Hal Ehwal Riba PTPTN, Hukum & Kos Perkhidmatan

PTPTN, Hukum & Kos Perkhidmatan

  • PDF
(75 votes, average 4.83 out of 5)

PTPTN, Status Shariah & Kos Perkhidmatan

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

banyak wang?!Terlalu ramai yang bertanya kepada saya tentang PTPTN. Saya cuba mengelak dari membuat sebarang ulasan di dalam web saya kerana mendapat info bahawa mereka sedang dalam proses islamisasi produk mereka. Bagaimanapun demi, bersikap adil kepada hukum dan ilmu, saya tiada pilihan kecuali perlu mengurakannya demi menjawab persoalan orang yang-orang yang bertanya dengan adil.

Jawapan mudah saya,  apa yang dilakukan dengan 3 % sebagai kos perkhidmatan adalah riba. Bagaimanapun saya mendapat tahu bahawa,pihak PTPTN sedang berusaha untuk mengubah kepada sistem Islam cuma masih gagal mengimplementasikannya disebabkan oleh masalah sistem pengkomputeran sedia ada dan lain-lain masalaha yang tidak diketahui.

Saya difahamkan beberapa pakar Shariah dan bank Islam di Malaysia telah membentangkan beberapa cadangan struktur pembiayaan pelajaran baru berlandas aqad Ijarah, Bai' dan lain-lain lagi. Bagaimanapun, banyak yang menemui jalan buntu dan sebahagiannya masih dalam proses penyemakan dan penilaian.

Dari sudut Shariah, 3 % yang diletakkan sebagai kos perkhidmatan itu adalah dianggap sebagai Riba. Tidak dinafikan bahawa para ulama sedunia telah meluluskan bahawa halal bagi sesuatu pinjaman yang dibuat atas asas Qardhul Hasan mengenakan sejumlah kos perkhidmatan kepada peminjam, bagaimanapun cara yang digunakan oleh PTPTN adalah tidak menepati fatwa tersebut.

Apa itu Qard

‘Qard' dari sudut definisinya bermaksud pertukaran atau perpindahan hak milik sesuatu aset atau wang dari pemilik asal kepada pihak lain dengan syarat, pihak lain itu berkewajiban memulangkan aset atau wang yang dipinjam tersebut atau yang sama nilainya pada kemudian hari.

Dalam kata lainnya, ia adalah satu jenis pemberian hutang dalam bentuk sejumlah wang atau pinjaman barangan seperti meminjamkan kereta atau telefon bimbit kepada orang lain dengan syarat ianya dipulangkan semula pada kemudian hari.

Pinjaman atau ‘Qard' dalam Islam adalah merupakan satu kontrak yang di asaskan atas dasar bantu membantu, sukarela (tabarru') dan belas kasihan kepada individu yang memerlukan (Al-Mughni, Ibn Quddamah, 4/353). Atas sebab itu, Islam menyanjung tinggi amalan ini sehinggakan Nabi SAW bersabda : "Barangsiapa yang melepaskan satu kesukaran saudaranya, maka Allah akan melepaskan pelbagai kesukarannya di akhirat.." (Riwayat Muslim)

Sebuah lagi hadith menyebutkan kelebihan pinjaman tanpa faedah sebagaimana hadith berikut : Dari Anas ra berkata: " berkata Rasulullah SAW, aku telah nampak pada malam aku diperjalankan (pada malam isra' mikraj), tertulis di pintu syurga : satu sedeqah dipergandakan pahalanya sebanyak sepuluh kali, manakala ‘qard' atau pinjaman tanpa faedah digandakan sebanyak lapan belas kali ganda..." (Riwayat Ibn Majah, 2/812)

Qard ( Pinjaman ) Tidak Boleh diJadikan Asas Perniagaan

Berdasarkan asas tersebut, kontrak pinjaman ini tidak sesekali boleh dijadikan sebagai alat untuk perniagaan atau meraih keuntungan di dalam Islam. Bagi memastikan objektif kebajikan dan bantuan dalam ‘Qard' tercapai, Islam meletakkan kewajiban , bagi setiap pinjaman wang (cth : RM 5000) mestilah dipulangkan pada kemudian hari dengan jumlah yang sama tanpa sebarang tambahan dan manfaat lain yang dipaksakan atau diipersetujui. Sekiranya terdapat sebarang tambahan (cth 3 % dari jumlah RM 5000 sebagai bunga atau manfaat lain), sepakat seluruh ulama menyebut ianya termasuk dalam kategori Riba an-Nasiah yang disepakati haramnya. (Al-Jami' fi Usul al-Riba, hlm 217).

Isu kos perkhidmatan dalam pinjaman

Sungguh ramai yang mengajukan pertanyaan kepada saya berkenaan hukum kos perkhidmatan dan pengurusan yang dikenakan bagi pinjaman yang diberikan. Terdapat beberapa pihak yang cuba mengenalkan produk pinjaman yang bersifat Islam serta diberi nama "Qardhul Hasan". Istilah ‘Qardhul Hasan' merujuk kepada pinjaman tanpa sebarang faedah, ertinya peminjam hanya perlu membayar wang modal yang dipinjamnya sahaja tanpa sebarang penambahan. Ia dikira sebagai salah satu bentuk ibadat yang amat digalakkan kerana sifatnya yang membantu melepaskan orang lain dari kesukaran dan keperluan mendesak tanpa mengambil sebarang peluang atas kesusahan orang lain dengan mengenakan ‘bunga', faedah atau riba.

Walau bagaimanapun, implementasi ‘Qardul Hasan' ini kerap kali tersasar dari tujuan dan konsep asal pinjaman bersifat kebajikan hingga menjadi dwi tujuan, iaitu untuk bantuan dan meraih keuntungan disebalik nama kos perkhidmatan dan pengurusan agar ia menjadi ‘Halal' kononnya.

Sebelum membincangkan soal kos perkhidmatan ini, terlebih dahulu saya ingin membawakan keputusan Persidangan ulama antarabangsa di bawah AAOIFI (http://www.aaoifi.com) menyatakan bahawa semua faedah atau lebihan (dari jumlah yang diberi pinjam) yang telah dipersetujui atau disyaratkan di dalam kontrak atau ‘aqad' pinjaman dibuat di awal kontrak atau dikenakan ketika kelewatan pembayaran balik pinjaman sama ada dalam bentuk wang, barangan dan apa-apa manfaat adalah di larang sama sekali dan ia adalah Riba. (Shariah Standard, AAOIFI, hlm 336)

Adapun dalam hal kos perkhidmatan, Majlis Shariah AAOIFI dan hasil Keputusan Kesatuan Fiqh Islam Sedunia (dalam sidangnya yang ketiga pada 1986 M) berpendapat DIBENARKAN untuk mengenakan kos perkhidmatan dengan syarat ianya ADALAH KOS SEBENAR. Resolusi mereka juga menyebut, adalah HARAM untuk mengenakan kos yang lebih dari kos sebenar, justeru para Ulama dari persidangan tadi mewasiatkan agar cara untuk mengira dibuat setepat dan sebaiknya. Selain itu, keputusan mereka juga menyebut bahawa kos-kos tidak lansung seperti gaji pekerja, sewaan tempat dan tanggungan lain-lain sesebuah institusi itu tidak boleh dimasukkan di dalam kos pengurusan sebenar bagi sesebuah pinjaman. (Shariah Standard, AAOIFI, no 9/1, hlm 337)

Hasilnya, perlu kita fahami bahawa sebarang kos perkhidmatan dan pengurusan yang diletakkan seperti 2 %, 3 % atau 4 % dari jumlah pinjaman dengan hujjah bahawa ianya adalah kos pengurusan adalah tidak boleh diterima sama sekali. Ini adalah bentuk yang dilakukan oleh PTPTN dan lain-lain institusi yang melakukannya.

Majlis Penasihat Shariah Dunia di AAOIFI menyebut " It is not permitted to link the charge to the amount withdrawn (given)" ( Shariah Standard, no 10/3/2, hlm 338). Ini adalah kerana peratusan yang dikaitkan dengan jumlah pinjaman ini menyebabkan jumlah kos pengurusan yang pada asalnya adalah sama (kerana menggunakan alatan dan system yang sama), menjadi berubah mengikut jumlah pinjaman yang diberi.

Inilah Riba yang berselindung di balik nama kos pengurusan dan ‘Qardul Hasan' namanya. Bayangkan, jumlah kos sebenar bagi sesuatu pinjaman yang diberikan kemungkinan hanya (sebagai contoh) sebanyak RM 500 bagi setiap transaksi komputer, peguam, cukai stamp dan lain-lain kos sebenar urusan pinjaman atas asas ‘Qardul Hasan'. Dalam keadaaan ini, sepatutnya sesiapa sahaja yang meminjam, tanpa mengira berapa pun jumlah pinjaman mereka maka akan dikenakan satu jumlah kos sebenar pengurusan yang tetap dan tepat iaitu RM 500.

Bagaimanapun, apabila diletakkan satu jumlah peratusan seperti 2 % dan lainnya. Jumlah kos pengurusan tadi sudah pasti akan berubah mengikut jumlah pinjaman yang diberi, tatkala itu kos pengurusan tidak lagi menjadi kos pengurusan tetapi menjadi kos faedah dan riba yang dikenakan bagi setiap sen duit atau wang yang dipinjamkan.

Akhirnya, mesej yang ingin saya sampaikan dari tulisan kali ini tidak lain adalah untuk memastikan nama ‘Qardul Hasan' dan fatwa oleh ulama sedunia berkenaan keharusan kos pengurusan atas pinjaman tidak di salahkan gunakan atau di salah fahami.

Yang Sudah Berlalu & Alternatif

Bagi yang sudah terlepas. Wallahu ‘alam, mungkin anda boleh di anggap dalam situasi 'hajiat' ( keperluan yang agak mendesak bagi mencapai fardhu ‘ain dan Kifayah iaitu belajar) jika sememangnya tiada bantuan kewangan lain yang boleh diperolehi di ketika anda memohon. Wallahu a'lam.

Allah SWT telah menyebut dgn jelas ertinya : " Allah tidak membebankan seseorang perkara yang tidak tidak dimampuinya"

Bilamana seseorang tiada jalan lain lagi yang boleh di perolehi untuk mendapatkan bantuan kewangan pelajarannya, cuma PTPTN saja yang layak (pinjaman PTPTN pula pula dibuat secara Riba), atau bagi sesiapa yang telah terlanjur terlibat dengan Riba ini, tidak banyak yang boleh saya nasihatkan kecuali bertawbat kepada Allah atas ketidakmampuan mengelak itu dan berdoa agar anda tidak di bebankan dengan dosa ini dengan hati yang tidak redha.

Mungkin ia boleh diqiyaskan kepada kisah sahabat yang mengucapkan kalimah kufur kerana terpaksa tetapi hatinya sentiasa beriman kepada Allah dan tidak redha dengan kalimah yang terpaksa di ucapkan itu. Bagaimanapun sahabat nabi tadi diancam dengan bunuh, manakala peminjam PTPTN diancam dengan tertutup peluang belajar ?. Adakah sama ?. Tidak juga, kerana belajar ilmu boleh didapati dalam pelbagai cara termasuk yang percuma seperti di web saya ini. Ringkasnya, memang sukar sebenarnya untuk mangangkat tangan mengatakan "saya dharurat ustaz" atau 'saya amat terdesak'  sehingga terlibat. Lebih membimbangkan ada ura-ura untuk mewajibkan ibu bapa menjadi penjamin kepada pinjaman PTPTN  si anak. Ini bermakna ibu bapa juga akan termasuk dalam kumpulan yang terlibat dengan riba dengan jaminannya.

Apapun, jika terlibat juga ia bukanlah dosa 100 % terhasil dari diri anda, tetapi pengurusan berwajib yang lebih besar tanggungannya di sisi Allah SWT.

Bagaimanapun, inisiatif pengurusan PTPTN untuk mengubah cara pemberian bantuan yang selari dengan kehendak Islam dan bertepatan dengan agenda kerajaan "ISLAM HADARI" , boleh di puji, ia pasti dilihat oleh ALLAH swt sebagai satu azam kepada kebaikan. Cuma kita mengharapkan ia lebih dari azam lalu menjadi realiti. wallahu alam.

Saya amat memahami bahawa biasiswa dan zakat pula mungkin amat sukar untuk diperolehi. Apapun, sepatutnya di usahakan terlebih bantuan lain dahulu sebelum mengangkat tangan 'mengalah' dan mengambil yang riba. Bagi saya, adalah lebih baik bagi pelajar yang belajar di dalam Malaysia untuk membuat pinjaman tanpa faedah dengan ibu bapa atau adik beradiknya ( jika mereka orang mampu) dari membuat pinjaman PTPTN yang mengenakan % tertentu sebagaia 'kos perkhidmatan' kecuali jika anda belajar di luar negara yang kosnya terlalu tinggi.

Selain itu, ada beberapa buah bank Islam ada menawarkan pembiayaan pendidikan yang distruktur secara bai Inah. Adalah lebih baik untuk mendapatkan perkhidmatan ini dari terjebak dalam RIba walaupun mungkin kosnya lebih tinggi.

Saya juga ingin mencadangkan agar anda membuat surat memohon agar dihapuskan pembayaran 3 % itu kepada pihak PTPTN, sekiranya mereka luluskan. Alhamadulillah, sekiranya mereka tidak meluluskan, maka tanggung jawab yang sudah terlepas menggunakannya telah dikira terlepas.

Bagaimanapun, jika anda gagal mendapatkan rebate dari PTPTN, maka hutang tersebut masih wajib dibayar penuh menurut undang-undang Malaysia. Saya hanya mampu mencadangkan agar rayuan pelepasan dibuat sahaja. Lebih elok jika rayuan dibuat sambil menampilkan prestasi cemerlang di universiti, mungkin ada peluang untuk mendapat pelepasan sebagaimana jenis 'pinjaman boleh ubah', yang mana kos tamabahan itu boleh dihapuskan apabila pelajar mendapat skor tinggi.

Jika benar PTPTN ada menyediakan ruang bagi mereka yang skor untuk dihapuskan kso perkhidmatan riba itu. maka menajdi WAJIB bagi pelajar untuk meraih skor itu, tidak bersungguh bagi mendapatkannya akan dikira sebagai berdosa. Kerana ada peluang untuk elak , tetapi bermalasan untuk mencapainya. Selamat belajar dalam berkat Allah......


Sekian

UZAR

http://www.zaharuddin.net/

4 Julai 2007



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments  

+1 #43 pnjelasan yg mudah difahamisiti zaleha zahari 2011-09-17 15:14
jazakallah khairan ya ust ats informasi dn penjelasan yang ckup mudah difahami...mohon share ya ust.
ana ingin mncdgkn dan menyeru kpd semua mahasiswa same2lah kita mg'active'kn PLAN B(backup) sblum trlambat.Mahasiswa prlu ada survival insticnt, usah mgharapkn PTPTN atau tajaan MAS(Mak Ayah Support),umur 20-an sepatutnya sudah bleh berbkti kpada ibu bapa, bkannya jadi bebanan kpd mereka. (peringatan buat dr sndiri juga). Sabda Rasulullah: tiada makanan yg lbih baik drpda hasil usaha tgn sndiri"-wallahua'lam
Quote
-1 #42 PTPTNHafizan 2011-07-31 15:37
Quoting ibrahim:
Macam-macam logik dan putar kefahaman yang digunakan untuk tidak ditakrifkan riba, begini lah apabila umat hanya memahami kaedah kewangan islam dalam sudut wangnya sahaja tanpa memahami asas-asas disiplin ilmu islam menyeluruh. Demikianlah kecenderungan manusia kepada harta dengan menganggap selagi tiada larangan yang jelas, selagi itu ia harus.


bukan itu sahaja saudara... itu juga yg berlaku bila ada golongan yang menuduh perbankan islam ini sama shj dgn perbankan konvensional, cuma tukar nama shj...
Quote
-4 #41 PTPTNali 2011-03-02 00:05
Setiap tahun ramai yang meminjam dr PTPTN dan selepas belajar, terus kena bayar hutang .. Nak simpan duit nak gi haji, untuk kawin, beli rumah, beli kereta, bila lagi ???
hutang lagi nk beli semua 2 ..

Jadi sebagai anak Muda, tunjukkan kuasa Anda dalam pilihanraya .. Undi Lah kerajaan yg memudahkan rakyat dan bukan menyusahkan ..

Jika Pakatan Rakyat berjaya memerintah malaysia, kita semua akan dapat :
1-pendidikan percuma dr sekolah rendah hingga Universit
(maksudnya jika pinjam ptptn TAK PAYAH BAYAR lagi)
2-kesihatan percuma di hospital @ klinik2 kerajaan
3-Elaun tambahan rm500 kpd semua guru2 seluruh mlysia
4-Akta2 zalim di hapuskan spt ISA,AUKU dll ..
5-TIADA lagi bayaran TOL2 di semua jalan dimlysia ..
dan banyak lagi ...
Quote
+1 #40 PTPTNDBR 8055 2011-01-11 23:57
cmne pula...dgn PTPTN sy guna untuk belanja makan lg....?ape hukum..duit PTPTN yg sy trma dn perbuatan sy yg menyetujui kontrak riba??jadi sah/x solat... cz sy guna duit untuk beli pakaian untuk solat....??? :-|
Quote
0 #39 xsuke ptptnnurul 2011-01-09 10:03
saya telah bekerja selama 5 tahun dan telah membayar balik kesemua pinjaman PTPTN sekali dengan konon nya kos perkhidmatan atau riba sebanyak 4% (dahulu saya belajar di uiversiti tahun 2000), dan disebabkan saya tak suka berhutang, saya terpaksa membayar balik 2x ganda dari jumlah asal pinjaman. tetapi, memang saya tak halalkan separuh dari pembiayaan balik tersebut. sekarang, sudah 5 tahun berlalu. bolehkah saya dapat rebate kembali bayaran PTPTN itu? terima kasih ustaz.
Quote
0 #38 Perkongsian..cahaya 2010-11-02 23:17
Assalamu'alaikum ustaz..
Saya nak minta izin copy artikel dr ust..
Banyak plajar tahu psl ptptn nie, tapi konfius dgn putar belit mereka..
setahu saya kalu nilai caj tu adalah dalam bentuk tetap contoh RM400 bukan ikut %..
tapi,saya xtahu sangat bank mana xbuat caj ikut %...
sume amalkan riba,jd konfius,xbt pnjman..duit xckup..
nak usaha pun xtahu ke arah mana..slain doa kan mesti usaha juga.
Dan 1 lagi, insyaAllah mulai 1 jan 2011, ptptn akan turun caj kpd 1%..jadi apakah pndgan ust??
Adakah ianya di kategori riba atau caj prkhdmtan??
Sebab, sy tidak suka bt pmohonan utk biasiswa krna saya rasa ianya terikat dgn kerajaan..
saya bukan anti kerajaan, tapi saya rasa keje dalam krajaan lagi banyak riba..seolah2 dunia sekarang tidak lari dr riba..
Saya tekad utk jadikan ptptn tu sbagai biasiswa jd xperlu terikat dgn mana2 lpas belajar.. Doa2kan orang islam berjaya..insyaAllah.
Quote
0 #37 PUNBlela 2010-10-14 18:56
salam ustaz.adakah pinjaman melaui perbadanan usahawan nasional berhad(PUNB) mengandungi unsur riba?
contoh pinjam 10k dan dikenakan caj perkhidmatan(ku rsus,nasihat,pa ntauan) sebanyak rm100 sebulan.kalau pinjam 20k caj sebanyak rm200
Quote
+1 #36 biasiswa banknur_husna92 2010-05-14 08:54
assalamualaikum , ustaz...

saya ingin bertanya kepada ustaz 2 soalan:

1) apakah hukum bekerja di bank negara malaysia @ bank konvensional?

2) bolehkah kita menerima biasiswa daripada bank konvensional @ bank negara malaysia?

saya berharap agar ustaz dapat menjawab soalan saya secepat mungkin kerana saya merupakan pelajar lepasan spm2009 dan pada masa sekarang, saya sedang menunggu keputusan temuduga. oleh itu, saya ingin tahu bahawa bolehkah saya menerima biasiswa untuk melanjutkan pelajaran daripada bank2 konvensional @ bank negara malaysia.
JZKK
Quote
0 #35 piirahjohn 2010-01-01 00:09
bagi free laa,.. tu sbb x dapat 1st class. dah bagi keje, ikat kontrak pun x nak. dah terasa pandai sgt la tue. nak sgt keje ngan cinpeng, elok laa tu. biar perah ko sampai kering.

x suka sok ,.. lu sakit ,.. bye2 melayu man....

p/s: dengar laa lagu Cina [censored]... itulah suara hati cinpeng..... Musuh dlm selimut....
Quote
+2 #34 copy yeabdul muntaqim abu bakar 2009-11-01 19:52
ust,ana copy artikel ini untuk sebaran kepada rakan2
Quote
+1 #33 pinjaman/biasiswa JPAkhair 2009-10-21 01:32
bagaimana pula dgn pinjaman JPA? perjanjiannya dulu ialah jika berkhidmat dgn kerajaan selama 10 thn tak perlu byr apa2, jika tak cukup sepuluh thn kena byr semula rm90k.

UZAR : Itu bukan riba, dan ia bukan pinjaman,ia biasiswa, malah kontrak kerja dgn mereka pula adalah dengan gaji biasa, jika secara free, barulah salah
Quote
0 #32 Bayarfaqih 2009-05-19 22:31
Assalamu'alaikum Us,

Bagaimana hukum baki bunga yang kita tak bayar? Maksud saya kita hanya bayar amaun yang kita pinjam sahaja...
Contohnya kita pinjam RM 18,000 dan dalam perjanjian asal kita dikehendaki bayar RM 21,000. Jadi kita hanya mahu langsaikan RM 18,000 atau Rm 21,000 sahaja dan bukannya caj2 yang dikenakan selepas itu..
Minta pandangan us...
Jazakallah...

UZAR : Ia bukan jalan penyelesaian kerana nanti org tu akan sama ada masuk lokap atau diistiharkan muflis kerana tak langsai hutangnya,

Jalan penyelesaian adalah ambil pembiayaan Islam.
Quote
0 #31 pendapat Professor Fiqh v pendapat UZARzambri 2009-05-06 17:46
salam ustaz
saya nak minta kepastian dr UZAR.
1. Ada seorang Profesor Fiqh berpendapat PTPTN
wajar mengenakan peratusan tertentu drp jumlah pinjaman ini. Alasannya - nilai wang semasa ia diberi pinjam itu, kini telahsusut. Jadi, menurutnya jika nak bayar juga dalam jumlah yg sama, jadi pemberi pinjam akan kerugian.
2. Saya faham dari pendapat Prof itu: adakah jumlah bayaran balik tersebut boleh dinilai berdasarkan nilai susut atau naik wang itu? maksudnya, jika nilai susut, peminjam kene bayar lebih drp jumlah wang yg dilinjam; sebaliknya kalau nilai wang naik, kene bayar kurang...
Bagaimana Ustaz?

Syukran,
Yang jahil

UZAR : tidak timbul saya vs prof Fiqh,

sebenarnya isu ini dah dibincangkan oleh kesatuan fiqh sedunia. dan majoriti ahli fiqh sedunia memutuskan apa yang saya sbearkan, minoriti pula adalah pendapat yg prof fiqh yang anda sebut..

so bukan uzar vs professor fiqh tetapi..

Kesatuan Fiqh Sedunia & UZAR vs minoriti ulama Fiqh sedunia..
Quote
0 #30 pinjaman perumahan kerajaan malaysiaibnu nasar 2009-04-12 22:27
assalamualaikum ,
boleh tak UZAR atau rakan - rakan di sini bg tau adakah 4 % yg dikenakan atas pijaman perumahan kerajaan itu di kira sebagai riba, mohon bantuan- wassalam

UZAR : Kerajaan malaysia ada menyediakan dua jenis kemudahana utk kakitagan awam, yang halal dan yang haram..justeru pergilah kepada pembiayaan rumah BBA yang disediakan kerajaan. itu 4 % yang telah disahkan harus oleh majlis syariah.
Quote
0 #29 guestibrahim 2009-03-19 10:51
Macam-macam logik dan putar kefahaman yang digunakan untuk tidak ditakrifkan riba, begini lah apabila umat hanya memahami kaedah kewangan islam dalam sudut wangnya sahaja tanpa memahami asas-asas disiplin ilmu islam menyeluruh. Demikianlah kecenderungan manusia kepada harta dengan menganggap selagi tiada larangan yang jelas, selagi itu ia harus.
Quote
0 #28 PTPTNAhmad Safuan Ujar 2008-12-22 20:42
thanks ust pasal PTPTN = Riba = Neraka.
Quote
0 #27 malang sungguh kita semuasedih 2008-11-27 03:51
haram tetap haram..mana mungkin 1juta student semua dapat pointer 3.5-3.0?

kalau kita ada terniat nak halalkan riba, tunggulah azabnya..apa masalahnya kalau pinjaman 30k dibayar 3ok saja?
Quote
0 #26 abdul rahman b. harman shah ar 2008-11-20 01:40
sya kagum dgn ustaz...
kta doa la sma2..
moga2 allah slamatkan sya dn sluruh umat drpd riba..
ameen..
Quote
0 #25 Matjapp 2008-08-01 08:43
Assalamualaikum
Majlis Fatwa dah umumkan caj PTPTN menepati syarak, cuma kalo boleh dikurangkan.. boleh komen tak??
Quote
0 #24 uncLe huSin 2008-06-24 15:00
banyak info yang baru saya tau mengenai riba nih..
saya sudah jelas dgn konsep riba yg diamalkan ptptn..jadi saya cdgkan ustaz mengesyorkan kpd kami semua bank2 yang menyediakan pinjaman sprt 'qardul hasan'.

terima kasih...
Quote
0 #23 Salam 2008-05-16 04:31
ustaz, saya juga ingin beri pendapat dan saya bersetuju bhw modus operandi ptptn adalah riba..tiada hilah ataupun modus operandi yg complicated yg menutup riba ini..ianya direct dan terang2an riba..
ptptn adalah dari kerajaan dan bukan dari bank..mengapa perlu kerajaan mengikut telunjuk bank sedangkan kerajaan adalah kerajaan..maksudnya, kerajaan bukan satu institusi mengaut keuntungan, malah adalah untuk kebajikan rakyat..kerajaan juga mempunyai fund yg berkali2 ganda jika dibandingkan dengan bank2 komersial..mengapa tidak zero-interest loan ataupun qardul hasan yg tulen..apa salahnya kerajaan menanggung rugi dari susut nilai mata wang?
sedangkan kerajaan memperoleh berbilion keuntungan dari GLC, tax dan sebagainya..kerajaan perlu menjadikan ptptn adalah untuk kebajikan rakyat bukan untuk mengaut keuntungan..
saya percaya, 3% itu adalah sgt untung kerane inflasi yg tidak specific.
modus operandi ptptn ini juga membawa murka dari Allah..tidak perlu pening kepala mencari jalan..ikut sahaja kerajaan selangor yg telah memansuhkan 4% dr pinjaman yayasan selangor..
pokoknya mudah..kerajaan bukan institusi bank.
Quote
0 #22 haykal 2008-05-01 23:22
assalamualaikum ust,

persoalan sy di sini, adkah tidak boleh bg seseorg yg mngmbil ptptn ini?kalau kita mmberi pinjamn,buknnya pinjmn itu akan kmbali sekaligus kpd kita..dan ini scara xlngsung mmbuat aset kita smakin berkurang,sbb org yg pnjam makin ramai, tp yg bayar xseramai yg dibayar..

jadi,kalau sy katakan faedah 3percent tu sbnarnya adlh supya proses pinjam memnjam ni dpt dicover balik.. bagaimana ust?

SYUKRAN,WALLAHU A'LAM..
Quote
0 #21 katakan TIDAK pd RIBA, 2008-01-25 07:47
setelah meneliti sepintas lalu pandangan2 yang dilontarkan kwn2 mengenai isu ini, saya dapat membuat beberapa kesimpulan berdasarkankome ntar2 tersebut. disana ada beberapa golongan manusia yang mempunyai pandangan yang berbeza2 mengenai PTPTN. kesimpulannya ada 3 golongan dominan yang meluahkan pndangan masing2. golongan pertama: mereka yang langsung tidak tahu menahu hal ehwal riba dalam pengurusan ptptn ttp sgt ingin mengetahuinya secara jelas-bagus. golongan ke2 adalah mereka yang sudah (agak)elas dengan isu ini tetapi masih mahu memenangkan logik akal dgn mengatakan adalah harus caj pengurusan y dibuat ptptn-akal y kata. golongan ke3, mereka yang baru tau bhwsanya ptptn ada unsur riba, dan terus mencari jalan penyelesaiannya -sgt bagus. " DAN TIDAKLAH HARUS BAGI ORANG2 BERIMAN, LELAKI & P'PUAN APBLA ALLAH DAN RASULNYA MENETAPKAN KEPUTUSAN MENGENAI SESUATU PERKARA(TDK LAH HARUS MRK) MEMPUNYAI HAK MEMILIH KETETAPAN SENDIRI MENGENAI URUSAN MRK. DN SESIAPA Y TDK TAAT KPD HUKUM ALLAH DAN RASULNYA MAKA SESUNGGUHNYA IA TELAH SESAT DENGAN KESESATAN YANG JELAS NYATA" -surah Al-Ahzab:36
jd saya mengharapkan sahabat2 sekalian, marilah kita berpakat bagi memastikan hidup kita bebas daripada dosa RIBA yang teramat BESAR dosa dan seksaannya. ana sgt mengharapkan kerjasama 200% drpd ustaz agar dpt menyedarkan jutaan hati y terlena mengenai isu y sgt berbahaya ini. wallahua'lam.
Quote
0 #20 ashran IRKHSS 2008-01-24 07:37
terima kasih byk atas kesudian ustaz untuk bantu kami mengenengahkan isu ptptn y barahnya semakin dilupakan ni. ana sebenarnya tercari2 dimana nak dapatkan e-mail ustaz sbb ana nk go direct to ustaz pasal perancangan untuk isu ni. kalau x keberatan elok la sekiranya ana g jumpa ustaz kt opis. bila ye consultation hour ustaz. kalau bleh ana nak tau no bilik sekali. anti-riba

KOMEN UZAR : CONSULTATION HOURS : HARI SELASA DAN KHAMIS FROM 10-12 AM, 2-3 PM

ROOM NUMBER A 215
Quote
+1 #19 ashran 2008-01-24 01:32
saya sangat teringin untuk membincangkan isu riba dalam sistem ptptn. selaku mahasiswa saya barasa sgt terpanggil untuk membincangkan isu ini dengan lebih serius. saya sendiri tidak memohon pinjaman ribawi ini. jadi saya berharap sangat dapat bekerjasama dengan ustaz untuk bawa isu ptptn ini dengan lebih jauh dengan harapan sistem riba ini dapat diubah dengan kadar seberapa segera yang mungkin. saya akan menggunakan kapasiti saya sebagai presiden IRKHSS untuk ketengahkan isu ini bersama bantuan daripada ustaz.

KOMEN UZAR : YE BOLEH..INSHAALLAH
Quote
0 #18 nak tahu.. 2008-01-19 16:20
Assalammualaiku m ust...saya cuma nak kepastian,berke naan dengan dinar iraq?beberapa bulan lepas,heboh berkenaan dengan dinar iraq.jadi,saya nak tanya..mcm mana hukumnya dengan pembelian dinar iraq itu?Dinar iraq itu kononnya akan naik mendadak nilainya dalam tempoh 4,5 thn akan datang,jadinya..kalau beli sekarang dengan harga yg murah..jika kita simpan dalam tempoh thn2 yg tlh di tetapkan tu,kita tukar..akan mendapat pulangan yg tinggi...mcm tu la kajian para ekonomi..saya harap,ust dapat menjelaskan masalah ini..sekian wasalam.
Quote
0 #17 Wani 2008-01-13 01:58
Adakah Amanah Saham Bumiputera(ASB) pulangan yg dihasilkan adlh riba? Dan jika sblum ini saya tak pahm konsep riba adkh berdosa sy dan bolehkah duit2 itu saya miliki dan simpan di tempat yg bebas dp unsur riba?Berikan komen anda...
Quote
0 #16 Al-Farouq 2008-01-11 19:50
assalamualaikum ..semoga ust zaharudin dirahmati Allah.
Saya ingin bertanya tentang perbankan islam dan operasinya di Malaysia.
1)Maybank adalah perbankan konvensional dan ada skim islam di dalamnya seperti al-wadiah dan sebagainya.Persoalannya adakah simpanan wang di dalamnya telah dkira penyimpanan yang halal dan tidak terlibat dengan urusniaga yang haram?Selain itu, adakah maybank islamic juga telah benar2 bersih dari segi operasinya?
2) Saya tertarik dengan penjelasan ust tentang caj yang dikenakan oleh pihak pengurusan PTPTN sebanyak 3% kepada pelajar2 di Malaysia.Cuma saya masih kurang jelas tentang definisi caj perkhidmatan dan istilah "Qardul Hasan" serta operasi pengiraan yang sepatutnya untuk mengelakkan terjebak ke dalam lembah riba nasiah ini.
Penjelasan ust. amat diharapkan.Jika tidak keberatanboleh di emelkan kepada saya ( )..Wallahu aklam terima kasih
Quote
0 #15 pentas 2008-01-09 02:31
assalamualaikum ..

ustaz,boleh terangkan perbezaan antara faedah dan riba(interest and usury)?
Quote
0 #14 SoFF-OnE 2008-01-09 02:29
Saya tertarik dengan hujah yang digunakan oleh Prof Mahmood Zuhdi. Ada logiknya di situ, namun aqad PTPTN sekarang tidak sesuai dengan keadaan susut nilai yang diperkatakan.

Logiknya jika pendapat itu digunapakai, kadar inflasi semasa pada tahun pembayaran patut dijadikan indikator. Contohnya jika pinjaman keseluruhan adalah RM30K:
1.Pada tahun pertama bermula pembayaran, kadar inflasi adalah 3%, maka jumlah bayaran balik: RM30K+3%=RM30,900. Peminjam membayar RM2500. Baki =RM28400

2. Tahun ke-2, kadar inflasi 2.3%. Jumlah bayaran balik RM28400+ 2.3% = RM29053..dan seterusnya

Secara alami, saya merasakan kadar yuran perkhidmatan secara flatrate adalah lebih adil.

(Pendapat di atas tidak dirujuk secara syariah)
Quote

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 


 

Ruangan Iklan









RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Aktiviti Semasa

  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 84 guests
Latest members:
  • Kafineczo
  • Arboledo

Komen Terbaru

You are here: Hal Ehwal Riba PTPTN, Hukum & Kos Perkhidmatan