<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Tertipu & Ditipu Di Wales</title>
		<description>Discuss Tertipu & Ditipu Di Wales</description>
		<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html</link>
		<lastBuildDate>Mon, 06 Apr 2026 12:57:19 +0800</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.zaharuddin.net/component/jcomments/feed/com_content/743/10.html" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>dari uk juga says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11951</link>
			<description><![CDATA[salam ustaz, alhamdulillah tempat ustaz macam tempat saya 'english town' jadi kadar jenayah amat kurang berbanding bandar2 besar jadi so far selamat cumanya kekadg ramai yg mungkin kerana terlalu complacent dgn keadaan ni hingga leka dan kurang berhati2 @ bersikap tidak apa e.g: x perlu kunci kereta dll--kerana jika kita baca nasihat dari pihak berkuasa di uk ni mereka sentiasa mengingatkan kita agar berwaspada--'dont invite crime' w/pun ditempat crime rate rendah. berkenaan lesen kereta ramai msians di uk ni takde lesen kerana beranggapan lesen msia sah laku, tapi hakikatnya ia hanya sah setahun dan lepas tu kita kena apply utk great britain licence;-)an lebih baik utk apply for gb licence sebelum tamat 1 thn kita duduk di uk krn within this time kita terus dapat lesen L tak perlu bayar (provisional licence) lepas tu boleh proceed utk ambil lesen, kalau kita minta pada tahun ke 2 kita dah kena ambil lesen L semula kena bayar lain --maklumat lanjut boleh dapat dr www.dvla.gov.uk @ boleh contact mereka direct, ramai msians yg saya rasa tak ambil lesen gb sebb bimbang mencecah ratusan pound (tapi rasa saya insyaAllah duit tu boleh diusahakan krn ia prioriti berbanding lain2 keperluan) dan mengambil sikap tawakal tapi saya rasa ni amalan konsep tawakal yg salah, ramai yg ada insurans tapi takde valid licence. pengajaran yg saya dapat semasa baru dtg adalah perlu kita selidiki kesahihan maklumat yg diterima w/pun ramai yg buat perkara yg sama tak mesti ia perkara yg betul. saya optimis insyaAllah ustaz akan bertemu/mendapat pengalaman baik dan kagum melihat orang bukan islam lebih islamic valuesnya dari org islam tu sendiri, ramai juga 'mat salih' yang mempunyai nilai2 murni dan kebanyakannya kebaikan mereka ini melangkaui sempadan 'kebangsaan'(kadangkala saya rasa saya pula yg sebenarnya mengamalkan sikap assabiyah ni cthnya--sebb dia melayu oleh itu...), melewati kepentingan pangkat cthnya kebanyakan ahli akademik di university waima professor senior sekalipun-- mudah mereka utk berkongsi ilmu dgn kita, mudah utk bertemu mereka, bersedia memberi pendapat tanpa perlu protokol yg menyulitkan. Antara yg wajar di contohi dan dipuji adalah keprihatinan terhadap keperluan wanita cthnya di univ ada disediakan 'women's bus' khusus utk wanita sahaja jadi kurang risiko bila perlu balik lewat malam dari uni. Pengalaman saya di uk ni membuatkan saya malu pada diri saya sendiri dan muhasabah diri. Alhamdulillah pengalaman di uk ni banyak membantu saya memperbaiki diri sebagai seorang muslim. Komen saya sekadar berkongsi pandangan dan pengalaman bukan berniat mengagungkan pihak barat dan tidak bermakna saya anggap mereka 100% perfect cuma bagi saya 'Yang Baik di Buat Teladan Yang Buruk diJadikan sempadan'. InsyaAllah saya cuba menggunakan cth2 baik ini utk diamalkan bila pulang ke tanah air nanti. wassalam p/s: kalau ustaz nak tau kedai mana yg reliable esp utk servis--selalunya info dari local people amat berguna.]]></description>
			<dc:creator>dari uk juga</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 20 Aug 2008 13:33:06 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11951</guid>
		</item>
		<item>
			<title>dr uk juga says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11946</link>
			<description><![CDATA[assalamualaikum ustaz, ustaz boleh cuba menghubungi Citizen Advice Bureau di kawasan ustaz untuk mengetahui bentuk tindakan ytg boleh diambil terhadap sykt servis kereta tersebut. Utk pgthn CAB adalah satu charity orgz yg memberi nasihat 'Free, confidential and independent advice' kpd local community secara percuma dijlnkan oleh volunteers ttg masalah mereka termasuklah masalah kepenggunaan, ustaz boleh lawat laman web mereka dan arrange appointment by telephone atau jumpa sendiri; mereka akan bantu dari segi berithau kita apa hak pengguna terhadap masalah seperti ini. www.adviceguide.org.uk/wales.htm. Disamping itu disini terdpt sumber/maklumat ttg hak2 kita sebagai pengguna semasa di uk ni. http://www.adviceguide.org.uk/wales/your_world/consumer_affairs/faq_index_consumer_affairs.htm pada pendapat saya kita memang perlu bersabar tapi tindakan juga perlu diambil supaya perkara sebegini tidak berlaku pada org lain. Harap info ini dapat membantu UZAR : INFO YANG AMAT BERMANFAAT]]></description>
			<dc:creator>dr uk juga</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 20 Aug 2008 07:52:53 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11946</guid>
		</item>
		<item>
			<title>khairul says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11901</link>
			<description><![CDATA[Salam, Hujan salji di negeri orang, lebih baik hujan air di negeri sendiri. Ianya berlaku bukan di Wales sahaja tetapi di seluruh UK dan bukan dalam sektor perbankan/auto shj, tetapi hampir segala jenis servis yang memerlukan duit. Doakan semua pelajar/warga Malaysia tidak mengalami pengalaman sebegini.]]></description>
			<dc:creator>khairul</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 19 Aug 2008 13:00:06 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11901</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Agus Musa says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11922</link>
			<description><![CDATA[Assalammualaiku m...takut juga dengar cerita ust.mana2 tempat pun ada manusia tak jujur..sama juga di Jordan dulu. .ana dok Nottingham..risau gak pasal kereta...dengan lesen msia boleh guna setahun sahaja di sini ...dengan MOT lagi...kalau tak fikirkan keluarga...rasanya naik bas aje..kalau gi Nottingham ,jemput singgah rumah ana ...]]></description>
			<dc:creator>Agus Musa</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 19 Aug 2008 12:49:38 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11922</guid>
		</item>
		<item>
			<title>abu afeef says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11923</link>
			<description><![CDATA[salam.. pendedahan ustaz amat berguna sekali supaya ada dikalangan mereka yang menaruh sepenuh kepercayaan dgn barat dimana mengatakan orang2 barat jujur dan mempunyai pemikiran kelas pertama akan terhakis..jadi haruslah berhati2.bagi saya tiu tidaklah menjadi satu fenomena yang pelik kerana kalau dibandingkan dgn arab saya rasa lagi kuat penipuannya ditambah pula dgn kerenahnya yang menyakitkan hati..di barat sakit hati ditipu sahaja manakal di arab sakit hati kena tipu ditambah dgn perangai (pengurusan dan sebagainye).. jadi disini saya ingin bertanya dalam situasi kesibukan ustaz yang mengcengkam..adakah ustaz memerhatikan perbezaan dari segi pengurusan di antara barat dan arab..utk pengetahuan saya di arab saudi..memang tidak ade sistem langsung dan kesedaran bersistem..termasuklah tipu sakit hati td..ape pun pendedahan ustaz mmg membuka minda nak2 beli kereta..berkenan gak keta kat sana..muarh le dr malaysia./...wslm :D]]></description>
			<dc:creator>abu afeef</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 19 Aug 2008 12:48:17 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11923</guid>
		</item>
		<item>
			<title>ibu anas says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11890</link>
			<description><![CDATA[saya pernah pinjam kete di UK dan tak semena-mena ada accident sikit. Maka deposit dalam ?500 tak dipulangkan (sbb saya tak ambil insurance). Kata syarikat tersebut, akan dipulang lps kereta diperbaiki dan akan ditolak kos pembaikian tersebut dari deposit. saya setuju bila Uzar sebut kita kena semak kembali setiap transaction yang kita buat. nak diceritanya, setelah bbrp kali berurusan dan terima jawapan yg sama dari branch, maka hampir setahun setelah kes ini, kami rasa perlu contact headquater syarikat ini. Tak sampai seminggu, semua wang deposit saya telah dipulangkan. Walaupun kereta itu accident. Jika guna credit card, biasanya wang akan dipulangkan sekiranya ada berlaku penipuan. Cuma bila guna debit card ini, dia tak de insurance utk cover kejadian2 yg tak diingini kecuali contact headquater. Cuma penggunaan credit card ini perlu dipantau untuk mengelak riba. Debit card ada pro dan kontranya. Kebaikan yang kita dapat ialah apabila kita sentiasa berhati-hati.]]></description>
			<dc:creator>ibu anas</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 17 Aug 2008 22:24:45 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11890</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Oyster says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11778</link>
			<description><![CDATA[Smg Allah memudahkan sgl urusan ustz sekeluarga..... :-)]]></description>
			<dc:creator>Oyster</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 16 Aug 2008 01:16:00 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11778</guid>
		</item>
		<item>
			<title>balamory says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11736</link>
			<description><![CDATA[salam ust. mcm2 ye. saya juga setuju dgn shabaat2 di uk, sblm apa2, ustaz survey dulu. dr shahrul org lama di sini, nanti jumpa dia bole tanya tips unt x ditipu. husband saya miliki honda shuttle. based on pengalaman dia, x la seteruk itu. dan alhamdulillah, di tmpt kami juga ada sorang melayu, yang pernah jadi mekanik bmw merc.jadi kami slalu hantar kat dia dulu before proceed ke honda..kalau dia sempat tuka, kami deal dgn dia aje.. apapun, ttabahkan hati. UZAR : BAIK TUAN...:-)]]></description>
			<dc:creator>balamory</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 13 Aug 2008 00:40:26 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11736</guid>
		</item>
		<item>
			<title>abu hafs says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11765</link>
			<description><![CDATA[uzar, saya tumpang risau dan sedih dgn pengalaman uzar itu. apapun, didoakan moga allah mudahkan urusan uzar di sana. pastinya, berada di negara luar kemahiran berbahasa inggeris itu salah satu perkara yg sgt penting. sy ada membaca kisah uzar tentang suka-duka uzar dlm menguasai bahasa itu dan akhirnya uzar berjaya dengan cemerlang. apa yang sya nak tanya adalah, apakah rahsia uzar sehingga boleh menguasai bahasa itu dengan mudah dan cepat. harap uzar dapat berkongsi dgn sy kerana sy dlm proses memperbaiki penguasaan bahasa inggeris saya. tq yangmemakmurkan @gmail.com]]></description>
			<dc:creator>abu hafs</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 12 Aug 2008 23:09:32 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11765</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Farhan says:</title>
			<link>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11710</link>
			<description><![CDATA[salam ustaz... pasal debit kad tu.. apa kata kalau utaz guna prepaid debit kad.. Nampak macam 'lekeh' tapi rasanya lebih selamat terutamanya internat transaction..]]></description>
			<dc:creator>Farhan</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 10 Aug 2008 07:17:11 +0800</pubDate>
			<guid>http://www.zaharuddin.net/peribadi,-tazkirah-&amp;-fikir/743-tertipu-a-ditipu-di-wales.html#comment-11710</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
