Politik & Dakwah Kewangan Sekolah & Pendapatan Haram Kupon ?

Sekolah & Pendapatan Haram Kupon ?

  • PDF
(9 votes, average 4.67 out of 5)

Sekolah & Kupon Wajib

Soalan Pertama

Apakah  hukum sekolah  yang mewajbkan guru dan pelajar membeli kupon untuk diguna di hari pasaria dan hari usahawan.

Soalan Kedua

Saya seorang guru di sebuah sekolah menengah, saya ingin bertanya ustaz tentang jualan kupon untuk hari pasaria. Saya dan murid sekolah di ‘paksa ‘  untuk menjual kupon yang dibuat untuk jualan gerai pada hari tersebut. Setiap guru diwajibkan menjual kupon sebanyak RM 100 dan setiap murid sekolah pula diwajibkan menjual RM 50.  Kemudian, jika kami gagal menjual , kami dimestikan untuk membeli kupon tersebut sebagai sumbangan kepada sekolah. Apakah hukumnya?

(Soalan melalui email)

Sekolah Malaysia Tak Cukup BUdjet ?

Jawapan UZAR

Ramai juga guru-guru yang bertanyakan hal ini kepada saya,  dalam Islam jual beli tidak dibenarkan dibuat atas dasar paksaan.

Allah SWT menyebut :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ

Ertinya : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesamamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan suka sama-suka di antara kamu" ( An-Nisa : 29)

Dalam hal yang ditanyakan, walaupun pihak sekolah bertujuan untuk mendapatkan pendapatan tambahan bagi pihak sekolah, mereka tidak wajar untuk mewajibkan para guru dan murid untuk menghabiskan kupon yang diamanahkan.

Sekadar mewajibkan guru dan murid berusaha untuk menjualnya sebaik mungkin mengikut kemampuan adalah dibenarkan menurut Shariah.

Bagaimanapun, meletakkan syarat bahawa jika gagal menjual, si guru dan murid WAJIB membelinya, ia adalah salah satu bentuk pemaksaan yang termasuk dalam kategori makan harta orang lain dengan cara tidak  benar yang ditegaskan oleh Allah SWT :

وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ

Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil (Al-Baqarah : 188)

Paksaan dalam belian menurut ulama Fiqh boleh dibahagikan kepada dua jenis 1) Al-Ikrah AL-Muljik ( Iaitu jenis paksaan yang boleh mengancam nyawa, keluarga, anggota tubuh dicacatkan dan lain-lain yang sepertinya)  2) Ikrah Ghaira Muljik ( Jenis paksaan yang kurang seidkit mudaratnya dari yang jenis pertama).

Paksaan jenis pertama sudah tentu menghilangkan redha dan menyebabkan jualan tidak sah secara pasti. Manakala paksaan jenis kedua juga tidak terkecuali menggugat kesahihan jual beli.

Imam Az-Zaila'ie menyatakan :-

لِأَنَّ الْإِكْرَاهَ الْمُلْجِئَ وَغَيْرَ الْمُلْجِئِ يُعْدِمَانِ الرِّضَا وَالرِّضَا شَرْطٌ لِصِحَّةِ هذه الْعُقُودِ

Seseungguhnya paksaan secara muljik dan tidak muljik itu menyebabkan hilangnya redha dan redha adalah salah satu syarat sahnya aqad jual beli" ( Tabyin al-Haqaiq, 5/182 )

Dalam konteks sekolah tadi, boleh juga dilihat paksaan itu secara keras kerana mungkin sebahagian guru memahaminya secara tidak langsung bahawa pihak pentadbir sekolah mungkin boleh bertindak ke atas guru yang ingkar, seperti lambat naik pangkat dan sebagainya. Ini boleh menyebabkan mudarat kepada guru dan keluarganya. Keadaan ini menyebabkan si guru terpaksa juga membeli dan berusaha untuk gerainya, walaupun tiada sebarang ancaman lisan mahupun bertulis daripada pihak sekolah.

Modal Gerai Sendiri Cari?

Selain itu, saya juga difahamkan oleh beberapa orang guru dan bekas guru, modal jualan gerai yang dibuka pula adalah mesti diusahakan sendiri oleh setiap kelas. Ada yang menggunakan duit kelas, ada yang mendapat bantuan ibu bapa, dan tidak kurang juga yang terpaksa mengumpul wang tambahan daripada setiap ahli di dalam kelas bagi tujuan berkenaan. Perlu diingat bahawa banyak juga kelas yang tidak mempunyai sebarang budjet untuk dijadikanmodal, keadaan ini menyebabkan pihak guru terpaksa mengeluarkan modal sendiri sekali lagi demi menjayakan gerai kelasnya. Sudahlah tadi dipaksa menjual sehingga habis, kali ni terpaksa pula memperuntukan lagi budjet untuk tujuan gerai ini.

Ini satu lagi bentuk ‘paksaan' pengeluaran duit secara kurang sihat menurut pandangan Shariah, walalupun ia mungkin tidak sampai ke tahap haram, tetapi ia kerap menyukarkan para guru yang rata-rata tidaklah berpendapatan besar.

Benar, jika wang kelas mencukupi ia akan menggunakan wang kelas, sememangnya ia bertujuan memupuk nilai kerjasama dan berkorban untuk sekolah, tetapi apa jua korban yang dibuat atas nama kebaikan memerlukan keredhaan pihak yang memberi, tiada sebarang tekanan dan desakan kurang wajar patut dilakukan daripada pihak yang memerlukan bantuan. Samada orang faqir mahupun pihak sekolah.

Displin Minta Bantuan

Ia adalah satu displin dari al-Quran yang melarang si peminta sedeqah menekan agar diberikan sedeqah , firman Allah SWT  ketika menjelaskan sifat orang miskin yang memerlukan bantuan tetapi berusaha dan tidak meminta-minta dengan desakan keras:-

لِلْفُقَرَاء الَّذِينَ أُحصِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاء مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لاَ يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Ertinya : "(Berinfaklah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah; mereka tidak dapat (berusaha) di muka bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui ( Al-Baqarah : 273 )

Jelas dari ayat di atas menunjukkan bahawa pihak sekolah yang ‘faqir' dan ‘miskin'  tetap perlu menjaga adab untuk meminta bantuan dari murid dan guru sekolah mereka. Tidak boleh meminta-meminta secara MENDESAK, maka kaedah mesti jual kupon dan jika tidak maka anda wajib membeli adalah tidak menurut displin Shariah dalam hal ehwal sumbangan.

UNTUNG

Setelah jual kupon di wajib ke atas guru & pelajar, gerai juga hasil dari usaha si guru kelas dan murid, maka saya diberitahu bahawa kebanyakan sekolah juga mensyaratkan semua hasil keuntungan gerai MESTI DIBERIKAN kepada sekolah.  

Sekali lagi, kelihatan pihak sekolah menekan anak murid dan guru dengan kurang wajar.  Apatah lagi jika keuntungan yang diberikan kepada sekolah digunakan untuk membeli alat-alatan atau membina prasarana yang kurang berfaedah untuk semua pelajar.

Kesimpulannya saya melihat dalam memupuk soal korban dan usaha kasih guru dan pelajar kepada pihak sekolah, cara yang dilakukan mestilah lebih bersifat ‘friendly'.

Sekian

Ust Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

5 Jun 2007



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 
indahnya_hidup_politikcover_jangan_berhenti_berlari


 

Ruangan Iklan




RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 23 guests

Komen Terbaru

You are here: Politik & Dakwah Kewangan Sekolah & Pendapatan Haram Kupon ?