Kerjaya Lagi Berkenaan Kakitangan Awam & Cukai Halal Haram

Lagi Berkenaan Kakitangan Awam & Cukai Halal Haram

  • PDF
(4 votes, average 4.75 out of 5)

Kakitangan Awam & Cukai Halal Haram

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

tax.jpg

 

Soalan

Berdasarkan apa yang ustaz tulis sebelum ini, apa yang saya faham tanggungjawab pengutipan cukai tersebut adalah daripada pemerintah. jika pemerintah mencampuradukkan wang kutipan halal haram tersebut, dosa tersebut ditanggung oleh mereka sendiri,walaupun kutipan cukai yang paling banyak boleh dikatakan datang daripada Genting group.  
 
Kakitangan kerajaan pula selagi mana melakukan kerja secara halal, selagi itu wang tersebut halal, walaupun dari segi peratusan kutipan cukai haram melebihi yang halal. begitu ker ustaz? Saya muskil dari segi peratusan, jika peratusan yang haram melebihi daripada yang halal (memandangkan syarikat besar banyak milik Cina). Adakah hukumnya sama? 

Jawapan

Jawapan saya sebelum ini yang dirujuk oleh penyoal, sila buka di sini .

Benar, selagi mana terdapat peratusan halal, selagi itu kakitangan awam tidak perlu bimbang berkenaan pendapatan gajinya selama mana kakitangan tadi tidak bertugas membantu yang haram atau memperolehi pendapatan dari jalan haram seperti rasuah, hadiah yang berkait dengan jawatannya dan sebagainya.  
 
Mungkin ada yang akan menyoal, bagaimana jika gaji keseluruhan kakitangan mengambil 30 % dari hasil kerajaan, dan cukai daripada sumber halal adalah hanya mencecah 10 % dari keseluruhan cukai.  
 
Itu soalan yang relevan, pertamanya saya tidak mempunyai statistic ini untuk memmastikan sama ada andaian itu betul atau salah, keduanya jika benar skealipun andaian peratusan kumpulan wang cukai tadi, pendapatan kerajaan tidak terhad kepada cukai sahaja, malah terdapat banyak bentuk pendapatan kerajaan yang lain. Sekali lagi pasti timbul, semua pendapatan lain turut datang dari sumber bercampur. Maka jika itu berlaku, kakitangan awam dan orang awam tidaklah dituntut untuk mengkajinya dengan terperinci kecuali jika dimaklumkan sendiri oleh kerajaan secara terbuka. Selagi ia bukan informasi yang terbuka dan mampu diperolehi, tatkala itu, hukum harus gaji kakitangan awam adalah kekal.   
 
Mungkin akan pula yang berkata

"tidak dapat diketahui kakitangan mana yang akan dapat bahagian halal terlebih dahulu, dari pendapatan kerajaan tadi, Justeru bagaimana dengan kakitangan yang terpaksa menerima bahagian dari yang haram ?".

Isu ini juga tidak timbul kerana sekali lagi ia tergolong dalam tanggjungjawab pembuat dasar dan diluar kemampuan orang biasa untuk memperolehi maklumat serta ia juga tidak dituntut ke atas kakitangan awam untuk mengkajinya. Selain itu, ia turut boleh dianggap tergolong dalam kategori 'umum al-balwa' yang merupakan salah satu cabang rukhsah atau keringan atau kesalahan dimaafkan menurut Islam akibat ketidakmampuan untuk elak dan dijaga dalam keadaan biasa.

Antara definisi Umum al-Balwa adalah :

شمول وقوع الحادثة ـ مع تعليق التكليف بها ـ بحيث يعسر احتراز المكلفين أو استغناؤهم عن العمل بها الا بمشقة زائدة تقتضي التيسير والتخفيف.. أو يحتاج جميع المكلفين ـ أو كثرتهم ـ إلي معرفة حكمها

Ertinya : Menyeluruhnya berlaku sesuatu perkara yang terlalu amat sukar bagi seorang mukallaf mengelakkan diri dari melakukannya, atau ia berhadapan dengan kesukaran tambahan yang menuntut keringanan, atau terlalu sukar untuk orang ramai mengetahui hukumnya secara tepat.

Konsep ini sebenarnya duduk di bawah kaedah Umum Fiqh iaitu

المشقة تجلب التيسير

Ertinya : Kesukaran yang bersangatan boleh membawa kepada keringan (dalam hukum)

Namun Dr Syeikh Yusuf Al-Qaradawi mengatakan dengan jelas bahawa kaedah ini tidak terpakai dalam perkara harian yang telah putus hukumannya dengan jelas ( Qat'ie) seperti zina, rompak, rasuah, riba, bunuh, homoseksual, liwat dan banyak lagi.

Imam al-Ghazzali berkata :-

أن يكون الاحتراز أو الاستغناء عنها فيه مشقه وصعوبة نظرا لاشتباهه بغيره من الحلال والمباح واختلاطه به وامتزاجه معه بحيث يصعب الانفكاك منه كما هو ظاهر في بعض صور النجاسات والمستقذرات واختلاط الأموال

Ertinya : iaitu apabila untuk menjaga dan mengelak diir darinya menjadi terlalu sukar, disebabkan kekeliruan dan percampurannya antara halal dan haram, sehingga terlalu sukar diasingkan sebagaimana yang berlaku dalam beberapa bentuk percampuran najis, kotoran dan juga percampuran dalam harta (antara halal dan haram)

Antara bentuk lain dalam kes ini adalah :-

      1)      Tawaf di bahagian atas masjidil haram

      2)      Menggunakan jadual waktu solat bagi menentukan masuk dan habis waktu.

      3)      Menggunakan kompas bagi mencari arah ka'abah.

      4)      Menonton televisyen.

      5)      Wanita bekerja dan terlibat dalam nafkah keluarga.

      6)      Mencukur janggut dan jambang.

Dan lain-lain lagi. Namun demikian, penggunaan kaedah Umum al-Balwa diikat dengan pelbagai syarat dan di sini bukanlah tempat yang sesuai untuk saya jelaskannya dengan terperinci.

 

Sekian

 

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

14 Feb 2009

 

 

 

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 
indahnya_hidup_politikcover_jangan_berhenti_berlari


 

Ruangan Iklan




RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 39 guests
Latest members:
  • Mohd Nasir

Komen Terbaru

You are here: Kerjaya Lagi Berkenaan Kakitangan Awam & Cukai Halal Haram