Soal Jawab & Isu Pilihan Status Insuran MCIS Zurich : Takaful atau Konvensional?

Status Insuran MCIS Zurich : Takaful atau Konvensional?

  • PDF
(12 votes, average 3.25 out of 5)

Status Insuran MCIS Zurich : Halal atau Haram?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

 

mcis.jpg

 

Ramai pengguna terkeliru dengan status MCIS Zurich Insurance, ada sebahagian daripada mereka bertanya kepada saya serta bertegas kononnya MCIS adalah halal dari sudut hukum Islam kerana mempunyai penasihat Syariah. Namun demikian, telah saya jelaskan berkali-kali, penasihat Syariah MCIS hanya menjaga bab saham amanah yang diterbitkan oleh syarikat terbabit dan bukannya berautoriti menyemak system insuran MCIS. Ramai juga yang tidak berpuas hati dengan penjelasan saya.

Telah saya jelaskan berkenaan hal ini dalam artikel dan juga respon di ruangan komentar. Buka dan baca pelbagai respond saya berkenaan hal ini dari pelbagai pihak di link .

Malah isu syarikat Insuran Konvensional yang mempunyai beberapa dana pelaburan patuh Syariah ini telah saya tuliskan sebelum ini. Alhamdulillah, kini hasil dedikasi kajian dan usaha seorang sahabat, kini status Insuran MCIS Zurich sama ada ia ia pengendali insuran halal (takaful) atau sebuah insuran konvensional yang beroperasi tanpa menuruti Syariah terjawab.

Berikut adalah jawapan rasmi pihak Bank Negara Malaysia, sebagai respon kepada soalan khusus yang diutarakan oleh seorang yang prihatin.


 

Ini pula jawapan Bank Negara Malaysia pada 26 Febuari 2009 kepada saya ( iaitu penulis asal info ini bukan UZAR) melalui emel ;

Soalan saya :
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Saya ingin bertanya :
Agen Company MCIS Zurich Insurance mendakwa company ini mempunyai Panel Syariah. Ada ditunjukkan gambar panel berkenaan pada saya. Dan agen ini mendakwa semua product-product MCIS ini adalah halal. Saya keliru status sebenar sama ada ia benar-benar halal atau sebaliknya. Setahu saya yang ada lesen TAKAFUL sahaja yang halal.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
JAWAPAN DARI BANK NEGARA

Kami merujuk e-mel tuan bertarikh 21 Februari 2009 mengenai perkara di atas.

Untuk makluman tuan, MCIS Zurich Insurance (MCIS) didaftarkan dibawah Akta Insurans 1996 dan bukannya dibawah Akta Takaful 1984. Oleh yang demikian, MCIS bukanlah salah satu pengendali takaful yang didaftarkan dibawah Akta Takaful 1984 dan yang dibenarkan oleh Bank Negara Malaysia untuk memasarkan produk-produk yang berlandarkan shariah.

Kekeliruan terjadi apabila produk yang dipasarkan bertujuan sebagai pelaburan (investment) dan perlindungan (protection). Walaupun bahagian pelaburan produk perkenaan adalah berlandarkan shariah tetapi bahagian perlindungan yang diberikan oleh pengendali insurans tersebut bukanlah berlandaskan shariah, dimana perlindungan yang diberikan masih terdapat unsur-unsur gharar, judi dan riba. Oleh kerana kedua-dua elemen ini berada dalam satu produk, maka, produk ini tidak dikategorikan sebagai produk yang berlandaskan shariah.

Sekian, terima kasih.

Noor Shuhaila Hj Johari
BNMTELELINK
Jabatan Komunikasi Korporat
Bank Negara Malaysia
No Tel : 1-300-88-5465
No Faks : 03-21741515

 


Boleh baca lanjut kajian beliau di web ini .

 

Sekian

 

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

16 April 2009

 

 

 



Add this page to your favorite Social Bookmarking websites

Comments  

-1 #106 sekarang ni, MCIS ZURICH haram lah?confuse 2012-05-09 23:18
Daripada empat dana tersebut hanya dana Jati sahaja yang dilaburkan mengikut hukum-hukum syarak di mana ia dilaburkan dalam ekuiti yang diluluskan syarak, pasaran kewangan dan sekuriti pendapatan tetap dalam nisbah yang berbagai namun demikian dana ini lebih cenderung kepada pelaburan dalam ekuiti.

sedihnya...;( sy br saje surrender polisi tokio marine asia life sbb br tau sket2 psl insurans konvensional n takaful ni..hr ni baru aplly medical card bwh koperasi guru.. masa dgr taklimat tadi, dia ckp, dana tu dari Dana Jati..boleh percaya ke? sekarang ni ustaz boleh bgtau sy tak maknanya, apa hukum sy amek medical card dr koperasi guru tu yg MCIS Zurich pembayarnye.. ustaz hanya perlu cakap HALAL atau HARAM je.. *banyak lg yg sy perlu pelajari..sekarang ni, apa yg saya baca belum sepenuhnya sy faham..jd ustaz tolong lah ye..
Quote
-2 #105 SEMUA BACA NEHpeace zaro 2012-04-24 01:45
okay, senang jek soalan saya. BAGAIMANA DENGAN HONG LEONG ASSURANCE TAKAFUL? PRUDENTIAL TAKAFUL? BUKANKAH TAKAFUL DARIPADA UNITED KINGDOM?

Tuan2 dan puan2, TAKAFUL ini hanyalah "lesen" yg dibeli daripada BANK NEGARA.

Cukup sekadar niat kita ambil insurans sbb perlukan perlindungan dan simpanan..

kalau mcm tu,nk makan MCD,STARBUCKS dan lain2,kalau kita tahu duit tu pegi mana,mmg kita xnk makan. Memudaratkan kita nnt.. cukup sekadar kita tahu ia halal untuk dimakan dan niat hanyalah nk makan. :)
Quote
+1 #104 ingin membantu ringankan bebanshahidan 2012-04-14 00:30
Saya seorang ejen insuran bagi salah satu dari syarikat insuran yang telah diberi kelulusan oleh BNM dan sepertimana yang UZAR salu tulis dalam artikel2 beliau sebelum ini.untuk menjawab soalan saudara itu, saudara boleh terus emel saya di alamat shahidansufian@ gmail.com. Insyaallah saya suka berkongsi sedikit sebanyak mengenai ilmu yang saya ada mengenai takaful ini beserta dengan bukti2 materialnya sekali termasuk artikel2 UZAR terdahulu yang berkaitan isu ini... sebarang pertanyaan akan sy cuba jawab sebaik mungkin..
Sekian,Terima Kasih..
Quote
+2 #103 Pembatalan MCISdelaila 2011-12-28 15:42
Assalammualaiku m w.b.t,

Saya nak buat pembatalan dengan MCIS ini. Tapi, saya kurang faham apa yang perlu saya buat. Perlukah saya ke HQ MCIS ni untuk beri balik dokumen dan perlukan buat surat rasmi mengenai pembatalan tersebut.

Harap dapat bantu.
Quote
+4 #102 musykilizza 2011-10-03 11:36
sy masuk mcis ni melalui agen koperasi guru tu..dah dpt surat semua + medical card..saya masih kurang faham & perlukah saya stopkan perlindungan ini???
Quote
0 #101 Adakah ASB terbahagi kepada dua iaitu islamic dan conventional?sabri 2011-08-14 00:28
Assalamua'laikum..............
ustaz ana inginkan kepastian adakah pelaburan ASB terbahagi kepadsa dua iaitu islamic dan conventional? adakah ia halal? syukran ustaz.....
Quote
-1 #100 berkenaan takafulzhafran 2011-07-15 04:32
salam ustaz ...saya sangat2 ada kemusykilan dan mintak ustaz boleh jawabkan ...didalm malaysia ada banyak pengendali takaful ...takaful ikhlas ,takaful malaysia,bsn prudential takaful,etiqa takaful dan insuran ...tetapi kita sedia maklum ye usta macam prudential memulakan perniagaanya melalui insuran nye dan setelah itu dibukanya takaful ...begitu juga dgn etiqa ...apa yang saya nampak disini bagaimana fund2 pada awalan dan dorg masih membuka takaful dan juga masihkan fund2 dorng ni dijaga betul sedangkan mereka mempelopori berbines sebelum ini didalm tempat tidak halal berlainan pula dgn sayrikat takaful ikhlas yang berniaga terus awalnya untuk takaful...
Quote
0 #99 ceklia 2011-06-21 13:00
ljika cek yang dihantar tidak dapat ditunaikan adakah wang tersebut dimasukkan didalam akau insurans atau cek pada tahun berikutnya akan berganda
Quote
0 #98 Majlis Fatwa Silap, Insurans Halal – “Pakar” InsuransAfyan 2011-06-01 14:07
Sekadar berkongsi

afyan.com/.../...
Quote
-5 #97 jgn mandaipeacezul 2011-05-15 10:21
Quoting vina:
Ustz..x layak bg pandangan tentang ins.(Muamalat) sbb ustz,bkn pakar Ins.(muamalat),ustz .pakar usul fiqh..jd xlayak,jika ustz.xada ilmu tp kluar pandangan maka rosak..rujuk hadith..
dun be so bitches..lau xde ilmu jgn jgn duk mandai ye makcik
Quote
-2 #96 Tempoh matangisma 2011-04-26 08:26
As salam, saya ada sedikit pertanyaan mengenai insurans MCIS ni...bagaimana dengan duit insurans kita jika sudah hampir ke tempoh matang? berapa anggaran RM yang kita akan dapat?
Quote
+2 #95 komisyenmdnor 2011-04-14 16:18
Quoting hidayat:
UZAR, sy sebagai egen ni salah 1 syarikat insyuran yg menawarkan product invesment takaful dan konvensianol, jika sy present dgn seseorg rakan tentang plan takaful selepas itu dia berminat dgn plan konvensiaonal walaupon sy dah memberitahu plan konvensional itu haram, adakah komesyen yg sy perolehi plan konvensional itu adalh haram??


refer sini

zaharuddin.net/.../...
Quote
+1 #94 apa hukum ambil komisyen konvensional?hidayat 2011-04-04 10:51
UZAR, sy sebagai egen ni salah 1 syarikat insyuran yg menawarkan product invesment takaful dan konvensianol, jika sy present dgn seseorg rakan tentang plan takaful selepas itu dia berminat dgn plan konvensiaonal walaupon sy dah memberitahu plan konvensional itu haram, adakah komesyen yg sy perolehi plan konvensional itu adalh haram??
Quote
-1 #93 BANTULAH SAYA USTAZ YANG BUDIMANSUFIAN 2011-03-26 07:55
assalam UZAR.
Kekadang ustaz kena dengar juga pendapat orang yang dangkal macam saya. Saya sedih dengan jawapan UZAR tempohari di FB. Tidak sepatutnya seorang ustaz berkata begitu. sepatutnya UZAR berfikir sebelum berkata. UZAR pun tahu, apa itu ADIL...tajuk blog ini juga sudah cukup untuk UZAR memburukkan syarikat ini. Saya setuju dengan apa yang UZAR tulis mengenai takaful & insurans konvesional. Saya setuju semuanya 100%. saya juga setuju dengan artikel BNM tu. Tapi pernahkah UZAR tanya pendapat Majlis Syariah MCIS yang mengharuskan insurans di MCIS? jgn lah UZAR jawab ia bukan kerja UZAR? Dengan ilmu pengetahuan yang Tuhan anugerah, inilah harga yang perlu dibayar oleh seorang Ustaz. Fahamilah UZAR, saya da dengar dari mulut Dato Ismail Yusof. Bolehkah UZAR berbicarawara dengan Dato Isamil kenapa dia berkata begitu? Adakah permintaan saya ini berat bagi UZAR?


UZAR : RUJUK JABATAN PERBANKAN ISLAM DAN TAKAFUL BNM dalam isu ini. memang layak sgt saya beri jawapan sebegitu di FB, malah juga layak di sini. Kerana itu adalah tugas dan tanggung jwb mereka, tidaklah menjadi kerja saya utk mendengar ulasan dato' ismail krn itu tugas dan runag kuasa BNM.
Quote
0 #92 muslimah90muslimah90 2011-02-11 22:59
assalammualaiku m, ustaz!

minta maaf krn masih menanyakan hal yg smaa ttg MZ ni. Ibu dan bapa saya m'harapkan saya m'beri p'bezaan atr takaful dan MZ ni, malah mrk lbh nmpk MZ ni beri lbh bnyk kebaikan dr yg lain. Cthnya dlm program "simpanan dan p'lindungan' di mana mrk akan menyimpan rm100 setiap bulan utk 22 thn, MZ akan m'beri p'lindungan bila kemalangan b'laku dan akhirnya, slps 22 thn mrk akan diberi rm22000. Jd, bg mrk ini adlh keuntungan yg lumayan.

Sbnarnya, saya sendiri yg kurang ilmu pengetahuan dan kurang faham konsep gharar, maisir dan riba' dlm sistem insurance ni. Mungkin ada unsur2 itu dlm program MZ yg baru shj saya ceritakan sbntr td, tp, saya x tahu mcm mana nak explain ttg ini kpd parents saya.
Harap2 sgt ustaz boleh bantu saya, sbb saya hrp sgt parents saya x melibat'n diri dlm insurance yg haram ni ustaz.

terima kasih bnyk2!
Quote
0 #91 muslimah90muslimah90 2011-02-11 22:36
assalammualaiku m ustaz,

minta maaf krn masih b'tanya soalan mengenai hal MCIS Insurance ni. Harap dpt bantu saya utk explain perkara ni kpd kedua2 ibu bapa saya.
Saya m'punyai sepupu yg bekerja dgn MCIS Zurich ni dan dia m'ajak ibu bapa saya utk masuk insurance ni.

Soalannya: menurut ibu bapa saya, apa yg mereka ingin lakukan ialah menyertai sistem 'simpanan dan perlindungan'. Menurut mrk, apa yg dilaku'n dlm sistem ini, mrk menyimpan wang contonhya RM100 setiap bulan untuk 22 thn. Jika b'laku sebarang kemalangan, mrk akan m'beri p'lindungan. Slps 22 thn, mrk akan m'dpt RM22000. Jd, mcm mana situasi in ye?
Ibu bapa saya juga m'harapakan saya m'beri p'jelasan ttg bezanya MCIS dgn takaful. Saya x b'pengetahuan ttg perkara ni, dan utk fahamkan dan m'cari maklumat mungkin m'ambil masa, jd boleh ustaz terangkan?

terima kasih.
Quote
-7 #90 sokonganabdul razak 2010-09-30 00:26
Saya menyokong pendapat cikgu yg berpuas hati dgn layanan MCISZ. Pendapat beliau adalah lebih ikhlas dan lebih jelas dari ustz yang bercakap berkepentingan peribadi. Dalam hal ini usah di cari yg tiada terlibat dgn yg salah. Akan tetapi; carile yang paling sikit salahnya.Jangan pula kalau yg sendiri bikin semuanya halal. Kalau bayar yg di charge oleh bank pun semuanya halah dan dibolehkan. Harap yang mengetahui tu janganle mengelirukan masyarakat dengan kepentingan peribadi. Ini ustz tua.
Quote
-5 #89 BLS PNDAPATSkywKER 2010-09-27 17:25
kita jgn duk tuduh menuduh syarikat mcis haram...
cuba anda tengok syarikat lain sama...
Fikirkan jgn jadi Batat dunia..??
Quote
+5 #88 mcis lagi..mawar 2010-08-29 05:34
ini yang saya dapat hasil pencarian di internet.Ia bukan dari UZAR.Sila baca dan beri teliti terutama ayat yang akhir..
MCIS Zurich Insurance : Halal atau haram??i4 Votes

STATUS MCIS ZURICH INSURANCE BERHAD SEBAGAI SEBUAH SYARIKAT PENANGGUNG INSURANS YANG MEMPUNYAI MAJLIS PENASIHAT SYARIAH : SATU TINJAUAN

Oleh: Mohamad Saifudin bin Gahnehman

1. Latar belakang kajian

Kajian ini dijalankan ke atas sebuah syarikat penanggung insurans yang dinamakan MCIS Zurich Insurance. Kekeliruan timbul di kalangan masyarakat awam tentang status halal dan haram insurans yang ditawarkan oleh syarikat ini apabila syarikat ini mewujudkan Majlis Penasihat Syariahnya sendiri sejak tahun 2002. Sebagai makluman hanya syarikat pengendali takaful sahaja yang disyaratkan untuk mempunyai Majlis Penasihat Syariah dan syarat ini tidak tertakluk kepada syarikat insurans konvensional.


1. Objektif kajian

Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti status halal dan haram insurans yang ditawarkan oleh syarikat ini dan akan cuba mengetahui peranan Majlis Penasihat Syariah Syarikat ini.

2. Method Kajian

Kajian ini menggunakan metod pembacaan sepenuhnya ke atas artikel dan laporan yang dikeluarkan oleh MCIS Zurich Insurance Berhad dan pihak-pihak lain.

3. Latar belakang MCIS Zurich Insurance

MCIS ditubuhkan pada tahun 1954 dan menjadi MCIS Insurance pada tahun 1998. Liberalisasi pasaran dan keperluan kepada kekuatan entiti untuk beroperasi secara efektif dalam suasana global menyebabkan MCIS bergabung dengan Zurich Financial Services, iaitu penyedia perkhidmatan insurans kelima terbesar di dunia yang mendapat ranking ke 59 dalam Fortune Globals 500 pada tahun 2005. Zurich Financial Services Group (Zurich) adalah syarikat yang berasaskan insurans dengan rangkaian global dan anak-anak syarikatnya serta pejabat-pejabat di Amerika Utara dan Eropah, juga Asia Pasifik, Amerika Latin dan lain-lain pasaran ditubuhkan pada tahun 1872 dan berpusat di Zurich, Switzerland. Syarikat ini menggaji lebih daripada 60,000 orang pekerja di lebih daripada 170 buah Negara.

Pada tahun 2004, mereka mencatatkan pendapatan kasar sebanyak USD 49.0 billion melalui premium dan yuran polisi di serata dunia juga termasuk USD191.1 billion hasil daripada pelaburan kumpulan. Perjanjian bersama dan penggabungan antara kedua syarikat ini bukan sahaja gabungan yang kuat bahkan meletakkan MCIS Zurich sebagai syarikat penanggung insurans tempatan dengan piawaian antarabangsa.

Pada hari ini, MCIS Zurich dengan bangganya berdiri sebagai peneraju insurans am dan hayat dengan keseluruhan aset melebih 2.9 billion dan pendapatan premium kasar menghampiri RM500 juta. MCIS Zurich menggaji lebih daripada 500 orang pekerja dan 5000 agen dan beroperasi melalui 26 cawangan yang terletak di ibu-ibu negeri dan Bandar-bandar utama.

4. Majlis Penasihat Syariah MCIS Zurich

Majlis Penasihat Syariah MCIS Zurich terdiri daripada 5 orang ahli panel yang mempunyai kepakaran dan dan pengalaman dalam syariah sebagai pelengkap kepada industri insurans.

MCIS Zurich (MZ) merupakan syarikat insurans konvensional pertama di Malaysia yang mempunyai Majlis Penasihat Syariah. Majlis Penasihat Syariah ini berperanan untuk memberi konsultansi dan nasihat kepada pengurusan, melakukan kajian dan pembangunan ke atas pelbagai perkara berkaitan insurans melalui perspektif syariah dan mengambil bahagian dalam pameran dan berinteraksi dengan 5000 pekerja agensi MZ di seluruh negara dalam usaha meningkatkan kesedaran dan etika dalam penjualan produk-produk insurans.

Penubuhan majlis ini juga adalah inisiatif MZ untuk menjaga kebajikan 400,000 pemegang polisi yang mana 50% daripadanya adalah pelanggan Bumiputra. MZ juga bercita-cita untuk memasuki pasaran Takaful dengan adanya Majlis tersebut.

Majlis tersebut diketuai oleh pengerusinya iaitu Y.Bhg Prof Dr. Mohammed Yusoff bin Hussain iaitu seorang tokoh dalam pengajian Islam dan falsafah. Beliau memegang jawatan sebagai Mufti Wilayah Persekutuan di antara tahun 2003 dan 2005 dan sekarang ini berkhidmat sebagai Rektor di Kolej Islam Darul Ridzuan di Ipoh.

Ahli-ahli Majlis yang lain adalah Y.Bhg. Sohibus Samahah Dato? Ismail bin Yahya, Mufti Terengganu, Dr Shofian bin Ahmad, tokoh dalam kontrak undang-undang Islam, Professor Madya Mostafa Kama bin Mokhtar, tokoh dalam pengajian Islam dan Tuan Haji Mustapha bin Md Nasir, ahli lembaga pengarah MCIS Zurich Insurance Berhad[ii].

5. Analisis

MCIS Zurich adalah sebuah syarikat liability awam berhad yang diperbadankan dan bermaustautin di Malaysia serta berlesen di bawah Akta Insurans 1996. Aktiviti utama adalah menjalankan pengunderaitan ke atas insurans hayat dan insurans berkait pelaburan dan semua perniagaan ke atas insurans hayat. Dari sudut perundangan menunjukkan bahawa MCIS Zurich menjalankan peniagaan insurans konvensional yang secara jelas mengandungi unsur-unsur riba, gharar dan maisir. Secara jelas juga didapati asas perniagaan dan aktiviti utama perniagaan bertentangan dengan syariat Islam[iii]. Insurans konvensional telah diputuskan haram melalu[iv]i:

1. Muktamar Agung Berkenaan Ekonomi Islam bersidang kali Pertama tahun 1976 M di Mekah. Peserta hampir 200 para ulama, Prof Syariah dan tokoh-tokoh ekonomi. Insuran adalah salah satu topik perbincangan mereka. Keputusan mereka adalah INSURAN JENIS PERNIAGAAN ADALAH HARAM. Sebab utamanya adalah Riba & Gharar.

2. Majlis Kesatuan Ulama? Besar bermesyuarat pada tahun 1977 M, di Arab Saudi. Keputusan : Insuran jenis Perniagaan adalah Haram.

3. Majma? al-Fiqh al-Islami al-?Alami (Kesatuan Ulama Fiqh Dunia) bersidang pada tahun 1979 M di Mekah al-Mukarramah, Keputusan Majoriti: Insuran Jenis Perniagaan HARAM samada ke atas Barangan Perniagaan , nyawa dan lain-lain daripada jenis harta.

4. Majma? al-Fiqh al-Islami sekali lagi bersidang pada 28 Disember 1985 di Jeddah, juga memutuskan sekali lagi pengharaman Insuran Jenis Perniagaan.

Dari segi pelaburan pula MZ menawarkan empat jenis dana iaitu MCIS Zurich Dana Seimbang, MCIS Zurich Dana ekuiti, MCIS Zurich Dana Pendapatan, dan MCIS Zurich Dana Jati. Daripada empat dana tersebut hanya dana Jati sahaja yang dilaburkan mengikut hukum-hukum syarak di mana ia dilaburkan dalam ekuiti yang diluluskan syarak, pasaran kewangan dan sekuriti pendapatan tetap dalam nisbah yang berbagai namun demikian dana ini lebih cenderung kepada pelaburan dalam ekuiti. Dana-dana yang lain pula tidak dilaburkan mengikut syariat yang mana sebahagiannya dilaburkan kepada syarikat-syarikat tidak tersenarai dalam senarai patuh syariah yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

MZ juga memperolehi pendapatan selain daripada premium yang dibayar oleh pembeli insurans. Antaranya ialah kadar faedah daripada pinjaman diterima, kadar faedah terakru, kadar faedah daripada sekuriti hutang korporat dan urusniaga forex. Jelas di sini pendapatan lain syarikat datangnya daripada sumber kadar faedah yang jelas diharamkan oleh Islam[v].

Merujuk kepada Majlis Penasihat Syariah yang ditubuhkan, ia tidak lebih hanya sebagai penasihat syariah untuk tujuan memberikan nasihat kepada pihak pengurusan dan untuk menjaga hal-hal berkaitan etika para pekerja MZ. Selain itu, mereka juga bertanggung jawab untuk melakukan kajian berkaitan insurans dari perspektif syariah. Walaupun begitu, peranan dan fungsi Majlis penasihat ini berbeza dengan peranan yang dimainkan oleh Majlis Penasihat Syariah Pengendali takaful dan bank-bank Islam kerana fungsi mereka ialah memastikan perjalanan operasi, produk dan sebagainya adalah berlandaskan syariah dan halal. Berbeza dengan MZ yang mana perniagaan terasnya adalah jelas haram. Dengan kewujudan Majlis Penasihat Syariah tidak bermakna MZ adalah sebuah syarikat insurans Islam.

6. Kesimpulan

Kesimpulan yang dapat dibuat daripada kajian yang dijalankan ini adalah MCIS Zurich adalah sebuah sebuah syarikat penanggung Insurans konvensional yang mengamalkan perniagaan yang mengandungi unsur riba, gharar, dan maisir yang jelas hukumya haram di sisi Islam. Walaupun mempunyai Majlis Penasihat Syariah, tidak bererti perniagaannya sah menurut Islam.

Sumber :

ustazsaifudin.wordpress.com
Quote
+2 #87 SELIDIK DULUAPIT 2010-08-14 22:26
SALM,ALHAMDULIL LAH,SAYA RASA SYUKUR,SEBAB ADA RUANGAN INI,SIKIT SEBANYAK LEH MENDALAMKAN LAGI ILMU TENTANG PRODUK2 ISLAM NI...CUMA NAK INGATAKN SAUDARI VINA NI..TLG LA CEK PROFILE USTAZ DULU..SEBALUM NAK TUDUH BUKAN2...LEBIH ELOK SAUDARI TEGUR YG BENAR2 LAYAK UNTUK TUDUHAN SAUDARI TU...BUKAN DISINI TEMPATNYA..TAPI DI GEDUNG2 SKIM CEPAT KAYA.INSUARAN KONVENSIONAL YANG LAIN,MMG RAMAI YG BACKGROUND ISLAMIC,TAPI MASIH DOK MENYESATKAN..BUKAN SMUANYA RETI.USTAZ MMG DARI BIDANG MUAMALH,SO AMBIL ALH APA YANG BAIK TU..DI SEBABKAN TIDAK KEPEDULIAN KITA MASA SKANG NI LAH,MCM2 MASALAH SOSIAL BELAKU..BUKANNYA DISEBABKAN OLEH MEDIA CETAKNYA,,TAPI DARI APA YANG DISUAPAKN KEDALAM MULUT22 MEREKA..KELALAIAN KITA UNTUK MENCARI YANG BERKAT ITULAH,,TERJADI NYA MASALH SOSIAL SKANG,HATTA DI BERI PENDIDIKAN AGAM YG CUKUP PUN,MASIH MELAKUKAN KESLAHAN..SEDIH MELIHAT BANGSA SKARANG..RENUNG2KANLAH...SEMOGA ALLAH MEMBERI RAHMAT PADA MEREKA YANG TAK NAMAPK KEBENARAN..HIDUP HANYA SEMENTARA..ILMU YANG BERGUNA ITU AKAN BERMANFAAT BAGI PENGAJARNYA..
Quote
-9 #86 vinavina 2010-08-12 22:06
Ustz..x layak bg pandangan tentang ins.(Muamalat) sbb ustz,bkn pakar Ins.(muamalat),ustz .pakar usul fiqh..jd xlayak,jika ustz.xada ilmu tp kluar pandangan maka rosak..rujuk hadith..
Quote
0 #85 Salam..Faizal 2010-07-31 04:31
Saya seorang ejen insuran bagi salah satu dari syarikat insuran yang telah diberi kelulusan oleh BNM dan sepertimana yang UZAR salu tulis dalam artikel2 beliau sebelum ini.untuk menjawab soalan saudara itu, saudara boleh terus emel saya di alamat faizal_nur@yaho o.com. Insyaallah saya suka berkongsi sedikit sebanyak mengenai ilmu yang saya ada mengenai takaful ini beserta dengan bukti2 materialnya sekali termasuk artikel2 UZAR terdahulu yang berkaitan isu ini...
Sekian,Terima Kasih..
Quote
+1 #84 MCIS ZurichMuhamad 2010-07-29 00:23
Saya baru sahaja menamatkan insuran saya dengan MCIS selepas mensyaki ada pelaburan tak halal yang dilakukan oleh MCIS termasuk pelaburan dalam Carlsberg. Saya mendapat balik wang insuran saya selepas ditolak komisyen MCIS. Bagi kes penanya, mungkin terpaksa menunggu tempoh matang ( setahun ) rasanya baru kita dapat semula wang kita.
Walau bagaimana pun, penanya boleh menalipon bahagian khidmat pelanggan MCIS PJ untuk kepastian.
Quote
-1 #83 Duit MCISmarini 2010-07-28 18:38
salam ustaz,
sy mmg dah join mcis nih...dan bercadang nak brenti dah..bgmn dgn duit pampasan yg akan diterima oleh sy nanti?adakah ia yg hasil halal atau riba?
Quote
0 #82 Logo HalalKhalifa 2010-06-20 19:55
1. Krepek Pisang Kedai A : ada cap logo halal JAKIM. 2. Krepek Pisang Kedai B: Ada cap halal "buat sendiri".

Kalau anda jadi penjual Kerepek Pisang Kedai B - jangan marah pada orang lain. Sebaliknya marah pd kedai sbb tak pohon logo halal JAKIM atau boleh marah pada jakim sbb tak luluskan permohonan (kalau memohon).
Quote
+3 #81 MCISmi 2010-06-19 23:47
saya bersyukur kepada ALlah kerana ada orang mcm ustaz yang sanggup berdakwah dan berkongsi ilmu dgn kita.Insyaallah selagi saya idup UZAR jgn risau,kami sntiasa di blkg untuk support UZAR.PU3 Riena jgnlah sampai begitu "beradab sangat" bercakap dengan ustaz.apalah nk dibndgkan ilmu puan ni dgn ustz,tanya o komen biarlah secara profesional.jgn emosi sgt,
Quote
-1 #80 nak berhenti MCISnadzmi bin haji masood 2010-05-17 04:57
bagi kat ejen je..@ klu bayar cash stop aje bayaran
Quote
0 #79 dah keluar fatwa.....tiger 2010-05-15 10:44
sila buka link nih....
dah lama keluar fatwa....
www.youtube.com/.../
Quote
0 #78 Takafulink pakej lengkap asas kehidupanMohd Amrie 2010-05-08 19:53
salam... Jika ada apa2 kemushkilan bagaimana hendak batal insurans konvensional email kepada saya di mohdamrie@prupa rtner.com.my InsyaAllah saya akan bantu...
Quote
0 #77 da terjoin mcisopie 2010-05-04 05:42
Assalamualaikum ..
Saya baru masuk mcis dalam sebulan..Bagaimana saya nak tamatkannya?? Adakah akan ada apa-apa bayaran atau denda dikenakan?? Harap Uzar atau kalian semua dapat membantu..
Quote

Add comment


Security code
Refresh

Pengumuman

Wang, Anda dan Islam
Panduan Perbankan Islam

Untukmu Wanita

 
Untukmu Umat
Formula Solat Sempurna
Murabahah
 A Comprehensive Prayer FormulaContracts and The Products of Islamic Banking
Akidah dan IbadatRiba
cover_maqasid_arab 
Money, You and Islam
 cover_bicaralah_new ledakan_FB 


 

Ruangan Iklan









RSS Feed

Pengisian Terkini Pengisian Terkini

Aktiviti Semasa

  • Pengisian Terkini

  • Paling Popular

Statistik

Site Meter

Pelawat

Now online:
  • 109 guests
Latest members:
  • Kafineczo
  • Arboledo

Komen Terbaru

You are here: Soal Jawab & Isu Pilihan Status Insuran MCIS Zurich : Takaful atau Konvensional?