Kewangan Permainan "KUTU" Dan Hukumnya (Kemaskini)

Permainan "KUTU" Dan Hukumnya (Kemaskini)

  • PDF
(33 votes, average 4.27 out of 5)

Permainan Kutu & Cabutan Gilirannya

( Versi Kemaskini pada 17 April 08 )  

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/


Baru-baru ini saya menerima satu soalan berkenaan dengan skim kutu dan hukumnya dari sudut Islam. Soalannya seperti berikut :-

Ustaz, saya nak tanya tentang permainan kutu. sekali pandang nampak halal. ok begini

Pekerja office saya ada membuat \"main kutu\". satu kepala atau seorang RM100 seramai 11 orang jadinya setiap orang akan dapat 1100 (100 duit sendiri) tiap bulan. Yang jadi masalahnya tiap bulan cabutan akan dibuat, siapa dapat happy la..

Saya melihat disini ia ada unsur judi, sebab sebelum cabutan-cabutan mengharap nasibnya akan kena, jadi saya fikir kalau dibuat cabutan number giliran yang dah tetap siapa yang dapat tiap bulan sebagai contah mamat bulan jan, abu feb, ali mac dan seterusnya itu adalah harus.

Saya harap sangat komen ustaz. namun jika pendapat saya tu betul alhamdullilah, ini bermakna saya faham setelah membaca buku uzar tulis

Sebelum saya menghuraikan hukumnya pada sudut pandangan Islam, terlebih dahulu ada baiknya kita melihat tafsiran 'kutu' menurut AKTA 28 AKTA (LARANGAN) KUMPULAN WANG KUTU 1971 , ia ditafsirkan sebagai :

"kumpulan wang kutu" ertinya rancangan atau perkiraan yang dikenali dengan berbagai-bagai nama sepeti kutu, cheetu, chit fund, hwei, tontine atau sebagainya yang menurutnya peserta-pesertanya membayar yuran berkala atau selainnya kepada suatu kumpulan wang bersama dan kumpulan wang bersama itu dijual atau dibayar kepada peserta-peserta dengan jalan lelong, tender, tawaran, undi atau selainnya dan termasuklah apa-apa rancangan atau perkiraan daripada berbagai-bagai jenis seperti kutu, cheetu, chit fund, hwei atau tontine

Hukum dari sudut Undang-undang Malaysia

Setelah meneliti akta yang berkaitan, jelas termaktub seperti berikut :-

Seksyen 3. Salah di sisi undang-undang menjalankan perniagaan menganjurkan wang kutu.

Maka adalah salah di sisi undang-undang bagi sesiapa menjalankan perniagaan menganjurkan wang kutu dan seseorang yang menjalankan perniagaan itu adalah melakukan suatu kesalahan dan, apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Justeru, amat jelas lagi bersuluh kegiatan skim simpanan kutu ini adalah salah dan tidak dibenarkan di sisi undang-undang.

Tinjauan Shariah

Untuk menentukan hukum Shariah adalah amat mudah dalam hal yang telah diputuskan 'salah' oleh undang-undang negara. Selagi mana peruntukan undang-undang itu tidak bercanggah dengan Al-Quran dan Al-hadis, ia akan diiktiraf sebagai haram juga di sisi Shariah.

Namun jika anda ingin memahaminya skim kutu ini dari sudut proses dan caranya , sama ada ia diterima oleh Shariah atau tidak. Setakat info yang diberikan dan juga menurut pengetahuan saya berkenaan skim 'kutu' ini, secara dasarnya saya lihat urus aturan 'kutu' ini adalah harus. ( Namun keharusan ini telah dibataskan oleh akta wang kutu di atas tadi)

Ini adalah kerana sebenarnya wang diperolehi oleh seseorang itu hanyalah wangnya sendiri yang terkumpul pada masa akan datang, cumanya keistimewaannya apabila tiba gilirannya maka sebagai ahli dia akan dapat menggunakannya secara 'in advance' disebabkan sumbangan wang dari semua ahli kumpulan. Pembayaran 'In advance' ini dari sudut Islam dilihat sebagai pinjaman tanpa faedah dari semua ahli kumpulan.

Bermakna, setiap bulan semua ahli kumpulan akan menyumbangkan pinjaman yang mana wang pinjamannya itu akan kembali padanya apabila tiba gilirannya.

Namun demi memastikannya halal, perlulah memastikan semua ahli kumpulan boleh dipercayai, dikenali dan membuat aqad bertulis bagi protect kemaslahatan semua. Tanpanya, permainan terdedah kepada penipuan dan gharar.

Bayangkan zaman hari ini, orang yang nampak baik pun liat nak bayar hutang.

Kesimpulannya, skim 'kutu' antara sesama rakan yang dipercayai dalam jumlah yang terhad dan munasabah serta bertulis adalah harus disebabkan ia hanyalah aktiviti pinjam meminjam.

Aktiviti saling memberi pinjam dengan nilai dan jumlah yang sama adalah harus. Antara hujjah saya adalah seperti berikut :-

Pertama : Keharusan kaedah :-

أسلفني وأسلفك

Ertinya : "Kamu pinjamkan kepadaku nescaya aku juga akan meminjamkan kepadamu kelak" (Mawahibul Jalil, Al-Hattab, 4/395)

Menurut mazhab Maliki, konsep ini dianggap makruh apabila ia memberikan manfaat kepada yang pemberi hutang lalu ia haram, tetapi jika manfaat diperolehi oleh peminjam ia adalah harus.

Namun dalam bab ini kedua-dua pihak mendapat manfaat yang sama rata. Justeru ia sewajarnya diharuskan. Inilah yang diperolehi dari skim 'kutu' ini.

Kedua : Tidak termasuk dalam bentuk faedah yang dilarang.

Kebanyakkan ulama berpendapat bahawa tindakan ini adalah harus di sisi Syariah atas sebab ia tidak termasuk dalam pinjaman dengan faedah yang dilarang oleh Shariah. Jumlah dan tempoh pinjaman juga adalah serupa. Ini menjadikannya tiada sebarang lebihan manfaat yang boleh menjadikannya haram.

Manakala syarat untuk memberi pinjam semula tadi, jikapun ia dianggap sebagai satu manfaat namun ia adalah manfaat yang sama kepada dua-dua pihak dan bukan hanya satu pihak yang boleh membawa penindasan. Ia juga boleh dilihat dalam isu ‘Suftajah'. Demikian menurut pendapat Ibn Qudamah, Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim. Malah diperjelaskan lagi oleh Prof. Dr Nazih Hammad  (Qadhaya Fiqhiyyah Mu'asiroh fi iqtisad wal Mal, Nazih Hammad, hlm 230)

Ketiga : Riba diharamkan disebabkan kerana zalim yang berlaku ke atas satu pihak.

Namun di dalam hal ni tiada sebarang kezaliman berlaku kerana kedua-duanya mendapat jumlah, dan tempoh yang sama, cuma di waktu yang berbeza sahaja.

Ibn Qayyim berkata :-

والشارع نهي عن الربا لما فيه من الظلم

Ertinya : "Shariah melarang riba disebabkan kerana kezaliman yang terdapat padanya" ('I'lam al-Muwaqqi'en, 1/386)

Adapun persepakatan dalam pinjaman berbalas dengan jumlah dan tempoh sama ini tiada terkandung di dalamnya sebarang zalim kepada mana-mana pihak. (Qadhaya Fiqhiyyah Mu'asiroh fi iqtisad wal Mal, Nazih Hammad, hlm 231)

Perihal Cabutan Untuk Menentukan Giliran

Tepat sekali, permainan 'kutu' akan menjadi semakin bersih dan baik jika giliran telah ditentukan dari awal agar semua pihak tidak tertunggu-tunggu.

Namun, setakat pengamatan saya berdasarkan perbincangan para ulama berkenaan asas 'undian' atau disebut dalam bahasa 'Arab sebagai Qur'ah boleh dilakukan apabila semua pihak mempunyai hak yang sama untuk terpilih. Hukumnya adalah harus dan tiada unsur judi di situ. Nabi Muhammad SAW juga pernah mencabut undi untuk melihat siapa dari kalangan isterinya yang akan terpilih untuk bermusafir bersama baginda SAW.

 

Kesimpulan

Jika dilihat dari sudut proses dan perjalanan skim kutu ini semata-mata, ia adalah harus menurut pandangan Islam, namun diwaktu wujudnya akta rasmi yang melarang. Ia secara rasminya dianggap haram dari sudut hukum Islam atas dasar "kewajiban taat kepada pemerintah dalam hal yang tidak berkait dengan maksiat dan demi kemaslahatan umum yang dilihat oleh pemerintah".

 

 

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

25 Mac 2008



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments  

0 #59 aku ibu kutucikgunoorkhafizah 2011-09-11 11:49
sebagai ibu kutu..sy diamanahkan untuk mengumpul dan serah pd tuan mengikut giliran...kutu selalunye ada tujuan..nak byr roadtax insuran la..nak kenduri kawin la..n mcm2 lg..nak kumpul sendiri xterkumpul n tak berdisiplin...join kutu kira membantu...kami cikgu2 ni main dari jan sampai okt je..nov n dis xdo sapa sanggup nak kumpul duit kutu sbb sume dh cuti sekolah..
Quote
0 #58 Hukum KutuMasirah 2011-08-09 07:53
salam uzar..saya pernah dengar pasal hukum kutu ni..ada sebahagian ulama menyatakan ia ada unsur2 riba kerana memberi pinjam kepada orang dengan harapan orang tersebut akan memberi pinjam kepadanya bila sampai giliran nnt..mereka menggunakan kaedah "kullu qardhin jarra manfaah fahuwa riba...mereka mengatakan 'manfaat' dalam kutu ni ialah beri pinjam dgn harapan akan dapat pinjaman.jadi, apa pandangan uzar?jazakallahu khaira.
Quote
0 #57 fsiran Seksyen 3 Akta Kumpulan Wang KutuMP Labuan 2010-12-29 14:26
Tuan Zaharuddin,

Saya pernah bertanya kepada pegawai dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), iaitu badan yang bertanggungjawa b melaksanakan Akta Kutu ini.

Menurut pegawai tersebut larangan bermain kutu dlm Akta ini adalah kepada PERNIAGAAN yg terlibat dengan permainanan kutu. Contohnya perniagaan yang mengambil wang daripada orang ramai yg kemudian dijanjikan pulangan selepas tempoh tertentu. Ini kerana terdapat berbagai kejadian penipuan daripada skim2 seperti ini.

Penggunaan Akta tersebut tidak dimaksudkan kepada permainan kutu persendirian seperti permainan kutu yang selalu kita dengar dilakukan oleh ibu2, saudara-mara dan kawan2 kita.

Untuk kepastian sila rujuk kepada SSM. Terima kasih

UZAR :thanks, apa yg penting difaham saya bukan lawyer justeru, jwpn anyalah panduan..siapa ingin terlibat lanjut, better rujuk lawyer utk tafsiran tepat.
Quote
0 #56 mrhamzah 2010-07-15 07:16
asslamualaikum UZAR.
Apa yang saya akan utarakan masih berkisar tentang main KUTU. Apa yang kami (10 orang) main adalh KUTU BERAS yang akan di ambil semasa antara ahli2nya buat kenduri. setiap seorang akan dapat 9 kampit beras (5kg) bila tiba masnya dia buat kenduri. Kemuskilan saya/kami sekarang ialah:
Ada seorang hamba Allah ( yang mengaku berguru/mengaji) mengatakan apa yang kami lakukan adalah HARAM hukumnya kerana 'berhutang' untuk berkenduri. Saya nak tahu kalau betul apa yg dinyakan oleh beliau, adakah HARAM main kutu atau Haram buat kenduri? Minta UZAR ulas dari semua sudut. allahuallam.
Quote
+1 #55 istilah kutupoha 2010-02-04 09:48
A'kum,setahu saya kutu ini dimulakan oleh kaum cina untuk mengembangkan perniagaan masing2.
hakikatnya memang berjaya sehingga kini walaupun tiada promosi atau iklan.itu sebab mereka memangpun dah berjaya menawan ekonomi!!!!

bagaimana pula dengan falsafah orang islam sekiranya rakyatnya tidak mempunyai kerajaan.bagaimana caranya ekonomi boleh dikembangkan?

jika ada kerajaan apakan kita akan bergantung harap sahaja kepada pemerintah untuk membangunkan ummah?

apakah ada cara lain untuk mengembangkan ekonomi umat kita? tentu ada caranya,bagaima na?
1.guna hukum akal
2.sidiq
3.amanah
4.tabliq
5.fatonah
contoh: sebiji benih kalau ditabur akan menjadi ladang untuk dimakan berkali2 kepada setiap generasi.(inilah yang dikatakan kias,misal dan ikhtibar)ilmu yang tersurat dan tersirat.
daripada ayat ini akan ujud satu ilham untuk membentuk satu program yang boleh dikongsi bersama2 oleh seluruh umat islam didunia ini sesuai dengan keadaan dunia yang moden.

apa yang ingin saya sampaikan disini ialah sistem kutu adalah yang terbaik untuk ekonomi akan tetapi perkataan kutu itu tidak sesuai sepertimana yang telah diterangkan oleh ustaz.walaubagaimanap un jika sekiranya sistem kutu itu ditukar kepada sistem tabungan saya rasa ianya lebih praktikal.kita boleh menggunakan konsep sumbangan akan tetapi sumbangan ikhlas yang diberi atau diterima mestilah telus dan saksama mesti ada nama yang memberi dan nama yang menerima.pengendali program pula haruslah dipantau oleh kerajaan dan lulus dari segi hukum syariahnya.
orang islam dizaman ini mestilah ada sesuatu yang boleh menjamin keselesaan hidup serta bersatu bersama untuk membangunkan islam.

inilah rahsia kita.
Quote
0 #54 kutu yeasyrafrazali 2009-11-30 18:15
rase xde ape slh maen kutu ni...same mcm konsep takaful...
kumpul duit sesame antara pemnyumbang wang...yg dapat tiap2 bulan tu skali je...bukan mcm judii yg nasibnye ade dan mungkin xde...hehe..kene paham betol2 konsep ni...takot nnt keliru...rosak akidah...
Quote
0 #53 kutu pintar yang xpintarsehening salju 2009-06-06 05:06
salam....
saya baru je dengar pasal kutu pintar nie dan kawan2 ajaj join program nie.
tapi saya xsetuju dengan program nie sebab hanya dengan rm121 leh dapat RM5140 kalo kainye 2 orang. kalo kakinyenye lapan orang, sampai juta2 leh dapat..
tapinye sumber duit yang kite dpt terlau banyak dalam masa yang singkat

kesimpulannye, banyak keraguan dalam program kutu pintar ni.
ustaz, kalo xsilap saya laman web utk kutu pintar ni ialah www.network88.net.
memang nampak macam senang sangat nak kaya dan 'telus' kononnye..
tapi keberkatan rezeki yang diperolehi amat diragukan.
rezeki yang xberkat akan efek pada hidup seharian kite, kan ustaz?
semuanya xmenjadi kalo sumber rezeki tu xdiberkati Allah..

wallahua'lam
Quote
0 #52 KUTU PINTAR minta dikajiadil 2009-06-01 00:43
Ustaz,
ramai yg bertanya hukum program KUTU PINTAR.. harap ustaz dapat kaji program ini dan berikan pendapat...itu saja.

sekiranya ustaz hanya jawab ustaz hanya tahu 'kutu biasa'... ramai akan terus mengajukan soalan yg sama..

taip dalam 'kutupintar' dalam GOOGLE dan ustaz akan dapati ribuan umat Islam di Malaysia menjadi ahli program ini... harap ustaz dpt kaji dan jelaskan hukumnya... biar semua orang tahu..
Quote
0 #51 Mr.Fairuz 2009-05-18 06:04
Undang2 dah kate tak boleh, macam mane nak terapkan dalam institusi kewangan?
Quote
0 #50 Hukum Kutu PintarIngin Tahu 2009-05-02 09:18
haah boleh ustaz terangkan hukum main 'kutu pintar'? coz skang dah de syarikat tertentu buat bisnes melalui 'kutu pintar'. Melalui apa yang difahamkan, pembayaran hanya dilakukan sekali seumur hidup iaitu RM121, pastu dia kena cari 'kaki2' di bawahnya, contohnya 5 orang yang setiapnya pun akan membayar RM121 seumur hidup melalui wang pos kpd syarikat, so orang yg 1st tu akan dapat RM30 drpd setiap kaki2 di bawahnya, then org2 di bawahnya pun akan cari org2nya pula, so org yg 1st td pun akan dpt RM10 drpd hasil kaki org di bwhnya,begitula seterusnya sehingga la sampai generasi ke lapan,kirenya cam style direct selling, cuma takde jualan brg.. and di akhir tahunnya pula akan dpt komisyen lagi dr syarikat.. so camne hukum di sini ustaz?syukran

UZAR : oo itu "kutu pintar', berkenaan wang pos, saya dah ulas di artikel lain, gunakan fungsi carian. kesimpulan. saya tidak setuju
Quote
0 #49 kutu pintartasbieh 2009-05-01 22:14
assalamualaikum ..
ustaz saya masih lagi tidak berpuas hati tentang penerangan ustaz mengenai KUTU PINTAR. adakah hukumnya tetap harus mengikut hukum syarak..

UZAR : saya tak tahu apa itu kutu pintar, saya hanya tahu 'kutu' biasa aja..ia seperti yg saya terangkan di atas
Quote
0 #48 hmm..hagumi 2009-04-30 18:51
bile imbas2 balik, kutu ni lebih kurang cam takaful la. coz diorg akan bagi laluan kat ahli yg memerlukan, moreover, takde interest and takde unsur gharar pon. isn't it? so, istilah haram 4 kutu tu maybe xpatut ade la spt yg k'jaan gariskan. but, ini hanya pendapat sy. mgkin salah, mgkin betul. kalo ustaz nak tegur and betulkan, it's all my plesure. amat dialu-alukan. mekasih ye.
Quote
+1 #47 Mana yang Betul?Naz 2009-04-29 18:20
Assalammulaikum Ust.
Hairan juga bila saya dapati yang Kutu ini ada kelebihan dan kebaikan malahan dianggap HARUS dalam Islam lebih-lebih lagi ia berunsur MEMBANTU SESAMA INSAN bila dijalankan dengan amanah, jujur dan ikhlas TETAPI diHARAMkan melalui AKTA. Pelik bin Ajib bila skim atau perniagaan yang lebih berisiko dibenarkan oleh AKTA seperti Bank Perdagangan dengan unsur RIBA, Syarikat Pinjaman Berlesen (Along le tu..) dan MLM sebagai contoh. Apakah lebih baik untuk kita terlibat dalam urusniaga sedemikian atau beralih kepada KUTU untuk menyelesaikan masalah kewangan tersebut!! Akta yang dibentuk dalam tahun 70an ini seharusnya dikaji semula mungkin dah OUT DATED. Kerana cara mainan KUTU dahulu dan KUTU PINTAR sekarang dah jauh berubah untuk memastikan ia tiada berisiko..."Dulu Lain Sekarang Lain"...Bukan Dulu dan Selama-lamanya...tul tak????? Betul-betul-betul (Epin) - Mana yang harus kita ikut HUKUM ALLAH atau HUKUM MANUSIA??
Quote
0 #46 -YEM 2009-04-01 22:07
setiap orang yacng menyertai permainan kutu ni menyertainya dengan kerelaan hati dan tiada paksaan dan setiap peserta juga tahu dan benar2 faham kalau giliran ditentukan melalui undi so tiada lah unsur pengnianyaan disini.
Quote
0 #45 perniagaan kutuMohd Nuredlee 2009-02-11 18:25
ustaz,seperti yang dibincangkan sebelum ini.ustaz ada menyebut kutu ini haram disebabkan pemerintah mengharamkannya .
sekarang masalahnya jika satu syarikat membuat perniagaan kutu adalah ianya dianggap haram.kerana menurut
AKTA 28
AKTA (LARANGAN) KUMPULAN WANG KUTU 1971

Seksyen 13. Pemansuhan.

Ordinan No. 84 (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat 1970 [P.U.(A) 69/71] adalah dengan ini dimansuhkan.

adakah ianya masih dianggap haram?

rujukan : ssm.com.my/.../ak0028s0013.htm
Quote
0 #44 Permainan KUTUcikgula 2008-11-26 01:55
Assalammualaiku m w.b.t
Ustaz,
Terim kasih penjelasan ustaz mengenai permainan "KUTU" dan hukumnya. Terang lagi bersuluh.Setiap tahun saya akan menyertai permainan "KUTU" di tempat kerja bersama rakan-rakan. Biasanya saya akan mengambil giliran yang terakhir menerima duit "KUTU" dan ini amat membahagiakan saya kerana selepas itu tiada lagi giliran yang perlu dibayar.

Apa yang saya perhatikan, mereka yang bermain "KUTU" ni bukannya suka-suka. tapi ada matlamatnya contohnya rakan saya hendak mendapat giliran menerima duit "KUTU" pada bulan Julai kerana perlu membayar rotax dan insuran kereta.Ada yang nak awal sebab nak bantu adik buat kenduri perkahwinan di kampung dan seumpamanya.Apa yang penting, setiap peserta mesti jujur dan berpegang pada janji untuk menjelaskan pembayaran seperti dalam perjanjian.

Jangan ada yang bila duit dah dapat, lepas tu liat la pulak nak teruskan pembayaran.Kalau ada yang berperangai liat ni selepas menerima habuannya, elok jangan diajak turut serta.Tq.
Quote
+1 #43 pembaca 2008-10-22 11:59
terima kasih atas jawapan ustaz... saya pun baru saja memahami sebuah program KUTU PINTAR. ia satu program yang berdaftar dan telus, tidak menggunakan wang tunai.
ia hanya menggunakan wang pos secara tidak langsung membantu kerajaan dari cukai yang dikenakan daripada wang pos tersebut. selain itu program ini menggunakan konsep matematik yang mudah. saya harap program seperti ini tidak termasuk dalam hal yang ragu2.
Quote
+1 #42 lilin 2008-07-01 20:52
setelah membaca artikel dan jawapan dr ustaz secara terperinci...saya memahami sistem kutu nie tidak salah malahan HARUS...kalau krn undang2 pulak..KUTU PINTAR contohnya adalah program yg tidak melibatkan pengambilan wang malahan telus dgn menggunakan wang pos sbg jaminan..insyaAllah ekonomi ummah akan pulih dgn program sebegini
Quote
0 #41 lilin 2008-06-30 20:42
islam tak menganjur perkara yg membuatkan kita susah dan melarat...sistem kutu yang wujud ini salah satu cara meringakan beban umat islam..lagipun kat malaysia nie ramai melarat siapa yg tolong..baitul mal pun mcm x berfungsi jer..relevan ker?
Quote
0 #40 REDHA 2008-06-23 01:02
Assalamualaikum .. pada saya kutu tak salah.sebab kutu lebih pada membantu,bukann ya menipu..mungkin salah pada gomen sb xde interest dlm kutu,,tu yang wat slah kot,gomen tak untung..tutup bank2 kat msia ni kalo sume duk pakat2 main kutu..selagi benda tu kita anggap baik dan niat nak bantu orang,tak salah kan ustaz??? :-)
Quote
0 #39 WAN 2008-06-18 05:49
Ustaz,saya ada satu soalan yang nak ditanyakan kepada ustaz..sedar atau tidak sekarang telah wujud beberapa kaedah yang dinamakan 'main kutu' dikalangan orang2 yang seperti MLM..nak cerita pun payah tapi ringkasnya macam ni..kita bedaftar RM250 dan nanti kena tunggu turn(macam kutu la)beberapa bulan(selalunya 4@5 bulan) baru kita dapat pulangan..ustaz tahu kita akan dapat RM4500..memang benda ni dah ramai join tapi saya tetap was2..malah kawan2 mmg dah ada yang dapat..lebih mengejutkan rupanya bukan yang saya ceritakan tdi je wujud dimalaysia ni,ada beberapa lagi benda yang hampir2 sama jedengan yang saya cerita tadi..yang jadi orang yakin sangat benda ni sebab syarikat dia pun ada beberapa kali kua paper,tv3 pun bulan lepas dah keluar..camna tu ustaz..syarikat ni mmg MLM jual2 barang,cari ahli,dpt point dll..nak sebut2 sykt2 orang ni saya tak berapa berani sangat tapi kalau ustaz nak tanya ustaz boleh e-mail saya di
Quote
0 #38 sYeIkH mUhAmMaD jIbReEl 2008-05-15 01:10
Assalamualaikum ustaz.. mengenai state pendapat "rakyar marhain" yang berbunyi
_______________ _______________ _______________ ________
UST, aku rasa ada satu kaedah lagi main kutu (katanya laa..kutu) dengan masukkan duit dalam bank...tak kira laa bank apa.. kemudian ada lagi 5 atau 4 atau 3 nombor akaun pesrta yang terdahulu..makin banyak kita buat salinan dan org lain sertai maka makin kayaa..rasanya kaedah ini jelas haram..apa pandangan UST..

UZAR : ITU BUKAN KUTU, ITU RIBA DAN MONEY GAME
_______________ _______________ _______________ ________

Ustaz cakap itu bukan kutu, itu riba dan money game = HARAM.
Secare jujurnye saya menyertainya.. dan saya yang jahil ini meletakkan no. akaun orang yang saya kenali untuk menerima duit kutu itu tanpa pengetahuan dia.. dengan niat orang akan memasukkan duit dalam akaun die secara x langsung membantu die.. saya beranggapan ia bukan suatu yang bercanggah dengan islam, sebab ia x der unsur perjudian dan ape2 yang menzalimi.. tetapi apabila ustaz ckap riba.. sy merasa menyesal berbuat demikian... macam mane ustaz?? sy btul2 rase berdosa kerana menyedekahkan padanya wang riba... apa saya nak buat sekarang? mungkin telah ramai orang yang memasukkan wang ke dalam akaun dia sekarang ini??? minta ustaz memberi jalan penyelesaian bagi masalah ini....

INILAH YANG BERLAKU APABILA, INGIN BERBUAT KEBAJIKAN TANPA ILMU....
:cry: :cry: :cry:
Quote
0 #37 mfid 2008-05-11 01:03
salam ustaz,

baru2 ni sy ada dpt pelawaan utk menyertai 1 skim kutu yg dipanggil kutu pintar. Mengenai skim ni setiap peserta diwajibkan membayar rm120 seorang sekali daftar dan perlu mencari org utk menggandakan wang tersebut. So, sy ingin mendapatkan penjelasan dari ustaz, apakah skim ni elok utk disertai? Adakah ianya sah disisi undang2 M'sia seperti yg diwar-warkan oleh org2 yg telah menyertainya? Apakah yg perlu sy selidik jika sy ingin menyertainya? Itu saja solan saya, terima kasih
Quote
0 #36 anak palong 2008-05-02 18:24
Sila beri penjelasan..Diharap UZAR boleh jawab..
Awam wrote:
Assalamualaikum Ustaz..
Saya nak tanya pasal sistem kutu yang saya lakukan..
Saya buat sistem kutu barang (bernilai RM600) yang mana ada 6 orang peserta..Seorang seratus setiap bulan. Jadi saya dapatkan barang tersebut pada harga yang rendah (harga tidak tentu kerana dibeli secara lelongan awam.Tetapi harga pasarannya sekitar RM600 ) dan setiap peserta akan diberikan barang harga RM600 mengikut giliran.Sekiranya barangan yang dibeli pada lelongan awam tersebut rendah dari RM600, halalkah wang yang saya ambil tersebut kerana semua urusan saya lakukan sendirian..
Satu lagi pertanyaan, bagaimana dengan urusan jualbeli barang secara lelongan awam? Halal/haram?
Diharap ustaz beri penjelasan..

UZAR : SEMUA SISTEM KUTU ADALAH SALAH MENURUT UNDANG-UNDANG MALAYSIA.
Quote
0 #35 Awan 2008-04-16 17:55
Assalamualaikum Ustaz..
Saya nak tanya pasal sistem kutu yang saya lakukan..
Saya buat sistem kutu barang (bernilai RM600) yang mana ada 6 orang peserta..Seorang seratus setiap bulan. Jadi saya dapatkan barang tersebut pada harga yang rendah (harga tidak tentu kerana dibeli secara lelongan awam.Tetapi harga pasarannya sekitar RM600 ) dan setiap peserta akan diberikan barang harga RM600 mengikut giliran.Sekiranya barangan yang dibeli pada lelongan awam tersebut rendah dari RM600, halalkah wang yang saya ambil tersebut kerana semua urusan saya lakukan sendirian..
Satu lagi pertanyaan, bagaimana dengan urusan jualbeli barang secara lelongan awam? Halal/haram?
Diharap ustaz beri penjelasan..
Quote
0 #34 MKS 2008-04-16 05:36
Bagus KUTU ni, dan kalau semua amanah kita boleh free dari riba...boleh beli rumah, kete, kahwin......cash.....
Quote
0 #33 nurhairiah 2008-04-13 18:10
:D penggemar kutu.eh silap..bukan apa,cuma suka2.at d same time dpt bantu kwn yang nak melansungkan perkahwinanhepy kan dapat tolong orang len dirikan masjid.Daripada buat pinjaman,permai nan kutu dapat membebaskan kita daripada hutang. :-)
Quote
0 #32 Dr Azwan 2008-04-11 23:05
Assalamualaikum ,

Ustaz, kutu boleh membahayakan kesihatan. :-)
Salam Perkenalan. Jemput datang ke blog
www.drazwan.blogspot.com
Quote
0 #31 Guest 2008-04-10 23:04
Salam,

xtau pulak saya ada main kutu mcm cara saudara ayub ckpkan td. Mcm saya, seperti saudara Pun Sama kami tentukan nombor giliran pada awal2 cabutan. Kalau ada 5 orang main sama, bermakna bulan 1, si A dpt. Bulan 2, si B dpt dan seterusnya...

Menurut pandangan saya, mengikut pertanyaan saudara ayub saya rasa x patut sebab katakan bulan 1, encik A dikira org bertuah dpt cabutan. Masuk bulan ke-2, masa cabut undi encik A sekali lagi dpt. Tidak ke mcm penganiayaan untuk pemain kutu yang lain?

p/s : maafkan saya kalau salah paham. Tapi, apa yang saya paham drpd soalan saudara ayub begitulah...

uzar : org yang dah dapat tak boleh dicabut lagi le..kalau tak ia jadi judi dan kaya le dia.
Quote
0 #30 siti 2008-04-10 08:24
salam semua...
saya tak main kutu.... sbb stress! time turn kita mmg la best... yg x bestnya time nak bayar bulan2 tu.bukan x caya kat kawan2 tp kdg2 kerisauan tu tetap ada..
pendapat saya.. kalau main kutu dgn sbb nak guna duit tu bg kegunaan tertentu, baik simpan di bank, potong gaji / bank-in duit tiap2 bulan.. sampai masa nak guna keluarkan je duit tu.. simpan kutu x dpt bonus, simpan bank dapat bonus (tabung haji cthnya: halal apa...) kita pun x risau duit TERhilang ke... org terlambat bayar ke...
apapun... terpulang, ikut le selera masing2...
Quote

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 


 

Ruangan Iklan









RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Aktiviti Semasa

  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 100 guests
Latest members:
  • Kafineczo
  • Arboledo

Komen Terbaru

You are here: Kewangan Permainan "KUTU" Dan Hukumnya (Kemaskini)