Soal Jawab & Isu Pilihan Zina & Liwat : Nak Percaya, Boleh Atau Tidak ?
  • PDF
(77 votes, average 4.69 out of 5)

Tuduhan Zina & Liwat : Boleh

Percaya Atau Tidak ?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

 

 

gegaran isu politik Malaysia
 

Akhir-akhir ini di sana sini membicarakan persoalan liwat dan politik. Namun di tengah-tengah tuduhan oleh pihak terbabit, ingin saya mengingatkan semua pembaca dan mereka yang mengikuti isu terbaru politik Malaysia ini agar BERAWAS-AWAS. Ia tidak seperti mempercayai tuduhan-tuduhan lain seperti dia agen Yahudi, mereka makan rasuah, amalkan kronisme, pasukan Sepanyol akan menang final Euro  dan lain-lain.

 

Menurut hukum Islam, semua individu Islam perlu berawas dalam mempercayai atau menyebarkan apa jua berita berkaitan zinanya seseorang dan juga liwat. Imam Ibn Qudamah dan lain-lain ulama silam yang berautoriti menyebut dengan jelas bahawa menuduh liwat tanpa saksi termasuk dalam hukum qazf. ( Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina', 6/433)

 

Imam Abi Ishak As-Shirazi As-Syafie  berkata :

ولا يقبل في اللواط إلا أربعة لانه كالزنا في الحد في الشهادة

Ertinya : Tidak diterima dalam tuduhan liwat kecuali empat saksi kerana ia adalah sama seperti zina dalam (keperluan saksinya) untuk disabitkan hukum" ( Al-Muhazzab, 3/332)

 

Tanpa berhati-hati, seseorang yang percaya dan menyebarkannya boleh jatuh dalam kesalahan Qazaf yang amat besar dosanya di sisi Islam.

 

Kesalahan ini dicatat oleh Allah swt :-

 

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Ertinya : Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka  sebat (deralah) mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik ( An-Nur : 4)

 

Imam Al-Qurtubi berkata sebab turun ayat ini adalah antara kepada kes fitnah terhadap Sayidatina Aisyah ataupun kes Hilal bin Umaiyah (yang menuduh istreinya berzina) atau lainnya, namun yang terpenting hukumnya berjalan terus.

 

Walaupun ayat kelihatan menyebut kesalahan menuduh zina dan liwat kepada sang wanita, namun tuduhan kepada lelaki juga termasuk dalam ayat ini secara sepakat ulama dan ijma ulama (Al-Jami Li Ahkam Al-Quran,  Al-Qurtubi).

 

RINGKASAN SYARAT-SYARAT

 

Qazf mempunyai beberapa syarat :-

1)     Syarat kepada penuduh :

  • Beraqal
  • Sudah baligh

2)     Syarat BENDA YANG DITUDUH untuk dianggap qazaf

  • Menuduh dengan salah satu antara tiga tuduhan yang mewajibkan dihukum, iaitu ZINA dan LIWAT atau menafikan nasab anak sendiri ( ertinya menuduh isteri berzina). ( Al-Fawakih Al-Dawani, 2/211)

3)     Syarat orang yang dituduh

  • Beraqal
  • Baligh
  • Islam
  • Merdeka diri
  • BERSIH DARI tuduhan yang dilemparkan kepadanya.

 

Justeru, saya nasihatkan agar semua yang membaca berita hangat terkini dalam arena politik Malaysia hari ini agar menahan diri dan menyerahkannya kepada pihak hakim untuk meneliti bukti-bukti kedua-dua pihak, sebagaimana disebutkan oleh Allah swt :-

 

ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء

 

Ertinya : dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi,

Para ulama sepakat bahawa ayat ini menunjukkan wajibnya penuduh membawakan saksi seramai empat orang. Perbincangan terperinci berkenaan hal ini terlalu panjang. Namun saksi inilah kuncinya, tanpanya, kita tidak atau belum boleh mempercayai satu apa pun berkenaan tududan zina dan liwat atau kita mencari nahas di akhirat. (Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina', 6/433)

 

Imam Malik berkata :

قول مالك، وإن اضطرب واحد منهم جلد الثلاثة، كما فعل عمر في أمر المغيرة بن شعبة،

Ertinya : Jika salah seorang dari empat saksi goyah dan tidak kukuh penyaksiannya, ketiga-ketiga saksi yang lain akan dihukum sebat (80 kali kerana qazaf), sebagaimana yang dilakukan oleh Umar dalam kes Al-Mughirah Bin Syu'bah, (iaitu apabila seorang saksi bernama Ziyad tidak bersaksi maka semua tiga orang saksi sebelum itu disebat kerana menuduh Al-Mughirah.) ( Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi)

 

Selain dari mesti dihukum sebat 80 kali bagi mereka yang menuduh zina dan liwat tanpa 4 saksi, si penuduh juga dihukum dengan penyaksiannya akan tertolak selama-lamanya selain dianggap Fasiq. Namun majoriti ulama berkata, dikecualikan bagi mereka yang bertaubat bersungguh-sungguh.

 

Namun Al-Qadhi Suraih, Ibrahim An-Nakh'ie, Hasan Al-Basri, Sufyan At-Thawry dan Imam Abu Hanifah tidak sependapat apabila mereka berkata penolakan hak boleh beri saksi kekal walalupun taubat, hanya gelaran fasiq sahaja yang dihapuskan di sisi Allah.

 

Sekadar itu sahaja bagi memperingatkan umat Islam di Malaysia agar jangan tersilap langkah dalam menerima berita-berita hal zina dan liwat ini.

Mungkin si pendakwa dan mereka yang menyebarkannya TIDAK AKAN dihukum qazaf di dunia, namun Allah maha mengathui siapa yang benar dan salah, hukuman pasti menunggu di AKHIRAT, bermula dari alam barzakh, sama ada pendakwa atau tertuduh. Kecualilah jika individu tersebut bukanlah seorang manusia yang akan menemui kematian, namun semua akan menemui kematian.

Namun ingat, bukan tugas kita untuk mempercayai selagi syarat-syarat yang disebut di atas tidak dipenuhi. Apa jua keputusan mahkamah, itu keputusan mahkamah dan selaku orang yang tidak terlibat, kita tidak dipaksa atau terpaksa untuk mempercayai atau menolak.

 

TAMBAHAN

 

Isu-isu semasa di Malaysia masih lagi sempat diikuti, terasa juga ingin menulis panjang beberapa isu seperti tidak setujunya saya dengan pandangan  bekas Mufti Perlis dalam isu liwat dan saksi, namun beberapa perkara yang masih serabut di sini menghalang saya dari meluangkan waktu untuk mengulas isu ini dengan panjang lebar buat masa ini.

S.S Dr Mufti Perlis ( sekarang bekas) dinyatakan berkata :-

"Mereka ini keliru antara seseorang yang mendakwa orang lain melakukan zina dengan orang yang mendakwa dirinya dirogol dan diliwat," kata Dr Asri.

"Jika disamakan kaedah ini bererti mangsa-mangsa rogol dan liwat kena datangkan empat orang saksi dan kalau gagal berbuat demikian, mereka akan disebat 80 kali. Inikah Islam yang mereka faham?

"Kesalahan memahami hukum beginilah yang akan mengelirukan umat Islam? Jika ini yang ditonjolkan pada masyarakat, maka orang akan anggap Islam itu zalim," katanya lagi." ( Sumber )

Tidak mengulas panjang isu ini, saya hanya ingin memberikan ringkasan pendapat saya dalam isu ini. Bagi mereka yang rajin membaca terperinci, bolehlah merujuk tulisan saya yang lalu di link berikut

Sesiapa sahaja yang menuduh dirogol atau diliwat oleh orang tertentu, ia wajib membawakan empat saksi. Ramai menyoal, dimanakah rasionalnya seseorang dirogol atau diliwat kemudiannya dituntut membawa empat saksi lelaki adil jika ingin mendakwa si penjenayah?. Jika tiada saksi apakah adil untuk di hukum sebatan si pendakwa kerana qazaf?.

NOTA  : cuba dengarkan ulasan ringkas saya dalam hal ini di video ini bermula minit 6:57.

Akibatnya, ramai tersilap faham lalu terbayang ‘zalim'nya hukum Islam. Padahal ia tidak sedemikian. Hakikatnya, sistem Islam menjaga kedua-dua belah pihak, penuduh dan yang dituduh.

Padahal isunya adalah sistem kita yang lemah dalam menjaga perkara yang perlu dirahsiakan. Hasil perbincangan saya dengan Mufti Besar Mesir (Sheikh Prof. Dr Ali Al-Jumaah) pada tahun 2004 dalam hal ini amat jelas. Malah saya turut membincangkan hal yang sama dengan professor-professor Shariah di Jordan seperti Prof. Dr Sheikh Mohammad ‘Uqlah El-Ibrahim dan lain-lain. Ia juga pernah diulas sebahagiannya oleh Sheikh Prof. Dr Ramadhan Al-Buti.

Kesimpulannya, begini :-

1-  Seseorang yang mendakwa diri diliwat dan dirogol tetap diTUNTUT membawakan empat saksi lelaki adil yang melihat dengan jelas akan apa yang didakwa. Ia hukum asal. Tuduhan dari pihak ketiga atau pihak yang mendakwa menjadi mangsa adalah sama sahaja. Sebagaimana ulama bersepakat, seorang bapa menafikan nasab keturunan anak yang dilahirkan oleh isterinya sebagai menuduh isterinya berzina. Cara penyelesaian khusus diberikan oleh Islam dalam hal ini adalah Li'an. Inilah cara yang dipersetujui oleh Mufti Perlis mungkin berdasarkan kaedah qiyas.

2- Jika tidak mempunyai saksi lelaki yang cukup, terdapat ulama yang membenarkan saksi wanita yang adil untuk diterima iaitu jika kejadian berlaku di tempat yang tidak memungkinkan ada lelaki. Tatkala itu saksi wanita diterima dengan kiraan 2 wanita menyamai 1 lelaki. (rujuk link artikel di atas untuk membaca lanjut)

3- Jika masih tiada saksi maka si ‘mangsa' BOLEH membawakan dakwaan kepada pihak berkuasa dan WAJIB dibuat secara TERTUTUP DAN RAHSIA. Kerajaan WAJIB menjaga aduan ini agar tidak tersebar sama sekali. Jika tersebar, kesalahan terletak di atas bahu kerajaan. Inilah yang dikatakan sistem yang lemah. Setiap isu yang diadu kerap tersebar ke media terutamanya apabila membabitkan selebriti dan orang politik.

4- Prof Dr Ali Jumaah selaku Mufti Mesir juga bersetuju bahawa jika aduan tertutup dibuat, dan disertakan ‘qarain' atau bukti-bukti selain saksi seperti air mani, bulu dan lain-lain yang boleh membantu dakwaan. Ia akan dibicarakan di mahkamah dan hukuman qazaf TIDAK DIKENAKAN kerana Maqasid dari hukuman Qazf adalah untuk membersihkan nama dan maruah tertuduh dari tercemar di mata awam. Namun apabila ia dibuat secara tertutup, TIADA KEMUSNAHAN MARUAH tertuduh berlaku lalu inilah yang ingin dielakkan oleh Islam, iaitu kemusanahan maruah tanpa saksi yang cukup. Dalam keadaan ini, kerosakan maruah mereka yang didakwa ‘merogol atau meliwat‘ akan terkawal dan proses perbicaraan akan menentukan tindakan selanjutnya.

5- Bukti diberikan dianalisa, kemudian jika terbukti benar dakwaannya, perogol dan peliwat akan dihukum ta'zir dan bukan hudud kerana terdapatnya unsur syubhat dalam cara pensabitannya. Justeru, perogol dan peliwat akan dihukum sewajarnya smenurut hemat dan kebijaksanaan hakim Syarie. Jika pengadu tewas di mahkamah, hukuman qazaf juga tidak dilaksanakan kerana dakwaan tertutup dan syubhah dalam pensabitan hukuman qazaf. Justeru, tiada siapa yang terzalim dalam hal ini.

6- Perlu difahami hujjah mereka yang mengatakan zalim hukum jika dihukum qazaf mesti ditimbang sewajarnya antara hak individu yang dituduh dan menuduh. Ada pihak seolah membelakangkan hak mereka yang DITUDUH lalu terlalu melebihkan hak yang menjadi ‘mangsa', kononnya perlu dikasihani. Bagaimana jika tuduhan itu palsu, bukankah yang DITUDUH juga perlu pembelaan Islam. Perlu diingat, dengan mudah seorang wanita tiba-tiba mengaku dirogol oleh seorang Mufti atau Imam Besar tanpa sebarang saksi. Kemudian, dengan mudah boleh diselesaikan hanya dengan bersumpah dan bermubahalah semata-mata?. Mungkin ia belum tentu sesuai pada masanya. 

7- Justeru, Islam menjaga kedua-dua belah pihak yang menuduh dan tertuduh, kerana itu sesiapa yang ingin mendakwa dirogol atau diliwat mesti empat saksi atau jika tidak, WAJIB membuat laporan secara tertutup dan kerajaan WAJIB pula menjaga dakwaan dari tersebar.

Itulah ulasan ringkas saya buat masa ini. Saya juga tidak sempat membawakan rujukan kitab dan lain-lain hujjah. Mengulas isu ini perlu lebih bertenang dan perbincangan dengan para ilmuan lain agar tidak tersilap mengulas, terutamanya dari seisapa sahaja yang berlatarbelakangkan agama.

 

 

 

 

Sekian

 

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

29 Jun 2008

 

DIHIGHLIGHT KEMBALI ARTIKEL ALAM INI DISEBABKAN KEHNAGATAN ISU INI DI KETIKA INI. ( ulang siar pada4 Feb 2010)



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments  

0 #170 Ayat 76 Surah Yasin...huffaDz SaiDiN 2012-04-09 23:22
Salam...Ustaz, saya minta dari ustaz kongsikan ilmu untuk menjelaskan mengapa perlu wakaf di pertengahan ayat yg ada 'mim' kecil di atas kalimah 'Fala Yah Zun Ka Khau Luhum" ...adakah ia satu ayat suruhan or perintah atau adakah boleh menyebabkan maksudnya lain jika kalimah tersebut terus dibaca tanpa henti...sedangkan sebutannya dr segi makhraj, tajwid dan sebagainya adalah betul...saya masih mencari jawapan yg tepat untuk persoalan ini...Syukran Ustaz...wassalamualaika ...
Quote
0 #169 Solat IstikharahHamba Allah 2012-04-04 14:23
Assalamualaikum ustaz,
Sy dh brkahwin.Tp sejak akhir2 ni byk penyesalan dtg dlm hati sy.Sy byk dosa.Antara yg sy sesalkn sy dh rugi usia muda krn cinta pd manusia(sekaran g suami sy).Ke2 sy sedih sbb sy x bersihkan diri,x buat solat taubat n x buat solat istikharah sebelum saya berkahwin.Sy juga gagal mempersiapkan diri dgn ilmu2 Allah sebelum berkahwin. Selepas berkahwin sy gagal bimbing suami ke jalan Allah,gagal jadi cth dan isteri yg baik pada dia.Tapi sy terlalu sayangkan dia.Sy selalu x sabar,dan sering buat dia marah. Sy berdoa jika ada wanita yg dpt membimbing suami sy ke jalan Allah sy sanggup membenarkannya.
Seperkara ustaz, bolehkah solat istikharah dibuat bagi yg dah berkahwin mcm sy utk tetapkan hati sy dengan jodoh sy ni? Sy mmg terlalu sygkan suami sy, tp saat ni sy rasa sy nk dekatkn dulu diri pd Allah. Sy nk belajar menyintai Allah dan Nabi Muhammad SAW melebihi segala2nya. Saya tak pasti apa yg patut sy lakukan.
Quote
0 #168 Mohon NasihatHamba Allah 2012-03-04 11:15
Salam ust...
apakah hukum bagi situasi sy ni ust:
sy seorg lelaki yg berumur 19thn...sy pena lakukn perkara yg sangt terkutuk,sy da berazam & bertaubat...tp,sy masih berminat buat bnda tu lagi...& kerap melakukn onani...sy sngt kecewa dgn keadaan diri sy yg sngt kotor dgn dosa2 yg entah bila sy dpt perbaiki 100%..apakh patut sy buat utk perbaiki diri sy yg sangt kotor ni...
sy x pena tingl solat,solat sunat pun sy dpt istiqomahkn..solat taubat..tp,sy masih dpt melakukn dosa besar tu...
muda2hn ust dpt mberi sy motivasi utk jadi hamba Allah yg benar2 beriman
Quote
0 #167 zinaBOGGYMAN 2011-12-11 14:37
saya ingin bertanyakan kepada ustaz,bagaimana sekiranya seseorang itu pernah keterlanjuran melakukan zina,lalu ia ingin bertaubat,sedan gkan dia sudah bertaubat tidak melakukan perra itu lagi tetapi hukuman yang sepatutnya diterima tidak dijalankan,buka n dia tidak ingin menerima hukuman tetapi dia tidak tahu kepada siapa dia ingin mengadu atas kesalahannya supaya hukuman yang sepatutnya dijatuhnya keatas dirinya.
Quote
0 #166 isu status anak tak sah taraf dari sudut nasabhamba Allah 2011-11-28 14:50
Assalamualaikum ustaz,,,bolehka h ustaz tlg jelaskn mengenai isu status nasab anak tak sah taraf ni dengan lebih terperinci...bagaimana pula dengan nama anak tak sah ini di dalam mykid??adakah hanya diletakkan nma knak2 itu shja atau bagaimana???mohon ustaz perjelaskan...
Quote
0 #165 keadilanharun77 2011-09-29 16:45
uzar,semakin celaru umat islam malaysia berhubung isu ini.moga Allah selamatkan Malaysia dari bahaya fitnah akhir zaman.
Quote
+1 #164 Keadilanharun77 2011-09-29 13:17
Ust,kes liwat ini terkenal sbb melibatkan pemimpin.kalau org biasa tidak dipaparkan.kita org awam perlu tahu peribadi pemimpin sblm memilih .kalau beliau dipihak benar,InsyaAlla h berkat doa org teraniaya dan solat hajat kebenaran pasti muncul dipihak beliau. tapi akhir-akhir ni banyak kecelaruan dan perpecahan dikalangan umat islam kita timbul akibat beliau. Isu,kalimah Allah,DUMC,kes murtad lina joy yg beliau sokong,IFC,plur alisme,liberal, perjuangan komunis utk kemerdekaan negara.sedangkan diluar negara umat islam kita masih menderita,pales tin,somalia,xin jiang china,kashmir. Sesungguhnya org yg beriman kpd Allah wajib percaya hukum hudud,tp prioriti utama dimana?hujah dan dalil dibawa UZAR sy setuju tp kemudahan prasarana dan pemahaman umat terhadap hudud perlu disiapkan dulu supaya tak jadi fitnah kpd umat islam dimata non muslim.media yahudi akan timbulkan persepsi negatif diseluruh dunia slagi ada ruang.kaji pelaksanaan hudud di arab saudi,pakistan, iran dulu. Wallahua'lam
Quote
+1 #163 PERIHAL X SUDAHomar 2011-04-29 12:38
LEBIH GEMAR MENGAMBIL SIKAP TUNGGU DAN LIHAT..DI SAMPING BERDOA TIDAK PUTUS2 KPD ALLAH SWT AGAR DI BERI KESEJAHTERAAN KPD KELUARGA, SANAK SAUDARA, GURU2, RAKAN TAULAN DAN DI ANUGERAHKAN PEMIMPIN YG BERIMAN DAN BERBUDI PEKERTI, HANYA ALLAH YG MAHA MENGETAHUI...
Quote
+1 #162 Atas pagarRoslan 2011-04-22 17:40
Isu risalah yang tajuknya 'Hakikatnya-kes liwat" yang diletakkan di sebuah masjid di Sg Petani Kedah pada waktu sembahyang Jumaat 22/04/2011. Apakah tujuannya? Pihak masjid lebih berhati hati dalam mengawasi setiap risalah yang ditampal atau di edarkan di kawasan masjid supaya fikiran umat islam tidak di pengaruhi dengan perasaan hasad dengki dan wasangka sesama sendiri dimana tujuan kedatangan kita pada hari jumaat itu ialah untuk beribadat dan menuntut keredaan ilahi. Wahai Pak Politik, berpolitiklah dengan waras di mana kita semua adalah orang melayu beragama islam. Ikutlah bangsa asing di mana walaupun mereka aktif berpolitik dan berlainan fahaman politik, tetapi mereka tetap menjaga kebudayaan, bangsa dan jati diri bangsa mereka. Wahai kaum melayu, sedarlah diri, jangan nanti bak kata pepatah,"menang sorak kampong tergadai" MELAYU MUDAH LUPA. Ingatlah sebelum terlambat.
Quote
-8 #161 isu altantuyaBlack 2011-04-13 07:16
Apa maksud ustaz mengatakan isu altantuya diluar bidang ustaz ?Semata-mata ianya isu politik? Come on ustaz....Betapa jelasnya Najib dikaitkan dgn pembunuhan tersebut.. Takkan ustaz tak nak huraikan sebarang ayat Al-Quran berkaitan dgn hukum keatas kes pembunuhan??
So that we can start to put something in our minds sebelum menuduh orang tak tentu pasal.....
Quote
+4 #160 jangan kelirumuizuddin 2011-03-27 03:58
nampaknya ramai yang keliru

perlu difahami bukan hukum hudud sahaja yang ada
masih ada lagi qazaf dan ta'zir

secara ringkas camni..
kena hudud jika penuduh dapat datangkan saksi 4 orang lelaki

tak cukup saksi bicara secara tertutup
ambil perhatian di sini
kalau ada aduan tidak digugur camtu je bila tak cukup saksi
kat sini yang lain2 tu boleh pakai
DNA, gambar, video dll
masa ni kena guna ta'zir
ada hukuman tapi tak seberat hudud

yang paling penting keputusan dan prosiding mahkamah tak boleh dihebah
kalau ada yang tahu pastu terpercaya/percaya pula orang tu bersalah walaupun disabit mahkamah dia bersalah
yang percaya tu boleh kena hukuman qazaf
sebab yang tahu siapa yang betul2 bersalah cuma pengadu, tertuduh, saksi yang tak cukup tu kalau ada dan Allah

so, qazaf tak semestinya kena pada penuduh palsu dan saksi palsu
Quote
+1 #159 CERAH MATA SUDAHmat shah 2011-03-27 03:15
sy lbh suka mnyatakn sokongan sy 100% kpd artikel/ ulasan UZAR ini..

kesimpulan apa yg sy dpt fahami ialah: mangsa rogol/liwat wlaupun tidak dpt mdatangkn 4 org saksi sebagai bukti (sabit hukuman HUDUD).. mangsa masih boleh mneruskn pendakwaan dgn mdatangkn bbrp bukti ln sprti bukti DNA, forensik dll (sabit hukuman TAKZIR)... bmakna mangsa masih boleh mdptkn keadilan wlaupun tiada 4 org saksi. Inilah keindahan hukum Syariat Islam yg jarang2 dpt difahami malah kebanyakan org asyik keliru. TERIMA KASIH UZAR.

so skg jika Dr MAZA memahami kaedah ini.. mengapa beliau boleh buat statement sprt ini plk:

"Jika disamakan kaedah ini bererti mangsa-mangsa rogol dan liwat kena datangkan empat orang saksi dan kalau gagal berbuat demikian, mereka akan disebat 80 kali. Inikah Islam yang mereka faham?

MCMN SEORG ILMUAN BLH BT STATEMENT [censored] MCM NI????
Quote
+4 #158 cetek ilmudahaga ilmu 2011-03-26 17:15
kepada semua yang tukang komen...

jangan kita mudah meletakkan kesalahan pada orang lain jika kita sendiri xtahu siapa yang salah... tapi Allah tahu...
menjaga keaiban orang laiin didunia, insyaAllah Allah akan jaga keaiban kita diakhirat... hukum islam memang dah jelas dan xkan berubah sampai kiamat... islam itu cantik, jadi sama2lah bercakap dan komen2 yang baik dan tidak menyinggung hati sesiapa... insyaAllah..
Quote
0 #157 kerana nak terus berkuasaazali 2011-03-25 22:53
ini semua kerana nak terus berkuasa jadi diorang ni sanggup melakukan apa saja dan inilah terlalu lama berkuasa diorang sanggup utk menipu rakyat.kalau ada yg bersuara dan cuba menbongkar segala rahsia jaga-jagalah inilah yg terjadi yg tak salah boleh di hukum :cry: :cry:
Quote
+1 #156 mohon shareZubair 2011-03-25 21:01
saya mohon share ke blog saya ye ustaz.. terima kasih.
Quote
+10 #155 salam alaikasyami_islam 2011-03-25 17:58
:-) ASsalamualaikum wbt...nak bgtau kat org fanatik politik..dan fanatik melayu..kita tak tau sapa yang salah dan yang benar...kita minta pada Allah tunjukkan siapa yang salah...doalah..doa senjata mukmin...kenapa nak guna melayu..gunalah Islam..MELAYU APA ADA..
Quote
+2 #154 mrAbu Ziyad 2011-03-25 12:44
Assalam, mudah2an kita semua mendapat petunjuk dan lindungan dari Allah.

tindakan Saiful ada sebahgiannya menurut cara Islam dan sebahgiannya tidak. cuba baca ulasan Uzar dgn teliti, jgn mengikut emosi kepartian - ika masih tiada saksi maka si ‘mangsa' BOLEH membawakan dakwaan kepada pihak berkuasa dan WAJIB dibuat secara TERTUTUP DAN RAHSIA. Kerajaan WAJIB menjaga aduan ini agar tidak tersebar sama sekali. Jika tersebar, kesalahan terletak di atas bahu kerajaan. Inilah yang dikatakan sistem yang lemah. Setiap isu yang diadu kerap tersebar ke media terutamanya apabila membabitkan selebriti dan orang politik.
Quote
+1 #153 ramai lg xphm undang2 islaminsan biasa 2011-03-25 12:19
Quoting hannan:

assalamualaikum , moga UZAR dan keluarga sihat sejahtera dan dilindungi Allah selalu..berkenaan saksi, ada org pernah cakap, kalo kena bawak 4 lelaki, maka mereka pon bersalah sebab x tolong perempuan/org yg dirogol...tengok je. harap ust boleh kongsi ilmu..

sape yg ckp camtu??dia blaja undang2 islam ke??

kalau da 4org laki tu tolong pmpn tu masa dia kena rogol, nape nk salahkn dorg lak?? nilah agenda org yg xsuka undang2 islam..ade je nk buruk-burukkan. kita plak yg da xpandai ni dgr je buta tuli..
Quote
+9 #152 sayawan 2011-03-25 11:54
salam.. saya tengok kesimpulan ustaz zaharuddin dan dr asri tidak jauh berbeza.

hasil daripada melihat video ustaz zaharuddin dan dr asri.
yang berbezanya hanya keadaan dan suasana.

kesimpulan dari ustaz zaharuddin "rujuk no. 4"

dari dr asri "Dr Asri pula berkata, “Sebenarnya seseorang yang mendakwa dirogol atau diliwat boleh menguatkan kes dan tidak semestinya mengemukakan empat orang saksi saja. Pendakwa boleh mengemukakan qarinah (bukti atau apa saja yang berkaitan) untuk membantu siasatan,” jelasnya."

saya bimbang sebenarnya hal-hal seperti ini akan mengundang perbalahan sedangkan pendapat sama tetapi hanya cara penyampaian yang berbeza.

semoga Allah swt memberkati kita semua.
Quote
+2 #151 jangan buat tak taucikgu syam 2011-03-25 11:39
saya melihatkan dari kaca mata sendiri, tanpa memihak kepada sesiapa. Dalam hal berkaitan video sex ini, masih belum pasti, siapa yang lelaki tu, tp hebahan dilakukan seolah telah menghukum DSAI, dari kontek negara kita yang mempunyai pelbagai jabatan dan agensi agama, langsung mendiamkan diri seperti membenarkan kekusutan berkeliaran dalam masyarakat, seperti mufti yang selalu menonjol dikala membela hal2 pemerintah seperti Dato Noh Gadut, Dato Harussani.. kenapa diorang macam buat tak tau??..
Quote
+6 #150 Adakah hujah ustaz yang paling muktamad dan kata2 Dr Asri tidak boleh diterima?Muhammad Hanis 2011-03-25 10:42
Dalam artikel ini ustaz mempertikaikan hujah2 Dr Asri ttg isu sumpah dan saksi. Saya sebelum ini lebih suka mengambil pendapat Dr Asri berkenaan isu ini memandangkan pendapatnya lebih terbuka dan boleh diterima. Jadi, soalan sy mudah sahaja. Adakah hujah dr ustaz lah yang paling muktamad dan tidak boleh dipertikaikan lagi? Dan adakah ini bermaksud hujah2 Dr Asri langsung tidak boleh diterima? Maafkan sy kerana sy sudah pening dengan perdebatan khilaf sesama golongan cerdik pandai agama ini. Masing2 seperti ingin menunjuk kelebihan masing2. Pada saya yg cetek ilmu, lebih suka menerima pendapat Dr Asri kerana hujahnya tidak menyebelahi sesiapa pun.


UZAR : artikel ini ditulis lama dahulu, saya rasa mungkin Dr Asri dah ubah pendiriannya. atau beliau pernah menjelaskan kepada saya ketika di UK, beliau maksudkan apabila seseorg dah tidak yakin 100 % kepd sistem undang2 sedia ada, maka tak ada gunanya masuk mahkamah justeru yang relevan hanyalah mubahalah. Kalau begitu, saya sependapat dgn beliau wallahu'lam.
Quote
+1 #149 Ketulusan hatiCikpah 2011-03-25 09:55
Yang baik datangnya dari ALLAH SWT dan yang buruk datangnya dari kita..

Terima kasih UZAR! Sesungguhnya artikel ustaz byk membuka mata saya dan Alhamdullilah..memperbaiki diri saya..
Smg kita berada dalam Lindungan ALLAH SWT..
Quote
+4 #148 Astafiruallahal azim....abu amir 2011-03-25 09:13
salam ustaz...
1. saya sgt sedih dengan dunia politik negara kita. saya sagt meminati politik tp bila melihat semua ini saya menjadi sgt takut! takut diturunkan azab oleh Allah S.W.T.

2. Mulai skrg saya tidak mahu lagi memikirkan pasal politik M'sia dan saya nk bekerja kuat mengumpul rezeki utk saya dan keluarga supaya kalau apa2 berlaku di m'sia saya dpt bwk family saya ke negara yg lebih selamat. (sbb saya tahu org yg buat msalah nipun akn lari bla ada msalah besar mnmpa negara).

3. saya sedih tgok ustaz2 yg kdng byk berbeza pandangn. ya berbeza pandangn adlah rahmat dlm islam. tp saya tgok ustaz2 kita byk mgHIGLIGT perbezaan kepada media dan bukan utk dibincangkan spt dituntut oleh agama..

4. saya doa negara saya akan aman dan damai dan sentiasa dirahmati ALLAH. terus terang saya syngkan MALAYSIA, ORG MELAYU tp saya lbh sayangkan ISLAM....
Quote
+4 #147 Adakah Sains selari dengan hukum islam?andy 2011-03-25 09:13
Salam.. ustaz.Saya adalah Anggota Pencegahan maksiat ;bagaimana jika tuduhan zina itu hanya mempunyai seorang dua saksi yang melihat.. bagi saya memang susah nak cukupkan 4 org saksi yg melihat berlaku zina. Zaman sekarang mmg sukar utk membanters gejala zina di Hotel & Apartment yg private serta security yg menjaga tempat tersebut...Selalunya penzina ini sudah melakukanya. cuma kami hanya memcari beberapa bukti yang ada spt, kondom,sisa air mani,keadaan penzina,berduaa n2 dlm keadaan yg mencurigakan,pe meriksaan doktor & pengakuan penzina(hanya10% saja yg mengaku) .Hukuman sekarang di Msia hanya dlm takzir

Soalan: Ustaz bagaimana pula bukti melalui kajian scientifik? spt cap jari,DNA & air mani yang terbukti 99% benar.Serta bukti suara,video,gam bar dll..
adakah islam menolak bukti2 sains? utk dijadikan kes bukti? harap ustaz huraikan.. TQ


UZAR : kajian saintifik boleh jadi bahan bukti sabitkan kesalahan takzir dan bukan hudud. Demikian menurut majoriti ulama kontemporari.

cuba dengarkan video yang saya letakkan utk ketrenagan lanjut www.youtube.com/.../ bermula minit 6:57
Quote
+2 #146 dulu lain sekarang lainibu lima anak 2011-03-25 09:00
Dulu salah satu hukum batal puasa ialah memasuki sesuatu melalui rongga tubuh~ maka orang ramai mulalah buat hukum korek lubang hidung pun batal puasa ,korek tahi telinga pun batal ....selepas zaman beredar secara saintifik ahli agama mula berfikiran jauh ~korek telinga dengan hidung bukan perbuatan yg boleh mengenyangkan dan ayat itu terlalau mudah buat Allah swt yg maha kaya dengan gedung ilmu mkanya kita baru tahu perbezaan bhawa manusia yg di masuk kan glukos kedalam badan melalui tiub atau drip boleh mengenyangkan bebrbeza dengan mereka yg mencuci darah untuk buah pinggang maka hukum sudah berubah .Persoalan saya ,apakah 4 orang doktor yang mempunyai kepakaran boleh dijadikan saksi walaupun mereka tidak ada ditempat kejadian dan bukan beragama Islam?
Quote
+2 #145 xsokong azman! UZAR truskn sebarkn ilmu dn pndapt.. UZAR lgsug xbias... Allah bsma org2 y bnar dn ikhlas =)somebody 2011-03-25 08:54
kami: ustaz truskn jela ye.ustz hnya smpaikn kbnaran ilmu Allah.lgsug xda mnyntuh politik2 ni kn.parti politik tu dikelola oleh manusia,yg xpnah lari dr mlakukn kesilapan.bljar byk2 dgn org2 alim.stkat ilmu cetek usah sound2 sorg ustz yg bpnglaman..evn sy org krjaan,tp sy snts cuba memahami konflik y blaku tnpa berat sblah.kna baca kdua2 belah pnya akhbar,,bru nmpk.moga dpt hidyhNYA...amiiiiiin~
syukron ustaz =)
Quote
0 #144 MrOne 2011-03-25 06:42
Yg semua ni mengong bertekak tak kesudahan ni apa hal ?

Kalau tak pecaya Nuar liwat kan ke lebih baik dari pecaya ..
Quote
+5 #143 undang2 duniaMahmood 2011-02-23 12:45
Ustaz,

Sekarang kita tahu undang2 Malaysia tidak menggunakan sistem perundangan yang disyariatkan, malah undang2 syariah sendiri pun tidak memenuhi sepenuhnya tuntutan tersebut. Persoalannya, jika seseorang didapati bersalah dengan undang2 ini, bolehkah kita bersetuju sama, sedangkan ianya tidak diadili dengan sepatutnya seperti yang di kehendaki oleh tuntutan agama?
Quote
+9 #142 brader azmang..khalif 2011-02-21 09:08
ni bukan pasal nak memihak kepada Anwar atau Saiful, tetapi ust zaha bercakap berdasarkan AlQUran dan HAdis yang sudah lama menjadi tunjang kepada keagungan islam.
aku rasa ko ni kena masuk skolah agama belajar ilmu fiqh jinayat....jgn lupe belajar iqra' dan klu dah boleh baca iqra, boleh start blajar tafsir dan perhalusi makna2 dalam alquran...
Quote
0 #141 jangan blame orang sekiranya pandangan seseorang berbeza dengan kita sedang pandang itu berdasrkan al quraninsan berfikir 2011-01-20 00:15
bersambung nasihat kepada azman

isu sumpah itu ade bukan yang pasti betul.dan kalu kamu seorang islam kamu mesti tahu doa akan bimakbul selalu atau dimakbul di waktu akhirat kelak.
saya disini bukan seorang yang berpendidikan agama saya orang pertanian tertapi ilmu agama wajib bagi saya untuk menimba,sila faham hukum islam sebelum bagi komen
Quote

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 


 

Ruangan Iklan









RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Aktiviti Semasa

  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 110 guests
Latest members:
  • Kafineczo
  • Arboledo

Komen Terbaru

You are here: Soal Jawab & Isu Pilihan Zina & Liwat : Nak Percaya, Boleh Atau Tidak ?