Aqidah & Kepercayaan Isu Sebat : Jawapan Kepada Tun Dr Mahathir

Isu Sebat : Jawapan Kepada Tun Dr Mahathir

  • PDF
(117 votes, average 4.91 out of 5)

Isu Sebat : Jawapan Kepada Tun Dr Mahathir

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

 

araksebat.jpg

 

Negarawan Malaysia, Tun Dr Mahathir, berkata di dalam blognya : Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak? Beliau kemudiannya berkata :

"Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?
Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan."

Sebagai menyahut pertanyaan Tun tersebut, saya sediakan artikel ringkas ini memberikan input kepada beliau dan mereka yang masih tertanya-tanya.

ARAK DAN STATISTIK KEBURUKANNYA

Sebelum saya menghuraikan secara ringkas jawapan bagi persoalan Tun Dr Mahathir, izinkan saya meningingatkan pembaca berkenaan arak dan statistik keburukannya, sehingga menyebabkan Islam begitu bersungguh melarang dan meletakkan undang-undang ke atas peminumnya juga. Ia sebenarnya tidak lain kecuali untuk mengutamakan keadilan umum, di atas hak individu.

Menurut statistik rasmi di United Kingdom, Alcohol-related crime adalah seperti berikut :-

* Hampir 45 - 46 % kejadian jenayah, mangsa meyakini bahawa penyerangnya di bawah pengaruh alkohol (arak).

* Angka tadi naik kepada 58% dalam kes serangan oleh individu yang tidak dikenali.

* 39% keganasan dalam rumahtangga melibatkan alkohol (arak)

* Hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.

 (Source: British Crime Survey 2007/08)

Manakala di Russia pula, sekitar 72 % kes pembunuhan adalah berkait dengan akibat minuman arak. 42 % pula kes mati bunuh diri hasil dari arak. Menurut Prof Nemtsov, Russia kehilangan (mati) rakyatnya seramai 500,000 ke 750,000 akibat arak. ( sumber )

Tanpa had dan kawalan berkesan, lebih menggerunkan di UK statistik menunjukkan 30% kanak-kanak berumur 11 hingga 15 tahun turut minum arak sekurang-kurangnya sekali seminggu.  

Selain penyebab jenayah, arak juga turut memberi impak amat buruk kepada kesihatan.

Seorang doktor di London memaklumkan purata umur pesakit dari kesan arak adalah berumur 20 ke 30 tahun, sebelum ini biasanya mereka yang berumur 50 tahun ke atas sahaja yang kerap ke hospital akibat arak. (rujuk)

Dilaporkan oleh organisasi kesihatan, di United Kingdom jumlah penduduk yang dirawat akibat penyakit dari kesan minuman arak bertambah dua kali ganda sejak sepuluh tahun lepas.

Secara purata rakyat Britain 'menelan' arak sebanyak 9.6 liters arak keras dan tulen secara tahunan, ia lebih dahsyat dari Russia yang mencatatkan 8.7 liter sahaja. Sedangkan Russia diwartakan sebagai negara yang terbanyak ‘peminum arak' sebelum ini.

Hasil dari petikan statistik ringkas ini, adakah masih terdapat pemimpin yang begitu ‘TIDAK BERTANGUNGJAWAB' sehingga sanggup mempertahankan penjualan arak dengan MELUAS tanpa kawalan dan hanya beriman dengan ‘kawalan diri'?, disamping membawakan hujjah hak kebebasan individu, bangsa, agama tertentu dan hak syarikat?.

Sebenarnya, membenarkan penjualan arak adalah satu pencabulan hak bagi majoriti masyarakat Malaysia yang lain, kerana ia mendedahkan individu lain dalam keadaan bahaya sebagaimana yang berlaku di UK, Russia dan lain-lain negara aktif arak.

HUKUMAN MINUM ARAK DALAM ISLAM

Dalam Islam, arak itu sendiri adalah haram atau dilarang. Sama ada minum sedikit atau banyak adalah sama sahaja larangannya. Demikian juga dadah. Sabda Nabi s.a.w

ما أسكر كثيره فقليله حرام

Ertinya : Apa-apa yang banyaknya memabukkan, maka sedikitnya juga haram ( walaupun belum memabukkan) ( Riwayat Ahmad, Tirmizi, Abu Daud : Ibn HIbban : Sohih )

Ayat al-Quran dan hadis berkenaannya terlalu banyak dan amat biasa kita baca. Islam mengakui wujudnya manfaat kecil dari arak tetapi manfaatnya adalah berdiri di atas kehancuran pihak yang lain. Sama seperti judi, yang menang sememangnya gembira namun ia menang di atas kekalahan pihak yang lain.

Firman Allah swt :

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا

"Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan" (Al-Baqarah : 219)

Lagi Allah menegaskan :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah ( DIHARAMKAN) perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan ( Al-Maidah : 90)

Terbukti secara teori dalam ilmu Islam dan realiti dari statistik yang diberikan, arak adalah salah satu punca utama jenayah, selagi ruang dan peluang dibuka seluasnya selagi itulah manusia akan melakukan kesalahan mabuk.

Kerana itu nabi menyebut :-

الخمر أم الخبائث

Ertinya : Arak itu adalah ibu kepada kejahatan ( Hadis Hasan : Albani ; Silsilah Ahadith As-Sohihah, 1854)

Gunakan kuasa dengan tepat dan adil, selaras dengan perjuangan kamu. Adil dalam konteks arak adalah mengharamkannya dalam penjualan bebas.

HUKUMAN SEBAT BAGI PEMINUM ARAK

Bagi sesiapa sahaja yang bertanya dari kitab mana, dan buku mana, sumber mana diambil hukuman sebat bagi peminum arak, jawapannya adalah seperti berikut, tindakan mengenakan sebatan bagi peminum arak adalah diambil dari kumpulan hadis-hadis Nabi yang cukup banyak, antaranya :-

1)   Hadis Nabi :

إذا شربوا الخمر فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم , ثم إن شربوا فاجلدوهم

Ertinya : Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah mereka ( Riwayat Abu Daud)

2. Hadis Nabi :

أن النبي أتي برجل قد شرب الخمر , فجلده بجريدتين نحو أربعين

Ertinya : Nabi telah didatangi oleh seorang lelaki yang telah meminum arak, lalu telah disebatnya dengan dua pelepah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [1]

3. Hadis Nabi

كان يضرب في الخمر بالنعال والجريد أربعين

Ertinya : Sesungguhnya dipukul (sebat) bagi arak (peminum) dengan kasut-kasut dan pelapah tamar sebanyak 40 kali (Riwayat Muslim) [2]

4.  Hadis Nabi :-

أن النبي صلى الله عليه وسلم : جلد في الخمربالجريد والنعال , ثم جلد أبو بكر أربعين فلما كان عمر ودنا الناس من الريف والقرى , قال : ما ترون في جلد الخمر؟ فقال عبدالرحمن بن عوف : أرى أن نجعلها كأخف الحدود , فجلد عمر ثمانين

Ertinya : Sesungguhnya Nabi s.a.w merotan (sebat) dalam kes arak dengan pelepah tamar dan sepatu, kemudian Abu Bakar ( di zaman pemerintahannya) juga menyebat dengan 40 kali sebatan, di ketika pemerintahan Umar, beliau meminta pandangan orang ramai dari kampong dan desa lalu berkata : Apa pandangan kamu berkenaan sebatan bagi peminum arak?, lalu Abd Rahman Auf berkata : Aku berpandangan kita menjadikannya hudud yang paling ringan (merujuk kepada sebatan qazf) [3], maka Umar membuat keputusan untuk menyebat dengan 80 kali sebatan ( Riwayat Muslim dan Abu Daud)[4]

5. Athar sahabat

قال علي : جلد رسول الله في الخمر أربعين , وأبو بكر أربعين , وعمر ثمانين , وكل سنة وهذا أحب إليّ

Ertinya : Berkata Ali r.a : Rasulullah menyebat peminum arak 40 sebatan, Abu Bakar juga 40 sebatan, Umar menyebat 80 sebatan, semuanya adalah sunnah, dan ini ( merujuk kepada 40 sebatan) adalah lebih aku sukai. ( Riwayat Muslim ) [5]

6. Hadis Nabi

أن رجلا رفع إلى النبي صلى الله عليه وسلم قد سكر ، فأمر قريبا من عشرين رجلا ، فجلدوه بالجريد ، والنعال

Ertinya : Seorang lelaki dibawa ke penghakiman Nabi s.a.w kerana telah mabuk (minum arak), lalu Nabi s.a.w mengarahkan sekitar 20 orang lelaki untuk menyebatnya dengan pelepah tamar dan sepatu ( Al-Bayhaqi)[6]

Jika dikatakan, itu semuadari hadis, maka apakah pula dalil al-Quran yang menyuruh? jawabnya adalah

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

Ertinya : Kami turunkan kepadamu Al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkan ( An-Nahl : 44)

Maka itulah tugas hadis nabi yang bersumber dari kata-kata, perbuatan dan perakuan baginda Nabi s.a.w yang menjadi penjelas kepada Al-Quran.

PERBEZAAN TASFIRAN ULAMA

Ulama telah bersepakat bahawa mesti dijatuhkan hukuman bagi peminum arak, sama ada ia minum banyak atau sedikit. Namun ulama berbeza pandangan dalam sekurang-kurang dua perkara iaitu :-

1)     Adakah hukuman sebatan ke atas peminum arak adalah dalam kategori hukuman hudud atau hanya ta'zir.

Kebanyakan mazhab seperti Hanafi, Maliki, Syafie meletakkan hukuman sebat ke atas peminum arak sebagai hukuman hudud.

Namun demikian, sebahagian ulama lain seperti At-Tabari, Ibn Munzir, As-Syawkani, Ibn Qayyim, Al-Qaradhawi, Al-Uthaymin menganggapnya sebagai ta'zir semata-mata, yang mana ia terserah kepada hakim untuk menentukan jumlah sebatan dan keperluan untuk menyebat atau tidak.

Menurut Al-Qaradhawi, ia terbukti sebagai ta'zir kerana wujud pelbagai dalil yang menunjukkan :-

a-                Jumlah pukulan berbeza mengikut keadaan peminum. Ada yang dikenakan 40 kali dan ada yang dikenakan 80 kali. Sifat hukuman hudud adalah tetap, namun ini berbeza-beza menunjukkan ia hanyalah dari hukuman ta'zir, yang terserah kepada kebijaksanaan hakim menentukan jumlahnya.

b-                 Dalam salah satu hadis yang tesebut di atas, Abd Rahman Auf r.a mencadangkan kepada Umar agar diletakkan hukuman yang paling rendah berbanding hudud, ini menunjukkan hukuman ini adalah ta'zir kerana menurut majoriti ulama, hukuman ta'zir tidak boleh melebihi hudud.

c-               Cara penjatuhan hukuman juga berbeza, ada yang disebat menggunakan sepatu, ada yang menggunakan tangan, baju dan sebahagian lain menggunakan pelepah tamar[7]. Tidak mungkin hukuman ini dari jenis hudud jika sedemikian kerana hukuman hudud semestinya fixed atau tetap jumlahnya.

Berdasarkan penelitian terhadap dalil dan perbincangan para ulama yang panjang lebar dan mendalam, secara peribadi saya cenderung kepada hukuman ini adalah ta'zir dan bukan hudud. Wallahu'alam.

2)      Jumlah sebatan yang perlu dikenakan.

Dalam hal ini, para ulama terbahagi kepada dua kumpulan :-

Pertama : Mazhab Hanafi, Maliki, At-Thawry dan Hanbali  : Sebatan sebanyak 80 kali sebatan sama ada lelaki atau perempuan.

Kedua : Mazhab Syafie : 40 kali sebatan sahaja. Namun jika hakim mendapati kesalahannya berat, hakim boleh menambah sehingga 80 kali sebatan, dan lebih dari 40 sebatan itu dikira sebagai ta'zir , manakala 40 sebatan yang awal adalah hudud.

 

BOLEHKAH PESALAH TIDAK DISEBAT?

Ia bergantung kepada mazhab mana yang dterima pakai oleh Mahkamah Syariah Malaysia, hakim dan negara Malaysia.

Jika Hudud

Jika kesalahan meminum arak diterima sebagai kesalahan hudud sebagaimana pandangan mazhab Syafie. Pesalah tidak boleh dielak dari hukuman sebat tadi kerana hukuman sebat dikira sebagai hak Allah swt. Hak Allah perlu didahulukan dari sekalian hak makhluk dan sesuatu itu termasuk dalam hak Allah apabila kemudaratannya meluas dan umum, seperti zina, riba, murtad dan sebagainya. Namun pelaksanaan hukuman hudud ke atas seseorang pesalah, boleh ditangguh berdasarkan keperluan tertentu.

Dalam kategori ini, semua pesalah walau kali pertama[8] melakukan kesalahan, akan dihukum kerana mudarat ke atas masyarakat umum.

Jika Ta'zir

Jika kesalahan ini dianggap dari jenis Ta'zir, maka hakim mempunyai kuasa untuk mengampun sama ada atas alasan ia kesalahan kali pertama, ia seorang yang lemah, ia seorang tidak sihat dan sebagainya. Demikian menurut mazhab Syafie.

Justeru, sebelum dikritik keputusan hakim, bincangkan terlebih dahulu mazhab mana yang ingin diikuti di Malaysia, khususnya dalam konteks hukum minum arak ini.

SEJAUH MANA SEBATAN INI ADIL?

Pertama

Jika ia benar-benar hudud dan termasuk dalam hak Allah swt, tidak layak manusia yang hina untuk mempersoalkan tentang keadilan, kerana Allah swt sentiasa adil walau menghumban sesorang manusia ke nerakaNya. Allah tetap adil walau Dialah yang menyesatkan sekumpulan manusia dan memberi hidayat kepada sebahagian yang lain. Kerana apa adil? Kerana piawan adil Allah tidak sama dengan manusia yang dicipta. Keadilan Allah adalah kerana dia yang mencipta kita, dan Dia berhak untuk menentukan apa sahaja yang diinginiNya. Jika kita merasakan Allah tidak adil menyesatkan sekumpulan manusia, maka individu tersebut perlu memulangkan nyawa yang Allah berikan kepada mereka dan beredar dari galaksi ciptaan Allah swt ini ke sebuah alam ciptaan sendiri.

Kedua

Sebatan ini, tidak zalim sama sekali kerana ia bukan bertujuan menyakitkan seperti sebatan ekor pari yang menghakis kulit, daging dan sampai ke tulang. Sebatan ini hanyalah untuk pengajaran, seperti denda cikgu kepada muridnya, ibu kepada anaknya atas tujuan mengajar, atas asas belas kasihan dan bukan dendam kesumat dan ‘geram' memukul.

Hasilnya, pelbagai displin sebatan telah ditentukan dalam hukum Islam iaitu [9] :-

  • Tidak boleh dipukul wajah dan kemaluan.[10]
  • Alat yang digunakan mestilah tidak besar, bukan tongkat yang besar, ia adalah seperti dahan dan ranting sederhana sahaja.
  • Tidak diharuskan si pemukul mengangkat tanganya melebihi paras ketiaknya, atau tidak boleh terlihat bawah lengannya semasa mengangkat pemukul, dan pukulan tidak terlalu menyakitkan, tidak pula terlalu perlahan.
  • Yang diangkat adalah sikunya sahaja dan bukan lengan.
  • Lelaki disebat secara berdiri, wanita secara duduk.

 

Adakah jenis pukulan yang sebegini pun dianggap zalim? Jika demikian guru-guru sekolah, ibu bapa, suami memukul, adalah lebih zalim kerana hukumannya tidak dibicarakan di mahkamah.

Bagi saya, jika hukuman sebegini pun masih zalim, tentunya yang menuduh ia zalim itu akan jadi lebih zalim kerana bercakap dan mengkritik tanpa ilmu.

Cara sebatan di bawah adalah yang dilaksanakan di Arab Saudi. Lebih lembut dari apa yang didemokan di Malaysia

Ketiga

Sejauh mana pula adilnya orang luar seperti Tun Dr Mahathir dan yang lainnya, mempertikaikan hak seorang hakim dalam membuat keputusan?.

Bukankah sang hakim lebih berhak menentukan hukuman yang paling adil disebabkan beliau berada sepanjang sesi perbicaraan dari kedua-dua belah pihak, mendengar pandangan kesemua pembela dan pendakwa. Justeru, adalah TIDAK ADIL bagi orang di luar mahkamah untuk mengkiritk sewenangnya keputusan hakim, sedangkan mereka tidak mempunyai gambaran sebenar di sebalik sesebuah kes. Mungkin sahaja, si pesalah sendiri redha dan ingin hukuman dilaksanakan. Justeru itulah keadilannya.

Keempat

Bukankah keputusan hakim patut dihormati sebagai menunjukkan autoriti badan kehakiman dari sebarang gangguan luar?. Kita kerap mendengar di mahkamah civil bahawa sebarang keputusan mahkamah tidak boleh dikritik terbuka sama ada di dalam mahkamah atau diluarnya, kerana akan termasuk di dalam kesalahan ‘menghina mahkamah' (contempt of court), lalu mengapa pula pihak yang kurang maklumat di luar ini dengan senang dan mudah mengkritik keputusan mahkamah Syariah?.

Kelima

Di dalam Islam, adil atau tidak bukan terletak pada logik aqal manusia semata-mata, namun adil yang sebenarnya adalah melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah swt dan baginda Nabi s.a.w.  Kalau dalam konteks kes ini, pesalah juga telah bersedia menjalani hukuman tersebut sebagai satu proses kesedaran dirinya. Adilkah kita mempersoalkan hak pesalah untuk mendapat hukuman.?

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan kepada beberapa jawapan kepada persoalan yang diutarakan oleh Tun Dr Mahathir.

 

  • DR. M : Tetapi benarkah hukuman ini tepat bagi jenayah minum arak?

 

Ye, benar, bukti-bukti berkenaan wujudnya hukuman ini bersumberkan hadis-hadis yang sohih.

 

  • DR. M : Apakah ada larangan dalam Islam untuk mengkanunkan undang-undang syariah?

 

Di dalam Islam, tiada larangan sama sekali, malah digalakkan bagi mencapai keseragaman dalam keputusan hakim.

 

  • DR. M : Jika Kerajaan tidak mengkanunkan undang-undang syariah melalui proses perbahasan dan kelulusan oleh dewan-dewan undangan, atau melalui fatwa oleh ulama-ulama, bolehkah tulisan-tulisan ulama tertentu dijadikan asas hukum mengikut pendapat hakim?

 

Ini saya tidak pasti, memang sepatutnya tidak boleh hakim menjatuhkan hukuman tanpa undang-undang itu dikanunkan, cuma saya tidak pasti mengapa ia belum dikanunkan. Sepatutnya sesebuah kerajaan negeri bertanggungjawab untuk mengkanunkannya. Namun sebelum ia dikanunkan, pertikaian yang diutarakan oleh Tun memang relevan dalam konteks hukum dunia, namun adalah salah di sisi Islam, kerana semua hukum Islam sepatutnya dikanunkan.

Mahkamah ini pula adalah mahkamah Syariah yang khusus untuk hal ehwal orang Islam dan bukannya mahkamah sivil. Justeru apa ertinya sebuah mahkamah dinamakan ‘SYARIAH' jika keputusan yang berlandaskan hukum Islam juga tidak boleh dilaksanakan.? Jika demikian, tiada erti nama ‘syariah' pada sebuah mahkamah Syariah lagi.

  • DR.M : Dalam Al-Quran terdapat 43 ayat yang menegaskan; "Apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil". Apakah mungkin seorang hakim itu tidak adil ataupun tersilap dalam pertimbangannya? Apakah tidak ada dalam Islam belas kasihan bagi yang bersalah buat kali pertama?

Lebih zalim yang mengkritik tanpa ilmu. Hukuman ini adalah adil atau tidak telah diulas di atas, dan ia juga tertakluk kepada penentuan sama ada hukuman sebat peminum arak adalah hudud atau takzir.

  • DR. M : Sudahkah kita rujuk kepada Al-Quran berkenaan dengan minum beer (arak) dan hukuman yang perlu dikenakan supaya keadilan tercapai?

Oleh kerana dirujuk kepada hukum al-Quran dan Hadis nabi, hukuman tersbeut patut dijalankan. Kerna arak terbukti merosakkan umum dan bukan hanya individu terbabit semata-mata. Cuba lihat dan fahami statistik yang disertakan di atas.

  • DR. M : Saya harap pihak-pihak yang pakar dalam perkara ini dapat menunjuk ayat-ayat Al-Quran dan kitab-kitab yang dirujuk oleh hakim apabila hukuman ini dijatuhkan.

Jika seseorang itu berkefahaman sesat 'anti hadis', sudah tentu hanya akan mendakwa tiadanya ayat Quran yang specifik sebagai alasan, namun terlalu banyak ayat-ayat al-Quran yang menjelaskan keperluan untuk taat dan mengikuti Rasulullah,  bagaimana cara taat? tidak lain dengan merujuk kepada sumber perincian ayat-ayat Al-Quran yang biasanya bersifat umum, sumber itu adalah hadis-hadis Nabi. Tidak menerima Hadis bermakna seseorang itu tidak menerima Al-Quran. Gelaran yang tepat bagi kumpulan yang tidak meyakini hadis, sebenarnya bukan kumpulan 'anti hadis' tetapi golongan anti 'Al-Quran dan Hadis' sekaligus.

Kalaulah semua hadis itu tidak boleh dipercayai sebagaimana dakwaan kumpulan sesat 'anti hadis (& Quran) tadi,' bagaimana mungkin boleh wujud ayat-ayat Al-Quran seperti di bawah yang menyuruh kita mengikut Rasulullah? Sudah tentu akan berlaku kontradiksi, dan mustahil Allah akan mengarahkan kita kepada sesuatu perkara yang mustahil atau di luar kemampuan untuk diikuti.

Kerana itu jelas bahawa apabila Allah memberitahu bahawa Allah menjaga Al-Quran, maka yang termasuk juga di dalam peliharaan Allah adalah hadis-hadis. Kerana itu sehingga hari ini, kita dapat lihat sistem yang sangat terperinci dalam tapisan sesebuah hadis.

Dalam konteks sebatan ini, ayat-ayat yang menjadi sumber hukumannya merujuk kepada semua ayat-ayat yang mengarahkan kita untuk patuh kepada Nabi s.a.w dan mencontohinya, itulah satu-satunya jalan selamat dan diredhai Allah swt . Sebagai contoh ,ayat nya adalah dari Surah Al-Imran ayat ke- 31

Ertinya : Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ( Ali- Imran : 31 )

dan sebuah ayat lagi :-

Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya
. ( An-Nisa : 59)

Jadi bagaimana ingin mengikuti dan merujuk kepada Rasul dalam konteks hukuman bagi peminum arak ini?. Jawapannya sekali lagi, iaitu dengan merujuk kepada hadis-hadis baginda Nabi. sebahagiannya telah disebut di atas. Manakala kitab-kitab rujukannya boleh rujuk senarai kitab yang dirujuk di dalam nota kaki artikel ini. Itulah kitab-kitabnya. Jika mahu melihat gambar kitabnya, saya sertakan salah sebuah darinya yang amat penting. Semoga dapat membacanya dengan faham. 

AKHIRNYA DIHARAP TUN DR MAHATHIR SUDI UNTUK MEMBACA ULASAN DAN JAWAPAN SAYA KEPADA SOALAN-SOALAN BELIAU INI.

 

fathbari.jpg

 

Gambar : Kitab Fathul Bari Syarah Sohih al-Bukhari, Karangan Imam Ibn HajarAl-Asqolani.

 

Semoga beroleh manfaat, sekian

 

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

5 Ramadhan 1430 H

26 Ogos 2009

 

 

 

 

 

 

 



[1] Sohih Muslim, mp 1706, jil 11, 216

[2] Riwayat Bukhari, no 6391, Jil 6, hlm 2487 ; Sohih Muslim, no 1706, Jil 11, hlm 211

[3] Dalam satu riwayat yang lain, Abd Rahman Auf berkata : "Seringan-ringan hudud adalah lapan puluh sebatan". Abd Rahman Auf mencadangkan agar diikut sebatan hudud yang paling ringan iaitu 80 sebatan bagi pesalah qazf. Lalu cadangan ABd Rahman tersebut, diterima Umar r.a.

[4] Sohih Muslim, no 1706, jil 11, hlm 215 ; Sunan Abu Daud, JIl 2, hlm 472

[5] Sohih Muslim, no 1707, Jil 11, hlm 216

[6] Sunan Al-Kubra, Al-Bayhaqi ; Al-Talkhis al-habir, IBn Hajar, no. 2118, jil 4, hlm 144,

[7] Rujuk hadis sohih riwayat al-Bukhari, no 6395, Jil 6, hlm 2488

[8] Tetapi mestilah pesalah memenuhi syarat-syarat berikut : 1) Islam 2) Sudah baligh dan beraqal 3) buat atas pilihan sendiri dan bukan dipaksa 4) Mengetahui berkenaan haramnya arak. 5) Minum arak dengan jelas sama ada melalui mulut atau suntikan dan sedar. 6) Minuman yang diminum itu memabukkan ( Rujuk MUghni al-Muhtaj, 4/178 ; AL-Muhazzab, As-Syirazi, 5/467 ; Al-Majmu' , An-Nawawi, 22/258)

[9]  Al-Muhazzab, 5/458 ; Al-Majmu', An-Nawawi, 22/261 ; Al-Mu'tamad Inda As-Syafie, 5/228

[10] Dari hadis riwayat Abu Daud, 2/476



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments  

0 #144 Yang Faqir..chedet jr 2011-08-21 07:50
Quoting SHAM:
dr mahathir menyatakan pendapat...pada masa yang sama meminta pendapat pihak lain mengutarakan pendapat bernas...ustaz telah berusaha memberi pandangannya... pada saya kedua-dua mereka telah secara ilmiah ...jika anda memberi komen begini..kurang manis...lebih baik anda beri pandangan kefahaman anda jika anda mempunyai ilmunya adalah lebih baik untuk semua



Betul 3x.....
Quote
0 #143 Muhasabah dirishariff 2011-03-01 17:04
Salam,

Siapalah kita yang lg kerdil ini hendak melawan hukum Allah.Sedang kita diciptakannya dari pada tiada kepada ada,tanpa udaranya tanpa buminya dimanakah kita?Jangan letakkan diri kita berada di zon yang selesa hanya kerana kita org islam.Tanyalah iman sebelum anda berkata-kata wahai saudara AMIN..Semoga anda dirahmati Allah.Teruskan usaha Ustaz InsyaAllah ada ganjaran dari Allah..AMIN...
Quote
0 #142 Bolehkah membaca bismillah dahulu sebelum membaca isti'azah??Remaja Muslim 2010-12-22 20:48
Assalamualaikum ustaz....
terdapat seorang individu yg mengatakan bahawa dia diberi ayat untuk perlindungan diri.... tetapi dia keliru kerana ayat itu mengkehendaki dia untuk membaca bismillah dahulu kemudian baru boleh mebaca a'uzubillah... lps 2 bru blh membaca surah al-Fatihah....apa pandangan ustaz tentang hal ini???
Quote
0 #141 sabitan hukum berkenaan minum arakummu fattah 2010-11-12 15:39
salam,ustaz,nk tanya,sabitan hukum minum arak,adakah melalui ujian air kencing pun dikira juga,bagaimana kalau dia dipaksa sebenarnya atau memang secara tepatnya sabitan hukum hanya berdasarkan pengakuan salah dan dua orang saksi muslim yang adil..syukran..
Quote
0 #140 Tereima kasihHambaAllah Hasan 2010-10-26 14:31
:D :D :D :D :D :D :D
Jaza kallahu khair
Quote
+3 #139 JawapanSebatang kara 2010-04-07 19:40
Terima kasih atas penjelasan Ustaz. Saya suka mendengar penjelasan Ustaz. Namun saya rasa Ustaz hanya membuang masa apabila menjawab setiap persoalan yang dibawa oleh Dr. Mahathir itu kerana beliau sememangnya tidak mahukan kepada Islam dan hukum-hukum yang terdapat di dalamnya.
Quote
0 #138 Saya sokong Ustazfasya 2010-04-02 17:12
Salam,

Sebernanya saya pun rasa terkilan dengan jawapan Tun Mahathir, bagi saya hukuman hudud adalah hukuman Allah, jadi kita sebagai hamba yang hina tidak patut mempertikaikan hukum Allah SWT..sesungguhnya Allah itu maha mengetahui lagi maha penyayang..

Wallahualam
Quote
0 #137 cadangan saya utk m'bantuariffin 2009-12-13 10:37
salam..saya cadangkan saudara gunakan tajuk Penelitian & Cadangan Ke Atas Hukuman Jenayah Di Malaysia. Wallahua'lam..
Quote
0 #136 tesis hukum hududhasnur 2009-10-23 15:03
salam ust..sy merupakan pelajar yg bercadang utk mbuat tesis tajuk "hukum hudud : relevan atau tidak dilaksanakn di Malaysia"..saya pernah mnta pndgn ust suatu ketika..baru2 ini senarai tesis yg dluluskan telah diumum..namun tajuk tesis yg saya cdgkn telah ditolak mentah2 dan diarah tukar tajuk..pnyelia sy khbarkn kerana sgala prosedur pmilihan tjuk tesis pd thun ini telah melalui pengarah institut..mgkin ia tlalu kontroversi utk dilksanakn,apa yg menyedihkan saya telah mbuat psediaan utk isi n mklumat tjuk ini..jd stelah bbncg dgn penylia saya bpndgn pengisian tesis saya ttp bkisar ttg tajuk ini cuma menukar tajuk yg dilhat ringan dan tidak begitu ktara..justeru saya ingin mmohon cdgn drpd ust ttg tajuk yg sesuai bg saya yg mn ia seakan sama dgn tajuk diatas..hrp ust sudi mbntu..di sini sy sertakan kmponen yg sy nk bhaskn dlm tesis tersebut..smoga ia mbntu ust..
-statistik jnyah di malaysia
-klmhn hkum cvil
-cara plksanaan hudud yg hikmah
-ngara yg mlksana hudud
-kesan kpd ummah dan ngara
-hujah mnolak hudud bsifat kejam
-sbb perlu laksana hudud
-kberkesanan
-pbzaan hudud vs cvil

hrp ust dpt mbntu sy..wallahua'lam
Quote
+1 #135 Penagih dadahArifin 2009-10-23 00:07
Di Malaysia ni, sepatutnya penagih dihukum, tapi sebaliknya mereka dimanjakan di pusat-pudat serenti, makan free. Buat bazir duit kerajaan aje.
Quote
0 #134 tesis hukum hududhasnur 2009-10-22 20:28
salam ust..sy merupakan pelajar yg bercadang utk mbuat tesis tajuk "hukum hudud : relevan atau tidak dilaksanakn di Malaysia"..saya pernah mnta pndgn ust suatu ketika..baru2 ini senarai tesis yg dluluskan telah diumum..namun tajuk tesis yg saya cdgkn telah ditolak mentah2 dan diarah tukar tajuk..pnyelia sy khbarkn kerana sgala prosedur pmilihan tjuk tesis pd thun ini telah melalui pengarah institut..mgkin ia tlalu kontroversi utk dilksanakn,apa yg menyedihkan saya telah mbuat psediaan utk isi n mklumat tjuk ini..jd stelah bbncg dgn penylia saya bpndgn pengisian tesis saya ttp bkisar ttg tajuk ini cuma menukar tajuk yg dilhat ringan dan tidak begitu ktara..justeru saya ingin mmohon cdgn drpd ust ttg tajuk yg sesuai bg saya yg mn ia seakan sama dgn tajuk diatas..hrp ust sudi mbntu..di sini sy sertakan kmponen yg sy nk bhaskn dlm tesis tersebut..smoga ia mbntu ust..
-statistik jnyah di malaysia
-klmhn hkum cvil
-cara plksanaan hudud yg hikmah
-ngara yg mlksana hudud
-kesan kpd ummah dan ngara
-hujah mnolak hudud bsifat kejam
-sbb perlu laksana hudud
-kberkesanan
-pbzaan hudud vs cvil

hrp ust dpt mbntu sy..wallahua'lam
Quote
0 #133 NASI LEMAK..abd razif b.ismail 2009-10-18 08:38
sape yg hentam sapa...ingat nk bdakwah nimcm jual nasi lemak?..kamu kalo warak sgt pla jmpa Tun, uzaar teruskn usaha anda.Ya ALLAH jauhkn kami dr fitnah dajal n manusia semasa hdup n mati..amin
Quote
0 #132 BERSANGKA BAIK SESAMA ISLAMFITRI 2009-10-17 06:00
:-)
Saudara Amin.
Saya rasa saudara bukan menidakkan perundangan yang sedia ada di Malaysia.

Tapi saya rasa, saudara rasa terguris, apabila sesetengah pihak menganggap Tun M begitu jahil dalam agama Islam. Seolah-olah agama untuk Uztaz @ Ustazah.

Saya faham.......
Saya tahu........
Sebelum manusia menjejaki masjid di waktu pagi semasa manusia dilamun mimpi. Ada orang ternampak mantan Tun M sedang beribadah di dalam masjid.... Itu kisah sejarah semasa Tun M sebagai PM.

Mungkin, saudara Amin, tidak dapat menerima kritikan, kutukan, tuduhan Maha Firaun, Penghuni Neraka yang dilempar oleh sesetengah manusia Islam kepada Tun M.

Saya berharap Tun M mengampuni dosa-dosa mereka.

Selagi Tun M sedia beribadah dan bertaubat. Tun M pun layak menghuni Syurga. Kesemuanya terserah kepada Allah s.w.t menentukan sesiapa yang layak ke Syurga atau Neraka....
Quote
0 #131 Syukran...Faizal 2009-10-15 16:50
Salam,
InsyaAllah Ustaz, sesamalah kita berjuang. Respon kpd Ustaz, kalau boleh saya nak maklumkan bahawa mmg benar semua hukuman yg diputuskan oleh Maahkamah Syariah di M'sia ini adalah ta'zir.

Beban pembuktian hanya sekadar tahap ta'zir dan bukan taraf hudud. Bahkan saya amatlah bersetuju bahawa Mahkamah Syariah tidak menjalankan hukuman yg disyariatkan seperti hudud dan memang 100% 'menciplak' (dgn izin) daripada tatacara perundangan sivil yg sekular.

Mahkamah Syariah masih dipandang rendah atau dgn kata lain diletakkan double standard berbanding Mahkamah yg satu lagi.... Selagimana Islam itu diambil sebahagian2 dan tidak secara keseluruhan, sampai bila2 pun kita umat Islam di M'sia ini tidak akan faham hikmah hukuman hudud dan ta'zir tersebut.

InsyaAllah Ustaz, slps ini bolehlah kita bersama berkongsi ilmu. faizalwahab@yah oo.com
Quote
0 #130 Tahniah & Terima kasih.Faizal 2009-10-15 01:04
Assalamualaikum ,
Tahniah dan terima kasih saya ucapkan kpd Ustaz atas artikel pendapat dan hujah yang diberikan. Ustaz menjawab dengan berfakta dan ada hujahnya. Profesional dan berilmiah. Hanya org berilmu sahaja akan faham cara Ustaz.

Takde la berkepentingan seperti saudara Amin maklumkan. Saya merupakan pengamal di Mahkamah Syariah dan biasa ditanya ttg isu yg panas ini....

Alhamdulillah, mungkin dgn artikel yg Ustaz keluarkan ini banyak memberikan penerangan kpd umum yg mahu menerima atau sebaliknya. Saya harap Ustaz dapat terus berani untuk mencari kebenaran dan jgn pernah putus asa... mungkin inilah saluran yg saya boleh gunakan bg berbincang dan menimba ilmu.

Semoga Ustaz terus tabah dan sabar dgn sebarang bentuk serangan mental dan fizikal yg mana sentiasa mencari kesalahan seorang pejuang mujtahid. Biasa la Ustaz, saya di Mahkamah ni selalu dicemuh... tapi bila kita cuba nak suarakan supaya Mahkamah keluarkan Notis Tunjuk sebab bg penghinaan Mahkamah terhadap pemimpin2 kita... ada saja yg mencantas usaha kita... Saya rasa mungkin inilah mehnah dlm kita berjuang memartabatkan syiar Islam. Islam itu mudah, tapi jgn lah ambil mudah dan dipermudah-mudahkan....

Buat Amin, fikir dulu sebelum bertindak. Org Islam sentiasa membuat keputusan dalam kehidupan seharian. Ilal liqa'

UZAR : InshaAllah , moga kita sama-sama terus berjuang, boleh berikan alamat email sdr, bagus juga jika dapat berhubung terus dengan pengamal undang2 di mahkamah syariah ni.
Quote
+1 #129 Jawapan yang bernasrohana hussain 2009-10-12 19:56
Shabas Ustaz dengan jawapan ini. Saya sngt setuju dgn hujah hujah ustz. Harap the negative comments frm some readers tidak patahkan yr semangat. Di akhir zaman memang begini.Islam menjadi seperti ugama asing. Siapa yg memegang sunnah seperti "extreme" tetapi mereka yg berluluasa ber maksiat dgn arak, pergaulan bebas, dedah aurat seperti normal.. Siapa kah yg dah jadi extreme??
Quote
0 #128 reply to "mencari kebenaran"Guest 2009-10-06 21:11
"Islam agama yang mudah dan senang dipraktikkan, bukan agama yang menyusahkan umatnya"

Sy selalu dengar ayat ni tp x berapa faham. apakah tahap "mudah" dan "senang" didlm ayat tu? sbbnya mudah bg seseorang x semestinya mudah bg org yg lain. dan susah bg seseorang, x semestinya susah bg org yg lain. jd boleh x sesiapa bg penjelasan kpd saya? kalau ustaz boleh tolong lg bagus.
Quote
0 #127 Usaha Kebenaran.Hafiz 2009-10-05 20:33
Saudara Amin, kalau nak bawa contoh jangan la bawa contoh kereta.
Ini soal hukum yang berlandas Al Quran dan Sunnah. Ustaz Zaharuddin bawa cara yang terbaik untuk penjelasan kepada persoalan Dr. M itu.

Kita tanya diri kita, tahap mana beriman kita pada Al Quran dan Hadis. Kita dapat ukur kita pada tahap mana.

"Saya tidak melihat Ustaz sebagai seorang pendakwah, malah saya dapati, ustaz sedang meninjau-ninjau habuan dunia dan leka dengan ketaksuban politik yang tiada penghujungnya seperti menganggap cahaya pelita minyak tanah mampu menerangi dunia Islam. "

Jangan saudara guna perkataan ini. Ini ikut nafsu saudara.
Quote
0 #126 Jawapan Kepada Tun Dr Mahathirmaisara 2009-10-05 17:22
Salam
Saya berpendapat sekiranya hukum Hudud dilaksanakan,ma ka akan berkuranglah maksiat atas dunia ni. Sebab setiap hukuman yang Islam telah kanunkan ada sebab munasabah kenapa ia dikanunkan sebegitu. Sedangkan Rasulullah s.a.w. sendiri bersabda, "Sekiranya Fatimah mencuri, nescaya aku akan memotong tangannya".
Malaysia mengaku sebagai negara Islam,tapi ada sesapa perasan kilang Carlsberg yang tersergam kat shah alam? So, kepada Che Det,fikirlah dulu sebelum mempertikai hukum Allah Yang Maha Adil.
Wallahu A'lam.
Quote
0 #125 hukum hududhasnur 2009-10-05 07:28
salam ustaz..saya merupakan salah seorang pelajar jurusan agama yang dalam proses pembikinan tesis..saya bercadang memilih tajuk tesis "hukum hudud : relevan atau tidak dilaksanakan di malaysia"..jadi suka saya nak mnta tunjuk ajar dari pihak ustaz..

UZAR : menarik juga tajuk tesis tu, teruskan usaha
Quote
0 #124 Ya Allah, lindungilah agama Islam..Hafiz 2009-10-03 22:44
Semoga semua huraian ustaz dapat mematahkan pendapat golongan2 yang anti hadis macam SIS dan Che Det...
Semoga Allah melindungi agama Islam dari golongan2 ini yang boleh merosakkan agama Islam.
Quote
0 #123 berani kerana benarnurulain 2009-10-02 23:27
asalamualaikum.. ustaz, sy masih lagi seorang pelajar menengah tetapi sy sgt faham ape yang ustaz sampaikan.. yang x paham tu x tau ape masalahnya.. dan sy sgt bijak membezakan pendendam dan pendakwah.. sesungguhnya ustaz pendakwah yng sgt berani.. tahniah..!! smoga ALLAH merahmati ustaz..
Quote
0 #122 MMBorhan 2009-10-01 08:26
Adakah adil kita menghukum pesalah dalam suasana yang mungkar, iaitu terdapat banyak peluang manusia utk melakukan maksiat ? Ada hadis dimana nabi tidak melaksanakan potong tangan kepada sipencuri dalam suasana perang. Ini menggambarkan kepada kita bahawa, faktor suasana itu patut diambil kira semasa membuat sesuatu keputusan hukuman. (Ustaz ada facebook ka? Lagi mudah berkomunikasi).Tq
Quote
0 #121 reply kpd 'mencari kebenaran'aziz 2009-09-30 19:41
memang tak sama orang yang buta dengan orang yang celik...
Quote
0 #120 berilmiah lah kitaSHAM 2009-09-27 00:04
dr mahathir menyatakan pendapat...pada masa yang sama meminta pendapat pihak lain mengutarakan pendapat bernas...ustaz telah berusaha memberi pandangannya... pada saya kedua-dua mereka telah secara ilmiah ...jika anda memberi komen begini..kurang manis...lebih baik anda beri pandangan kefahaman anda jika anda mempunyai ilmunya adalah lebih baik untuk semua
Quote
0 #119 sokongan kepada Ustazsuhaini 2009-09-25 18:12
assalamualaikum sedara AMIN.... saya rasa Ustaz telah memberi kita ilmu yg terang ttg apa yg dipertikaikan oleh Dr.M. dan saya rasa Ustaz menyampaikannya dgn cara yg elok dan berhemah..
sekali lagi saya ingin mengucapkan berbanyak terima kasih ye Ustaz di atas keterangan yg telah diberikan...
teruskan usaha Ustaz utk menyinarkan bumi Malaysia ini dengan sinaran ilmu Islam... AMINNNN.... :-)
Quote
0 #118 usaha kebenarancerminmataku 2009-09-25 17:42
saya melihat ustadz memberi penjelasan dengan penuh ilmiah. penjelasan ustadz beserta dengan dalil, hadis dan sumber rujukan...

kritikan yang ustadz terima tidaklah seteruk mana jika dbandingkan dehgan kritikan terhadap rasulullah....

semoga ustadz sntiasa dirahmati allah & ikhlas dalam brdakwah..
Quote
-6 #117 MENCARI KEBENARANAMIN 2009-09-23 05:24
:-) :D
JIKA KITA, SEORANG JURUTERA KERETA, MENYEBABKAN MASYARAKAT AWAM TIDAK BOLEH MEMBERI PANDANGAN TERHADAP KERETA BUATAN KITA? betulkah telahan ini... jawapannya tidak,

Walaupun kita sebagai pengguna kereta, kita berhak memberi sedikit pandangan tentang kereta tersebut dari segi saiz, bentuk, engin, ketahanan dll. Begitu juga dalam soal arak. Adakah wajar pembuat arak, penjual dan pengedar arak dikalangan umat Islam bebas bergerak di atas bumi Malaysia?

Adakah teguran Tun M, kita hentam seolah-olah kita telah bermusuh dan berdendam dengannya. Adakah jalan dakwah begitu yang Ustaz amalkan atau seribu satu cara untuk menegur Tun M, pernahkah saudara bersemuka dengan Tun M, untuk memberitahu hasrat anda untuk memberi petunjuk kepadanya atau saudara sengaja mencari helah untuk menjatuhkan maruah Tun M?

Saya mempertikaikan keikhlasan Ustaz dalam usaha mencari kebenaran, malah lebih kepada sifat pendemdam.

Saya tidak melihat Ustaz sebagai seorang pendakwah, malah saya dapati, ustaz sedang meninjau-ninjau habuan dunia dan leka dengan ketaksuban politik yang tiada penghujungnya seperti menganggap cahaya pelita minyak tanah mampu menerangi dunia Islam.

Islam agama yang mudah dan senang dipraktikkan, bukan agama yang menyusahkan umatnya. Saya gembira melihat Islam kelihatan mudah, lagi memudahkan umatnya beribadah yang tetap berteraskan Al-Quran dan Sunnah s.a.w
Quote
0 #116 hiraxraxhaida 2009-09-22 15:05
Very good website. Semuga Allah merahmati segala usaha ustaz
Quote
+1 #115 muwafikuun..jemang 2009-09-17 19:45
alhamdulillah,t ahniah pd ust ats penerangan yg sgt berhikmah.smoga,dipanjgka n umur..& smoga Allah berikan hidayah kpd mereka2 yg masih lg jahil dgn ilmu Allah serta yg masih berparadigma sekular...
Quote

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 


 

Ruangan Iklan









RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Aktiviti Semasa

  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 86 guests
Latest members:
  • Kafineczo
  • Arboledo

Komen Terbaru

You are here: Aqidah & Kepercayaan Isu Sebat : Jawapan Kepada Tun Dr Mahathir