Utama arrow Senarai Lengkap Artikel arrow Politik Islam & Dakwah arrow Anwar Ibrahim & PAS Memacu Kewangan Islam : Boleh Diharapkah ?
PDF Print
User Rating: / 23
PoorBest 
 
Written by Administrator, on 09-12-2009 21:05
Views 13657    
Favoured 46

Bolehkah Diharapkan Anwar Ibrahim &

PAS Untuk Memacu Kewangan Islam ?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

 

sgorstate.jpg

 

Dato Seri Anwar Ibrahim baru sahaja dilantik menjadi penasihat ekonomi Kerajaan Negeri Selangor. Berbekalkan pengalaman beliau selaku Menteri Kewangan suatu ketika dahulu dan lain-lain pengalaman berkaitan, kepada beliau diletakkan harapan oleh pengikutnya dan rakyat negeri Selangor untuk melakukan sesuatu yang terbaik buat negeri Selangor. Khususnya apabila diwarwarkan Selangor sedang dirancang untuk dirubah menjadi Islamic financial hub.[1

Semua orang mempunyai harapan dan jangkaan terhadap beliau. Sama ada positif, negatif atau ‘tunggu dan lihat'. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Muhammad awal-awal lagi telah memberi indikasi bahawa DSAI akan gagal memacu ekonomi negeri tersebut malah lebih teruk akan mempersembahkan hasil bernilai RM 1, sama seperti bayaran elaun bulanannya.

DSAI sebelum ini terkenal sebagai salah seorang individu yang membolehkan perbankan dan kewangan Islam berputik di Malaysia. Walaupun ia bukanlah inisiatif beliau seorang diri, namun peranannya diakui oleh ramai.

Hasil dari itu, kini saya lebih ingin melihat sejauh mana beliau dapat menerapkan ekonomi dan perbankan Islam di dalam pengurusan kewangan negeri Selangor.

WUJUDKAH KEWANGAN DAN PERBANKAN ISLAM DI SELANGOR?

Saya faham dan tahu bahawa ruang lingkup takrif ‘ekonomi' adalah luas dan merangkumi banayk aspek. Namun salah satunya adalah yang melibatkan urusan perbankan dan pelaburan. Maka dalam konteks ini soalan-soalan berikut kerap bermain di minda saya :-

·           Apakah kerajaan negeri Selangor akan mula mengikuti jejak langkah negeri Kelantan yang menutup semua akaun bank konvensional dan membuka akaun perbankan Islam  selepas ini? Kita tunggu dan lihat.

·           Apakah kerajaan negeri Selangor akan membuat satu garis panduan untuk semua anak syarikat kerajaan negeri agar menggunakan khidmat pembiayaan Islam dalam apa jua keperluan kewangan syarikat-syarikat tersebut?

·           Apakah kerjaaan negeri akan mengeluarkan atau menamatkan pendapatan dari hasil pelaburan kerajaan negeri yang menggunakan instrument pelaburan riba seperti Fixed Deposit di bank konvensional, pemegangan bond konvensional,  dan sebagainya?

·           Apakah kerajaan negeri akan menukar Insuran konvensional Riba kepada Takaful untuk semua kakitangannya dan juga semua anak syarikatnya?

·           Apakah kerajaan negeri akan menerbitkan bond Islam (SUKUK) untuk membiayai projek-projek besar kerajaan negeri dan syarikat di bawahnya?

·           Apakah kerajaan negeri akan menubuhkan sebuah koperasi Islam atau bank Islam yang benar-benar boleh menjadi model kepada seluruh bank-bank Islam di Malaysia yang dikatakan bermain silap mata oleh Menteri Besar Selangor? Saya benar-benar ingin melihat sebuah bank Islam yang dipelopori oleh kerajaan negeri dari PKR dan PAS yang boleh menyediakan kos pembiayaan yang jauh lebih murah berbanding bank-bank Islam yang wujud hari ini.

·           Apakah kerajaan Negeri Selangor akan menyediakan takrif jelas RASUAH dan seterusnya mengeluarkan arahan pekeliling untuk menjauhinya di semua peringkat. Saya juga ingin melihat apakah kaedah dan cara yang bakal dilakukan oleh DSAI untuk membuktikan beliau mempunyai idea untuk menguatkuasakannya dengan jelas di dalam kerajaan Selangor, berbanding kerajaan Pusat.

·           DSAI dikatakan kerap berkunjung dan bertemu tokoh-tokoh ekonomi dan perniagaan islam di seluruh dunia. Apakah pelaburan-pelaburan baru yang akan ditarik masuk ini akan dipastikan semuanya menuruti proses pelaburan Islam atau tidak?

·           Adakah kerajaan Selangor juga akan mengikut jejak langkah Kelantan menubuhkan gadaian Islam ar-Rahn dengan lebih meluas?

·          Adakah kerajaan Selangor akan atau telah menyediakan pembiayaan mikrokredit Islam? Saya kira Kelantan mungkin menghadapi sedikit kekangan kewangan untuk ini, namun tidak bagi Selangor.

·           Adakah tanah-tanah waqf di Selangor telah dan akan diurus secara dinamik melalui kaedah-kaedah kewangan Islam?

·           Adakah kerajaan Negeri Selangor akan memperhebat dan menubuhkan pengajian kursus Perbankan dan kewangan Islam untuk semua institusi pendidikan di bawah urus tadbirnya? Ini perlu bagi menyediakan tenaga kerja mahir dalam bidang yang sedang berkembang luas ini.

·           Adakah bajet kerajaan Negeri Selangor ada mempertekankan persoalan kewangan dan perbankan Islam?.

·           Adakah Selangor akan mengikuti jejak langkah kerajaan PAS Terengganu dahulu yang melantik Chief Religious Officer bagi semua anak syarikat di bawahnya bagi memantau pergerakan dan aktiviti kewangan syarikat agar menepati Islam.?

·           Adakah kerajaan negeri Selangor sanggup dan bersedia menamatkan mereka perkhidmatan tidak beretika dan tidak Islamik yang disediakan oleh anak-anak syaraikat di bawah mereka.? Cuba lihat senarai bisnes yang dilaksanakan oleh anak-anak syarikat ini, nescaya anda kan menjumpai aktiviti yang bercanggah dengan nilai Islam. Semakan ini mestilah sepatutanya dilakukan oleh DSAI atau pekerjanya.

·           Adakah kerajaan Selangor akan atau telah menyediakan blue print projek kewangan Islam yang akan dilaskanakan?

·           Adakah kerajaan Selangor akan menyediakan garis panduan atau Parameters yang menerangkan bentuk dan jenis dan portfolio yang boleh dilabur, disertai dengan penjelasan teknik pelaburan yang dibenarkan dan dilarang. Sebagai contoh tidak dibenarkan terlibat dalam short selling, aktiviti spekulasi matawang dan saham dan lain-lain.

·           Adakah kerajaan Selangor akan membuat sebarang MoU dengan mana-mana bank-bank Islam untuk menawarkan tawaran khas buat kakitangan dan pelanggan kerajaan negeri Selangor sama untuk  mengislamkan (refinancing) pinjaman pembelian kereta, rumah, aset lain dan sebagainya dengan harga istimewa. Saya kira, banyak bank Islam yang sudi berbincang jika ditawarkan.

SEDIKIT USAHA SAYA

Sebelum bertolak ke UK tahun lepas (2008), saya pernah dijemput menghadiri mesyuarat Majlis Agama negeri Selangor yang dipengerusikan oleh YB Dato' Dr Hasan Mohd Ali. Mesyuarat tersebut dihadiri oleh semua badan organisasi agama Selangor termasuk Mufti Selangor, Lembaga Zakat Selangor, JAIS dan lain-lain.  Saya dijemput selaku ahli akademik untuk memberi idea, turut dijemput beberapa orang ahli ahli akademik dan individu berpengalaman seperti Puan Hjh Rohani Dato Sharir dan lain-lain.

Di dalam pertemuan itu, saya ada memberikan idea agar kerajaan Selangor menubuhkan Bank Islam mereka sendiri atau Koperasi Islam atau Yayasan yang mana fokusnya adalah memberikan model terbaik kepada kerajaan Persekutuan akan konsep perbankan Islam yang ‘tulen'.

YB Dato Hasan ketika itu amat bersetuju dan menyatakan bahawa sememangnya Selangor mempunyai dana yang mampu untuk tujuan itu. Namun cadangan itu lenyap dan hilang begitu sahaja.

Selain itu, saya juga pernah dijemput memberikan taklimat kewangan Islam kepada jabaatan pendbednaharaan Selangor ( tidak ingat namanya), di akhir taklimat tersebut para pengurus pelaburan dan pegawai-pegawai kewangan kerajaan Selangor tersebut kelihatan gusar dan risau dengan kerjaya dan tugasan yang sedang mereka laksanakan, lalu  beberapa orang mendekati saya cuba mendapat nasihat yang lebih specifik, namun begitu perubahan mestilah datang dari pihak atasan. Itulah yang mereka harapkan, saya hanya mampu menyeru mereka untuk mendesak YB Dato Hasan bagi  mengemukakan idea dan keperluan ini kepada MB Selangor. Sesudah itu, saya tidak pasti apa yang berlaku.

Saya cukup ingat, kenyataan Dato' Menteri Besar Selangor yang mengutuk perbankan dan kewangan Islam yang ada hari ini sebagai ‘bermain silap mata'. Dato' Seri Presiden PAS pula pernah mendakwa di dalam parlimen bahawa perbankan Islam terlalu mahal.

Jika itulah kritikan mereka, saya merasakan inilah masa yang paling sesuai kerajaan Selangor (dan juga Kedah) yang diwakili oleh PKR dan PAS untuk menunjuk contoh dan bukan hanya berkata dan mengkritik ‘kosong' tanpa alternatif dan modul. Malah jika perlu, boleh ditubuhkan secara bersama dengan kerajaan Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang.  

Jangan dibimbang DAP tidak bersetuju kerana pelanggan utama di bank-bank Islam seluruh Malaysia adalah pelanggan berbangsa Cina yang menyedari kelebihan perbankan Islam yang lebih menguntungkan dan menjimatkan. Saya yakin, penerangan yang jelas mampu untuk mendapatkan laluan dari mereka. Halangan sebenarnya adalah orang Melayu Islam sendiri.

TERTANYA-TANYA

Sehingga hari ini, ahli-ahli akademik dan pendokong industri perbankan dan kewangan Islam masIh tertanya-tanya apakah peranan, sumbangan dan gerak kerja yang telah dilakukan oleh Kerajaan Selangor dan Kedah untuk pembangunan sektor kewangan dan perbankan Islam?.

 

pasforall.jpg

 

Jika ditinjau Ucapan dasar Presiden PAS yang terbaru, tiada perkara baru yang disebut dalam hal kewangan dan perbankan Islam. Hanya perkara lama yang asyik diulang-ulang tanpa perincian untuk melaksanakannya.[2] Diharapkan perincian boleh dibahas oleh perwakilan, namun ia  juga meleset. Tiada kedengaran ahli yang memperbahasakan kepentingan memastikan halal dalam pendapatan dan kewangan dan perbankan, apatah lagi cara lebih perinci untuk memastikan ianya dilaksanakan.

Saya masih ingat bertemu dengan Dato Dr Haron Din, Timbalan Mursyidul Am PAS di rumah beliau. Ketika itu saya bertanya dan mencadangkan kepada beliau, agar Majlis Syura PAS mengeluarkan satu arahan jelas kepada semua ahli PAS untuk TIDAK TERLIBAT dengan kewangan dan perbankan riba Konvensional. Beliau bersetuju tetapi tidak saya ketahui apa yang terjadi selepas itu.

Bukankah penglibatan dalam riba beerti perang dengan Allah dan rasulNya?.. sebagaimana difirmankan oleh Allah ( al-Baqarah : 278), kecaman berat juga ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. Justeru bagaimana PAS ingin memperjuangkan politik dan pentadbiran Islam sedang diringankan soal pendapatan, perbankan dan kewangan yang halal.!? Bukankah pendapatan ahli, pimpinan serta kerjaan pimpinan mereka yang haram serta syubhat boleh menggugat perjuangan politik Islam mereka.?

Saya boleh memuji Kelantan yang telah mencuba beberapa perkara dalam pentabdbiran kewangan mereka, yang paling menonjol adalah skim Kifalah dan Ar-Rahn. Namun saya masih tidak terbaca apa yang baru diperkenalkan oleh Kerajaan Kedah dan Selangor yang majoritinya adalah Islam.

PENUTUP

Sehingga hari ini, telah melebihi setahun pentadbiran kerajaan Pakatan rakyat di Kedah dan Selangor, saya dan rakan-rakan pecinta kewangan dan perbankan Islam masih menunggu-nunggu apakah yang dibuat oleh kerajaan mereka dalam hal ini. Apakah bezanya mereka dari kerajaan yang ada dalam hal ini, ataukah Kewangan dan perbankan Islam di bawah BN adalah lebih baik berbanding Pakatan Rakyat ?

Saya masih menunggu dan jika telah dilaksanakan sesuatu, diharap ada yang boleh berkongsi maklumat dengan kami. Saya sedar, kami ‘tidak tahu' tidak semestinya tiada. Cuma sebagai ahli politik, kebaikan khsusnya dalam hal ini perlulah segera diwarwarkan untuk umum mengetahui bahawa anda BERBEZA dan PRIHATIN.!

Tetapi persoalannya kini, adakah Anwar dan PAS sebenarnya boleh disandarkan HARAPAN untuk kemajuan kewangan dan Perbankan Islam? Adakah disana tanda-tanda pengharapan dalam ruang lingkup kuasa yang mereka TELAH MILIKI? (iaitu beberapa buah kerajaan Negeri).

Jika yang di dalam kuasa pun tidak mampu dijadikan contoh, apakah harapan untuk dilaksanakan dalam kerajaan yang belum mereka kuasai..

 

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

9 Disember 2009
 

 




[1] http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/12/3/business/5228337&sec=business

 

[2] Berikut adalah teks ucapannya :

IKLIM EKONOMI

Hadirin dan hadirat yang dihormati,

Dunia pada hari ini berdepan dengan krisis kewangan, sekaligus kegawatan ekonomi akibat keruntuhan sistem kewangan Barat berteraskan riba, ihtikar dan gharar.

Adalah mengandungi hikmah mengapa Allah SWT dan Rasul-Nya s.a.w. menyenaraikan riba di kalangan dosa besar, walaupun tidak dimasukkan ke dalam jenayah Qisas dan Hudud, namun ianya diberi amaran yang keras.

Akibat muamalat kewangan ini, maka terbitlah pelbagai produk dengan beraneka nama canggih yang diniagakan oleh negara Barat yang bermegah dengan kemajuannya. Bank Dunia mengakui bahawa krisis kali ini melibatkan kerugian bukan berbillion bahkan beberapa trillion dollar Amerika. Setelah dunia melihat pertembungan ekonomi kapitalis dan komunis, kini berlaku pula pertembungan antara negara-negara kapitalis yang merugikan dunia.

Kerajaan BN pula berpeluang meletakkan punca krisis ekonomi negara kepada faktor luar yang bersifat global dan kononnya tidak dapat dielakkan. Tindakan kerajaan ini adalah tidak bertanggungjawab, bahkan mengekalkan sindrom penafian yang menjadi amalan kerajaan BN selama ini.

Lebih parah lagi kerajaan BN terus menerus mentadbir ekonomi negara dengan rakus dan boros, serta sarat dengan amalan penyelewengan kuasa, rasuah, kronisme dan nepotisme yang menyaksikan pengulangan tabiat buruk pengurusan orde lama. Rakyat terus menanggung kerugian besar, sementara segelintir pihak kroni terus mengecapi keuntungan semasa ekonomi mewah sedikit waktu dulu dan mereka diselamatkan oleh ‘bailout' kerajaan BN.

Tegasnya, isu utama yang dipertikaikan hingga kini adalah ketelusan dan bertanggungjawaban. Peristiwa Bank Bumiputra yang hidup berkembar dengan pejabat Umno hanya tinggal dalam lipatan sejarah hitam ekonomi negara.

PAS juga menggesa semua syarikat pelaburan berkaitan kerajaan, yang menguruskan pelaburan rakyat seperti Permodalan Nasional Berhad (PNB), Lembaga Tabung Haji dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), diuruskan dengan penuh berhemat. PNB yang menguruskan dana berjumlah hampir RM120 billion, semestinya mampu memberi pulangan yang mapan untuk faedah rakyat. Perlu juga diingatkan keperluan untuk mematuhi kehendak syariah dalam setiap pelaburan tersebut.

Lembaga Tabung Haji juga mestilah mampu memenuhi tanggungjawab menjaga kepentingan ekonomi umat Islam dan memastikan setiap pelaburan adalah tidak berasaskan spekulatif dan mengambil kira semua risiko yang terlibat.

Kini rakyat dan pekerja akan terdedah kepada kesan kemelesetan ekonomi. Beban hutang isi-rumah, kad-kredit dan pinjaman swasta, yang menyaksikan hutang tak-berbayar (NPL) akan terus meningkat. Permintaan dunia telah pun berkurangan dan menyebabkan ekspot kita jatuh. Hal ini jelas dengan pengurangan Indeks Pengeluaran Industri (IPI) sebanyak 15.8% pada hujung tahun lalu, hasil pengurangan permintaan khususnya di sektor pengeluaran/pembuatan dalam sektor elektrikal dan elektronik, semi konduktor, produk-produk kimia dan juga sektor komoditi.

Dengan permintaan yang menurun secara mendadak, pengilang tidak ada cara lain kecuali membuang pekerja bagi mengurangkan kos dan mengekalkan keuntungan serta mengelak kerugian besar. Pada hujung tahun 2009 ini, 200,000 pekerja dijangka dibuang dan menjadi penganggur. PAS kerap kali membangkitkan perkara ini supaya segera ditangani.

PAS suka mengingatkan semua pihak bahawa urus tadbir yang baik terhadap segala khazanah kekayaan dan sumber alam yang dianugerahkan di muka bumi ini adalah satu juzuk tuntutan amanah Allah SWT yang diletakkan ke atas manusia selaku khalifah Allah di atas muka bumi ini. Mentadbir kewangan dan menjadikan pengurusan ekonomi serta membangunkan harta atau ‘Hifzul Mal', adalah termasuk dalam perkara-perkara penting, yang disebutkan sebagai lima keperluan hidup manusia atau ‘ad-Dharuriyat al-Khamsah' yang mesti dipelihara dan dimajukan oleh sebuah kerajaan yang dibimbing dan ditadbir oleh syariat Islam.

PAS menekankan kepentingan menentukan keutamaan (awlawiyat) dalam kerangka menentukan perbelanjaan, sama ada Perbelanjaan Mengurus dan Membangun serta persoalan sektor utama dan kritikal yang hendak dibangunkan. Acapkali negara diaibkan dengan ketidakcukupan pemakanan seperti beras, sementara negara kita ini dilimpahi dengan tanah pertanian. Tidak salah ingin menjadi negara industri maju, tetapi semua negara maju mempunyai ‘Kedaulatan dan Keselamatan Pemakan' seperti UK, Jepun, Amerika dan Eropah.

Songsang dan bersimpang siur pemikiran pemimpin negara dalam hal pacuan pembangunan negara, sehingga negara hilang daya saing dalam segala hal dan juga tidak punya daya tahan mendepani pelbagai krisis termasuk pemakanan. Laksana "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran".

PAS juga amat insaf dengan kepentingan asas moral dan nilai agama yang kukuh bagi memastikan kepimpinan politik negara selamat daripada bencana rasuah, penyalahgunaan kuasa serta tamak, rakus dan boros. PAS kembali mengingatkan dirinya bahawa penyelesaian masalah ekonomi manusia bermula dengan memperbetulkan akidah, fikrah dan akhlak, serta iltizam pemimpin kepada tuntutan amanah Allah SWT bagi mentadbir dan memakmurkan bumi dalam rangka tuntutan khilafah dan amanah.

PAS mahukan gagasan Sistem Liberal-Kapitalis lapuk yang telah memansuhkan emas sebagai sandaran utama mata wang ditinggalkan. PAS ingin mengesyorkan supaya pemimpin dunia kembali kepada Dinar Emas, bagi meletakkan struktur kewangan global berpaksikan emas dan perak untuk menangani ketidaktentuan nilai mata wang dan mengelakkan inflasi akibat perbuatan mencetak wang kertas.

PAS juga mahukan konsep Pertumbuhan Hijau terus diperkasakan. Falsafah Petumbuhan Hijau amat selari dan sejajar dengan tuntutan tasawwur Islam yang menekankan pembangunan dan pertumbuhan mestilah mengambil kira impak kemusnahan kepada alam sekitar dan sumber-sumber serta aset negara yang tidak mampu diganti.

Hijau yang tidak membawa kemusnahan kepada kelangsungan kualiti hidup dan daya saing generasi mendatang, wajar ditekankan dalam paradigma pembangunan lestari. Itulah tasawwur pembangunan memakmurkan bumi yang dianjurkan Islam sesuai dengan firman Allah SWT dalam Surah Hud ayat 61.

Maksudnya: "Dan kepada kaum Tsamud (Kami utus) saudara mereka Salleh. Salleh berkata: ‘Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tidak ada bagimu Tuhan selain Dia. Dia telah menciptakan kamu daripada tanah dan menjadikan kamu pemakmurnya karena itu mohonlah keampunan-Nya, kemudian bertaubatlah kepada-Nya. Sesungguhnya Tuhanku amat dekat (rahmat-Nya) lagi memperkenankan (doa hamba-Nya)." [11:61]

Di samping itu PAS menekankan bahawa pembangunan perlu seiring dengan semangat "perkongsian" yang sebenar di antara entiti-entiti bisnes dan perniagaan, atas dasar berkongsi dalam keuntungan dan juga kerugian - "musyarakah bil gharam wal ghanam". Penswastaan perkhidmatan dan keperluan asas seperti perkhidmatan air, elektrik, kesihatan dan pendidikan adalah amat tidak digalakkan kerana membebankan rakyat akhirnya.

Sementara Islam adalah mesra perniagaan, tetapi ia tidak mengorbankan kepentingan awam. Golongan berpendapatan rendah, fakir dan miskin, tambah-tambah lagi mesti dilindungi dengan pelbagai kaedah agihan kekayaan dalam pendekatan zakat dan sadaqah bagi membela kehidupan mereka. Di samping itu jaringan keselamatan sosial dan penjagaan kesihatan bagi semua rakyat, agama, kaum dan budaya mestilah juga ditekankan dalam dasar kerajaan. Segala pendekatan positif mesti dilakukan di atas dasar dan prinsip keperluan dan kelayakan secara adil. Inilah prinsip keadilan Islam yang terus dijunjung tinggi oleh PAS dalam semua keadaan.

 


Last update: 10-12-2009 00:10

Published in : Soal Jawab, Politik Islam & Dakwah
Quote this article in website Favoured Print Send to friend Related articles Save this to del.icio.us

Users' Comments (36) RSS feed comment
Posted by Auni, on 10-06-2010 16:04, IP 130.95.128.51, Guest
1. peranan PAS dalam muamalat islam
Salam Ustaz, 
 
To be fair to PAS, mereka sudah mula memberi penekanan dan membantu pelaksanaan kewangan islam di negara kita. Selain artikel yg ustaz letak di facebook ustaz semalam, PAS juga akan membuka sebuah kolej universiti di Gombak yang diberi nama sempena nama Prof Zulkilfi Muhammad. Kolej universiti itu akan dibuka Julai ini dan antara kursus yang ditawarkan adalah diploma dalam perbankan islam. Untuk detail, boleh layari link laman web di bawah 
 
Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM)
 
» Reply to this comment...

Posted by Hamba Allah, on 09-05-2010 15:53, IP 60.53.198.252, Guest
2. Jangan la syak wasangka dengan UZAR
Saya secara lapangnya setuju dengan pandangan UZAR, sekaranglah masanya untuk PAS buktikan yang mereka mampu untuk mengubah segala sistme konvensional kepada sistem islam, matlamat PAS adalah meperjuang dan menegakkan islam, maka perlulah dimulai dengan langkah sebegini. Kerajaan negeri Kelantan harus menjadi contoh, segala perubahan kepada sistem ISLAM tidak merencatkan pembangunan negeri Kelantan, malah negeri kelantan lebih harmoni dan maju. 
 
Ekonomi negeri kelantan sering membangun, buktinya dengan wujud pasaraya-pasaraya seperti mydin, tesco dan giant. Kepada yang salah faham dengan UZAR sila buka minda anda, saya juga salah seorang ahli dan penyokong PAS sejak kecil lagi, pendapat dan pandangan UZAR ini pada hemat saya adalah contoh adab kita kepada pemimpin yang disyorkan oleh ISLAM. Pandangan luar seperti ini haruslah diperbanyakkan untuk mengelakkan taksub kita kepada satu-satu pemimpin itu, UZAR pandangan saudara seperti ini harus di perbanyakkan, malah Tuan Guru Nik Aziz sendiri dan juga pemipin-pemimpin PAS akan faham objektif atau motif pandangan ini, kerana PAS ialah sebuah parti yg berlandaskan ISLAM, ISLAM adalah agama yang menggalakkan kita untuk saling mengingati antara satu sama lain. HIDUP KERAJAAN ISLAM, sy pasti PAS mampu untuk melakukannya, terima kasih UZAR atas pandangan saudara ini.
 
» Reply to this comment...

Posted by eimad, on 29-01-2010 11:03, IP 115.134.147.109, Guest
3. convert to islamic banking
slm...Alhmdulillah..... 
 
saya seorang yg amat cintakan perbankan islam yg sentiasa mendoakan moga suatu hari nnti bank2 di malaysia dpt berubah menjdi bank yg jauh daripada riba, maisir dan gharar... 
saranan uzar mengenai kemampuan pkr dan pas utk membawa malaysia kearah itu moga terhasil dan berjaya serta tangkas bergerak..walaupun usia pemerintahan masih muda...  
saya sebagai pekerja bank di salah sebuah bank kerjaan yg bersifat konvensional...berhrp dan berdoa moga ada pertubuhan2 atau pihak yg berwajib merealisasikan kehendak umat islam utk menjadikan malaysia satu tpmt utk orang muslim melabur dgn tnpa ragu2 dan syak Amin ya rab... tahniah UZarr
 
» Reply to this comment...

Posted by fadzli, on 25-01-2010 12:38, IP 202.60.56.249, Guest
4. emo..
Salam Uzar.. 
 
Byk article Uzar yg saya baca & fahami selama ini & saya X pernah pertikaikan keenakkan membaca article Uzar. 
 
Tapi untuk article kali ini lebih kepada suara yg tidak berpuas hati yg saya nampak apabila bidang yang Uzar pelopori dikomen oleh PAS. 
 
Kurang sesuai bila Uzar mengatakan begini "Jika yang di dalam kuasa pun tidak mampu dijadikan contoh, apakah harapan untuk dilaksanakan dalam kerajaan yang belum mereka kuasai.. " kerana kuasa yg diberikan masih setahun jagung & bukanlah sebesar mana kuasa itu untuk adakan perubahan untuk institusi kewangan Islam di negeri² memandangkang kekangan yang jelas akan dihadapi dari peringkat Pusat..  
 
Byk lagi tahi² yg harus kerajaan negeri cuci & projek² yg harus diteliti sebelum melihat kepada perubahan institusi kewangan ini. 
 
Saya sebagai pemerhati yg sentiasa mengikuti article Uzar hanya menyatakan apa yang saya nampak dari sudut bacaan. 
 
Harap Uzar tidak berasa hati & dapat memahami apa yg saya cuba nyatakan. Bukan saya cuba "defence" kerajaan² negeri PR.. sekadar pandangan..
 
» Reply to this comment...

Posted by Hj Mohammad, on 12-01-2010 11:12, IP 60.50.97.129, Guest
5. Kewangan Islam
Ustaz, 
 
1) PAS walaupun dah 2 tahun mentadbir negeri, tempoh ini dikira masih baru. Dalam mentadbir, kena dahulukan keperluan. Beri masa pada PAS untuk melaksanakan apa2 yg dikira baik untuk Islam. 
2) Banyak pembahas pandai bercakap dgn hujah ilmu. Ini masih disekitar fikiran. PAS adalah wadah perjuangan yang cuba membawa Islam dalam kehidupan. 1400 tahun Rasulullah meninggalkan kita, pasti banyak cacat cela perjuangan hari ini berbanding dalam kitab. Tapi, penglibatan yang akan Allah nilai bukan kejayaan.  
 
Tuan2 yg hanya mengulas, memang takkan buat salah. Tapi bila membuat, akan bertemu kesalahan. Tak berjuang mmg takkan bertemu kesilapan, tapi bila berjuang, bekerja, berkorban, maka PASTI akan berlaku salah silap. Salah silap ini tidak besar berbanding kesalahan tidak berjuang. 
 
3)Saya menunggu ustaz tamat pengajian, dan pulang membawa perubahan. Kalau pulang dan kerja dgn sykt kewangan, tak mustahil akan ada blog lain yg akan mengkritik ustaz sepertimana ustaz mengkritik dlm artikel ini. 
Wsasalam. 
 
UZAR : Tak perlu takut dgn krtiiakn, web saya, pandangan saya dan saya dah kerja di bank-bank Islam di malaysia dan mereka dah kritik setakat yang patut. Namun jgn jadikan benda2 ni sebagai mental block utk bagi alasan macam2. 
 
Tulisan saya berikan idea dan cdgn utk berubah. dan tulisan saya juga bertanya dan minta clarification kalau dah ada yang buat tapi kurang liputan hingga kami tak dapat info.  
 
Dah baynak kali disebutkan, perubahan tak perlu seorang individu, tak perlu tunggu saya balik. Ia perlukan political dan spiritual will. Pakar2 ramai ada kat Malaysia. Minta je depa tolong. Jgn buat alasan nak tunggu saya balik. Jgn sibuk duk tumpu kpada batang tubuh saya, tapi tumpukan kepada camana nak laksana apa yang ditulis jika ia baik dan benar.
 
» Reply to this comment...

Posted by Sari, on 03-01-2010 15:58, IP 60.48.174.172, Guest
6. Entah lah....
Salam. Saya bersetuju dgn komen ustaz dalam hal ini. Tapi satu perkara yang saya pelik dalam pekikan takbir mereka, saya fikirkan semuanya ada isi-isi yang padat belaka. Islam yang wujud dalam dunia ini bukan baru rasanya. Pejuang Islam di negara kita ni, kalau ikuti sejarah ulama mereka sepatutnya dah lama. Orang kata bila belum berkuasa, segala garis kasar sudah tersedia, bila dah berkuasa garis kasar sudah menjadi halus dan nyata dan menunggu untuk dilaksana. Patutnya yang gah bertakbir sudah lama dengan senjata di dada. Tunggu dihunus bila dah kena masa. 
 
Nah sekarang dah ada tapi takkan hilang punca, mengharap seorang Ustaz seperti UZAR untuk membantu merencana. Apa dah jadi ni?
 
» Reply to this comment...

Posted by ishak, on 26-12-2009 09:13, IP 60.48.57.205, Guest
7. sedikit teguran
sedikit terkilan apa bila membaca komen uzar tentang kenapa uzar tidak lagi menceburi dalam bidang politik yg dilihat sebagai kotor disebabkn oleh budaya catas mencantas. Ini seakan uzar melihat politik ini seakan kotor dan perlu dijauhi. Dari sudut yg lain pula ia menggambarkan bahawa uzar seorang yg telah berputus asa dalm bidang politik dan tidak ingin kembali menceburinya lagi dan memikirkan bahawa sudah mencukupi hanya tegur diluar sahaja. Ini semua pagi pandangan saya silap, dan jika memberi pandangan atau teguran dari luar ianya tidak sama sama sekali dengan mereka yg join sekali dalm politik maksud saya pandangan mereka yg diluar akan bertentangan dengan mereka yg di dalam(politik). Ini akan mengakibatkan timbulnya banyak pemikiran yg berbeza-beza,dan ini semua juga akan mengakibatkan ummat islam menjadi lemah dan mundur.. 
 
mengenai catas mencatas, sesuatu bidang tidak akan bersih jika orang yg menceburinya tidak bersih(jahat,zalim..). contohnya politik, jika dibiarkan orang yg jahat menguasai politik maka orang akan melihat politik adalah tempat yg kotor, jahat dn llin..sedangkan politik termasuk dalam islam..jadi politik tidak akan bersih selagi orang2 yg baik, soleh, berilmu, cerdik pandai seperti uzar tidak menceburinya. jadi apa pandangan uzar dalm masalah ini? dan saya percaya bahawa uzar tahu dgan politik(kuasa) perbangkan islam boleh ditubuhkan dan dijalankan. akan tetapi bagai mana hendak dijalankan kalau kita tidak ada kuasa betul tak? nak dapat kuasa perlu menceburi politik....jadi apa komen Uzar tentang hal ini....Sekian dari hamba yg lemah 
 
UZAR : Saya tidak katakan'kotor' itu persepsi saudara sendiri hasil prejudgemnet dalam minda saudara. 
 
hanya hanya katakan, saya tak boleh lagi aktif kerana saya telah memilih bidang akademik kerana setiap apa sumbangan yang saya beri melalui politik akan dihalang oleh pelbagai jenis org dan saya akan dicantas. ia telah berlaku dan masih berlaku 
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by walid 'ammar, on 23-12-2009 02:45, IP 115.134.193.47, Guest
8. tajuk artikel
Assalaamu'alaikum warahmatullah UZAR 
 
mungkin ada yg.mengganggap artikel ini memperli berdasarkan sekilas pandang tajuk artikelnya :) walau apa2 pun ALLAH s.w.t tahu niat baik kita kan 
alangkah baiknya kalau semua perbankan konvensional ditutup, percayalah kepada sistem Islam!
 
» Reply to this comment...

Posted by mohdashuri, on 22-12-2009 08:57, IP 203.82.91.101, Guest
9. awas...Jangan takbur dgn ilmu
Salam dan  
MAAF. Tahniah kepada usaha ustaz selama ini untuk membetulkan SECARA KHUSUS "business" org PAS/PAKATAN yang mememang banyak meragukan, Saya sendiri ahli pas sendiri menyedari hakikat ini.  
 
Ia bertolak kepada soal 'ilmu' Walaubagaimana pun ustaz kena berhati-hati agar ustaz tidak dilempar tuduhan takbur dengan ilmu yang Allah bagi...Tajuk artikel ni dah cukup menunjukkannya...mereka org politik islam yang kadangkala ada tempat mereka kurang arif ...Jangan lah sampai niat ikhlas ustaz terkubur .... 
 
Sepatutnya Ustaz yang sepatutnya berada bersama-sama dengan Saudara Anuar.... bukan memperli kemampuannya...SEKITUL SMKK 
 
 
UZAR : hanya orang 'kaki perli' makan menanggap artikel saya memperli. Padahal artikel saya tiada sebarang perli, ia adalah pemberian cadangan dan teguran kepada pemerintah. 
 
 
» Reply to this comment...
» See all 4 replie(s)

Posted by warispatinggi, on 21-12-2009 08:59, IP 124.13.40.95, Guest
10. jangan tunggu lama-lama
salam, 
syukur alhamdulillah,malaysia punya seorang insan seprti UZAR.Moga uzar berbakti hingga akhir hayat atas landasan haq.Namun saya berharap bilangan insan seperti uzar ada bilangan tambahannya dalam masa terdekat atau jangka panjang.Kalau uzar seorang je ....berat tu. 
 
Harap2 pihak berkenaan ambil tindakan segera untuk menubuhkan perbankan yang dimaksudkan...jangan banyak cakap lagi dah.Buat segera...yakinlah ia bukan sahaja akan dapat support yang padu malah akan jadi contoh sama ada tempatan atau luar negeri
 
» Reply to this comment...

Posted by aland, on 20-12-2009 10:39, IP 203.148.88.88, Guest
11. Mengapa tidak menawar perkhidmatan?
salam, 
 
secara umum saya bersetuju..kita tidak boleh mengharap shj akan tetapi kena mengusahakan..iaitu jika kita mempunyai kemahiran dlm bidang tersebut..apa salahnya kita menawarkan bantuan kerana ALlah. 
 
saya percaya kerajaan kedua2 negeri Selangor dan Kedah akan dpt menerima sumbangan dr Ustaz. DSAI sendiri pernah berkata jika kita tidak setuju dgn sesuatu perkara maka marilah bersama kita perbetulkan dan bukan setakat menulis shj dlm blog tanpa disalurkan dan disumbangkan apa2 yg konkrit kearah merealisasikan apa yg diinginkan.  
 
saya percaya mereka akan menerima dgn terbuka dan berlapang dada akan saranan dlm ehwal meningkatkan ekonomi Islam. ilmu yg ada yg diberi ALlah itu bukan utk kemasyhuran diri sendiri shj ttp utk disampaikan dan jika sudah ada ilmu yg memungkinkan utk perlaksanaan secara berkesan apa salahnya utk menawar dpd hanya menunggu ditawarkan jawatan atau peluang.. utk Islam apa shj kita korbankan..  
 
jika benar UZAR mahukan ekonomi Islam dan kewangan Islam ini berkembang usahlah bertangguh lagi dlm menawarkan kepakaran ilmu yg ada utk memartabatkannya. sudah tentu no contact dan juga saluran komunikasi sudah sedia ada dan tidak ada alasan utk bertangguh..segerakan kerana saya percaya inilah masanya utk UZAR bersama dlm gelanggang kerana yg mengetuai kedua2 negeri itu adalah mereka yg mmg faham ttg peri pentingnya ekonomi Islam itu..adakah UZAR sudah bersedia? 
 
UZAR : saya tak pasti sdr dah baca lengkap atau tidak artikel saya, sebab tulisan sdr kelihatan tak dapat menangkap isi kandungan tulisan saya. 
 
Sdr juga kena sedar, dlm dunia politik, byk individu kejar jawatan dan cantas mencantas, saya juga pernah dan telah 'dicantas' suatu ketika dulu, tanpa sebab konkrit. Justeru, cdgn untuk 'menawarkan kepakaran' adalah bukan tindakan yang tepat dalam sesebuah gerakan politik, khususnya dgn pengalaman yang telah menimpa saya dahulu. 
 
Tatkala itu, tulisan di dalam web ini adalah sebuah sumbangan idea, saya tidak mencerca atau mengutuk sesiapa, ia adalah hanyalah sebuah cabaran, ingatan di samping pemberian idea secara percuma tanpa bayaran. Tanpa perlu juga memijakkan kaki di mana-mana pejabat kerjaaan negeri sgor yang hanay akan menyebabkan kaki cemburu terus susah hati. 
 
fahamilah, jika saya menawarkan diri untuk menyumbang di dalam kerjaaan negeri Sgor, pastinya ramai akan menyatakan saya menulis kerana strategi untuk meraih atau pegang jawatan dalam kerajaan negeri. atau juga meminta-minta jawatan. pastinya ia juga menjadi tohmahan dan fitnah yang besar. Malah saya bukanlah seorang pakar, cadangan-cadangan saya itu jika kurang mampu difahami oleh pihak bertanggungjawab, ia BUKAN bermakna perlu melantik saya, tetapi PERLU MELANTIK PAKAR-PAKAR KEWANGAN ISLAM di Malaysia untuk melaksanakannya. 
 
Oleh itu, saya tidak perlu sebarang jawatan atau menawarkan diri untuk menyumbang dari dalam kerajaan negeri, saya hanya perlu ingatkan orang ramai dan pimpinan dengan tgjwb mereka serta beri idea. Bukankah saya dah sebut saya pernah terlibat sedikit dgn kerajaan negeri sebelum ke UK. dan skrg saya di UK, sememangnya sukar untuk bantu secara fizikal disebabkan jarak dan fokus berbeza. 
 
Nak buat semua di atas, tidaklah sesusah mana jika tahu mantadbir dan ada plan yang jelas. Namun setelah setahun tanpa apa-apa, ia menunjukkan plan yang kabur atau mungkin tiada plan langsung.
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by sama-sama pikir, on 18-12-2009 20:40, IP 203.82.80.22, Guest
12. PAS mampu
Salam, sememangnya perubahan perlu dibuat..betul ckp ustaz inilah masanya Pakatan Rakyat menunjukan contoh..tp dalam masa setahun bukan lah semudah yg dikata..dengan pelbagai halangan dll.. 
 
bg saya la..nak banding UMNO dan PAS..jauh sgt beza..terang2an nampak UMNO mmg jauh dr islam..ISLAM mereka hanya pada nama...jauh lebih teruk..mereka yang banyak melakukan perkara mungkar.. 
 
Pada saya sy yakin PAS mampu bukan setakat tadbir kewangan negara malah negara selagi mana iman dan taqwa menjadi asas perjuangan dan pentadbiran...Allah akan membantu bila kita bersamaNya..Rasulullah dulu juga bukan pakar ekonomi yg ada sarjana atau PHD..tp smuanya Kerana Mu Ya Allah..itu ja yg dapat sy katakan..sama-sama kita pikirkan.
 
» Reply to this comment...
» See all 2 replie(s)

Posted by mat tempe, on 16-12-2009 17:28, IP 115.132.79.25, Guest
13. syabas ustaz...
saya menyokong penuh artikel ustaz...org politik hanya pandai berkata-kata bermain wayang....saya menyokong penuh usaha ustaz untuk memberi pemahaman kepada masyarakat tentang perbankan Islam....usaha gigih ustaz pasti akan dibalas olehNya
 
» Reply to this comment...

Posted by me, on 16-12-2009 16:43, IP 118.101.85.230, Guest
14. ok ke
Saya cadangkan ustaz ditawarkan oleh kerajaan selangor membantu tugasan DSAI. Ok ke?
 
» Reply to this comment...

Posted by ag, on 15-12-2009 14:32, IP 118.100.197.136, Guest
15. UG
pemimpin pas yg ustaz sebutkan spt dr hassan,tgna dan dr harun din semua puak UG. 
 
mereka lebih bersemangat melayu so rasanya agak payah. 
:grin
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by megat ismail akil, on 14-12-2009 22:27, IP 60.53.183.183, Guest
16. proposal....
Salam Uzar.... 
 
Agak lama juga saya tidak menjengah blog uzar, telah banyak artikel saya ketinggalan. 
 
menyentuh dengan isu ini ia amat menarik sekali unruk dikongsi serta merenung sejenak oleh semua pihak yang menyokongnya. 
 
Saya mencadang kepada uzar agar dapat mengeluarkan manual panduan mengenai kewangan Islam sebagai rujukan kepada kerajaan atau sesiapa sahaja yang ingin memulakan kewangan Islam. 
 
Soalan-soalan yang uzar utarakan itu haruslah dijadikan sebagai panduan untuk membentuk sebuah model kewangan Islam. 
 
Mereka yang berada dilapangan kewangan Islam atau sebaliknya boleh membuat perbandingan dimana pro dan kontra berbanding dengan kewangan konvensional. 
 
banyak perkara perlu diambil kira jika sistem kewangan Islam terlaksana, moga terus berusaha. 
 
Namun saya tetap menyokong usul yang uzar kemukakan. 
 
wasalam
 
» Reply to this comment...

Posted by Sufie, on 14-12-2009 07:48, IP 203.82.92.110, Guest
17. sistem islam
Saya ucapkan tahniah kpd ustz krn beri tazkirah berguna.Tapi saya rasa bercakap lebih mudah dari melaksana,terutama yg melibatkan org ramai dan kerajaan.HAL INI BUKAN SAJA melibatkan PAS &Keadilan malah UMNO juga.Dari segi overall nya saya fikir kerajaan PAS dan KEADILAn lebih adil,bersih dan lebih islamic dari UMNO.Cuma bimbang sikit dgn KEADILAN ni,takut hak2 org Islam seperti tercatat dalam perlembagaan terhakis.Saya berpendapat dalam bab mengurus hal2 dunia ni pejuang2 Islam perlu belajar dari pakar2,bangsa lebih maju malah dari UMNO juga dll.Kita perlu sentiasa belajar.
 
» Reply to this comment...

Posted by HAFIZ, on 13-12-2009 21:54, IP 124.13.188.62, Guest
18. assalamualaikum
http://hyprobulksms.net/ reseller.php?id=daftar 
 
ustaz cmna dgn plan ni?leh x bg kat emel saya jawapannya. 
 
mohdhafizsaed@gmail.com
 
» Reply to this comment...

Posted by ibnu ali, on 13-12-2009 21:43, IP 41.238.188.123, Guest
19. Kan bagus ustaz jadi perwakilan!
Assalamualaikum, 
 
Ustaz bercakap atas diri bersifat: 
 
1. Rakyat Malaysia 
2. Ulama di luar haraki PAS (kalau tak melampaulah, walaupun ana kenal ustaz semasa di UM dahulu) 
 
Rakyat Malaysia secara umumnya mengharapkan yang terbaik daro Pakatan Rakyat. Bagi umat Islam lebih-lebih lagi mahu melihat Islam itu dapat ditegakkan dengan Tauhid-nya dan Syariat-nya. 
 
Peringatan dalam ucapan Presiden secara berulang kali sekalipun rasanya tak jadi masalah selagi mana apa yang diucapkan itu masih belum terlaksana. Jika dah terlaksana pun tiada masalah jika "peringatan" itu diulang berkali-kali. 
 
Baik, mungkin ana "muda" untuk membaca atau "menduga" apa yang ustaz catatkan ini. Rasanya ada silap faham. Jika ada maafkan ana. 
 
Kemudian, hakikatnya mereka yang berada di Dewan Ulama mengharapkan para ustaz mahupun ulama yang hebat seperti ustaz. Tapi mungkin sebilangan ustaz yang seperti ustaz selesa berada di lapangan lain dari duduk dalam hiraki pimpinan yang lebih dekat dan mudah untuk memberi pendapat sekaligus membina kekuatan dalam Gerakan Islam ini. 
 
Jika nak dibandingkan dengan Ikhwan Muslimin di Mesir amat jauh sekali. Bayangkan pimpinan mereka yang ada sebagai Pakar Bedah namun Pakar Juga dalam bidang hadis mengajar di Masjid terkemuka di Mesir. 
 
Tidak seperti golongan profesional PAS yang berangan nak jadi pimpinan utama. Tetapi makhraj huruf membaca Quran pun masih bermasalah apatah lagi mengusai ilmu2 utama dalam agama itu sendiri. Pada hemat saya PAS masih lagi wajib dipimpin oleh mereka yang digelar ulama. Termasuk mereka yang hebat di lapangan lain. 
 
Sekian. 
 
Ibnu Ali 
Kaherah, Mesir
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by Khairul Aznan, on 13-12-2009 11:51, IP 60.50.119.249, Guest
20. Tutup akaun bank riba!
agar Majlis Syura PAS mengeluarkan satu arahan jelas kepada semua ahli PAS untuk TIDAK TERLIBAT dengan kewangan dan perbankan riba Konvensional. Beliau bersetuju tetapi tidak saya ketahui apa yang terjadi selepas itu. 
 
Saya setuju ini. Baru minggu lepas saya ingatkan para jemaah di tempat saya, cuba bayangkan jika semua umat Islam tutup akaun konvesional, insuran, dan pinjaman riba dan tukar pada akaun perbankan Islam, takaful dan dan sistem pembiayaan Islam tak mustahil urusniaga riba boleh tutup atau sekurang-kurangnya berkurangan. Mengapa susah sangat nak lakukan ?
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by islah, on 13-12-2009 10:05, IP 203.82.91.101, Guest
21. Moral of Story
Salam, 
 
Ustaz, 
 
Sistem teras dan utama kewangan kerajaan rasanya masih bukannya sistem Islam. 
 
Jadi aktiviti dan operasi kewangan lebih banyak riba dari Syariah. 
 
Mudah saja, siapa yg terlibat dlm situasi ini, tinggalkan sahaja kerja sekarg, cari kerja lain. 
 
Tapi betulkah? siapa pula yg akan teruskan kembangkan sistem Islam ini? 
 
Tanya dilema "practioner" yg mahukan Islam tetapi perlu bergelumang dalam riba+Syariah.Perlukah mereka tinggalkan perjuangan mereka? Agar sistem konvesional akan terus berkuasa? 
 
Ustaz, 
 
Melainkan dimaklumkan dan dinasihatkan sebaliknya, saya akan terus kekal dlm sistem bercampur ini dan teruskan perjuangan ini. 
 
Ini bukannya retorik! dari segi makro memang mudah bagi cadangan.Tanyalah perlaksananya. Cabaran dalam mewujudkan produk yg lebih baik, dokumentasi yg bukan cincai, dakwah semasa berkerja, halangan dari segi sistem dan orang2. Semuanya dilakukan oleh mereka2 yang pada lazimnya dinasihatkan utk pergi mencari kerja lain! Lebih selamat begitu kan... 
 
Yang baik dari Allah SWT dan yg tidak dari kelemahan saya. 
 
Apapun, Ustaz perlu menjawab atau memberi panduan berhikmah tentang hal ini kerana ilmunya ada pada Ustaz, insya-Allah. 
 
Jgn disalah tafsir, kerana setakat ini dliema "practioner" yg direct terlibat dalm operasi mikro tidak dijawap. 
 
Semuanya lebih kepada hal yg besar shj. 
 
Tq 
 
Wassalam
 
» Reply to this comment...

Posted by ATOBE, on 12-12-2009 16:12, IP 60.51.50.153, Guest
22. Semoga berjaya
Semoga apa yang diwar-warkan tu akan diusakana dan bukan sekadar nak dapatkan sokongan sementara rakyat menjelang perbicaraan... 
 
Kalau dilihat pada isu baru2 ini, ke mana agaknya sokongan menteri besar & DSAI dalam isu arak di Selangor yang diperjuangkan oleh YB Dato' Dr Hasan Mohd Ali...
 
» Reply to this comment...

Posted by sufi, on 12-12-2009 02:35, IP 203.82.92.164, Guest
23. Tetap berharap..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ustaz. 
 
Pertama sekali sy ingin mengucapkan jutaan terima kasih yg tidak terhingga kpd ustaz atas keperihatinan ustaz dlm isu ini.Sebagai anak jati Selangor dan yg beragama islam, saya sangat berminat dengan islamic financial-hub seperti yang diwar-warkan.Sepanjang sy berkhidmat dgn kerajaan negeri Selangor, sy dapati keperluan terhadap islamic financial sangat2 memerlukan "pembelaan" yg sewajarnya.Bayangkan, jika ada di antara orang2 yg boleh dikira arif dlm bab agama islam masih sehingga kini mengambil ringan dan sambil-lewa tentang masalah riba ini.Tak perlu jauh, di tempat kerja saya sendiri, saya pernah berbincang dengan mereka, tetapi kenyataannya mereka sukar untuk berubah kerana sudah terlalu lama menggunakan perbankan konvensional.Saya sangat simpati dengan mereka dan berdoa semoga Allah bukakan pintu hati mereka.Mana tahu, suatu hari nanti mereka lebih arif dari sy. Sy positif itu.Antara salah satu cara untuk "menolong" mereka ialah pihak atasan mengambil peluang ini untuk memberitahu dan melaksanakan islamic financial-hub ini dengan cara berperingkat2 untuk kesedaran seluruh anak negeri khususnya, dan rakyat Malaysia amnya.Sy sangat berharap islamic financial-hub ini menjadi kenyataan kerana banyak kebaikan yg boleh kita perolehi dan yg paling penting, kita tidak "memerangi Allah dan RasulNya".wa Allahu A'lam. 
 
Mengenai "keboleh harapan" DSAI & PAS dalam memacu Kewangan Islam di negeri Selangor pula, sy berpendapat, jika DSAI melaksanakan prinsip2 sebagai seorang Islam yg "tulen",sy rasa tidak menjadi masalah.Begitu juga dengan PAS.Walaupun banyak sekali kritikan2 yg tidak sedap di dengar telinga terhadap kelemahan mereka, sy sangat berharap perubahan yang positif akan berlaku.Semua itu bergantung kepada DSAI & PAS sendiri.Sy yakin DSAI & PAS adalah "perancang kewangan" yg bijak. Sama2 kita tunggu dan lihat,disamping terus mengkritik secara positif setiap perkembangan yg berlaku nanti.
 
» Reply to this comment...

Posted by Al-Fadil, on 12-12-2009 00:28, IP 219.95.29.237, Guest
24. Kembalikan Hak Kami..(Rayuan...)
Kembalikan Hak Kami...! 
 
 
Anda dah ambil hak rakyat Kelantan.... 
Anda dah ambil hak orang Islam.... 
(96 peratus rakyat kelantan Melayu Islam...) 
Anda dah ambil juga wang yang sepatutnya jadi hak bantuan anak yatim.... 
Tak malukah anda...? 
 
Baca artikel ini: 
 
Pada 1975, ketika Allahyarham Tun Abd Razak bin Hussein Al-Haj masih menjadi Perdana Menteri satu perjanjian telah ditandatangani oleh Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohammad Nasir dengan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berhubungan dengan sumber minyak Kelantan. 
 
Menurut terma perjanjian itu, Kelantan diberikan royalti sebanyak 5 peratus setahun dan dibayar tunai dua kali setahun untuk hasil minyak yang ditemui di kawasan pantai dan pesisirnya. 
 
Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan Kelantan mula mengeluarkan minyak sejak 2004 dan Laporan Jabatan Perdana Menteri yang diedarkan kepada pegawai kerajaan negeri, menyebut bahawa anggaran pengeluaran petroleum di Kelantan adalah RM2.5 bilion setahun. 
 
Berdasarkan laporan itu kerajaan negeri Kelantan mengutus surat rasmi menuntut sebanyak RM1 bilion dari Kerajaan Persekutuan bagi jumlah royalti dan kerugian yang tidak pernah dibayar sejak 2004. 
 
Tuntutan royalti minyak kelantan ini turut disokong oleh Ketua Pembangkang DUN Kelantan dari Umno, Datuk Md Alwi Che Mat pada julai lalu dan berharap agar Kerajaan PAS Kelantan mengemukakan bukti dan dokumen-dokumen berkaitan untuk menuntutnya. 
 
Malangnya, Dato' Seri Najib anak kepada Tun Razak menderhakai perjanjian yang buat di zaman pemerintahan ayahnya dan enggan membayar royalti seperti yang telah dipersetujui sebagai respon kepada kekalahan teruk BN di Kelantan pada PRU Mac 2008. 
 
Tindakan beliau jelas mengkhianati amanah perjuangan ayah beliau yang pastinya tidak akan tenang dalam kubur dengan kezaliman yang dilakukan pada hari ini terhadap rakyat Kelantan. 
 
Seorang anak yang baik akan menyelesaikan segala hutang piutang dan janji arwah bapanya kepada sesiapa sahaja dengan harapan
 
» Reply to this comment...

Posted by fara, on 11-12-2009 20:44, IP 60.52.28.32, Guest
25. tudung
salam ustaz... 
kalau sy pakai tudung tutp dada tapi tudung tu jarang skit.boleh ke tak boleh hukumnya?
 
» Reply to this comment...
» See all 5 replie(s)

Posted by umar, on 10-12-2009 21:03, IP 115.132.142.161, Guest
26. good job..
alhamdulillah.. perkara2 seperti ini perlu dihebahkan, agar idea2 yg pernah ust lontarkan kpd pihak2 atasan itu, akan diperingatkan kembali oleh orang2 bawah ini kepada orang2 atasan itu.. 
 
jika ustz x bgtau.. mereka org bawah ni pun x tau.. 
i'allah bila mereka dah tau..benda yg baik ini akan mereka tekankan dan peringatkan kpd orang atasan agar perubahan dpt dilakukan.. 
 
"kerja beringat ni bukan kerja senang, ni kerja berat, kerana itulah, orang yang beringat dan ingat mengingatkan akan Allah beri Syurga sbgi balasan kerja beratnya itu"
 
» Reply to this comment...

Posted by bersih, on 10-12-2009 14:04, IP 203.82.80.58, Guest
27. Salam
ustaz izin kn sy copy artikel ini utk dsiarkn.....
 
» Reply to this comment...

Posted by Myd, on 10-12-2009 12:01, IP 115.133.208.220, Guest
28. Setuju!!!
Saya bersetuju dengan kritikan membina ust. di atas. Saya mengharapkan suatu hari nanti bila dah bersedia ust. perlu turun sendiri ke gelanggang untuk melaksanakannya kerana PAS sendiri tidak ramai dikalangan sarjana Islam yang terlibat dalam bidang macam ustaz. Galakan terhadap generasi muda terhadap bidang Kewangan Islam harus digiatkan. Mentaliti bila masuk bidang agama semua nak amik syariah tanpa harus diperbetulkan. Teruskan perjuangan mu tetapi suatu masa ustaz harus berada dalam Tanzim untuk melaksanakan apa yang ustaz impikan, saya impikan dan orang lain impikan.
 
» Reply to this comment...

Posted by Fauzan, on 10-12-2009 10:56, IP 60.51.87.203, Guest
29. perkembangan minda
assalamualaikum ustaz. terima kasih di atas artikel ini. banyak manfaat yang saya perolehi dari artikel ini. artikel yang membuatkan saya berfikir apakah pertubuhan islam yang memperjuangkan islam secara syumul telah berusaha untuk rakyat jelata menjauhi riba melalui tindakan bukannya retorik semata-mata.
 
» Reply to this comment...

Posted by ahmad, on 10-12-2009 10:07, IP 203.82.92.168, Guest
30. apa yang penting?kerjasama.
ya,saya setuju keadah "provoke" dan mencabar ustaz dalam bab ekonomi ni.kerana ustaz lebih nampak dalam masalah ni, 
 
juga supaya "yang memegang amanah" lebih bersungguh nak buat kerja, 
 
apa pun dalam bab ekonomi islam ini memerlukan sokongan yang kuat,kesedaran yang tinggi,usaha yang bersungguh dan tarbiah islam yang consisten dari semua pihak(termasuk yang membaca juga). 
 
salam juang untuk semua,mari kita semua ambil bahagian membantu "kita yang islam". 
 
buat kerja ,jangan beralasan,kita ada amanah masing-masing yang akan dipersoalkan.
 
» Reply to this comment...

Posted by joe pg, on 10-12-2009 09:04, IP 202.170.51.252, Guest
31. Sokong
Ana ada gak mengulas tentang ni di blog ana. http://faqir2.blogspot.com/ 2009/12/menanti-perubahan- kewangan-islam.html 
Semoga ianya akan berlaku. Biarpun tidak semua. Tak dapat buat semua, jangan tinggal semua. Amin.
 
» Reply to this comment...

Posted by rizaladnan, on 10-12-2009 07:39, IP 210.19.13.35, Guest
32. Betulkah Perjuangan Ini?
Salam, 
 
Ustaz, 
Sedikit pertanyaan PRAKTIKAL bagi yang mereka berkerja di agensi/bank pembiayaan kerajaan dan sewaktu dengannya. (senarai di laman web BNM) 
Pembiayaan yang ditawarkan adlh dlm produk konvensional & Syariah. 
Pemerhatian saya pd amnya didapati kakitangan agensi yang kebanyakannya Muslim amat inginkan pembiayaan Syariah dikembangkan sepenuhnya. 
Sungguhpun demikian, tidak semudah itu kerana terdapatnya halangan2 contohnya dari sudut peruntukan yg biasanya lebih kepada produk konvensional memandangkan "fund" sedia ada bersumberkan pinjaman / tabungan yg bukan berlandaskan Syariah. 
Namun dlm keadaan kekurangan begini, ramai kakitangan bank telah sedar kepentingan dan wajibnya perbankan Islam dan telah menyumbang dalam kerangka kemampuan masing-masing yang agak terhad dalam mempromosikan produk Syariah. 
 
Apakah masih perlu kakitangan dengan "fikrah" di atas untuk KEKAL agar dapat meneruskan perjuangan? 
Sebenarnya jika orang yang mahukan perbankan Islam merupakan majoriti dalam pengurusan maka insya-Allah akan lebih kuat hala tuju institusi tersebut ke arah itu. 
Pihak pengurusan sendiri boleh menyarankan pada pihak Kerajaan agar pembiayaan Syariah menjadi produk utama dan selanjutnya menjadi produk tunggal di masa hadapan. 
Cuma jika orang yang fikrahnya mahukan perbankan Islam memilih untuk meninggalkan Bank, maka dikhuatiri akan merencatkan perjuangan ini kerana pada zahirnya suara ke arah itu mungkin menjadi suram dan terus hilang. 
 
Dari sudut operasi, saya sendiri dapat menyaksikan dokumen2 Pembiayaan Islam yang "cincai" atau kurang sempurna kerana orang yang mengendalikan tugasan tidak begitu arif dalam perbankan Islam. 
 
Hatta, cara penyempurnaan dan tandatangan dokumen penjanjian pembiayaan Islam ini juga tidak dibuat secara turutan yang betul (bagi menjadikan aqad yang sempurna) kerana kakitangan yang bertugas gagal memahami konsep aqad. 
 
Ini belum lagi hendak diceritakan tentang cabaran2 menangkis mereka2 yang prejudis. 
 
Maklum balas Ustaz? 
TQ
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by nick, on 10-12-2009 03:16, IP 120.141.52.168, Guest
33. salam
Diharapkan ustaz terus menyumbang idea sebegini melalui artikel2 yang akan datang..Bukanlah untuk membuka keaiban mana-mana pihak tetapi sekadar berkongsi pendapat serta idea untuk terus memartabatkan bangsa dan juga agama khususnya... 
Tahniah diucapkan kepada ustaz... 
 
Hayati Solat Anda Dengan Menguasai Bahasa Arab
 
» Reply to this comment...

Posted by Syukran, on 10-12-2009 00:22, IP 60.48.250.247, Guest
34. Syukran
Thanx ustaz, saya berharap sgt ustaz terus memberi kritikan, kritikan tak kira pada sesiapa asalkan ianya membina dan bermanfaat.
 
» Reply to this comment...

Posted by Hasbullah Pit, on 09-12-2009 22:51, IP 118.101.208.21, Guest
35. Usah berharap sangat
Usah berharap sangat, tapi limpahkan 1001 idea pada mereka. 
 
Saya yakin artikel ini dibaca oleh para exco setidak2nya ADUN
 
» Reply to this comment...
» See all 1 replie(s)

Posted by Abu Widad, on 09-12-2009 22:43, IP 60.53.170.226, Guest
36. Saya Sokong
Salam sejahtera.... 
 
Saya sangat menyokong dengan kenyataan Ust yang mengatakan bahawa perlu diadakan Bank Islam alternatif yang boleh menyayingi Bank Islam sedia ada. Dari segi zahir orang awam nampak bahawa Bank Islam sedia ada mengenakan pulangan pinjaman yang mahal walaupun pada hakikatnya harga yang diletakkan adalah tetap dan tidak berubah. 
 
Dengan wujudnya bank Islam yang lebih murah atau sekurang-kurangnya tidak jauh beza dengan bank biasa,bank islam tersebut akan lebih diminati dan diyakini oleh rakyat Malaysia.  
 
Sekarang bank-bank biasa pun sudah membuka jendela kewangan islam mereka yang saya lihat harganya sangat rendah berbanding Bank Islam penuh. 
 
Dengan adanya Bank Islam alternatif saya yakin dan percaya bahawa iklim kewangan Malaysia akan berubah secara drastik. 
 
Untuk Ust teruskan usaha Ust yang amat berharga ini dengan memeberi buah fikiran yang tak putus-putus juga teguran yang membina buat para penguasa. 
 
Saya: Peminat kewangan islam.
 
» Reply to this comment...
» See all 2 replie(s)

Add your comment



mXcomment 1.0.9 © 2007-2010 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved

foot

Powered by: Al-Jaroom