketika yg sama, ketika matahari terbit di Malaysia, di Mekah masih lagi gelap ketika itu.. Begitu juga bulan yang terbit dari timur dan terbenam di barat juga sama, sekiranya hilal telah kelihatan di bahagian timur dunia, Belum tentu lagi hilal akan kelihatan di bahagian Barat dunia... persoalan matla' dalam melihat HILAL banyak dibahaskan oleh ulama'... boleh rujuk pada UZAR utk keterangan lanjut ;-) 2. berkenaan dengan kesatuan, saya telah melihat kesatuan di kalangan umat Islam berkenanaan dengan perkara ini malah saya melihat, wujudnya pelbagai kajian dalam bidang ini.. sahabat2 boleh melihat website ini yang dibangunkan oleh ummat Islam utk kemudahan ummat Islam memahami serta tidak meninggalkan hikmah dan tuntutan syari'at -dlm melihat anak bulan di pelbagai negara walaupun telah wujud banyak instrumen2 canggih2, digunakan tanpa meninggalkan tuntutan syara'.. layari website ini http://www.icoproject.org 3. telah wujud persepakatan di kalangan ulama' dan ahli sains utk menggunakan kriteria imkanurrukyah sebagaimana yg di'detail'kan dalam artikel En Baharrudin Zainal. Resolusi persidangan Hilal Negara2 Islam di istanbul pada tahun 1978 telah memberi impak positif kepada penggunaan kriteria imkanurrukyah di malaysia.. Namun begitu, masih ada lagi negara2 yang tidak mengikutinya malah timbul pelbagai lagi masalah apabila wujud negara2 yang membelakangkan konsep syara' iaitu melihat anak bulan, dengan mengatakan melihat anak bulan, namun sebenarnya bulan masih belum ijtima'/conjunction ataupun secara adatnye bulan adalah mustahil dilihat ketika itu, namun mereka mengatakan bahawa esoknya raya/ puasa.. namun, dengan kaedah mengikut hakim/ketua negara berikut, maka diputuskan sebagaimana yang berikut tersebut juga.. 4. Walaupun kriteria di Malaysia menggunakan kriteria , 2,3 dan 8 (rujuk artikel us baharuddin) namun begitu masih juga lagi berlaku persoalan2 dan pertikaian di kalangan rakyat malaysia mengapa dan mengapa selalu tidah nampak anak bulan? justeru, Jakim telah menubuhkan jawatankuasa khas utk menganalisis rekod kenampakan hilal di MAlaysia yg dipengerusikan pakar astronomi dari Jabatan Fizik UM - prof dr Mohd Zambri - rujuk artikel suratkhabar berita harian - 11 september 2007... saya juga diamanahkan utk menyemak beberapa rekod kenampakan hilal sepanjang yang ada di Malaysia ini di bawah bimbingan Prof Zambri dengan membuat master khusus bidang ini.. mudah-mudahan kriteria yang lebih baik dan tersusun dengan mengikut syara' dapat dihasilkan.. Pray for my master n our success in doing this for the sake of ummah n ISLAM.. Thanks to UZAR kerana membangkitkan perkara ini..Segala yang benar adalah di sisi Allah...]]></description>
			<dc:creator>dijahis, falak um</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 22 Oct 2007 21:34:23 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2256</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Anas Karimi:Rukyah Dan Hisab says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2231</link>
			<description><![CDATA[sekadar sedikit maklumat Oleh: BAHARRUDIN BIN ZAINAL Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Darul Iman Malaysia, Kampus KUSZA 21300 Kuala Terengganu baharzai@udm.edu.my Tidak semudah terjemahan bahasa sebagaimana anggapan ramai, iaitu rukyah itu ?melihat bulan? dan hisab itu ?mengira?, kaedah rukyah dan hisab hendaklah difahamkan sebagai satu istilah yang berkait. Terma yang telah dijadikan fatwa ini bukannya dua kaedah dengan dua makna yang berbeza. Rukyah dan hisab hendaklah ditakrifkan sebagai penggunaan syarat kenampakan anak bulan dengan kriteria tertentu. Penggubalan syarat ini boleh dilakukan dengan mengambil sekurang-kurangnya dua atau lebih parameter seperti gabungan jarak sendeng bulan-matahari dengan ketinggian bulan atau umur bulan dengan ketinggian dan sebagainya. Dengan menggunakan sejumlah data kenampakan anak bulan, analisis dibuat untuk mendapatkan had-had anak bulan yang boleh kelihatan dan tidak boleh kelihatan. Had-had inilah yang akan menjadi kuantiti piawai atau syarat kenampakan anak bulan bagi menepati maksud ?hisab qat?i? kenampakan anak bulan. Seumpama satu neraca pengujian, kuantiti ini akan digunakan untuk menilai kesahihan kenampakan anak bulan seterusnya dan membuat justifikasi dalam menyusun takwim hijri sepanjang tahun. Sama keadaannya apabila kepiawaian halal haram sesuatu makanan diuji dengan penggunaan bahan kecerakinan kimia yang piawai. Beginilah kedudukan rukyah dan hisab yang perlu jelas kaedah penggubalan dan amalannya. Penggunaan kuantiti piawai juga, membolehkan laporan palsu atau yang mengelirukan ditolak. Dalam hal ini, Yusof al-Qaradhawi (1994) dalam fatwa semasanya menegaskan pengakuan orang yang mendakwa melihat bulan boleh ditolak (jika berada di bawah syarat kenampakan anak bulan) kerana mengandungi sangkaan (?dzan?), berbanding dengan hitungan falak yang tepat (?qat?i'). Syarat kenampakan anak bulan yang digunakan hendaklah berdasarkan pengalaman rukyah itu sendiri. Dalam konteks perlaksanaan rukyah dan hisab di Malaysia, ianya bukan pilihan atau penggunaan dua kaedah rukyah dengan hisab sebagaimana yang difahamkan oleh ramai orang. Sebaliknya rukyah dan hisab dalam konteks Malaysia ialah penggunaan syarat kenampakan, tiada pilihan lain. Persoalannya, jika rukyah dan hisab merupakan dua kaedah pilihan, maka amalan di Malaysia akan jadi begini: (A) Rukyah dilakukan, jika tidak kelihatan kaedah hisab digunakan. Atau (B) Rukyah dilakukan, jika anak bulan kelihatan, pada hal kuantitinya tidak cukup syarat, maka kenampakan ini diterima pakai. Keadaan (A) biasa berlaku dan boleh diterima, sebaliknya keadaan (B) tidak akan dan tidak dipraktikkan berlaku. Jika berlaku keadaan (B) bagaimana? Jika perlaksanaan rukyah dan hisab di Malaysia merupakan pilihan, sepatutnya tarikh awal bulan boleh dimulakan. Adakah ini akan atau pernah dipraktikkan di Malaysia? Saya berpendapat tidak. Selama 15 tahun saya mendudukki Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam Kebangsaan dan terlibat hampir 10 tahun dengan Jawatankuasa Penetapan Awal Puasa dan Hari Raya, saya membuat kesimpulan yang kaedah rukyah dan hisab dengan satu pilihan dipraktikkan secara mapan dan tekal di Malaysia. Kedua-dua jawatankuasa di atas tidak pernah memikirkan soal pilihan. Jika dalam keadaan (B), maka bulan tersebut dijadikan hari ke 30. Deraf ketetapan kepada Majlis Raja-Raja tidak pernah memberikan pilihan dalam keadaan (B). Bagaimana jika ada dakwaan anak bulan di bawah syarat kenampakan ?telah kelihatan?? Saya berpendapat fatwa Yusof al-Qaradhawi (1994) terpakai dan fakta inilah yang sepatutnya menjadi mekanisme perlaksanaan rukyah dan hisab dalam konteks Malaysia. Perlu diingat sebagai takwim awam yang praktik, takwim hijri di Malaysia tidak boleh meletakkan suasana ?ketidakpastian? sebagai asas penyusunan takwimnya. Syarat kenampakan anak bulan yang digunakan hendaklah kekal, tanpa dirobek oleh satu laporan kenampakan anak bulan, sekurang-kurangnya untuk satu tempoh masa. Sebarang laporan kenampakan anak bulan ?yang luar biasa?, harus direkodkan, dianalisis dan dijadikan data untuk penilaian syarat pada masa depan, bukannya boleh digunakan untuk mengubah asas takwim secara ?mendadak dan mengejutkan?. Perlu diingat syarat kenampakan anak bulan dibuat berdasarkan rasional saintifik yang menolak segala macam laporan ?indera istimewa dari insan istimewa?, termasuk yang ?kasyaf dan tajam mata hatinya?. Keyakinan ahli-ahli falak Islam pada zaman tamadun Islam terhadap ketepatan kriteria kenampakan anak bulan yang digunakan pada zamannya, digambarkan dalam takwim-takwim yang dicetak ketika itu dengan kenyataan; ? wa-yattafiq al-hisab wa?l-ruya? Maksudnya, 'terdapat persamaan yang kuat antara hasil hisab dengan keputusan rukyah nanti' (.....ditambah perkataan InsyaAllah) Dengan penggunaan syarat kenampakan yang paling minimum diamalkan sekarang di Malaysia, kita mungkin akan bebas daripada keadaan (B), tetapi kemungkinan akan ada juga ketikanya ?indera istimewa dari insan istimewa? mencuri perhatian. Lebih parah lagi jika mereka berada dalam kelompok ?rombongan rasmi?. Maka penggunaan kaedah rukyah dan hisab, tanpa ada pilihan kedua adalah lebih harmoni. Inilah pendapat saya semenjak sekian lama dan dinukilkan dalam buku-buku susunan saya sebelum ini. Pendapat saya dibuat berdasarkan pemerhatian terhadap kaedah perlaksanaan rukyah dan hisab di Malaysia, bukannya saya meletakkan tafsiran sebegitu.]]></description>
			<dc:creator>Anas Karimi:Rukyah Dan Hisab</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 22 Oct 2007 04:50:18 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/fiqh-ibadah/614-tarikh-raya-idil-fitri-di-dunia-berbeza-kemaskini.html#comment-2231</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
