<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Nama Tokoh Untuk Lariskan Buku : Teknik Promosi @ Zalimi Penulis ?</title>
		<description>Discuss Nama Tokoh Untuk Lariskan Buku : Teknik Promosi @ Zalimi Penulis ?</description>
		<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html</link>
		<lastBuildDate>Thu, 09 Apr 2026 04:00:52 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/638/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>EL-SUNNI says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-8892</link>
			<description><![CDATA[8) Hak cipta adalah harta intelek seseorang karyawan buku. Bahan tulisan adalah ilmu yang wajib disebar kepada ummah. Walau bagaimanapun hasil usaha dan titik peluh menyebarkan ilmu dengan apa cara sekalipun wajib pula dihargai oleh pihak terbabit seperti penerbit, penganjur ceramah dan sebagainya. Jangan pula pihak terbabit cuai mengambil tanggungjawab sebab nabi berpesan berilah upah sebelum kering peluhnya. Sering kali urusan atas nama agama/dakwah dipandang kerja kebajikan/ikhlas yang tak perlu dibayar sewajarnya.]]></description>
			<dc:creator>EL-SUNNI</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 30 Apr 2008 15:34:32 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-8892</guid>
		</item>
		<item>
			<title>ibnu_uthman says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3756</link>
			<description><![CDATA[asslamaulaikum.... Itu bukan ustaz tapi rasa baru nak stat....jadi jahat]]></description>
			<dc:creator>ibnu_uthman</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 10 Dec 2007 21:34:59 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3756</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Nice says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3731</link>
			<description><![CDATA[Nice! :D]]></description>
			<dc:creator>Nice</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 09 Dec 2007 02:09:09 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3731</guid>
		</item>
		<item>
			<title>TROY says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3647</link>
			<description><![CDATA[ASSALAMUALAIKUM SAUDARA..... Saya beru berkesempatan melihat artikel saudara wahbah hari ini. Mengikut pemahaman saya, saudara ada menyatakan bahawa saudara telah menulis puluhan skrip islamik sebelum ini. Saudara juga memaklumkan bahawa saudara telah memberi skrip saudara kepada sebuah syarikat penerbitan ternama tanahair. Yang menjadi tandatanya ialah: Jika benar saudara telah menghasilkan puluhan skrip islamik, mengapakan penerbit tersebut bertindak seolah - oleh 'tidak bijak' kerana masih ingin menggandingkan saudara dengan nama penulis - penulis besar?? Adakah saudara tidak cukup kuat untuk berdiri sendiri???saya sendiri sebagai seorang pembaca akan membeli hasil - hasil penulisan tokoh - tokoh terkenal kerana pada peandangan saya, saya akan lebih yakin untuk membaca hasil tulisan mereka. Mengapakah saudara bersetuju untuk menandatangani kontrak dengan syarikat terbabit? adakah saudara tidak meneliti terlebih dahulu isi kandungan kontrak tersebut?? Sekiranya saudara merasakan diri saudara telah dianiaya, dan buku tersebut masih diterbitkan, saudara batalkanlah kontak tersebut dan beralihlah kepada publisher yang lain. saya percaya ada banyak lagi publisher yang akan dapat membantu saudara dari segi royalti kerana apa yang saya faham disini, matlamat saudara untuk menulis buku - buku islamik ini hanyalah untuk mendapatkan royalti semata - mata. harap maaf sekiranya kata - kata ini menyinggung saudara. saya percaya yang saudara ada bakat untuk menulis dan boleh pergi jauh dalam bidang ini. semoga ada rezeki yang berkat untuk saudara. sekian, wassalam]]></description>
			<dc:creator>TROY</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 05 Dec 2007 18:10:10 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3647</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Tak setuju12 says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3641</link>
			<description><![CDATA[Tahniah saudara kerana berjuang di jalan Allah untuk menulis buku-buku islamik yang berguna kepada umat Islam. Tetapi,Sebagai org yg banyak menulis buku agama, sudah tentu saudara mengamalkannya dan bukan sekadar menulis utuk mendapatkan duit. Kerana besar dosanya jika menjual agama kerana dunia. Saya pasti saudara banyak memberi nasihat amal makruf nahi mungkar dalam buku-buku islamik saudara. Bagaimana pula saudara boleh menuduh orang sesuka hati dengan gelaran yang begitu hina, PELACUR? Walaupun dia salah, saudara tidak berhak menghina dia sebagai pelacur...ini bukan sikap mukmin dan ajaran dan akhlak Nabi Muhammad SAW. Fikirkanlah. sekadar menegur sesama islam. Saya tak mahu, umat islam dicemari dengan orang yang pandai berkata-kata dan mengajak orang kearah agama, tetapi diri sendiri hancur. Maafkan jika terkasar, tetapi ambillah nasihat ini dari sudut fositif demi agama Islam tercinta. jgn biarkan emosi menyebabkan kita dipandang hina.]]></description>
			<dc:creator>Tak setuju12</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 05 Dec 2007 02:11:58 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3641</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Muliaddie says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3627</link>
			<description><![CDATA[Sgt bersetuju dgn pandangan ustaz, sebab bila kita membeli buku, kdg2 kita tidak kenal keupayaan penulis tapi kerana testimoni yang diberikan oleh ustaz2 yg dilantik, memberi keyakinan untuk kita membeli buku tersebut. Diharap ustaz2 yg dilantik memberi komentar ikhlas dan benar2 layak supaya tidak timbul keraguan spt komen UZAR.]]></description>
			<dc:creator>Muliaddie</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 04 Dec 2007 18:14:54 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3627</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Syafinaz Ahmad says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3630</link>
			<description><![CDATA[Assalamualaikum w.b.t. Saya ada beberapa kemusykilan berkaitan masalah saudara/i wahbah. 1. Tidakkah saudara/i membaca kontrak / agreement di antara saudara/i dengan pihak publisher? Sekiranya didapati ia menzalimi saudara/i, mengapakah masih diteruskan perjanjian tersebut? 2. Siapakah yang menanggung kos penerbitan/percetakan buku tulisan saudara/i? pihak syarikat atau pihak saudara/i sendiri? 3. Bagaimana pula sekiranya buku saudara/i tidak terjual. Siapakah yang bakal menanggung kerugian tersebut? Saudara/i atau pihak syarikat? Adakah nama saudara/i sudah cukup kuat untuk memastikan buku tersebut laris di pasaran? Pendapat saya... Trend menggunakan nama2 besar untuk melariskan sesebuah nukilan bukanlah sesuatu yang asing dalam dunia penerbitan. Malah nama2 besar yang wujud sekarang juga bermula sebagaimana saudara/i bermula dalam bidang penulisan. Saya yakin, apabila nama saudara/i sudah cukup kuat dalam bidang ini, mana-mana pihak pun sudah pasti yakin untuk mengambil saudara/i menulis untuk syarikat mereka. Namun begitu, saya juga 100% tidak bersetuju sekiranya pihak syarikat merompak hasil penulisan saudara/i! (tanpa persetujuan/pengetahuan saudara/i wahbah). Apa-apa pun, saya doakan yang terbaik untuk saudara/i. Semoga usaha kita untuk memeriahkan dunia penerbitan Islam akan mendapat restu dari Allah s.w.t. S.A :P]]></description>
			<dc:creator>Syafinaz Ahmad</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 04 Dec 2007 18:13:04 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3630</guid>
		</item>
		<item>
			<title>wahbah Zuhaily says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3608</link>
			<description><![CDATA[Asaalamualaikom Kepada sahabat-sahabat yang memberikan komentar tentang masalah saya, ribuan terima kasih. Saya terfikir, mungkin sudah tiba masanya kita penulis2 Islam ini mempunyai kumpulan atau perubuhan yang kuat dan boleh menjaga kebajikan kita. Ia juga boleh berperanan mengumpulkan tenaga untuk menghasilkan karya2 besar. Saya sendiri sekarang sedang mengusahakan tafsir al-Quran. Bayangkan malaysia negara Islam, tidak mempunyai walau satu pun tafsir al-Quran sendiri.... yang ada hanya dari indonesia dan singapura dan lain2. Selain itu, kita juga boleh jadi markaz untuk menemukan punlisher dan penulis. Uruskan agrement mengikut undang2, royalti yang adil dan khidmat nasihat . Sudah tentu kita juga boleh senaraihitamkan publisher yang "lintah darat" apa pandangan anda?]]></description>
			<dc:creator>wahbah Zuhaily</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 03 Dec 2007 20:29:01 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3608</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Shamsuddin Kadir says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3602</link>
			<description><![CDATA[Salam Ustaz, Saya selaku seorang penulis buku bersetuju dengan pandangan Ustaz agar penulis berkenaan mencari penerbit lain yang bertindak secara adil. Sekurang-kurangnya Allah menampakkan keburukan penerbit itu, sebelum kita menghantar ke semua manuskrip yang telah kita siapkan. Terima Kasih Shamsuddin Abdul Kadir]]></description>
			<dc:creator>Shamsuddin Kadir</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 03 Dec 2007 17:41:13 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3602</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Asrul says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3601</link>
			<description><![CDATA[Salam, Saya belum baca sepenuhnya artikel ini lagi, cuma saya baca mukaddimahnya sahaj. Saya harapkan kepada penulis-penulis buku agama, carilah syarikat penerbit buku yang bagus dan mengamalkan dasr islami seperti PTS dan Alaf 21 paling kurang...Apapun bagi saya PTS Islamik adalah terbaik untuk penulis buku agama.]]></description>
			<dc:creator>Asrul</dc:creator>
			<pubDate>Mon, 03 Dec 2007 17:40:45 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/soal-jawab-a-isu-pilihan/638-nama-tokoh-untuk-lariskan-buku--teknik-promosi--zalimi-penulis-.html#comment-3601</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
