Pelaburan & Perniagaan Benarkah UZAR Kata DCHL (Lampe Berger) Halal ?

Benarkah UZAR Kata DCHL (Lampe Berger) Halal ?

  • PDF
(85 votes, average 4.35 out of 5)

Benarkah UZAR Kata DCHL Halal ?

Soalan

Assalamualaikum Warahmatullah..

Ustaz Zaharuddin,

iye ke halal?
Baru-baru ini saya dijemput ke pejabat kenalan saya terletak di KL. Rupa-rupanya dia promosi kepada saya Lampe Berger / DCHL / RZ Corp. / SYN Network yang menjanjikan pulangan lumayan 5 - 6 angka. Tak pelu menjual barang katanya, tapi kalau join (bayar 2500) boleh mendapat barang sebagai francais / partner kononnya.

Saya memang tidak beminat dan memberi alasan dari sudut shariah berdasarkan artikel Ustaz.

Namun, baru-baru ini salah seorang daripada partner DCHL menelefon saya dan berkata pernah berbincang dengan Ustaz & ustaz bersetuju bahawa MLM DCHL ini mengikut syarak.

Soalan : Betul ke ustaz pernah bebincang/ dialaog dgn diorang? Ustaz kenal ke dengan orang bernama aidil / aidid (tak pasti mana satu namanya) yang mendakwa pernah bekerja dengan Ummu Salamah Consultant sebagai peguam syarie.

Jika benar kenapa ustaz mengatakan Lamp Berger tu mengikut syariah sbb pada pandangan saya terdapat unsur-unsur penipuan, & produk yang diniagakan seolah-olah melindungi tujuan sebenar unuk mendapatkan business partner (downline digelar sebagai business partner).

Wassalam.

Jawapan

Wa'alaikumussalam,

Terima kasih kerana merujuk kepada saya sebelum mempercayai dakwaan sebgini. Terdapat dua soalan dalam email anda ini.

Pertama : Betul ke ustaz pernah bebincang/ dialaog dgn diorang? Ustaz kenal ke dengan orang bernama aidil / aidid (tak pasti mana satu namanya) yang mendakwa pernah bekerja dengan Ummu Salamah Consultant sebagai peguam syarie.

Jawapannya : Maaf saya tidak ingat kerana terlalu ramai yang menghubungi saya dan berjumpa saya bertanyakan seribu satu macam soalan, bagaimanapun seingat saya kemungkinan besar dakwaan itu adalah tidak beanr, kerana saya tidak pernah memberitahu sesiapa yang produk dan plan MLM yang anda sebut tadi sebagai halal serta menepati shariah.

Saya juga tidak pernah mengatakannya haram. Ini adalah kerana saya tidak mengkajinya dan tiada masa untuk itu. Tambahan pula pandangan saya berkenaan MLM telah pun saya tulis sebelum ini. (rujuk Hukum MLM Menurut Perspektif Islam)

Justeru, jika ingin pandangan saya dalam MLM yang anda sertai, fahamkanlah sebaik-baiknya artikel saya dan lihatlah plan MLM anda. Bagaimanapun jangan sesekali menisbahkan 'halal' dan 'menepati Shariah' dengan menggunakan nama saya tanpa semakan sebenar dari saya.

Bagaimanapun anda digalakkan berbincang dengan mana-mana ustaz dan ulama yang anda sukai dan menggunakan nama mereka jika mereka mengatakan halal, ia adalah hak anda. Saya tiada sebarang masalah dengan mana-mana ustaz dan ulama yang mengatakan MLM sebagai halal. Itu hak mereka dan keyakinan mereka dengan ilmu yang mereka miliki. Justeru, orang awam sememangnya boleh berpegang dengan mereka kerana ustaz atau ulama tadi sudah bersedia menanggung apa jua kesannya di dunia dan akhirat. Semoga berjaya.

Walaubagaimanapun dalam perkara yang sudah 'putus' secara sepakat oleh Majlis Fiqh Sedunia dan Ijma (sepakat sepenuhnya) oleh para sahabat serta ulama silam, janganlah anda mengikut kata-kata ustaz dan ulama yang bercanggah dengannya kerana ia besar kemungkinan didasari oleh ilmu yang kurang tepat atau mempunyai kepentingan dunaiwi tertentu, kecuali ia mempersembahkan hujjahnya yang sememangnya boleh dipertimbangkan. 

Perlu diingat juga adakalanya, ada individu yang berjumpa saya di tempat ceramah atau semasa kursus, mereka mengutarakan soalan-soalan ringkas yang bersifat umum kepada saya dan saya menjawab ringkas juga. Malangnya, mereka menyalah gunakan jawapan umum dengan sedikit modifikasi sebagai hujjah kononnya saya mengatakan itu dan ini kepada sesuatu produk atau perniagaan. Ia adalah tidak benar.

Jawapan yang sebenar adalah yang tertulis di web ini, selagi ia belum dicatatkan bermakna saya tiada sebarang pandangan detail tentangnya. Wallahu 'alam.

Kedua : Jika benar kenapa ustaz mengatakan Lamp Berger tu mengikut syariah sbb pada pandangan saya terdapat unsur-unsur penipuan, & produk yg diniagakan seolah-olah melidungi tujuan sebenar unuk mendapatkan business partner (downline diglar sebagai business partner).

Jawapan : Tidak benar, justeru soalan ini tidak berbangkit.

 

AKHIR SEKALI, MUNGKIN ANDA ELOK JUGA MEMBUKA SATU WEB YANG ADA PENGALAMAN TENTANG LEMPE BERGER INI. SILA BUKA WEB INI 

 

 

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

21 Ogos 2007



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments  

0 #256 memberi kesedaran & kesenangan.fiz 2012-04-24 10:39
:lol: :-) ;-) :roll: abg sya dh msuk n dh nk berjaye jdi marques pun.nk ushe dgn gigih,jgn dh msuk tp dok diam je..mmg xmembuahkn hsil.mgkn sya rse mane yg kne tipu 2 sbb dpt upline yg xjujur.sbb abg sya jge downline die seramai seratus org n di jge dgn baik...bnd ni xmemakse org msuk,terpulg pd individu...sape yg nk ubah cre idup.sbb abg sya dri kje goverment blh letak jwtn n spenuh mse ngn dchl ni...so terpulg pd individu msing2 tok menilai.xpyh la nk bergado or bertekak.
Quote
0 #255 ALHAMDULILLAH.. belum join lagi..insan solehah 2012-04-14 01:33
sy hanya bg tahu dia,sy hanya ragu2 dgn bisnes ni, then sy hanya berpegang kpd apa yg Al-Quran dan Sunnah aja yg bhw apabila ada sesuatu perkara yg bg kita adalah ragu2(syubhah), kita wajib hindarkan perkara tuh sbb perkara ni boleh jatuh kpd HARAM kn ustaz.. tp sy bg tahu pd dia,ini hanyalah pendpaat peribadi sy sbb sy kata,sy yg rasew ragu2... then,wat apa sy nk teruskan jika sy ragu2 dgn bisnes ni kn..
Jadik,apa pendapat ustaz?? wajarkah atau tidak saya menolak bisnes ni, sbb kawan sy ni seolah2 tak dpt terima pendapat sy sbb sy tolak tawaran dia..huhu.....
TAMAT citer sy...
Quote
0 #254 peringatan pelajar ipt thdp plan one.cominsan 2012-04-10 12:48
salam.dulu lempe berger dan syn..skrg ni one comunity plak..pengasas yg sm..target dorg skunk ni pelajar ipt area kl..hrp suma berhati2...produk bgus..tp cr dorg yg mendesak slh..pe yg sye tau dr bks ahli..dorg akn didesak spy mbli, mcr org n bhutang...rata2 ahli mereka kat raja chulan n solaris peljr ipta..blik lewat stp hri 2 @ 3 pg tak kira prmpuan @ lelaki..pe yg sy tau jg..kbykn drpd dorg akn megeluakan modal jumlh yg sngt byk hinga mececah nilai k dgn bhutang @ loan bank dan tanpa kbnaran ibu bp...hrp pelajr ipt bhati2 dgn mereka kerana mereka akn bckp dgn jnji2 yg sngt manis spti pembukaan francais ms akn dtg, dpt bka bsnes sndri..akn kye lps blajr n so on..mohon perhatian k peljr ipt
Quote
+1 #253 Untung Atas AnginHamba Allah 2012-02-21 15:43
Assalamualaikum ustaz, ingin saya tahu berkenaan dengan sistem penjualan n pencarian orang menjual brg dan brg dijual dengan harga rm2000 sedangkan dipasaran boleh dapat dengan harga ratusan ringgit sahaja dan dalam masa sama mereka kata setiap bulan akan memperoleh bonus bernilai rm4k hasil jualan..jadi apakah cara ini benar untung atas angin yang sebenarnya haram?

jazakumullah khairan kathira
Quote
0 #252 buka mindamana-mana lah 2012-02-17 09:01
knapa orang melayu susah nak maju::
kebanyakan mentaliti orang melayu hanya "cukuplah apa yang ada""
bukanya nak merendahkan org melayu...cuma kenyataan,,
tahu knapa orang cina slalu berjaya..SEruan nabi pun ada berkata,,"tuntutlah ilmu hingga ke negara china""
so amik yg bersih buanglah yang kabutt....think positive lah....
Quote
+1 #251 bercampur ngn yg haram.amu 2011-12-14 01:29
tak nk komen panjang2..cuma nk bgtau, brunch dchl kt U.K ade jual arak...
Quote
+1 #250 Lawat DCHLProfD 2011-12-10 23:59
Salam... sy dah pergi ke DCHL... sy dah tengok sendiri product company nie... ada Estebel, Lampe Berger, dll... n ada service SPA... Sijil dari KPDNKK pun ada... dan difahamkan SYN dah lama diBAN oleh DCHL kerana menipu rakan niaga... apa yang saya nampak bila saya fahami betul-betul cara pemasaran produk diorang adalah... mereka menjual product dan lesen jualan kepada rakan niaga baru... bayar RM2345 anda akan terus dapat 1 produk dan 1 lesen berniaga... bila dah dapat lesen anda akan diberikan latihan untuk berniaga dan bila selesai, anda boleh mencari rakan niaga baru dan menjual pula produk dan lesen pada rakan baru tersebut... dan setiap rakan niaga baru didaftar ke DCHL, kita akan dapat 10% dari RM2345 tersebut sebagai bonus... itu yang saya nampak dan saya tidak tahu sama ada urusan jual beli itu sah,... tapi kita bayar n kita dapat product... dalam masa yang sama penjual dapat 10% dari jualan... Halal atau tidak... WALLAHUA'LAM....
Quote
0 #249 stop jenur 2011-11-24 14:29
Quoting FAIZAL:
MACAM MANA NAK STOP BISZ NI KALAU DAH JOIN 4 BULAN

sebab saya dah penah join dgn letak amount yg diaorng paksa kita letak dgn pelbagai janji manis2 terutama orng2 atas yg di beri gelaran marques....selagi boleh mereka akan mengajak geng2 marques untk kamu berani letak duit...sealanya demi kepentingan orng atas berhati2 lah..kita ni umpama mangsa perjudian mereka..melayu pun sanggup menipu melayu demi imbihan kepala mereka iaitu cina
Quote
0 #248 masih mencariringan 2011-11-17 05:36
aku memerlukan side income sgt2 nie.. mana 1 yg leh percaya.. gaji bukan x cukup, tp sekadar utk family aku jer, kesian tgk mak aku dapat ringankan perbelanjaan dapur sajer, utnuk lain x dapat.. :(

betul tu saya setuju...hidup dalan kesedehanaan kan dah bahagia...nak mewah sangat untuk apa..riak?..sia-sia
Quote
0 #247 AssalamHamba Allah swt 2011-09-22 09:49
Quoting monster:
hm.DCHL..bende ni ek?kt jb ni ramai yg join..aku dh tgk dh..no coment.berani x berani je..paksaan tu mmg la..x profesional..xyah la nak pakse2..psal tu org x nak..dh org xde modal,2500 ckup la,xyah la pakse jd count..agak2 la..product bagus..tp partner x bgs..kejam..xpyh down mentaliti org dgn tunjuk2 kemewahan...


betul tu saya setuju...hidup dalan kesedehanaan kan dah bahagia...nak mewah sangat untuk apa..riak?..sia-sia
Quote
0 #246 scam!!noname 2011-08-06 13:37
Quoting lyn:
Franchise RM2500 can be return even you have used 1 bottle !! Within 7 working days is 100% refund. lets say the bottle of oil cost you RM100 so you return in RM2400 which need to follow DCHL refund policy.


Totally liar..i got nothing when returned within 7 days!
Quote
+1 #245 DLM DELEMAOmega 2011-07-02 17:17
Samb.....
Yang aku tegok la, setiap MLM adalah mainan duit. pasal "Halal Haram" tk berani nk komen. Halal haram adalah hak Allah. Yang aku pasti halal haram, tu je yg ku tau. Maaf kalau silap.
Baru2 ni member DCHL ade jumpa kwn aku, so ofcoz la kwn aku ajak aku kan? Tu yg aku buat research kat website DCHL.
Pasal lesen aku dh check so ternyata lesen DCHL ni masih laku hingga 2014 sila rujuk kpdnkk.gov.my/.../...
Sebelum DCHL ni, ku ade di offer oleh mlm yg serupa tp bkan DCHL. dorg adalah OCEAN. Ocean ni tk betul.
Quote
0 #244 DLM DELEMAOmega 2011-07-02 17:17
:o
Byk komen yg aku bace pasal DCHL. ade yg kate tipu, ade yg kate haram, and mcm lagi la. saye bace ni pun nk tahu "APA DCHL" yg di perkatakan... mmg ada komen2 yg membena dlm ni dan tk kurang jugak la yg merapu. Saya setuju dgn komen > #234 saya setuju — kalihassan 2010-07-14 20:58.
Bagi saya, buat pe nk buat pjaman bank kalau kite tk mampu? Buat ape kite nk pinjam sana pinjam sini kalau rase tk bole nk bayar?
Quote
0 #243 paksaan yg mnakutkanmonster 2011-06-28 02:27
hm.DCHL..bende ni ek?kt jb ni ramai yg join..aku dh tgk dh..no coment.berani x berani je..paksaan tu mmg la..x profesional..xyah la nak pakse2..psal tu org x nak..dh org xde modal,2500 ckup la,xyah la pakse jd count..agak2 la..product bagus..tp partner x bgs..kejam..xpyh down mentaliti org dgn tunjuk2 kemewahan...
Quote
+4 #242 AgentHamim Sixtyninez 2011-04-04 13:33
:-* Salam...bg sy apa2 bisnes bgs...just kadang2 manusia tu yg MANIPULATE sistem...dan bgantung dgn org yg kita join..kalau org yg menaja kita tu kaki kencing,mmg la patut kene tipu...
Kami di 69z..smuanya brusaha untuk maju...takde yg join hari ni esok kaya...smua agent kene g kursus, g training...timba ilmu, sbb nk jadi doktor kene blaja jadi doktor...nk buat networking,kene blajar ilmu networking..
kita kadang2 xdpt hasil, sbb x ada ilmu...bila dah ada ilmu...kta blh share dgn org..
Hidup ni xkan asyik nk bhutang...tgh bulan mrungut x cukup duit...nk bukak conventional bisnes,modal x da...cakap pasal rukun Islam,pegi haji kene buat...x de duit mcm mana nkpegi...x kan rezeki dtg bgolek...
Apa2 pun usaha tangga kejayaan..!
Quote
0 #241 mlmman laksa 2010-12-20 17:21
Quoting amsa:
lepas bca komen en.eddie yg bgtau punca rzki 9/10 drp perniagaan dan perniagaan ni salah satu...kalo mcm tu apa kata baik ajak skali petani2,pekebun n pesawah2 tu duk join skali..amacam??so lepas ni x payah la diorang tanam sayur ngan tanam padi..agak2 lepas ni kita nk mkn ape yer??mkn minyakk wangi je kot..



bertani, berkebun dan bersawah tu salah satu perniagaan.. jgn konpius. betulkan kalau saya salah.
Quote
+4 #240 biz bgs tp bkn ahli komunitibe gud 2010-12-18 22:04
sebnarnye sye sgt suke dchl tp sgt benci komuniti dlm bg saye ia biz y bgs tetapi xperlu mgajar atau membawa kepada perkara keburukan,mgaja r bersosial,tarik pelajar2 ipt sehingga pelajaran mereka terabai, blik lewat malam,meeting brainwash dan maki hamun, riak meninggi diri,hati gelap sbb memikirkn kekayaan hingga mjerat rakan sendiri dgn kate2 dan janji2 dusta. ahlinya yang merosakn biz ni. silap biz ni terletak ats ahlinya lebih dari DCHL semata2
Quote
0 #239 exploredinie 2010-11-03 10:21
saudara, company ni bukan financial institution. bukan tempppatnya tanya kat bank negara. they collect money from people meaning their financial status need to be made known to public
Quote
+1 #238 keberkatan didlm halalhasrynizam 2010-09-20 08:55
salam..Allah bg kte slh satu nikmat yg paling berguna iaitu..AKAL..dgn akal kte berevolusi utk menjd satu tamadun yg maju..jgnlah kte melakukan kerosakn n gunakanlah akal i2 sebaik mgkn diatas muke bumi ini..berbalik isu ini,mereka ni pengeluar..upline pengedar n downline pembeli..cbe 2karkn pewangi ini kpd susu dlm tin, dmane ade pengeluar,pembo rong,peruncit n seterusnye pembeli..seperti juge mereka yg menjual produk ni.selepas pengeluar jual kpd pemborong,penge luar sudah dpt duit,trplg kpd pemborong samada nk jual atau tidak..mslh menjual oleh sipemborong tidak trdpt dlm mslh pengeluar..sye tidak brphk kpd pro atau kontra,cme setiap pekerjaan mestilah halal..walaupn halal kenalah barakah dan setiap yg halal i2 ade keberkatan..tips untuk murah rezeki,sembahya ng,kerana org yg solat pasti menuju kejayaan..inys..
Quote
+2 #237 apa gaduh gaduhaiman 2010-09-06 09:09
8) kalo tak suka jangan masuk ..... kalo takut syuhbahah takyah masuk ..... banyak benda leh niaga. bumi tuhan nie luas tak suka mlm...... jual benda retail ke makanan ke janji halal
tapi yg menghairankan yg jual nama ustad apa hal????? :sad:
Quote
0 #236 lesen x pernah ditarik baliklamp berger 2010-08-05 08:38
lesen rz corp telah diperbaharui 10.5.2010-11.5.2011
sila rujuk semula pada link tersebut..

informasi kita mesti selalu update !!!!

:-) dchl mmg the best, my 1st & last bisness...
yg dah join tapi x buat jgn salahkan company, tp salahkan diri sendiri yg mmg malas nak berusaha
Quote
+3 #235 bisnesyan 2010-07-27 07:07
sokong melayu perlu gigih utk bjaya..tp kan lg bagus klu melayu bukak bisnes yg betul2 bisnes..cth bkak franchise mcm KFC,mcm yg dh bjaya milik melayu OTAI burger,atau bkak kedai buku ke,ternak ayam ke, apa2 bisnes yg x syubhah mcm MLM.dh tu owner MLM tu cina@bukan muslim lak tu..keje penat2 dorg gak yg kaya raya last2 org melayu xdpt apa...
Quote
-2 #234 saya setujukalihassan 2010-07-14 20:58
:D
assalamualaikum ustaz
i memang tak percaya first time
lepas join i memang dapat manfaat dari biznes ini
untung bulanan pun memang lumayang
kita buat biznes in bukan nak tipu downline tapi nak
downline dan upline dapat untung yang sama rata.
i memang percaya 100% dalam biz ini
bagi saya orang yang give up ini semua kena rajin2 sikit
kalau kita join inves duit dan duduk diam saja tak akan membuahkan hasil!
kita kena taruhkan effort kita juga,buat dengan bersunguh2
kalau biznes ini bohong macam mana i dapat untung?
i tak tipu downline i!
mereka pun tak rasa ditipu!
mereka bershukur kerana telah diberi peluang untuk manjana pendapatan yang halal!
pendapatan yang kita dapat dengan titik peluh kita bukanlah haram.
tapi pendapatan yang dapat tanpa mengeluarkan titik peluh itu lah yang dipangil haram.
Setuju?

Remarks :
-ustaz.. kalau ada kesalahan, maafkan saya..
Quote
+6 #233 Avoid DCHLfarah 2010-07-14 00:28
Saya nak share my experience coz saya pun kira one of the DCHL victim la. Saya join pun coz of my best friend persuaded me and convinced me bout' DCHL business. So saya pun tekad invest dlm 10k utk start business ne, mula2 mmg saya kena support habis habisan & saya penuh semangat. Tp finally bila dah give up gan business ni saya pun quit la and i have lossed my 10k without nothing. Sadly coz saya dah ada downline 2 orang and saya sedih coz sebab saya dorang kena buat loan utk buat business ni mcm saya. bagi saya konsep business ni adalah semata-mata utk mengjar status and pangkat, dan menggalakkan pergaulan bebas antara lelaki & perempuan, wujud sifat penindasan dan penganiayaan dalam business ni, dan berunsur membebankan teman2 rapat yg menjadi downline kita. Business ni tidak menekankan kepentingan produk2 nya sebaliknya sekadar bergantung pada kepetahan ayat-ayat penerangan dilakukan ke atas cara menjana keuntungan dan level2 keuntungan yang perlu mereka capai untuk mendapat duit yang banyak. Bagi yang baru diperkenalkan atau akan diperkenalkan dengan business ni, elakkan la diri kamu daripada terjebak dengan hutang yang lebih besar.. yang mana kemudiannya baru nak menyesal pun x guna lagi, yang kita dapat hanya la hutang-piutang pinjaman yang perlu dilangsaikan dlm tmpoh yang lama..dan kawan baik saya yg introduced saya business tu pun dah give up and terpaksa juga menanggung beban hutang yang bayak...Fikir la sendiri!!
Quote
-1 #232 Lesen DCHL ditarik balikhazel 2010-06-17 02:22
Bukan dah expired, tp dh ditarik balik kerana terlalu byk aduan ttg penyelewangan wang ahli2 baru oleh upline. Mmg la ada usaha ada jalan sure berjaya, tp kalau diselitkan dgn unsur2 penipuan mcm tu jadilah haram usaha & hasilnya tu. Dan sy tak pasti ada tak ahli DCHL yg berani berckp psl lesen ni selain dr trus promosikan lampu....
Quote
-1 #231 Cebisan2 lampe bergerjc 2010-05-15 23:53
Assalamualikum Uzar,

Ni ada pulak cebisan lampe berger ni friends club,family club and star clum unde 1 team.

www.mlmscam.net/site

Ramai yang ikut dah ni.Terutma orang melayu.Harap uzar boleh buat susulan dari artikel ustaz sekarang.They keep growing...
Quote
+1 #230 jangan taawonizham 2010-05-03 05:20
salam
taawon telah jelas keharamannya
sila rujuk website MFA(franchise nye website)
pendedahan ekslusif
Quote
-1 #229 Tak sesuaiHAIL 2010-04-24 19:13
Saya pernah dibawa touring ke DCHL dengan pengenalan produk2 DCHL. OK la2, nden sy diterangkan dengan produk /plan2 yang kononnya amat hebat.. kemudian sy dibawa ke tingkat atas sesi fighter gathering.. tang ni sy tak brapa setuju dgn cara mereka. laki pompuan terjerit2 mcm hntu syok dengar cerita count2 yang dah berjaya..unsur riak melampau2 sbb nak bakar smangat org mcm sy ni.. pgaulan pun bebas juga.. anak2 belia melayu terkinja2 kejar dunia glamour barat yang untungnya DCHL sj. kerja tergadai, hutang bertimbun2 lastly muflis.. xsesyuai.........
Quote
0 #228 status lesen RZ Corp di kpdnkk webcomat 2010-04-15 07:34
this url was copied from kpdnkk website on 14/04/2010.

Link Text (kpdnkk.gov.my/.../...)
Quote
0 #227 tahu tak..?comat 2010-04-15 07:16
saudara tahu tak yg lesen RZ Corp dah expired. sila rujuk
Link Text (kpdnkk.gov.my/.../...)
Quote

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 


 

Ruangan Iklan









RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Aktiviti Semasa

  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 88 guests
Latest members:
  • Kafineczo
  • Arboledo

Komen Terbaru

You are here: Pelaburan & Perniagaan Benarkah UZAR Kata DCHL (Lampe Berger) Halal ?