Search
Search Only:

Search Keyword ptptn

Total: 60 results found.

Page 3 of 3
cmne pula...dgn PTPTN sy guna untuk belanja makan lg....?ape hukum..duit PTPTN yg sy trma dn perbuatan sy yg menyetujui kontrak riba??jadi sah/x solat... cz sy guna duit untuk beli pakaian untuk solat....??? ...
Tuesday, 11 January 2011
saya telah bekerja selama 5 tahun dan telah membayar balik kesemua pinjaman PTPTN sekali dengan konon nya kos perkhidmatan atau riba sebanyak 4% (dahulu saya belajar di uiversiti tahun 2000), dan disebabkan ...
Sunday, 09 January 2011
Assalamu'alaikum ustaz.. Saya nak minta izin copy artikel dr ust.. Banyak plajar tahu psl ptptn nie, tapi konfius dgn putar belit mereka.. setahu saya kalu nilai caj tu adalah dalam bentuk tetap contoh ...
Tuesday, 02 November 2010
salam ustaz saya nak minta kepastian dr UZAR. 1. Ada seorang Profesor Fiqh berpendapat PTPTN wajar mengenakan peratusan tertentu drp jumlah pinjaman ini. Alasannya - nilai wang semasa ia diberi pinjam ...
Wednesday, 06 May 2009
thanks ust pasal PTPTN = Riba = Neraka. ...
Monday, 22 December 2008
Assalamualaikum Majlis Fatwa dah umumkan caj PTPTN menepati syarak, cuma kalo boleh dikurangkan.. boleh komen tak?? ...
Friday, 01 August 2008
banyak info yang baru saya tau mengenai riba nih.. saya sudah jelas dgn konsep riba yg diamalkan ptptn..jadi saya cdgkan ustaz mengesyorkan kpd kami semua bank2 yang menyediakan pinjaman sprt 'qardul hasan'. ...
Tuesday, 24 June 2008
ustaz, saya juga ingin beri pendapat dan saya bersetuju bhw modus operandi ptptn adalah riba..tiada hilah ataupun modus operandi yg complicated yg menutup riba ini..ianya direct dan terang2an riba.. ptptn ...
Friday, 16 May 2008
assalamualaikum ust, persoalan sy di sini, adkah tidak boleh bg seseorg yg mngmbil ptptn ini?kalau kita mmberi pinjamn,buknnya pinjmn itu akan kmbali sekaligus kpd kita..dan ini scara xlngsung mmbuat aset ...
Thursday, 01 May 2008
... pandangan yang berbeza2 mengenai PTPTN. kesimpulannya ada 3 golongan dominan yang meluahkan pndangan masing2. golongan pertama: mereka yang langsung tidak tahu menahu hal ehwal riba dalam pengurusan ptptn ...
Friday, 25 January 2008
terima kasih byk atas kesudian ustaz untuk bantu kami mengenengahkan isu ptptn y barahnya semakin dilupakan ni. ana sebenarnya tercari2 dimana nak dapatkan e-mail ustaz sbb ana nk go direct to ustaz pasal ...
Thursday, 24 January 2008
saya sangat teringin untuk membincangkan isu riba dalam sistem ptptn. selaku mahasiswa saya barasa sgt terpanggil untuk membincangkan isu ini dengan lebih serius. saya sendiri tidak memohon pinjaman ribawi ...
Thursday, 24 January 2008
... bersih dari segi operasinya? 2) Saya tertarik dengan penjelasan ust tentang caj yang dikenakan oleh pihak pengurusan PTPTN sebanyak 3% kepada pelajar2 di Malaysia.Cuma saya masih kurang jelas tentang definisi ...
Friday, 11 January 2008
Saya tertarik dengan hujah yang digunakan oleh Prof Mahmood Zuhdi. Ada logiknya di situ, namun aqad PTPTN sekarang tidak sesuai dengan keadaan susut nilai yang diperkatakan. Logiknya jika pendapat itu ...
Wednesday, 09 January 2008
a'kum...ustaz,duit ptptn yang kita pinjam tu dalam pemahaman saya tak termasuk riba lagi...cuma yang berlaku riba selepas kita nak bayar 2@3% tu kan baru jadi riba?maksdunya kita boleh guna duit pinjaman ...
Wednesday, 12 December 2007
... besar kepada PTPTN, maka 3% yang dibayar adalah menapung sebahagian daripada 5% yang dikenakan oleh KWSP. Adakah ini ACTUAL ADMINITRATIVE COST.minta komen dari ustaz KOMEN UZAR : TIDAK, ITU ADALAH RIB ...
Tuesday, 23 October 2007
Salam.. Setelah membaca artikel ini dan komen pembaca. Boleh saya dapat clarification sikit? Dalam kes PTPTN, kos pengurusan yang tetap (cth RM500) memang saya sokong. Saya faham macam yang ustaz terangkan ...
Sunday, 21 October 2007
Ustaz, nak tanya, macamaner kalau bekerja di PTPTN? ...
Friday, 05 October 2007
salam, 1) saya tertarik dengan ayat anda diatas iaitu "Jika benar PTPTN ada menyediakan ruang bagi mereka yang skor untuk dihapuskan kso perkhidmatan riba itu. maka menajdi WAJIB bagi pelajar untuk meraih ...
Tuesday, 25 September 2007
... kos perkhidmatan seperti PTPTN. Jika anda tidak faham juga, anda wajib mencari jawapannya dengan mengahdiri mana-mana ceramah saya tentang perbankan dan kewangan islam. Yang free ada, yang berbayar pun ...
Thursday, 06 September 2007

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 
indahnya_hidup_politikcover_jangan_berhenti_berlari


 

Ruangan Iklan




RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini
  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 9 guests
Latest members:
  • Mohd Nasir

Komen Terbaru

You are here: Home