Senarai Lengkap Artikel Fiqh Kewangan & Kerjaya Masalah Ekonomi Membarah: Lagi Gambaran & Perspektif Islam

Masalah Ekonomi Membarah: Lagi Gambaran & Perspektif Islam

  • PDF
(26 votes, average 4.73 out of 5)

Krisis Ekonomi Dari US ke UK

: Ulasan & Perspektif Islam

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

Bencana krisis kewangan di USA telah merebak ke negara lain sedikit demi sedikit, jika ia tidak berjaya dipulih, sedikit lagi setiap kita akan merasai pedihnya.

Sekali lagi saya akan cuba menerangkan secara ringkas dan agak mudah apa yang berlaku kepada industri perbankan di United Kingdom dan lainnya. Saya akan cuba membawa ringkasan fakta disusuli beberapa pandangan Islam. Sekali lagi saya ingatkan bahawa ini hanyalah sebuah artikel ringkas yang ditulis untuk kefahaman pembaca bukan di bidang ekonomi dan kewangan. Diharap tulisan ini dapat serba sedikit mengisi kekosongan ulasan ilmuan Islam di Malaysia dan seluruh dunia berkaitan krisis ekonomi dunia terkini.

Ia ditulis secara mudah sekadar memberi pembaca gambaran dan kesan serta pandangan Islamterutama berkenaan pengambilalihan (nationalization) bank komersial, pemotongan interest rate dan lain-lain.

BAIL OUT : DARI AMERIKA KE UNITED KINGDOM

Jika sebelum ini saya telah menulis berkenaan bailout USD 700 billion yang diperuntukkan oleh kerajaan US untuk menyelamatkan beberapa buah bank dan institusi kewangan di USA.

Krisis kelihatan semakin merebak di US dan kini mula merebak ke United Kingdom dan beberapa buah negara lain.

Manakala situasi di USA semakin menjunam apabila sebuah bank konvesnional riba bernama Washington Mutual yang asetnya bernilai USD307 bilion terpaksa ‘gulung tikar', ia dijual kepada syarikat gergasi JP Morgan dengan harga USD 1.9 bilion sahaja. Semalam (9 Oktober 08) diwartakan Saham di Amerika jatuh lagi ke tahap yang benar-benar teruk.

Di UK pula, HBOS iaitu salah sebuah institusi kewangan riba yang terbesar turut jatuh terlungkup. Mereka dibeli oleh Lloyds TSB.

Jatuh itu maksudnya, sama ada dibeli oleh bank lain ataupun dibeli oleh kerajaan melalui proses bailout. Itulah yang dinamakan ‘nationalization'.

BAIL OUT OLEH UK

UK Prime Minister Gordon Brown mengumumkan peruntukan £50bn (USD 88bn) untuk memilik negara sebahagian daripada kepentingan ekuiti dalam lapan bank utama negara itu, yang antaranya ialah HBOS, Lloyds TSB, Standard Chartered, Abbey dan Nationwide Building Society.

Apa sudah jadi
 

Kerajaan UK juga, melalui Bank Of England dalam skim yang dinamakan "special liquidity scheme", menawarkan pinjaman jangka pendek sebanyak £200bn (USD 350bn) khas untuk memberi pinjaman kepada mana-mana bank yang memerlukan kecairan (tunai) segera untuk menyelesaikan masalah Mortgage Backed Securities (MBS) yang bermasalah terutamanya seperti Royal Bank of Scotland.

Selain itu, kerajaan UK juga menyediakan jaminan untuk setiap pinjaman jangka pendek dan sederhana untuk tempoh 3 tahun. Jaminan ini dianggarkan akan menelan kos sebanyak £250 billion.

Semua tiga cara kerajaan UK ini menjadikan jumlah bailout dari UK bernilai £ 500 billion.! Rujuk

Lagi institusi kewangan lain di UK yang bakal di jadikan milik kerajaan adalah Bradford & Bingley (B&B). Kerajaan akan mengambil kawalan ke atas beban pinjaman institusi berkenaan yang bernilai sebanyak £50 billion,  manakala bahagian simpanan dan cawangannya yang bernilai £20 billion pula akan  dibeli oleh sebuah syarikat Sepanyol

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN 'NATIONALIZATION'

Apabila bank-bank komersial di nasionalisasikan ini bermakna ia telah menjadi sebahagian daripada institusi kerajaan dan bukan lagi sebuah syarikat swasta.

Pihak yang berfahaman ‘sosialis' amat sukakan proses nasionalisasi ini, bagi mereka semua pengeluaran, pengagihan dan harta di dalam negara sepatutnya di miliki dan dipegang oleh kerajaan bagi pihak rakyat.

Sistem ekonomi Islam tidak sependapat dengan fahaman ekonomi sosialis yang terlalu ingin meng'kerajaan' segala-galanya.

Islam juga tidak bersetuju dengan cara ekonomi kapitalis yang terlalu membuka peluang begitu luas sehingga menjadikan untung sebagai fokus dan segala-galanya dalam dunia perniagaan dan kehidupan. Islam boleh dikatakan berada di pertengahan, ada perkara yang perlu di'kerajaan'kan dan ada yang tidak.

Islam juga membenarkan pencarian untung dalam dunia perniagaan namun ia mempunyai tanggungjawab dan limitasi seperti kewajiban zakat, kebajikan, berniaga dalam lunas yang halal dan pelbagai lagi. Limitasi moral dan nilai ini amat longgar dan hampir tiada dalam dunia ekonomi kapitalis.

Justeru, membiarkan semua bank komersial riba yang mengalami kerugian akibat kelemahan pengurusan dan ketamakan, lalu dibayar dengan sejumlah amat besar wang rakyatnya melalui proses 'nasionalisasi'. Ia tidaklah boleh diterima oleh Islam.

Hasil dari nasionalisasi ini adalah berikut :-

a- Harta dan aset ; harta dan asset bank atau syarikat tersebut sudah menjadi harta dan aset kerajaan.

b- Halatuju : Kerajaan berkuasa untuk menentukan halatuju bank yang telah diambil alih (jika peratusan pemilikkannya adalah terbesar), sebahagiannya berpendapat dengan demikian, ia lebih selamat berbanding swasta.  

c- Kurang Risiko ; Ia lebih baik kerana kerajaan akan sentiasa berimbang dalam mengejar keuntungan berbanding swasta yang sentiasa ingin perbanyak untung serta lebih mengambil risiko.  

d- Suasana Kerja Lebih Mudah ; Suasana pekerjaan lebih baik kerana amat jarang kerajaan membuang pekerja berbanding swasta yang sentiasa menagih prestasi tinggi.  

e- Aset Utama dimiliki ; Aset berharga tinggi dan amat diperlukan (terutamanya key services) lebih selamat dari dijual kepada pihak asing, berbanding swasta yang sentiasa ingin menggandakan wang walaupun dengan menjualnya kepada pihak asing. Masalahnya, adakah perbankan komersial ini amat amat diperlukan?. Kerajaan masih boleh membantu peminjam melalui pelbagai cara lain.

Namun begitu kebanyakkan usahawan-usahawan yang wujud di dalam pasaran memandangnya sebagai satu tindakan yang boleh membawa negative kerana :-

1) Prestasi kerja akan menurun, demikian semua maklum akan tekanan kerja di bawah swasta dan kerajaan. Tahap kecekapan akan menurun, situasi selesa amat boleh membawa padah.

2) Kurangnya persaingan ; Menurut teori perniagaan, persaingan amat penting bagi mewujudkan pembangunan berkualiti.

3) Bertambah campurtangan politik ; Apabila sebuah syarikatr besar seperti bank komersial masuk dalam pemilikan kerajaan, campur tangan orang politik semakin mudah menyelinap dan akhirnya mewujudkan kelemahan keyakinan pelabur,

4) Menyuburkan sikap 'favoritism' dalam bisnes. Selepas ini sdudah tentu projek-projek besar kerajaan akan diberikan kepada syarikat di bawah naungannya atau yang unyai ikatan langsung dengannya. Hasilnya, syarikat swasta yang cekap kempunan dan kurang bisnes disebabkan asyik kalah tender dengan syarikat berkaitan kerajaan. Hal yang sama banyak berlaku di Malaysia.

5) Meningkatkan beban kerajaan yang telah sedia banyak ; Setiap hutang yang sedia ada dan pengurusannya kini di bawah tanggungjawab kerajaan.

6) Peluang pekerja semakin sukar ; Peluang para pekerja bank terbabit untuk naik atau naik gaji juga amat sukar apabila prose sini berlaku. Sebagaiman sukarnya kakitangan awam naik gaji dan pangkat, itu akan berlaku. Berbeza dengan swasta yang lebih responsif kepada kakitangan yang cemerlang dengan kepantasan peluang naik pangkat, gaji dan bonus. Ini bakal menyebabkan prestasi kerja menurun.

7) Kerajaan Hilang Fokus Kebajikan ; Semua hutang yang terhasil dan berbaki dari syarikat gergasi yang dinasionalisasi akan menjadi beban kerajaan. Ini bermakna ia menjadi beban semua rakyat. Tanpa pengurusan dan pendapatan yang baik, kerajaan akan menaikkan cukai. Bayangkan, bagaimana proses ini boleh beri kesan negatif kepada rakyat. Di United Kingdom, sudah tersebar analisa dari pelbagai pihak, PELBAGAI CUKAI AKAN DINAIKKAN akibat dari bail-out ini.!

Dalam Islam, nasionalisasi adalah amat diperlukan dalam sektor perkhidmatan utama seperti pengurusan air, makanan asasi seperti beras, eletrik, kesihatan dan lain-lain perkara asas bagi masyarakt. Ia penting bagi kerajaan mengawal harga dan kebajikan awam. Penswastaannya bakal membawa beban keapda rakyat ramai akibat harganya yang pasti meningkat kerana target sesebuah syarikat swasta adalah UNTUNG. Kerajaan tidak sewajarnya mempunyai target sebegitu sebagai sasaran utamanya.

Namun nasionalisasi dalam bidang komersial dan bisnes yang bukan TERDIRI DARI PERKARA asasi adalah tidak digalakkan di dalam Islam bagi mengawal hal negatif yang dinayatakan di atas.

ADAKAH BANK ANDA SELAMAT?

Cuba anda lihat saham bank anda di papan bursa saham, jika anda dapati sahamnya sedang jatuh dan terus jatuh, itu bukti kesannya semakin hampir dengan anda, termasuk juga saya.

Sebagai contoh, cuba anda lihat betapa teruknya saham Merrill Lynch jatuh,

 merill

Rajah : Saham Merril lynch

Lihat pula apa berlaku kepada saham Bank Bradford & Bingley yang akhirnya akan ambil alih oleh kerajaan.

     crunch

Rajah : Kejatuhan Saham Bank Bradford & Bingley (8 Okt 08)

Macam mana mengaitkan saham dengan masalah bank ?

Saya teringat seorang kenalan saya yang merupakan seorang jutawan melayu muslim yang hebat, founder kepada sebuah syarikat di papan utama bursa saham KL. Beliau pernah berkata apabila melihat screen naik turun harga saham:-

Apabila saham syarikatnya atau syarikat-syarikat yang dilaburinya naik dan turun,

"Bila naik sahaja, terus terasa kaya (walaupun itu baru merupakan untung atas kertas), namun apabila jatuh terasa demam dan miskin"

Secara mudah faham, harga saham itu menunjukkan nilai atau value sesebuah syarikat atau bank. Jika ia jatuh, bermakna nilai bank dan syarikat turut jatuh dan terkesan, dividen yang mampu diberikan kepada pelaburnya juga mengecut. Nilai bank itu mengecil dan keyakinan pelabur termasuk penyimpan juga pasti jatuh. Akhirnya, semakin ramai menjual sahamnya dan mengeluarkan simpanannya. Ini akan mengecilkan kemampuan bank ini untuk memperolehi tunai. Tanpa wang sebegini bank tidak mampu memberi pinjaman kepada pemohonan, tanpa pemberian pinjam, bank akan gagal memperolehi untung.

Keadaan ini boleh menyebabkan kegoncangan kepada pengurusan bank dan akhirnya pengurusan credit bank akan menjadi kurang yakin untuk memberikan pinjaman ( kerana wang mereka juga sudah mengecil), malah jika mereka beri sekalipun, nescaya akan dipilih pelanggan yang benar-benar kukuh sahaja.

Selain itu, kesan dari kejatuhan nilai saham sesebuah syarikat yang tersenarai juga adalah ;

'rating' yang diberikan kepada mereka oleh 'Rating Agency' akan turut akan jatuh, sebagai contoh pada 9 Oktober 2008, saham JP Morgan jatuh dan sekaligus menyebabkan agensi rating menyemak semula rating asalnya,

apa yang berlaku jika rating mereka jatuh?. Ini bermakna, setiap permohonan pinjaman kepada bank selepas ini akan dikenakan kadar faedah (interest) yang lebih tinggi. Itulah sifir perbankan, lagi berwibawa status kewangan anda, lagi murah anda boleh dapat, namun apabila anda jatuh wibawa, rate tinggi bakal menjelma.

Mengapa demikian?. kerana risiko yang ditanggung oleh bank lebih besar.

Apabila sesebuah bank bermasalah, semua pendeposit akan menghadapi masalah, contohnya salah sebuah bank yang terbesar di Iceland yang punyai banyak cawangan di UK jatuh lingkup. Dalam masa yang sama, pelbagai pihak kerajaan tempatan di UK dan polis menyimpan wang mereka dan melabur dalam bank tersebut, dianggarkan nilainya lebih £900 juta. Kini semua sektor awam yang terlibat sudah bimbang kerana terdapat kemungkinan wang mereka akan hangus bersama keruntuhan bank tersebut.

Laporan BBC menyebut :

So far more than 100 local authorities in England, Wales and Scotland have revealed that they have deposits worth £842.5m in total.

The figure is £946.8m when investments by police authorities and Transport for London are added.

Bayangkan jika jumlah sebesar itu hangus begitu sahaja. Berita Lanjut.

Justeru, mana-mana syarikat besar, unit saham amanah, sektor awam di Malaysia yang ada menyimpan wang dan melabur di bank-bank besar di luar negara. Masalah bakal sampai kepada mereka dan akhirnya sampai kepada seluruh rakyat Malaysia.

‘CREDIT CRUNCH' : APA BENDA TU?

Pihak bank berbuat demikian kerana bimbang akan tahap kemampuan kecairan dan kewangan mereka. Apabila ini berlaku, pihak bank juga akan semakin kurang membuat inter bank money market (penjelasan : biasanya pihak bank akan bertukar-rukar pinjam dan memberi pinjaman riba secara jangka pendek antara satu sama lain, semuanya bertujuan untuk mendpaat untung atau menguruskan kewujudan aliran tunai bank masing-masing, inilah definisi mudah interbank money market),

Kelembapan interbank money market ini atas sebab kurang yakin mereka dengan keadaan tida menentu ekonomi dan bimbang kerugian, pihak bank hanya akan luluskan pinjaman atau pembiayaan dengan kos yang lebih tinggi dan penilaian yang lebih ketat. Ini yang dinamakan dinamakan ‘Credit Crunch' atau keruntuhan kredit, dan inilah yang sedang berlaku SEKARANG hampir di seluruh dunia bermula di USA dan merebak ke UK.

Antara sebab Kerajaan UK menyuntik berbillion pound tadi adalah juga dengan harapan agar pihak bank kembali melaksanakan kebiasaan interbank money market ini.

Pandangan Islam terhadap money market, kebanyakkan instrument yang wujud dalam money market ini adalah haram menurut ulama sedunia. Namun demikian dalam sistem perbankan Islam dan di Malaysia terutamanya, mereka mempunyai instrumen tersendiri dalam melaksanakan fungsi money market ini dan ia telah disahkan halal oleh Majlis Shariah Bank Negara Malaysia.  

Kembali kepada isu ‘credit crunch'; kesan negatif dari credit crunch adalah semua industri pembuatan, perkilangan dan lain-lain industri perniagaan yang sentiasa memerlukan injeksi tunai akan terjejas kerana kesempitan tunai dan ‘cash flow' (aliran tunai) yang tidak stabil, ringkasnya, mereka akan kekeringan wang untuk operasi mereka.

Kesan selanjutnya adalah pembuangan pekerja dan tiada kenaikan gaji atau bonus. Kesan dari itu, pekerja dan orang ramai akan gagal membayar pinjaman perumahan, kereta, kad kredit mereka dan lain-lain hutang. Bank akan menderita akibat peratusan gagal bayar hutang meningkat dan memaksa sesebuah bank gulung tikar atau dibeli oleh kerajaan. Bank riba juga menderita apabila TELAH MENJANJIKAN interest kepada seluruh pelabur di fixed deposit mereka dan akaun-akaun mereka. Ini mempercepatkan lagi runtuhnya bank ini.

Lantaran dari itu, ia akan menjadi semakin tenat dan memberi kesan kepada seluruh bank-bank lain yang berurusan dengannya, tatkala itu terpaksalah ia diambil alih oleh kerajaan dalam proses bail-out.

Sekali lagi saya ulangi, apabila sesebuah bank komersial diambil alih oleh pihak kerajaan iaitu secara injeksi tunai melalui pembelian saham bank terbabit, ini dinamakan ‘nationalized'. Kebaikan dan kelemahannya telah saya sebutkan di atas.

Inilah yang berlaku kepada semua firma yang di cop ‘nationalized' dalam gambar rajah di bawah.

ditimpa musibah

Gambar : Beberapa syarikat gergasi yang terlibat

Pembuangan pekerja bukan sahaja akan berlaku dalam industri pembuatan malah juga akan dan telah berlaku dalam industri perbankan. Sebagai contoh UBS Switzerland bank telah membuang 2000 orang pekerjanya akibat dari kesan ini.

KADAR FAEDAH DIKURANG O.5 % & PANDANGAN ISLAM

Apa maksud ini?, keputusan telah dibuat negara-negara terbabit untuk mengurangkan kadar faedah (interest) sebanyak 0.5 %.

Dari sudut pandang ekonomi tulen, ia adalah satu langkah yang ada kebaikannya dalam menyelesaikan maslaah ekonomi semasa kini.

Hasil dari pengurangan ini mereka mengharapkan agar peminjam-peminjam mampu membayar hutang mereka kepada bank dengan lebih efisyen dan akhirnya akan mampu memulihkan masalah hutang tertunggak dan kekurangan aliran tunai bank.

Institusi kewangan di UK telah mengurangkan kadar dari 7% kepada 6.5%. Bank pusat China juga mengurangkan kadar riba sebanyak 0.27 % kepada 6.93%. Demikian juga tindakan oleh US Federal Reserve, European Central Bank (ECB), Bank of England, and the central banks of Canada, Sweden and Switzerland yang mana semua mereka membuat potongan riba secara kecemasan. Jepun tidak menurunkannya kerana dikatakan kadar yang sedia ada telah pun rendah.

Pakar mengatakan, jika lebih banyak bank pusat mengambil keputusan penurunan kadar faedah, ia lebih baik. Jika tidak ia hanya dilakukan oleh sesebuah bank pusat, ia sudah tentu akan menganggu nilai matawang negara berkenaan.

Pasaran sedang memberi tekanan kepada pihak berkuasa untuk mengambil langkah bersama seperti menurunkan kadar faedah pada Mesyuarat Menteri-menteri Kewangan Dunia di Washington pada Jumaat ini (10 Okt 2008).

Penurunan kadar faedah ini dijangka boleh memberikan sedikit kelegaan kepada peminjam hutang rumah yang semakin tenat. Kesannya, bayaran bulanan hutang rumah kepada bank akan berkurangan dari biasa. Jika di UK sebagai contoh, katalah anda sedang punyai hutang rumah sekitar GBP 150,000, maka bayaran hutang bulanan kepada bank dijanka berkurangan sedikit sebanyak GBP 47 sebulan.

Ketua Analisa ekonomi Antarabangsa di Capital berpendapat pemotongan ini hanya mampu memberikan kesan sementara untuk pemulihan keyakinan pelabur, namun ia belum mencukupi selagi tida diubah seluruh sistem ekonomi. 

PANDANGAN ISLAM BERKENAAN 'INTEREST RATE CUT'

Jikalah ia sebuah Islamic Bank, proses memberikan diskaun atau melepaskan sebahagian beban daripada orang berhutang yang tidak punyai kemampuan adalah tepat dan amat baik. Ia bertepatan dengan firman Allah :-

وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

Ertinya : Dan sekiranya mereka (yang berhutang) itu berada di dalam kesukaran, kamu berilah mereka tangguh sehingga mereka senang, dan jika kamu bersedeqah (beri diskaun termasuk dalam sedeqah) itu adalah lebih baik"  ( Al-Baqara : 280)

Namun dalam kes kadar faedah diturunkan ini, tiada banyak pujian boleh kita berikan juga kerana semuanya adalah riba riba riba. Sebagaimana saya tidak boleh memuji jiika harga rokok dan arak diturunkan, demikian juga saya tidak boleh memuji kadar riba diturunkan.

Kita hanya boleh memuji jika ia dibuang terus dan diganti dengan sistem tanpa riba.

Menurut pakar, walaupun kadar faedah bagi pinjaman perumahan diturunkan, pihak bank akan masih tertekan. Menurut hukum asalnya, dalam keadaan credit crunch, pihak bank sangat ingin menaikkan iinterest rate dan bukannay menurunkannya kerana setiap dollar, pound atau ringgit yang dipinjamkan kepada peminjam sepatutnya menghasilkan lebih banyak 'interest' disebabkan wang tunai yang sukar diperolehi.

Apabila tiada jalan lain untuk memulihkan keyakinan pasaran terhadap industri bank, mereka terpaksa dalam derita setuju dengan potongan kadar faedah.

Namun demikian, mereka pasti cuba menghasilkan untung dari sektor yang lain. Justeru, pakar ekonomi menjangkakan peminjam-peminjam dari sektor Indstri Kecil dan Sederhana dan semua pinjaman korporat akan ditekan dengan kadar faedah yang lebih tinggi. Yang turun adalah pinjaman perumahan dari orang ramai,  pinjaman syarikat bagi perniagaan belum tentu lagi.

Kesannya adalah 'back to square one', iaitu perniagaan sukar mendapat kelulusan dan akhirnya memberi kesan kepada perkembangan industri dan pembuangan pekerja akan berlaku. Hari ini berita Wales, memaklumkan beribu-ribu pekerja sektor perbankan dan lain-lain mula dibuang kerja.

Saya juga tidak dapat nafikan, pemotongan ini beri sedikit kesan buruk kepad aperbankan Islam yang kebanyakkannya menggunakan 'fixed rate' disebabkan oleh aqad jual beli sama ada Bai Bithaman Ajil (BBA) atau Murabahah yang mereka gunakan. Kecualilah jika mereka menggunakan produk BBA dengan kadar variable melalui sistem ibra' (rebate).

Produk pembiayan peruamahan yang menggunakan aqad Musharakah Mutanaqisah dan Ijarah Thumma Al-Bai tiada menghadapi sebarang masalah dalam isu potongan interest rate ini, mereka juga mampu menawarkan diskuan yang kompetetif buat pelanggannya. Semunya halal. InshaAllah.

LAIN-LAIN KESAN SECARA RINGKAS

Lain-lain kesan dari keadaan ekonomi yang runcing dan tidak menentu ini adalah :-

1) HARGA MINYAK

Dijangka akan jatuh kerana pasraan bimbang dan tida pasti samada pemrintaan minyak akan meingkat atau turun di musim kejautah ekonomi. Setakat 8 Oktober 2008, harga minyak telah jatuh lebih 40 % dari USD 150 kepada USD 87.15 per barrel. Ia adalah yang melegakan di musim krisis ekonomi.

2) KEJATUHAN PASARAN SAHAM SEDUNIA

Menurut fakta pada 7 Oktober 2008 :-

  • Pasaran saham UK, FTSE 100 index jatuh 7.1% kepada 4,278.
  • Germany's DAX index is trading down 6.1%.
  • Singapore's main Straits Times Index closes 6.61%, or 143.94 points, lower at 2,033.61,
  • Australia's All-Ords index closes down 228.1 points, or 4.96%, at 4,369.8, a day after rallying in response to a 1 percentage point interest rate cut by the central bank.
  • Hong Kong's main Hang Seng index closes down 1,372.03 points, or 8.17%, at 15,431.73
  • France's CAC 40 jatuh 8.18% to 3,426, tahap terendah sejak December 2003.
  • Russia's Micex exchange announces it is suspending trading until Friday after the index drops more than 14% in the first half-hour of trading
  • Japan's Nikkei 225 index ditutup pada 952.58 mata, or 9.4%, pada 9,203.32 - merupakan kejatuhan terbesar dalama sehari dalam tempoh 21 tahun. Perdana Menteri Jepun, Taro Aso berkata pada hari Rabu lalu pasaran saham Nikkei 225 jauth lebih 10% dan mengatakan "ia adalah diluar imiginasi kami", ia mendakwa terdapat kebimbangan luar biasa terhadap ekonomi negaranya.
  • India  : India's benchmark Sensex index sinks by 5.3% as fears of a global recession mount.
  • Indonesia : Trading is suspended for a day on the Indonesia Stock Exchange due to "irregularities" after the benchmark JSX index sank 10.4%, or 168.1 points
  • Malaysia ; Pada 7 Oktober 2008; Indeks komposit Malaysia jatuh 2.71% kepada 970.19 dengan 605 kaunter syarikat mengalami kerugian berbanding 117 yang beroleh untung

Namun pada 8 Oktober, setelah interest rate di potong 0.5 %, beberapa pasaran saham menunjukkan sedikit reaksi positif dengan beberapa kenaikan.

Kejatuhan ini akan beri kesan kepada semua orang-orang kaya yang punyai saham di bursa saham negara masing-masing. Mungkin ada si kaya yang bakal jatuh sakit jantung akibat kejatuhan nilai sahamnya.

Adapun orang kelas sederhana mungkin waktu terbaik buat mereka untuk membeli saham dengan harga murah dengan harapan dan analisa bahawa nilai saham itu akan naik semula inshaALlah dan keuntungan boleh diperoleh.

Bagi orang kurang bernasib baik dan miskin yang tidak punyai satu lot atau unit saham, mereka tidak merasa sebarang kerugian kecuali jika syarikat yang jatuh sahamnya itu terpaksa membuang pekerja. Tatkala itu, masalah besar akan dirasai.

3)  HARGA DAN NILAI RUMAH JATUH

Masalah kewangan yang sedang kita bentangkan ini juga memberi kesan langsung kepada harga atau nilai rumah di UK, demikian juga di Amerika. Dilaporkan bahawa harga nilai rumah jatuh house 1.3% dalam bulan September.

Industri perbankan meramalkan kejatuhan nilai itu beerti kejatuhan nilai tahunan sebanyak 12.4%,

Penganalis di UK meramalkan nilai harga rumah akan jatuh ke paras maksimum iaitu 15% bulan depan.

Begitulah serba ringkas bagaimana merebaknya krisis ekonomi US yang sudah menjadi krisi ekonomi dunia. Demikian juga beberapa pandangan Islam yang sempat saya coretkan untuk pengetahuan pembaca.

Inflasi di UK juga bertambah meningkat, ia semakin membimbangkan.

uk 

Rajah : Inflasi di United Kingdom

4) HARGA EMAS NAIK

Harga emas turut menjadi bertambah baik kesan dari krisis, ia kerana nilai emas yang diyakini dapat bertahan dalam kejatuhan nilai matawang sesebuah negara terutama USD.

emas dan minyak

AKHIRNYA 

Semoga ada manfaatnya artikel ini dalam usaha memberikan gambaran ringkas dan mudah tentang apa yang berlaku dan bagaimana perspektif Islam secara ringkas.

Harapan saya artikel ini mampu memberikan sedikit kelompongan ulasan dari ilmuan Islam berkenaan krisis ekonomi yang sedang terjadi di sekeliling kita.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

9 Oktober 2008

10 Syawwal 1429 H

Wales, United Kingdom

__________________________________________________________________________________________________ 

Berikut adalah beberapa glosari istilah kewangan yang mudah di dalam bahasa Inggeris.

A-C

Administration

A rescue mechanism for UK companies in severe trouble. It allows them to continue as a going concern, under supervision, effectively to try to trade out of difficulty.

A firm in administration cannot be wound up without permission from a court.

Assets

Things that have earning power or some other value to their owner.

Fixed assets (also known as long-term assets) are things that have a useful life of more than one year, for example buildings and machinery; there are also intangible fixed assets, like the good reputation of a company or brand.

Current assets are the things that can easily be turned into cash and are expected to be sold or used up in the near future.

Bear market

In a bear market, prices are falling and investors, anticipating losses, tend to sell. This can create a self-sustaining downward spiral.

Bond

A debt security - or more simply an IOU. The bond states when a loan must be repaid and what interest the borrower (issuer) must pay to the holder. Banks and investors buy and trade bonds.

Bull market

A bull market is one in which prices are generally rising and investor confidence is high.

Chapter 11

The term for bankruptcy protection in the US. It postpones a company's obligations to its creditors, giving it time to reorganise its debts or sell parts of the business, for example.

Collateralised debt obligations (CDOs)

A collateralised debt obligation is a financial structure that groups individual loans, bonds or assets in a portfolio, which can then be traded.

In theory, CDOs attract a stronger credit rating than individual assets due to the risk being more diversified. But as the performance of some assets has fallen, the value of many CDOs have also been reduced.

Commercial paper

Unsecured, short-term loans issued by companies. The funds are typically used for working capital, rather than fixed assets such as a new building.

Commodities

Commodities are products that, in their basic form, are all the same so it makes little difference from whom you buy them.

That means that they have a market price. You would be unlikely to pay more for iron ore from a particular mine, for example.

Credit crunch

The situation created when banks hugely reduced their lending to each other because they were uncertain about how much money they had.

This in turn resulted in more expensive loans and mortgages for ordinary people.

Credit default swap

A swap designed to transfer credit risk. The buyer of the swap makes periodic payments to the seller in return for protection in the event of a default.

A bank which owns a lot of mortgage debt could swap it, but would have to make a pay-out if those mortgages were not repaid.

Return to list

D-F

Dead cat bounce

A phrase long used on trading floors to describe a short-lived recovery of share prices in a falling stock market.

Derivatives

Derivatives are a way of investing in a particular product or security without having to own it. The value can depend on anything from the price of coffee to interest rates or what the weather is like.

Derivatives can be used as insurance to limit the risk of a particular investment.

Credit derivatives are based on the risk of borrowers defaulting on their loans, such as mortgages.

Equity

In a business, equity is how much all of the shares put together are worth.

In a house, your equity is the amount your house is worth minus the amount of mortgage debt that is outstanding on it.

Fundamentals

Fundamentals determine a company, currency or security's value. A company's fundamentals include its assets, debt, revenue, earnings and growth.

Futures

A futures contract is an agreement to buy or sell a commodity at a predetermined date and price. It could be used to hedge or to speculate on the price of the commodity.

Return to list

H-K

Hedge fund

A private investment fund with a large, unregulated pool of capital and very experienced investors.

Hedge funds use a range of sophisticated strategies to maximise returns - including hedging, leveraging and derivatives trading.

Hedging

Making an investment to reduce the risk of price fluctuations to the value of an asset.

For example, if you owned a stock and then sold a futures contract agreeing to sell your stock on a particular date at a set price. A fall in price would not harm you - but nor would you benefit from any rise.

Investment bank

Investment banks provide financial services for governments, companies or extremely rich individuals. They differ from commercial banks where you have your savings or your mortgage.

Return to list

L-P

Leveraging

Leveraging, or gearing, means using debt to supplement investment.

The more you borrow on top of the funds (or equity) you already have, the more highly leveraged you are. Leveraging can maximise both gains and losses.

Deleveraging means reducing the amount you are borrowing.

Libor

London Inter Bank Offered Rate. The rate at which banks lend money to each other.

Limited liability

Confines an investor's loss in a business to the amount of capital they invested. If a person invests £100,000 in a company and it goes under, they will lose only their investment and not more.

Liquidity

The liquidity of something is how easy it is to convert it into cash. Your current account, for example, is more liquid than your house.

If you needed to sell your house quickly to pay bills you would have drop the price substantially to get a sale.

Loans to deposit ratio

For financial institutions, the sum of their loans divided by the sum of their deposits.

Currently important because using other sources to fund lending is getting more expensive.

Mark-to-market

Recording the value of an asset on a daily basis according to current market prices.

So for a futures contract, what it would be worth if realised today rather than at the specified future date. Also marked-to-market.

Mortgage-backed securities

These are securities made up of mortgage debt or a collection of mortgages. Banks repackage debt from a number of mortgages which can be traded. Selling mortgages off frees up funds to lend to more homeowners. See securities.

Nationalisation

The act of bringing an industry or assets like land and property under state control.

Negative equity

Refers to a situation in which the value of your house is below the amount of the mortgage that still has to be paid off.

Profit warning

When a company issues a statement indicating that its profits will not be as high as it had expected. Also profits warning.

Return to list

R-T

Rating

Bonds are rated according to their safety from an investment standpoint - based on the ability of the company or government that has issued it to repay.

Ratings range from AAA, the safest, down to D, a company that has already defaulted.

Recapitalisation

To inject fresh money into a firm, thus reducing the debts of a company.

For example, when a government intervenes to recapitalise a bank, it might give cash in exchange for some form of guarantee, such as a stake in the company. Taxpayers can then benefit if the bank recovers.

Recession

A period of negative economic growth.

In most parts of the world a recession is technically defined as two consecutive quarters of negative economic growth - when real output falls.

In the United States, a larger number of factors are taken into account, like job creation and manufacturing activity. However, this means that a US recession can usually only be defined when it is already over.

Securities lending

Security lending is when one broker or dealer lends a security to another for a fee. This is the process that allows short selling.

Securitisation

Turning something into a security. For example, taking the debt from a number of mortgages and combining them to make a financial product which can then be traded.

Banks who buy these securities receive income when the original home-buyers make their mortgage payments.

Security

Essentially, a contract that can be assigned a value and traded. It could be a stock, bond or mortgage debt, for example.

Short selling

A technique used by investors who think the price of an asset, such as shares, currencies or oil contracts, will fall. They borrow the asset from another investor and then sell it in the relevant market.

The aim is to buy back the asset at a lower price and return it to its owner, pocketing the difference. Also shorting.

Spiv

A term popularised in World War II for flashily-dressed chancers involved in black market dealings. A fictional spiv is ladies' man Private Joe Walker in Dad's Army.

Newspaper headline writers use "spiv" as shorthand for traders who play for high stakes.

Stagflation

The dreaded combination of inflation and stagnation - an economy that is not growing while prices continue to rise.

Sub-prime mortgages

These carry a higher risk to the lender (and therefore tend to be at higher interest rates) because they are offered to people who have had financial problems or who have low or unpredictable incomes.

Swap

An exchange of securities between two parties. For example, if a firm in one country has a lower fixed interest rate and one in another country has a lower floating interest rate, an interest rate swap could be mutually beneficial.

Toxic debts

Debts that are very unlikely to be recovered from borrowers. Most lenders expect that some customers cannot repay; toxic debt describes a whole package of loans where it is now unlikely that it will be repaid.



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 
indahnya_hidup_politikcover_jangan_berhenti_berlari


 

Ruangan Iklan




RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 15 guests

Komen Terbaru

You are here: Senarai Lengkap Artikel Fiqh Kewangan & Kerjaya Masalah Ekonomi Membarah: Lagi Gambaran & Perspektif Islam